شناسهٔ خبر: 39204343 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در ایران؛ شمار فوتی ها: 3603 نفر، وضعیت وخیم 4 هزار مبتلا/ تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا/ تهرانی‌ها نیاز به تست فوری کرونا دارند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون 58 هزار و 226 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 151نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 3603 نفر رسید.
به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری آریا، کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: بر اساس گزارش قطعی دانشگاههای علوم پزشکی و نتیجه 189 هزار و 790 آزمایش های بیش از 95آزمایشگاه تشخیصی از ظهر دیروز تا امروز (17 فروردین) تعداد 2483 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران قطعی شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا در کشور به 58 هزار و 226 مورد رسید.
جهانپور گفت: خوشبختانه تاکنون 22 هزار و 11 نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 151 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: 4057 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
وی از مردم خواست با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir وضعیت خود را درباره ابتلا به ویروس کرونا اظهار کنند.

تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا
براساس تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، برخی موارد تا 23 و برخی تا 30 فروردین تعطیل یا ممنوع است.
براساس تصمیمات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، با حضور رئیس جمهور :تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا
- فعالیت کسب و کارهای کم خطر در استان ها 23 فروردین از سرگرفته می شود.
- از شنبه 23 فروردین ادارات با دو سوم کارکنان از ساعت 7 تا 14 فعالیت می کند.
- تعطیلی مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه ها تا30 فروردین  تمدید شد.
- تردد خودروها بین استان ها تا 30 فروردین همچنان ممنوع است.
 و اماکن مقدسه نیز تا پایان فروردین ماه تعطیل است.

تهرانی‌ها نیاز به تست فوری کرونا دارند
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت دسترسی تهرانی‌ها به تست فوری کرونا، گفت: شناسایی به موقع بیماران بهترین عامل جلوگیری از انتشار ویروس است.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در دویست و ششمین جلسه شورای شهر درباره بیماری کرونا اظهار داشت: بیماری جهانی کرونا نخستین بحرانی است که فراتر از جنگ جهانی و خشکسالی همه کشورها را درگیر کرده البته تعداد محدودی از کشورها به دلایل حاکمیتی شیوع آن را در کشورشان تکذیب می‌کنند.
وی افزود: برخی کشورها به ویژه آمریکا با پافشاری از طریق یک سیاست یک جانبه عمل کرده و شهرداری و شورای شهر تهران طی نامه‌ای به شهرداران پایتخت‌های جهان از پارلمان‌های شهری و محلی درخواست داشته که همکاری‌های لازم و تعاملات در جهت مبارزه با کرونا انجام گیرد که امیدواریم پاسخ مثبت در این زمینه دریافت شود.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: نقش مدیریت شهری در ستاد ملی و متمرکز مقابله با کرونا بسیار حائز اهمیت است و نباید از توان کارشناسی و تخصصی در این زمینه غافل شد. لذا انتظار می‌رود ستاد کرونا قبل از تصمیم گیری در مورد فعالیت‌های شهری مانند حمل و نقل با مدیریت شهری گفت‌وگوی لازم را انجام دهد و اقناع صورت گیرد.
هاشمی ضرورت امکان دسترسی شهروندان به تست آسان و در دسترس کرونا اشاره و بیان داشت:‌متاسفانه این امکان به ویژه در تهران برای شهروندان فراهم نشده و از پیروز حناچی شهردار پایتخت درخواست داریم این شرایط را فراهم کنند چرا که تشخیص به موقع و شناسایی موارد مبتلا بهترین عامل جلوگیری از ویروس کرونا است.
وی گفت: به دلیل این بیماری تغییرات گسترده در منابع مالی شهرداری ایجاد می‌شود که شورای شهر به این موضوع توجه داشته و باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

