شناسهٔ خبر: 39232600 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

دومین روز منفی شاخص کل بورس در سال 99 رقم خورد

صاحب‌خبر -

دومین روز منفی شاخص کل بورس در سال 99 رقم خورد

گروه بانک، بیمه بورس- شاخص کل بورس که تنها در اولین روز کاری خود در سال جدید( پنجم‌فروردین‌ماه) ریزش چهارهزار واحدی را تجربه کرده بود، دیروز(دوشنبه) نیز با ریزش 4114 واحدی مواجه شد تا بدین ترتیب دومین روز منفی خود را در سال جدید تجربه کرده باشد. اکثر کارشناسان بازارسرمایه پیش‌بینی می‌کنند که سال جدید همچون سال 98، سال خوبی پیش‌روی سهامداران باشد زیرا نقدینگی فراوان از یکسو و عدم فعالیت بازارهای موازی همچون مسکن، ارز، طلا و خودرو در حال‌حاضر باعث شده تا بازارسرمایه بهترین بازار برای سرمایه‌داران خرد و کلان باشد. بازاری که در سال 98 به خوبی پاسخ علاقه‌مندانش را داد و می‌توان ادعا کرد هزاران نفر را به جمع ثروتمندان کشور اضافه کرد. در واقع در سال 1398 شاهد ورود نقدینگی بسیار به بازار سرمایه بودیم، اتفاقی که در سال جدید هم ادامه یافت. دلیل ورورد این حجم از نقدینگی به بازار سرمایه عدم جذابیت بازارهای موازی و نقدشوندگی بازار سرمایه است. ورورد نقدینگی به بازار، میزان تقاضا را در بازار بالا برده و سبب رشد قیمت سهام‌ها شده است. این رشد در اکثر نمادها رابطه‌ای با ارزش ذاتی آن سهم ندارد. امسال نیز بازارسرمایه اوضاع خوبی را سپری می‌کند و به‌رغم دو ریزش چهارهزار واحدی، تنها در یک روز توانست رشد 20 هزار واحدی را به ثبت برساند. حال علاقه‌مندان به سهام امیدوارند که سال 99 همچون سال گذشته برایشان پیام‌آور شادی باشد و آنان بتوانند از طریق صندوق‌های سپرده‌گذاری، سرمایه خود را افزایش دهند.

کاهش ۴۱۴۴ واحدی

گفتنی است؛ شاخص کل بازار سرمایه دیروز(دوشنبه) برخلاف روزهای گذشته روندی نزولی داشت و بیش از ۴۰۰۰ واحد کاهش یافت. براساس معاملات انجام شده در بورس و فرابورس، معاملات این روز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۴۱۴۴ واحد نزول رقم ۵۶۹ هزار و ۷۵۹ واحد را ثبت کرد. البته شاخص کل با معیار هم‌وزن روند صعودی خود را ادامه داد و با ۶۸۸ واحد صعود به رقم ۲۰۵ هزار و ۴۷ واحد رسید. معامله‌گران یک‌میلیون معامله به ارزش ۶۰ هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال انجام دادند. بانک ملت، صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس، گروه مپنا، ملی صنایع مس ایران، توسعه معادن و فلزات و معدنی و صنعتی گل گهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل فقط شرکت ارتباطات سیار ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. بانک‌های ملت و تجارت، گلوکوزان، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری خوارزمی‌ و توسعه معادن و فلزات نمادهای پُربیننده بورس بودند.

فرابورس صعودی ماند

در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس به روند صعودی خود ادامه داد و با ۴۰ واحد رشد، رقم ۷۳۸۲ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۳۵ هزار معامله به ارزش ۳۱ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال انجام شد. پتروشیمی‌تندگویان، تولید نیروی برق دماوند، سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان، فرابورس ایران و توسعه مولد نیروگاهی جهرم نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی‌زاگرس و صنایع ماشین‌های اداری ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند. سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، قاسم ایران، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان و سیمان لار سبزوار نمادهای پُربیننده فرابورس بودند.

پیش‌بینی آینده بازار سرمایه

در این زمینه مهرزاد منتظری، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، با تأکید بر اینکه پیش‌بینی آینده بازار سرمایه بسیار سخت شده است، توضیح داد: زیرا همه پارامترهایی که از طریق آن‌ها می‌توان بازار سرمایه را پیش‌بینی کرد، در حالت عدم قطعیت شدید قرار دارند. هم پیش‌بینی نرخ دلار سخت است و هم با توجه به کرونا، قیمت‌های جهانی دچار نوسان شده است. اینکه کرونا و نوسان قیمت‌های جهانی چه زمانی به پایان می‌رسند، پیش‌بینی را سخت می‌کند. از سوی دیگر هرچه به موعد انتخابات آمریکا نزدیک شویم، احتمالاً تنش‌های سیاسی بیشتر شود و همه این موضوعات می‌تواند روی بازار سرمایه تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر دولت برنامه دارد که کسری بودجه را پوشش دهد و به گفته برخی دولتمردان، بازار سرمایه می‌تواند مثبت باشد و دولت می‌تواند سهم‌های خود را در بازار عرضه کند. این صحبت‌ها باعث شده است بین مردم نسبت به بازار سرمایه دید مثبتی شکل بگیرد و این موضوع جریان پول را به سمت بازار تشدید کرده است.

رشد برخی سهم‌ها حباب است

منتظری در ادامه به این سؤال که آیا بازار سرمایه حباب دارد، پاسخ داد: با فرض ثبات به شرایط فعلی، یعنی با توجه به قیمت ارز و قیمت‌های جهانی باید گفت رشد برخی سهم‌ها حباب است. چالش اصلی زمانی است که بررسی شود آیا شرایط ثابت می‌ماند یا خیر. با دلار 16 هزار تومانی، رشد سهام 80 درصد تعداد شرکت‌های بازار سرمایه حباب است. قیمت بسیاری از شرکت‌های کوچک، با هر فرضیه‌ای، بیشتر از ارزش ذاتی آنها است. وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که 50 تا 60 درصد بازار سرمایه ایران از شرکت‌های بزرگ و معتبر مانند صنایع، معادن، فلزات، پتروشیمی‌ها، بانک‌ها و... تشکیل شده‌اند که حباب اطلاق کردن رشد این شرکت‌ها درست نیست اما رشد بسیاری از شرکت‌های کوچک با قیمت‌ها و شرایط فعلی حباب است.

نظر شما