شناسهٔ خبر: 39162462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در آسیا؛ شنبه؛ روز عزای عمومی در چین/ آمار واقعی مبتلایان در جهان؛ 10 میلیون نفر/ هشدار درباره شیوع کرونا در خاورمیانه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مقامات بهداشتی چین روز جمعه به 31 مورد جدید تأیید شده آلودگی به ویروس کرونا که عامل بیماری کووید-19 است و چهار مورد مرگ دیگر ناشی از آن در شهر ووهان، که این بیماری دسامبر گذشته در آنجا ظاهر شد، اشاره کردند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رویترز ، از این 31 مورد جدید آلودگی تنها دو مورد محلی است و بقیه مربوط به کسانی است که از خارج آمده اند.
بر اساس آماری که از سوی کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام شد، در مجموع، این ویروس 81 هزار و 620 نفر را در چین آلوده کرده و مرگ 3 هزار و 322 نفر را در این کشور رقم زده است.
گزارش حاکی است در 24 ساعت گذشته 60 نفر «ناقل خاموش» نیز شناسایی شده‌اند این آمار از ابتدای ماه آوریل در لیست مبتلایان ثبت می‌شوند.

اعطای لقب شهید به جان باختگان
در عین حال استانداری «هوبی» به 14 نفر از جان باختگان مبارزه با شیوع کرونا از جمله «وانگ بین، فنگ شیائو لین، جیانگ شویه چینگ، لیو جی مینگ و لی ون لیانگ» لقب «لیه شی» یا شهید اعطا کرده است.
این افراد شامل پزشکان، پرستاران، افسران پلیس و کارمندان مناطق مسکونی بودند که در جبهه مقابله با شیوع کرونا فعالیت کرده بودند.
«لیه شی» در زبان چینی معادل شهید است و عالی‎ترین لقب برای شهروندانی است که برای ملت، جامعه و مردم جان خود را فدا کرده‌اند.

روز شنبه در چین عزای عمومی اعلام شد
به مناسبت ابراز همدردی مردم اقوام مختلف سراسر چین و عزاداری برای قربانیان مقابله با کرونا و کسانی که جان خود را در اثر ابتلای به این ویروس از دست دادند شورای دولتی چین فردا شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.
به گزارش رادیو بین المللی چین، به مناسبت ابراز همدردی عمیق مردم اقوام مختلف سراسر چین و عزاداری برای شهدای مقابله با کرونا و کسانی که جان خود را در اثر ابتلای به این ویروس از دست دادند، شورای دولتی چین امروز جمعه با انتشار بیانیه‎ای روز شنبه 16 فروردین را عزای عمومی اعلام کرد.
در این روز، پرچم‎های چین در سراسر کشور و سفارتخانه‎ها و سرکنسولگری‎‌های خارج از کشور به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد و تمام فعالیت تفریحی در سراسر کشور متوقف می‎شود. ساعت 10 روز شنبه، مردم سراسر چین 3 دقیقه سکوت می‎کنند و خودروها، قطارها و کشتی ها سوت می‎کشند و زنگ هشدار ضد هوایی نیز به صدا در می‎آید.