الزام دستگاه‌های اجرایی به رعایت نکات بهداشتی
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران با اشاره به الزام دستگاه های اجرایی جهت رعایت نکات بهداشتی بر خودارزیابی کارکنان دستگاه‌های اجرایی در سامانه سلامت تاکید کرد.
غلامرضا عباس پاشا ، گفت : همه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری های تابعه استان نسبت به رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن ساختمان های اداری و محوطه های پیرامونی ساختمان اقدام کنند.
وی افزود: کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی با مراجعه به سامانه سلامت نسبت به نام نویسی و خود ارزیابی در طرح غربالگری اقدام و تمهیدات لازم در خصوص تب سنجی در دستگاه ها به عمل آمده و در صورت بروز علائم مشکوک به جداسازی افراد مشکوک به بیماری و با مراقبت بهداشتی و رعایت پروتکل های مربوطه اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران عنوان کرد: دستگاه ها و شهرداری‌ها مکلفند در خصوص فاصله‌گذاری فیزیکی اقدام و در صورت لزوم از ملزومات بهداشتی همچون ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و غیره استفاده کنند، همچنین به جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال به منظور پیشگیری حداکثر برنامه‌ریزی لازم به عمل آید.
عباس پاشا ادامه داد: برابر دستورالعمل شماره 1235 مورخ 5 فروردین 99 سازمان اداری و استخدامی کشور با مرخصی کارکنان به ویژه کارکنانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و آسیب پذیر همچون قلبی، عروقی، سرطانی، ریوی، خانم های باردار، جانبازان به ویژه جانبازان شیمیایی و بیماران مشکوک به کوئید 19 و غیر هستند، اقدام شود و تا اطلاع ثانوی از برگزاری هرگونه جلسات عمومی خودداری و پروتکل های بهداشتی را رعایت و در صورت لزوم از طریق ویدئو کنفرانس اقدام شود.
وی تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی از حداکثر ظرفیت دورکاری نیروی انسانی برابر دستورالعمل سازمان امور اداری و استخدامی کشور اقدام شود، ضمن اینکه دستگاه‌ها مکلف به اجرایی کردن تاکیدات ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا بوده و لازم است تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران در ادامه گفت: در صورت ابلاغ های جدید پروتکل های بهداشتی از طریق مدیریت بیماری کرونا مراتب تغییرات و تمهیدات لازم جهت اجرا توسط استاندار اعلام خواهد شد.

نمکی: از بیماران مبتلا به کرونا هزینه دریافت نشود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن تاکید بر عدم اخذ وجه از بیماران مبتلا به بیماری کرونا با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا، بر استفاده از ظرفیت بیمه سلامت تاکید کرد.
سعیدنمکی در نامه به روسای دانشگاه‌‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرده است: در مورد افرادی که فاقد پوشش بیمه، بی بضاعت و یا اتباع خارجی هستند از محل منابع طرح تحول نظام سلامت محاسبه و در حسابهای بستانکار آن دانشگاه لحاظ شود.

بسته بودن در‌های حرم مطهر رضوی تا پایان فروردین
در‌های حرم مطهر رضوی تا پایان فروردین بسته خواهد بود.
سرپرست مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت:بر اساس مصوبه ستادبسته بودن درهای حرم مطهر رضوی تا پایان فروردین ملی مدیریت و مقابله با کرونا اماکن مقدس تا پایان فرودین تعطیل خواهد ماند.
مهدی رضوی‌کیا در خصوص زمان بازگشایی حرم مطهر رضوی افزود: برای ادامه اجرای مصوبه توقف موقت حضور زائران در حرم مطهر رضوی تابع تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا هستیم و هرگونه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری جدید در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مادربزرگ 102 ساله زنجانی کرونا را شکست داد
مادر بزرگ 102 ساله زنجانی پس از هشت روز بستری در بیمارستان امام حسین (ع) کرونا را شکست داد و به آغوزش خانواده‌اش بازگشت.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان افزود: این بیمار مبتلا به کووید 19 ساکن زنجان و متولد سال 1297 است که با همت و تلاش کادر درمانی بیمارستان امام حسین (ع) این شهر و پس از بهبودی کامل امروز (شنبه) ترخیص شد و به آغوش خانوادهاش بازگشت.

