شناسهٔ خبر: 39182945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آمریکا: پارلمان عراق باید به عدنان الزرفی رأی اعتماد بدهد

صاحب‌خبر -

شفقنا- على رغم مخالفت‌های گسترده گروه‌هاى سیاسى عراقی با انتخاب «عدنان الزرفی» به عنوان مأمور تشکیل کابینه جدید، «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد، با ارسال نامه‌ای حمایت خود از این اقدام را اعلام کرده و با دخالت در امور داخلى، این کشور را تهدید نیز کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ در نامه متیو تولر که نسخه‌ای از آن در وب سایت خبرى «الموقف العراقی» منتشر شده، ضمن اشاره آشکار به نام ایران، آمده است که براى دوستان عراق، مخالفت ایران و یک گروه افراطى وابسته به این کشور با نخست‌وزیری عدنان الزرفی که حمایت اکثریت گروههای شیعه، اهل سنت و کردها را با خود دارد؛ ناامیدکننده است.

در این نامه که صراحتا به معنى مداخله در امور داخلى عراق است، سفیر آمریکا مستقیماً موضع خود را نشان داده و بیان کرد که «باید به الزرفی رأی اعتماد داده شود» و نوشت: «رهبران عراقى نباید چشم داشتى به حمایت و پشتیبانى دیگر کشورها داشته باشند، زیرا عراق داراى حاکمیت است و اکنون عدنان الزرفى بر اساس اصول به عنوان یک نامزد واجد شرایط انتخاب شده است. براى انتخاب او یک روند قانونى طى شده و پارلمان باید به او رأى اعتماد بدهد.»

سفیر آمریکا در این نامه با اتهام‌زنی به ایران و تهدید دولت آتی عراق، تأکید کرد: «در صورت مانع‌تراشی در این مسئله به دلیل دخالت ایران، سرنوشت تلخى در انتظار عراق خواهد بود. دولتى که با دخالت آشکار ایران تشکیل شود، نمی‌تواند مشروعیتى از جانب ایالات متحده یا جامعه بین‌الملل دولتی و حتى در سطح جهان داشته باشد.»

تولر ضمن اشاره به شایعات ادعا کرد: «اگر خبر مخالفت قاطعانه (سردار) قاآنى با تشکیل دولت جدید به نخست وزیرى عدنان الزرفی، درست باشد. آیا او در رابطه با کاهش قیمت نفت به عراق جهت پرداخت حقوق کارمندانش کمکى می‌کند؟ ایران مى‌تواند درهاى کمک بانک جهانى و صندوق بین‌المللی پول را به روى عراق باز کند؟ و آیا توانسته در رابطه با مقابله ویروس کرونا، به عراق کمکى کند؟»

او در پایان به احزاب سیاسى عراق توصیه کرد که با اولویت قرار دادن منافع کشورشان از ملت عراق بخواهند که از تشکیل دولت آتى حمایت کنند. تولر فرصت را اندک شمرده و گفت بهتر است براى کسب حمایت به سوى دیگران و حتى ما نیایید.

طى مراسمى در ٢٧ اسفند ماه «برهم صالح» رئیس جمهور عراق «عدنان الزرفی»، را جایگزین «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت معرفى کرد.

این خبر را در وبگاه الموقف العراقى ببینید

نظر شما