چین جلو صدور کیت های بی کیفیت تشخیص کرونا را گرفت
با افزایش انتقادها از چین به دلیل صدور کیت های بی کیفیت تشخیص کرونا، پکن صدور این کیت ها توسط شرکت های فاقد پروانه صدور تجهیزات پزشکی را ممنوع کرد.
اداره ملی تولیدات پزشکی چین روز جمعه در بیانیه ای آورده است با توجه به برخی شکایت ها، شرکت هایی که پروانه صدور ندارند نمی توانند چنین اقلامی به کشورهای دیگر صادر کنند.
پس از آنکه شماری از کشورهای اروپایی از بی کیفیت بودن کیت های آزمایشگاهی تشخیص کرونا و ماسک های وارداتی از چین ابراز نارضایتی کردند، این اداره اعلام کرد فقط شرکت هایی که پروانه صادرات دریافت کرده باشند، مجاز به صدور اقلام پزشکی ذی ربط هستند.
برخی از کشورها نظیر اسپانیا و هلند در روزهای گذشته انتقادهای زیادی از بی کیفیت بودن برخی اقلام پزشکی وارداتی از چین داشته و مقادیری از آنها را نیز بازپس فرستاده اند.
با این حال دولت چین از جمله وزارت خارجه این کشور تاکید کرده است تمامی کالاهای پزشکی که از سوی شرکت های دارای مجوز صادر می شود باید ملاک باشد و چین در این زمینه مسئولانه رفتار کرده است.
برخی از شرکت های سودجو در چین پس از شیوع کرونا در اروپا تلاش کرده اند تا با فرستاده محصولات غیرکیفی از جمله کیت هایی که قدرت تشخیص کرونایی آنها فقط حدود 30 درصد است و ماسک های تقلبی سودی به جیب بزنند.
تا قبل از بیانیه اداره ملی تولیدات پزشکی چین برخی از شرکت ها با مجوزهای دیگر قادر به صادرات کالاهای پزشکی به اروپا بودند اما اکنون این پروانه ها برای صادرات کفایت نمی کند.
وزارت بازرگانی و اداره کل گمرک چین هم در بیانیه هایی آورده اند همه شرکت های صادر کننده فراورده هایی نظیر ماسک صورت، دستگاه های تنفسی، البسه پزشکی و کیت های تشخیص کرونا باید مجوزهای لازم را از دولت برای این کار دریافت کنند و پیشتر نیز همه مجوزهای فروش در داخل کشور را نیز دریافت کرده باشند.
به این شرکت ها اعلام شده است اگر کالاهای تولیدی آنها استاندارد نباشد از صادرات آنها جلوگیری خواهد شد فهرستی هم از شرکت های دارای مجوزهای صادراتی لازم منتشر شده است.
«سونگ هایبو» از مسئولان یکی از شرکت های دست اندرکار صنایع پزشکی می گوید چنین مقرراتی تاثیرات بسیار منفی برای شمار زیادی از شرکت های چینی خواهد داشت که پیشتر قراردادهایی با طرف های خارجی امضا کرده اند و نمی توانند یک طرفه آنها را فسخ کنند.

مقام استرالیایی: آمار جهانی مبتلایان به کرونا 10 برابر رقم واقعی است
یک مقام ارشد پزشکی استرالیا روز جمعه اعلام کرد که ممکن است 10 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده باشند.
آمار رسمی خبرگزاری رویترز از ابتلای یک میلیون نفر در سراسر جهان به کووید – 19 حکایت دارد، اما مقام مزبور تاکید کرد که رقم واقعی مبتلایان جهانی احتمالا 10 برابر بیش از رقم اعلام شده است.
«برندن مورفی» مقام استرالیایی به خبرنگاران گفت: در سراسر جهان، رقم مبتلایان از یک میلیون نفر فراتر رفته، اما معتقدیم که رقم حقیقی،5 یا 10 برابر این تعداد است.
وی یادآور شد که نرخ مرگ و میر در سراسر جهان بسیار متفاوت است، از اینرو باور داریم که بسیاری از مبتلایان شناسایی نشده اند.
سازمان جهانی بهداشت از کشورهای سراسر جهان خواسته است آزمایش کرونا روی شهروندانشان را جدی تر بگیرند. همچنین برخی منتقدان، تفاوت ها در نحوه شمارش موارد ابتلا به کرونا در برخی کشورها را مورد انتقاد قرار داده اند.
چین که کرونا اواخر سال گذشته میلادی از آنجا شایع شد، به تازگی شمارش موارد بی نشانه ویروس کرونا را آغاز کرده، امری که انتقاد برخی کارشناسان بین المللی را برانگیخته است.
مورفی گفت که بدون انتقاد از چین یا هر کشور دیگری نمی توان به آمار مبتلایان فراتر از آمار ارائه شده در استرالیا اعتماد کرد.
وی افزود: تنها آماری که واقعا به درستی آن ایمان دارم، آمار ارائه شده در استرالیا است.
استرالیا تاکنون 5 هزار و 300 مورد ابتلا به کرونا را گزارش داده و 28 مورد مرگ ناشی از این بیماری را به ثبت رسانده است.
براساس جدیدترین آمار، یک میلیون و 16 هزار و 278 نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده اند. از این تعداد، 213 هزار و 126 نفر بهبود یافته و 53 هزار و 236 نفر فوت شده اند.

