شناسهٔ خبر: 3897270 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

وزیر کشور: اگر هوشیار نباشیم پول مواد مخدر از طریق تروریست‌ها وارد سیاست می‌شود

نسیم

رحمانی فضلی افزود: معضل مواد مخدر در تمامی حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار است/ احزاب و گروه‌ها باید از شفافیت مالی در انتخابات مجلس برخوردار شوند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «نسیم» رحمانی فضلی در مراسلم اختتامیه یازدهمین جشنواره معرفی و انتخاب آثار مکتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از بزرگترین معضلات در خصوص مبارزه با موادمخدر این است که نه عموم جامعه از عوارض و آثار سوء مواد مخدر با خبر هستند و نه مسئولان در خصوص ابعاد مختلف عوارض این مشکل آگاهی دارند چرا که عموماً به بعد اجتماعی مواد مخدر پرداخته می‌شود.

وی افزود: برای مبارزه با مواد مخدر باید به تمامی ابعاد توجه شود چرا که این معضل در تمامی حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار است.

وی یکی از ابعاد متأثر از معضل مواد مخد را بحث اقتصادی دارند و گفت: این بعد در زمینه مبارزه با مواد مخدر کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی برای داشتن اقتصاد سالم باید تمامی جریانات مالی مشخص، کنترل و شفاف شوند که در غیر اینصورت منابع مالی غیر رسمی خارج از تولید، واردات وصادرات رسمی وارد جریانات مالی کشور می‌شود که این ابعاد پنهان منابع مالی برای اقتصاد کشور ویرانگر خواهد بود.

رحمانی فضلی ادامه‌ داد: اگر در حوزه قاچاق کالا و ارز 10 هزار میلیارد تومان پول کثیف وارد جریانات مالی کشور شود و در حوزه قاچاق مواد مخدر نیز حداقل 10 هزار میلیارد تومان وارد شود دست کم 20 هزار میلیارد تومان از مجاری پنهان وارد منابع مالی رسمی کشور می‌شود که بدین ترتیب نمی‌توان ادعا کرد که اقتصاد سالم و قابل کنترل داریم و چنین اقتصادی به هیچ وجه قابل رقابت نخواهد بود ما از بعد اقتصادی مواد مخدر غفلت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: فردی با 35 سال سن و با 5 کلاس سواد ظرف مدت دو سال حدود 2 هزار میلیارد تومان گردش حساب مالی داشته و 400 تن مواد مخدر جا به جا کرده است که این پول‌ها در تمامی حوزه‌های تولید، واردات، ساختمان‌سازی و پاساژ سازی وارد می‌شود و این فرد حساب هایی را باز کرده که صاحبان آنها افراد مرده بودند.

وزیر کشور تأکید کرد: بانک‌هایی که قانون ضد پولشویی را اجرای نکرده‌اند باید پاسخگو باشند و مسئولان مالی و بانکی کشور که با چنین مواردی چون باز شدن حساب افراد مرده مواجه شده‌اند باید گزارش می‌دادند و اگر گزارش داده‌اند چرا با آنها برخورد نشده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر کسانی که در حوزه مواد مخدر فعال هستند عمدتاً در حوزه شرارت، تسلیحات، تروریسم‌ نیز وارد شده و این پول‌ها به شبکه‌های تروریستی نیز وارد می‌شود.

رحمانی فضلی گفت: یکی دیگر از ابعاد متأثر از ورود پول‌های کثیف حوزه سیاست است قاچاقیان و تروریسم به دنبال کسب قدرت برای ایجاد حاشیه امن برای خود هستند و اگر هوشیار نباشیم حتماً بخشی از این پول‌ها به حوزه قدرت و سیاست نیز وارد خواهد شد.

به گفته وزیر کشور در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از بندهای مورد تأکید در مورد انتخابات مجلس شفافیت مالی افرادی است که در حوزه انتخابات وارد می‌شوند که این امر در قانون احزاب نیز مورد تأکید قرار دارد و هم احزاب و گروه‌ها باید از شفافیت مالی مطمئن برخوردار شوند.

وی گفت: باید اعلام کنیم که همه نامزدها از یک حساب پول هزینه کنند و برخی هستند که اعلام می‌کنند که دوستان به ما کمک می‌کندد اما مشخص نیست که مبنا و مرجع این پول‌ها چیست و کجاست؟ باید با قدرت از حوزه حاکمیت مرم‌سالاری دینی و قدرت حمایت کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر شاهد واردات مشروبات الکلی و برخی اقدامات ضد ارزشی و ضد اعتقادی و ضد اخلاقی از طریق شبکه‌های قاچاق هستند که در صورت گسترده ابعاد آن در جامعه گسترده خواهد شد.

رحمانی فضلی تأکید کرد: مقابله با قاچاق مواد مخدر و کالا و ارز مبارزه‌ای همه جانبه است که برای انجام آن باید جامعه، مطئولان و متولیان این عرصه را آگاه کنیم و کارهای پژوهشی دقیق در این زمینه انجام دهیم.

نظر شما