شناسهٔ خبر: 39162655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحرکات مشکوک آمریکا در عراق/ هشدار سران دموکرات کنگره به ترامپ درباره اقدام نظامی علیه ایران

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- همزمان با تحرکات مشکوک آمریکا در عراق، سران دموکرات کنگره آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور هشدار دادند پیش از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران، با کنگره مشورت کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، گروه هشت نفره سران دموکرات در کنگره آمریکا طی نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، به او درباره اقدام نظامی علیه ایران یا هر اقدام دیگری که منجر به درگیری شود، هشدار دادند.
به نوشته وبگاه شبکه «سی.بی.اِس»، این گروه از سران کنگره - که گزارش‌های سطح بالای اطلاعاتی از دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی آمریکا دریافت می‌کنند - طی نامه‌ای در تاریخ 27 مارس به ترامپ هشدار دادند که پیش از هر اقدام علیه ایران، با کنگره مشورت کند.
این نامه که به رؤیت شبکه سی.بی.اِس رسیده، با اشاره به گزارش‌های اخیر در برخی رسانه‌ها مبنی بر آماده شدن پنتاگون برای حمله به برخی اهداف در عراق، هشدار می‌دهد که دولت ترامپ قانوناً موظف است سران کنگره را درباره هرگونه تنش‌زایی نظامی در جریان بگذارد.
این نامه توسط چهره‌های برجسته‌ای از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و «مارک وارنر» معاون کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا امضا شده، آمده است.
در این نامه خطاب به ترامپ آمده است: «جدای از مسائل دفاع از خود، قانون اساسی آمریکا شما را ملزم می‌کند که پیش از اجرای اقدام نظامی یا اقداماتی که منجر به جنگ شود، با کنگره مشورت کنید».
سران دموکرات کنگره آمریکا همچنین با اشاره به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دستور ترامپ، تصریح کردند که دولت ترامپ تا کنون نیز به بخش زیادی از الزامات قانونی خود عمل نکرده است.
این نامه بعد از آن نوشته شده که روزنامه «نیویورک‌تایمز» چند روز پیش نقشه پنتاگون برای حمله به جنبش مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق عضو سازمان «الحشد الشعبی» را افشا کرد.

مشاور ترامپ: آمریکا قصد حمله به چند موضع نظامی عراقی را دارد
مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه مدعی شد که آمریکا قصد دارد علیه چند موضع نظامی در عراق عملیاتی هوایی انجام دهد اما نه در مقطع کنونی.
«گابریل صوما» مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «المعلومه» مدعی شد که آمریکا قصد دارد یک عملیات هوایی علیه چند پایگاه نظامی در عراق انجام دهد اما نه در مقطع کنونی.
در همین ارتباط، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه مدعی شد: «کاخ سفید با فرماندهان نظامی در خصوص اجرای یک عملیات هوایی علیه مواضعی نظامی که بقای نیروهای آمریکایی را در عراق تهدید می‌کند، بحث کرده است».
صوما خاطر نشان کرد که این عملیات به علت درگیری‌ آمریکا با شیوع ویروس کرونا و اوضاع بهداشتی و سیاسی بد کشور عراق اکنون انجام نخواهد شد.
ائتلاف آمریکایی در عراق ظرف یکی دو هفته اخیر از برخی پایگاه‌هایش در عراق عقب نشینی کرده است و برخی منابع عراقی می‌گویند بیم آمریکا از ادامه حملات مقاومت به این پایگاه‌ها دلیل آن بوده است.
رسانه‌های عراقی می‌گویند همه نیروهای آمریکایی که تاکنون از پایگاه‌هایشان عقب نشینی کرده‌اند و همچنین آنهایی که طی هفته‌های آتی عقب نشینی خواهند کرد به سمت پایگاه‌های «حریر» در شرق اربیل و «عین الأسد» در غرب الرمادی رفتند».
مشاور ترامپ همچنین در ارتباط با سامانه «پاتریوت» گفت: «سامانه موشکی پاتریوت به پایگاه‌های عراقی رسیده است تا از نیروهای آمریکا در برابر حمله موشکی دفاع کند». وی همچنین اشاره کرد: «سامانه طی روزهای نزدیک آتی عمل خواهد کرد».
گابریل صوما در ادامه گفت: «سامانه پاتریوت در راستای محافظت از نیروهای آمریکایی حاضر در عراق ارسال شده است».
در همین ارتباط، یک پایگاه خبری مربوط به داده‌های نظامی دیروز از نامه محرمانه نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق به وزیر دفاع آمریکا و هشدار درباره پیامدهای استقرار پاتریوت در عراق و درخواست برای به تعویق انداختن آن خبر داد.