تولید کیت‌های نسل سوم تشخیص ویروس کرونا توسط وزارت دفاع
رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع از تولید کیت‌های نسل سوم تشخیص ویروس کرونا و ساخت بسته کاملی از تجهیزات برای مقابله با کرونا توسط متخصصان صنعت دفاعی خبر داد.
رضا الله‌ورن با قدردانی از زحمات کادر پزشکی و درمانی در مقابله با کرونا اظهار داشت: ادای احترام به شهدای مدافع سلامت این روزها مختص این عزیزان است که با تمام توان تلاش می‌کنند و ان شاء الله ویروس کوئید 19 را هر چه سریع تر پشت سر بگذاریم.
رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع افزود: وزارت دفاع یک سازمان و وزارتخانه دفاعی است اما در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس با توجه به وضعیت دانشی که داریم به سرعت به تولید محصولاتی که برای مقابله با ویروس نیاز است مانند محلول ضدعفونی کننده ماسک و کیت های تشخیصی پرداختیم.
الله‌ورن ادامه داد: همان طور که نیروهای مسلح و وزارت دفاع در سطح ملی نقش بازدارندگی دارند در مقابله با کرونا هم با همین راهبرد به مقابله با بیماری پرداختند. از همان روزهای ابتدایی صنایع مرتبط با وزارت دفاع با تولید ماسک های N95 و محلول ضدعفونی کننده سطوح با تمام ظرفیت فعالیت خود را آغاز کرد؛ به طوری که روزانه 150 هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده در اختیار مراکز کشوری قرار داد. علاوه بر این روزانه 40 هزار ماسک تولید می‌کند که همه اینها با حمایت های بی دریغ وزیر دفاع بوده است.
وی خاطرنشان کرد: کیت‌های تشخیصی در وزارت دفاع از حدود 40 روز پیش ساخته شد، اما باید روند تایید نهایی آنها در انستیتو پاستور طی می‌شد که هفته گذشته این کیت‌ها در قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) به تولید انبوه رسید.
الله‌ورن یادآور شد: کیت‌های نسل اول ژن n را شناسایی می‌کرد که بخشی از ویروس کرونا بود الان ما کیت‌های نسل دوم را طراحی و تولید کردیم که به لحاظ تشخیصی قوی‌تر است و ان‌شاء الله کیت های نسل سوم که ژن Rdrpرا شناسایی می‌کند خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه این کیت‌ها از نظر اختصاصی بودن تست فوق العاده هستند و در آینده از نظر تولید روزانه کیت‌های تشخیصی مشکلی نخواهیم داشت، گفت: دانشمندان ما در وزارت دفاع از حدود 2 ماه گذشته روی کیت‌ها کار کردند که هفته گذشته این کیت در قرارگاه درمانی امام رضا (ع) رونمایی و تحویل شد.
رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع اضافه کرد: وظیفه وزارت دفاع در مرحله اول تامین تجهیزات دفاعی برای نیروهای مسلح است منتها به دلیل ظرفیت دانشی که وجود دارد ما در مواقع بحران می‌توانیم به سمت تامین نیازهای کشوری بپردازیم که در ماجرای کرونا این اتفاق رقم خورد.
الله ورن عنوان کرد: در حال حاضر اسکنرهای حرارتی را طراحی و تولید کردیم و به تعداد قابل توجهی در اختیار مراکز پرتردد و فرودگاه ها قرار دادیم که به شکل گروهی طب‌سنجی انجام می‌دهند؛ در واقع این‌ها از ظرفیت های نظامی ماست که می‌توانیم از این ظرفیت در تولید محصولات مورد نیاز کشور استفاده کنیم.
وی یادآور شد: دوربین‌های حساس حرارتی دقیقاْ در مکان های پر ترددی که ما نمی‌توانیم با تک‌سنج‌ها به صورت انفرادی چک کنیم می‌تواند ایفای نقش کند.
رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع ادامه داد: در ارتباط با تهدیدات نوین که ویروس کرونا هم یک تهدید جدی است تجهیزات خاصی از جمله برانکارد فشار منفی حمل مصدوم، لباس فشار مثبت برای کسانی که به طور مستقیم با کرونا سر و کار دارند را تولید می‌کنیم.
الله‌ورن تاکید کرد: آزمایشگاه سیار زیستی سطح 3 در وزارت دفاع ساخته و به انستیتوپاستور تحویل داده شد و همچنین با سامانه سیار درمانی و لباس‌های حفاظت فردی که مراکز درمانی از این لباس ها استفاده می‌کنند در واقع بسته کاملی از تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا در وزارت دفاع تولید و ساخته می‌شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت روزانه تولید 150 هزار لیتر محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست و سطوح و 40 هزار عدد ماسک و همچنین تجهیزات مورد نیاز بخش درمانی را داریم. خوشبختانه براساس ابلاغ و تکلیفی که به وزارت دفاع داده شد این محصولات و تجهیزات به اندازه و تعداد مورد نیاز برای همه مراکزی که درخواست کننده این محصولات هستند، در حال تامین است.
ریس اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع بیان کرد: ما در شبکه‌های فروشگاهی‌مان به نام «اتکا» محلول‌های ضدعفونی‌کننده و ماسک‌ها را برای ایجاد آرامش‌بخشی در اختیار همگان قرار داده‌ایم. یعنی با مراجعه به شبکه فروشگاهی در سراسر کشور تمامی مردم عزیز و به خصوص بیمه‌شدگان نیروهای مسلح می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.
الله‌ورن خاطرنشان کرد: روزهای اول شاید به نوعی کشور غافلگیر شد ولی کم‌کم خوشبختانه با مدیریتی که اتفاق افتاد و همدلی و همراهی که انصافاْ بین تمامی بخش‌های کشوری و لشکری اتفاق افتاد امروز شاهد یک مدیریت خیلی خوب در عرصه کرونا هستیم و ان شاء الله این مدیریت منجر به کنترل و کم‌کم محو این بیماری با همراهی همه مردم به امید خدا شود.






نظر شما