دیپلمات های خارجی به پکن نیایند
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزارت امور خارجه چین به دیپلمات‌های خارجی توصیه کرد از آمدن به پکن پایتخت این کشور خودداری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین: حاضریم تجربیات خود را در مقابله با کرونا در اختیار دیگران بگذاریم
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز جمعه از آمادگی پکن برای به اشتراک گذاشتن تجربیات این کشور در مقابله با کرونا خبر داد.
به گزارش گلوبال تایمز، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: خوشحالیم که تجربیات خود را در مقابله با کرونا به اشتراک می‌گذاریم اما ما (چین) از این موضوع به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیک استفاده نمی‌کنیم. رهبری جهان از طریق خودستایی و فخرفروشی بدست نمی‌آید.
این در حالی است که اعلام شده هم اکنون نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع کرونا در خاورمیانه
"احمد المنظری" مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی پنجشنبه شب در گزارش هفتگی‌اش اعلام کرد، شاهد افزایش نگران کننده مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از ابتلا به کووید-19 در خاورمیانه هستیم.
به گزارش تارنمای "مصری الیوم"، المنظری در گزارش هفتگی‌اش اعلام کرد، شمار مبتلایان به کووید-19 در یک هفته گذشته در منطقه خاورمیانه از 32 هزار و 442 به 58 هزار و 168 نفر افزایش یافته است.
مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی افزود: با وجود خطرناک‌بودن شرایط، همچنان فرصت برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید-19 در منطقه خاورمیانه وجود دارد.
وی ادامه داد: ما نیازمند تدابیر فوری هستیم و رهبران کشورها نقشی محوری در این خصوص دارند، همه دولت‌ها و مردم منطقه باید از یک اقدامات کارساز پیروی کنند.
المنظری تأکید کرد: افزایش شمار مبتلایان بیانگر سرعت انتقال بیماری است و راه‌هایی که برای مقابله با انتقال این بیماری وجود دارد، آن است که کشورها در تست تمام افراد مشکوک به کرونا و شناسایی افرادی که با بیماران ارتباط داشته‌اند، جدیت بیشتری داشته باشند.
وی افزود: تدابیر مناسب برای قرنطینه باید عملی شود ،قرنطینه مبتلایان قطعی به کرونا یک موضوع بسیار مهم است و باید دامنه آن در بسیاری از کشورها گسترش یابد، همچنین تمام این اقدامات برای مبارزه با انتقال بیماری و جلوگیری از شیوع آن بسیار اهمیت دارد و در تغییر روند این بیماری همه‌گیر سهیم خواهد بود.
المنظری گفت: در خانه بمانید و از خود مراقبت کنید، این یک شعار نیست بلکه یک پیام هشدارآمیز برای نجات جان افراد است.
مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی افزود: فردی که علایمی چون تب، سرفه دارد باید خود را قرنطینه و از تماس با دیگران خودداری کند و درصورتی که در تنفس دچار مشکل شد، حتما به دنبال مراقبت پزشکی باشد.
المنظری گفت: هنوز برای مقابله کرونا در خاورمیانه فرصت داریم اما این فرصت هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.
وی افزود: چشم‌انداز منطقه‌ای ما برپایه حمایت از بهداشت تمام افراد و مشارکت همگان استوار است و اهمیت نقش تمام کشورها و جوامع و افراد خاورمیانه یکسان است و تنها با اجرای تدابیر جدی و مناسب و پیروی از یک رویکرد جامع که برپایه همبستگی و تلاش استوار باشد، می‌توان با کووید-19 مبارزه کرد.
وی در پایان گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد که ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه رو به وخامت بگذارد.