فرود هواپیماهای آمریکایی در چندین پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق
شبکه خبری «العالم» به نقل از منابع آگاه از ادامه عملیات فرود هواپیماهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی «عین الاسد»، «التاجی» و «الحریر» در خاک عراق خبر داد.
شبکه خبری «العالم» به نقل از منابع آگاه در عراق گزارش داد که عملیات فرود هواپیماهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق از جمله «عین الاسد»، «التاجی» و «الحریر» ادامه دارد.
منابع آگاه تاکید کردند که این عملیات در میان تدابیر شدید امنیتی «کم سابقه» اجرا شده است.
یک منبع امنیتی عراق نیز چند روز پیش در این باره گفته بود که پایگاه هوایی «عین الاسد» در استان الانبار (غرب عراق) شاهد فرود هواپیماهای حامل نظامیان و مستشاران آمریکایی بود.
همزمان وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه از انتقال سامانه دفاعی موشکی به عراق به بهانه حمایت از نیروهای ائتلاف آمریکایی خبر داد.
از سوی دیگر، گردان‌های حزب الله به رئیس جمهور آمریکا درباره هرگونه حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در خاک عراق هشدار داد.

آمریکا شماری از دیپلماتهای خود را از عراق خارج کرد
ژرژ مالبرونو، خبرنگار باسابقه روزنامه فرانسوی لوفیگارو در توئیتر نوشت: آمریکا روز پنجشنبه (14 فروردین) شماری از دپیلماتهای خود و سفارتخانه‌های اروپایی و حدود سی نفر از اعضای سازمان ملل را با پرواز خطوط هوایی قطر از عراق خارج کرد.

هشدار گروه «عصبه الثائرین» عراق به آمریکا؛ سفارت آمریکا در تیررس موشک های ماست
عضو نوظهور محور مقاومت در عراق اعلام کرد: سفارت آمریکا در بغداد زیر نظر ما و در تیررس موشکهای ماست و اگر بخواهیم آن را به خاکستر تبدیل می کنیم.
گروه مقاومت اسلامی در عراق موسوم به عصبه الثائرین تصویری هوایی از سفارت آمریکا در بغداد منتشر کرده و آن را در تیر رس مقاومت اسلامی دانسته است.
عصبه الثائرین اعلام کرد: سفارت آمریکا در بغداد زیر نظر ما و در تیررس موشک های ماست و اگر بخواهیم آن را به خاکستر تبدیل می کنیم پیش از این نیز ما را آزموده بودید و دقت ضربات ما را تجربه کردید.
این اقدام گروه مقاومت عراق در تصویربرداری دقیق از سفارت آمریکا، شکست اطلاعاتی بزرگ واشنگتن به شمار می رود.

آمریکا برای انتقال سفارت‌ها به «عین الاسد» برنامه‌ریزی می‌کند
یک منبع امنیتی در استان الانبار (غرب عراق) می‌گوید که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تشویق کشورها به انتقال سفارتشان به پایگاه «عین الاسد« است.
یک منبع امنیتی در استان الانبار (غرب عراق)، امروز (جمعه)، گفت که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تشویق کشورها است تا سفارت خود را به پایگاه «عین الاسد» در شمال بغداد منتقل کنند.
پایگاه عین‌الأسد که بزرگترین مقر نیروهای آمریکایی در عراق است، بامداد 18 دی ماه هدف عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. این عملیات موشکی بخشی از پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی و یارانش بود. در حالی که دولت آمریکا در ابتدا ادعا کرد در این حمله به هیچ نیروی آمریکایی آسیب نرسیده، اما واشنگتن در روزهای اخیر به صدمه دیدن بیش از 100 نفر از نیروهایش در این حمله اذعان کرده است.
این منبع در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «المعلومه» در این خصوص گفت: «نیروهای آمریکایی برنامه‌ای را آغاز کرده‌اند که هدف آن تشویق کشورها خارجی به انتقال سفارتشان از بغداد به پایگاه هوایی عین الاسد به شهر هیت غرب الانبار است».
پیشتر، یک منبع امنیتی عراقی گفت که آمریکا درصدد ساخت یک فرودگاه در نزدیکی پایگاه عین الاسد در استان الانبار است و مقدمات کار را نیز آغاز کرده است.
به گفته این منبع امنیتی، آمریکا قصد دارد این برنامه را با استفاده از اختصاص ساختمان‌های مستحکم در پایگاه یاد شده اجرایی کند.
این منبع ادامه داد که علت این اقدام آمریکا آن هم در شرایط شیوع ویروس کرونا در عراق هنوز مشخص نشده است.
منبع امنیتی یاد شده همچنین گزارش کرد که نیروهای آمریکایی پروژه‌هایی بازسازی تعدادی از ساختمان‌های متروکه در پایگاه عین الاسد را آغاز کرده‌اند.
وی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد که مدتی است که فرود هواپیماهای نفربر آمریکایی به پایگاه عین الاسد زیاد شده است.
پیشتر، یک منبع امنیتی عراقی از فرود چند هواپیمای حامل نظامیان و مستشاران آمریکایی در پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار خبر داد.


نظر شما