افزایش مبتلایان به کرونا در عربستان؛ شمار فوتی‌ها به 25 نفر رسید
وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که شمار مبتلایان به کرونا در این کشور به 2039 نفر رسیده است.
وزارت بهداشت عربستان از ثبت 154 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان به 2039 نفر خبر داد.
وزارت بهداشت عربستان همچنین از ثبت 4 مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و به این ترتیب شمار فوتی‌های عربستان به 25 نفر رسیده است.
مقامات سعودی تصمیم گرفتند از امروز جمعه مقررات منع آمد و شد را در شهر الدمام و استانهای طائف و قطیف از امروز جمعه تا اطلاع ثانوی برقرار کنند.
خبرگزاری رسمی سعودی به نقل از یک منبع مسئول در وزارت کشور اعلام کرد این تصمیم در راستای تلاشهای دولت برای مقابله با ویروس کرونا و در راستای عمل به توصیه های دستگاههای بهداشتی اتخاذ شده است.
این منبع افزود این تصمیم شامل بخشهای خدماتی و فعالیتهای ضروری نمی شود.
این تصمیم کمتر از بیست و چهار ساعت پس از اعلام منع آمد و شد در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره به مدت 24 ساعت شبانه روز از روز پنجشنبه تا اطلاع ثانوی اتخاذ شده است.

افزایش جانباختگان ویروس کرونا در افغانستان
"وحیدالله مایار" سخنگوی وزارت بهداشت و درمان افغانستان اعلام کرد: در شبانه روز گذشته دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در استان‌های هرات و دایکندی جان خود را از دست دادند و شمار فوتی‌های این بیماری در افغانستان به شش نفر افزایش یافت.
همچنین در شبانه روز گذشته 34 فرد جدید آلوده به ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شدند.
شمار افراد آلوده به این ویروس در نوزده استان افغانستان به 273 نفر رسید و تعداد بیماران بهبود یافته همچنان ده نفر است.
در پی افزایش بیماران کووید نوزده در افغانستان، معاون رئیس جمهور و استاندار کابل بر افزایش محدودیت رفت و آمد در شهر‌های مختلف بویژه کابل تاکید کردند.

شمار مبتلایان به کرونا در پاکستان به 2500 نفر نزدیک شد
به گزارش خبرگزاری "داون نیوز" روند افزایش کرونا در پاکستان همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که در 24 ساعت گذشته بیش از 150 مورد جدید ابتلا به کرونا در سراسر پاکستان گزارش شده است.
به گفته منابع خبری، تعداد بیماران کرونایی پاکستان به 2441 نفر افزایش یافته درحالیکه تاکنون دست کم 35 مورد فوتی ناشی از کرونا در این کشور به ثبت رسیده است.
ایالت‌های پنجاب و سند همچنان بیشتر از سایر مناطق پاکستان تحت تاثیر شیوع ویروس کویید -19 قرار دارند به گونه این که هر کدام از این ایالت‌ها تا این لحظه به ترتیب 920 و 783 مورد ابتلا به کرونا را گزارش دادند.
ادامه سیر صعودی ابتلا به کرونا در پاکستان سبب شد دولت پاکستان علاوه بر تمدید قانون منع رفت و آمد و قرنطینه جزئی در برخی از مناطق این کشور، ممنوعیت ورود و خروج پرواز‌های بین المللی را نیز تا 11 آوریل تمدید کند.
درحالی که مقامات وزارت بهداشت پاکستان در هفته گذشته از کمبود تجهیزات پزشکی در پاکستان برای مقابله با کرونا خبر داده بودند، "فواد چودهری" وزیر فناوری و اطلاعات پاکستان روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ساخت کیت‌های تشخیص کرونا و دستگاه‌های تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) در داخل پاکستان با موفقیت انجام شده و قرار است این تجهیزات از امروز (جمعه) آزمایش شود.
پاکستان پیشتر کیت‌های تشخصیص کرونا، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا را طی چندین مرحله از چین وارد کرد.

جهش شمار مبتلایان به کرونا در فلسطین اشغالی به بیش از 7 هزار نفر
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی گزارش داد تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در فلسطین اشغالی شاهد افزیش حدوداً هشتصد نفری بود.
علی‌رغم تدابیر سختگیرانه و قرنطینه عمومی که در فلسطین اشغالی برقرار شده، ویروس کرونا با سرعت بیشتری در حال پخش شدن در این منطقه است.
به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) اعلام کرد طی بیست‌وچهار ساعت گذشته 819 نفر دیگر به ویروس کرونا مبتلا شدند که نسبت به روز گذشته شاهد افزایش چشمگیری بوده است.
با احتساب تعداد ابتلاهای جدید، شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی به 7030 نفر افزایش یافت که حال 115 نفر از آنها وخیم است.
همچنین با جان باختن هفت نفر دیگر، تعداد قربانیان کرونا در فلسطین اشغالی نیز به 36 نفر افزایش یافت.
این افزایش، بزرگترین جهش تعداد مبتلایان و تلفات روزانه ویروس کرونا از زمان سرایت آن به فلسطین اشغالی است.
پیشتر گزارش شده بود «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یوسی کوهن» رئیس موساد به دلیل ارتباط با وزیر بهداشت این رژیم که به کرونا مبتلا شده، در قرنطینه خانگی قرار گرفتند.
این در حالی است که گزارش محرمانه‌ای در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برای مقابله با ویروس جدید کرونا، تجهیزات درمانی کافی ندارد.
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز به دلیل کمبود تجهیزات مقابله با ویروس کرونا، مجبور به تغییر کاربری کارخانه موشک‌سازی به کارگاه تولید دستگاه تنفسی شد.

رژیم صهیونیستی 4500 فرد مُسن را به دلیل کرونا قرنطینه می‌کند
مسئولان صهیونیست چهار هزار و پانصد نفر از افراد بالای 80 سال را از شهرک بنی براق در نزدیکی تل‌آویو اخراج و در مسافرخانه‌های کوچک قرنطینه خواهند کرد.
مسئولان رژیم صهیونیستی برای مقابله با ویروس کرونا در اراضی اشغالی فلسطین، اقدامات جدیدی انجام داده‌اند.
خبرگزاری رویترز به نقل از دولت رژیم صهیونیستی گزارش داد که ارتش این رژیم، صهیونیست‌های مُسن را به صورت دسته‌جمعی از یک شهرک صهیونیست‌نشین اخراج می‌کند.
به گزارش رویترز، حدود «چهار هزار و پانصد نفر از افرادی که بیش از 80 سال دارند، از شهرک بنی براق در نزدیکی تل‌آویو به مسافرخانه‌های کوچک منتقل و در آنجا قرنطینه خواهند شد».
در بیانیه صهیونیست‌ها آمده است که ارتش این رژیم، اداره این مسافرخانه‌ها را بر عهده خواهد داشت.
بر اساس این بیانیه، اجرای این طرح، حدود 20 میلیون دلار برای رژیم صهیونیستی هزینه در پی خواهد داشت.
به گزارش رویترز، پزشکان می‌گویند که حدود 38% از ساکنان بنی یراق که تعدادشان در این شهرک به 200 هزار نفر می‌رسد، مبتلا به کرونا شده‌اند.
بنا بر این گزارش، علت شیوع گسترده کرونا در این شهرک، تراکم جمعیتی است. کما اینکه «شماری از ساکنان آن، فقیر هستند و به [سخنان] برخی از خاخامهایی گوش دادند که مخالف اقدامات مبارزه با ویروس کرونا بودند؛ زیرا به حکومت [رژیم صهیونیستی] اعتماد نداشتند».
در فلسطین اشغالی تا کنون 6211 مبتلا به ویروس کرونا و 31 مورد مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری گزارش شده است.
این در حالی است که بعد از قرنطینه شدن «یاکوف لیتزمن» وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی به دلیل ابتلا به ویروس «کووید19»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز برای دومین بار در هفته جاری قرنطینه می‌شود.
یک گزارش محرمانه‌ در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نشان می‌دهد که این رژیم برای مقابله با ویروس جدید کرونا، تجهیزات درمانی کافی ندارد.
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل کمبود تجهیزات مقابله با ویروس کرونا، مجبور به تغییر کاربری کارخانه موشک‌سازی به کارگاه تولید دستگاه تنفسی شد.

بهبود یافتن سه مبتلا به کرونا در نوار غزه
منابع فلسطینی از بهبود یافتن سه فرد مبتلا به ویروس کرونا در نوار غزه خبر دادند.
به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، یوسف ابوالریش معاون وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه شامگاه پنجشنبه گفت سه نفر از مبتلایان به ویروس کرونا بهبود یافته اند.
وی افزود:از مجموع 12 فرد مبتلا به ویروس کرونا، سه نفر بهبود یافته اند و بقیه هم وضعیت باثباتی دارند.
ابوالریش همچنین از تست کرونای 194 فرد در آزمایشگاه مرکزی و منفی بودن نتیجه آن خبر داد یعنی هیچ کدام به کرونا مبتلا نبوده اند.

شیب تند افزایش شمار مبتلایان به کرونا در کشورهای عربی
گزارش منابع بهداشتی کشورهای عربی در روز پنجشنبه نشان می‌دهد که شمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از ابتلا به کرونای جدید موسوم به "کووید-29" در این کشورها همچنان با شیب تند همراه است.
آمارهای تجمیعی کشورهای عربی در غرب آسیا و شمال آفریقا نشان می‌دهد که شمار مبتلا به کووید-19 در این کشورها همچنان در حال افزایش است.

عربستان
وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلامکرد که در 24 ساعت گذشته 165 مورد جدید مبتلا به کرونا ثبت و پنج نفر نیز جان باخته‌اند.
اکنون شمار مبتلایان در عربستان به یکهزار و 886 نفر رسید، 21 نفر جان‌باختند و 328 نفر نیز بهبود یافته‌اند.
مقامات سعودی همچنین روز پنجشنبه از اجرای قانون منع رفت و آمد 24 ساعته در سراسر شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره برای مقابله با شیوع کرونا خبر دادند.
خبرگزاری واس سعودی به نقل از یک مقام مسؤول در وزارت کشور عربستان اعلام کرد که این قانون شامل بخش‌های حیاتی دو بخش دولتی و خصوصی نمی‌شود.

امارات
منابع بهداشتی امارات پنجشنبه شب در اطلاعیه‌ای از شناسایی 210 فرد جدید ابتلا به کرونا در این کشور خبر دادند تا شمار مبتلایان در این کشور حاشیه خلیج فارس به یکهزار و 24 نفر افزایش یابد.
برپایه گزارش مقام‌های بهداشتی امارات، روز پنجشنبه 2 خارجی که از بیماری مزمن رنج می‌بردند، در اثر کرونا جان باختند تا شمار افراد فوت شده در این کشور به هشت تن برسد.
وزارت بهداشت امارات همچنین از بهبود یافتن 35 تن دیگر به دنبال دریافت مراقبت‌های بهداشتی خبر داد، با حساب این افراد شمار بهبود یافتگان در این کشور به 96 نفر رسید.

قطر
وزارت بهداشت عمومی قطر پنجشنبه شب در تازه‌ترین گزارش خود از مبتلایان به کرونا با تأیید شناسایی 114 تن دیگر به این بیماری، اعلام کرد که شمار مبتلایان در این کشور به 949 تن رسیده است.
برپایه این گزارش روز پنجشنبه حدود یکهزار و 453 تست کرونا انجام شد تا مجموع تست‌های انجام شده برای شناسایی این بیماری به 26 هزار و 260 هزار برسد.
وزارت بهداشت قطر همچنین از جان‌باختن یک تن دیگر در ابتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته خبر داد تا شمار جان‌باختگان به این بیماری سه نفر ثبت شود.

عراق
شمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در عراق به ترتیب به 54 و 772 نفر رسید.
براساس گزارش وزارت بهداشت عراق، در 24 ساعت گذشته 2 تن دیگر در عراق و استان بصره در جنوب این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تست 44 تن دیگر نیز مثبت شد.
براساس گزارش وزارت بهداشت عراق، با بهبود یافتن 20 نفر دیگر در 24 ساعت گذشته، مجموع افرادی که سلامتی خود را به دست آورده‌اند به 202 نفر رسید.

فلسطین
شمار فلسطینیان مبتلا به کرونا به 155 نفر رسید. و دولت تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در رام الله در بیانیه‌ای از ابتلای 21 فلسطینی دیگر به کرونا خبر داد.
در این بیانیه آمده است، تمام مبتلایان جدید، کارگران فلسطینی هستند که به تازگی از اراضی اشغالی به کرانه باختری بازگشته‌اند.
با حساب این افراد، شمار فلسطینی‌های مبتلا به کرونا تا روز پنجشنبه به 155 نفر رسید. 143 نفر از این افراد ساکن کرانه باختری و 12 نفر ساکن نوار غزه هستند.

نخستین مرگ بر اثر کرونا در قرقیزستان
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دولت قرقیزستان، قرقیزستان از نخستین مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در این کشور خبر داد.
 
اعلام ممنوعیت خروج از منزل در جمهوری آذربایجان
 شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جمهوری آذربایجان به 443 نفر رسید.
به نقل از قرارگاه ویژه مبارزه با کرونا در جمهوری آذربایجان از مجموع 443 نفرمبتلا 32 نفر بهبود یافته، 5 نفر جان باخته و 406 نفر هم اکنون در بیمارستان‌های این کشور بستری هستند.
قرارگاه ویژه مبارزه با کرونا اعلام کرد: هم اکنون 4321 نفر در قرنطینه قرار دارند.

هزینه همه گیری جهانی 4000 میلیارد دلار خواهد بود
بانک توسعه آسیا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد تأثیر همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی ممکن است از دو هزار میلیارد دلار به چهار هزار و 100 میلیارد دلار یعنی از 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی به 4.8 درصد برسد.
به گفته این نهاد که مقر آن در مانیل پایتخت فیلیپین است، این ارزیابی ممکن است کمتر از میزان واقعی باشد، به ویژه به این علت که بحران‌های احتمالی اجتماعی و مالی همچنین تأثیرات دراز مدت این بیماری همه گیر را بر نظام‌های بهداشت و آموزش در نظر نگرفته است.
آستانه آلودگی یک میلیون نفر به ویروس جدید کرونا در جهان روز پنجشنبه پشت سر گذاشته شد و شمار مرگ و میر ناشی از آن به 52 هزار مورد رسید.
یاسوکوکی ساوادا مسئول اقتصادی در بانک توسعه آسیا اعلام کرد: «هیچکس نمی‌تواند گستردگی گسترش همه گیری کووید-19 و مدت زمان آن را پیش بینی کند.»
وی افزود: «احتمال بحران مالی جدی را نمی‌توان منتفی دانست.»
این پیش بینی‌ها بر این مبناست که همه گیری ویروس کرونا سال کنونی میلادی تحت کنترل در خواهد آمد و در سال 2021 همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت.
با این حال، افزایش همه گیری منتفی نیست و سطح شدت آن ناشناخته است.
بانک توسعه آسیا هشدار داد این نتایج ممکن است بدتر از حد انتظار باشد و رشد اقتصادی ممکن است به این سرعت از سر گرفته نشود.
انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین، بزرگترین قدرت اقتصادی آسیا، در سال 2020 به 2.3 درصد برسد در حالی که این کشور در سال 2019 رشد اقتصادی 6.1 درصدی را به ثبت رسانده بود.

نظر شما