شناسهٔ خبر: 38904704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش گروه‌های سیاسی عراق به مأمور شدن عدنان الزرفی برای تشکیل دولت عراق

صاحب‌خبر -

شفقنا- پس از آنکه برهم صالح، رئیس جمهوری عراق عدنان الزرفی را به تشکیل دولت عراق مامور کرد، این اقدام واکنش گروه‌های سیاسی عراقی را به دنبال داشت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از بغداد الیوم، ریبین سلام، عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان با تبریک به عدنان الزرفی در پی انتخاب وی برای تشکیل دولت جدید عراق، تصریح کرد: ما ضمن تبریک به الزرفی، برای وی آرزوی موفقیت می‌کنیم.

ریبین سلام در عین حال، به عدنان الزرفی نسبت به تکرار اقدامات محمد توفیق علاوی که منجر به شکستش در تشکیل دولت شد، هشدار داد.

وی با بیان اینکه فراکسیون‌های کُرد مشکلی با اسامی و شخصیت‌ها ندارند، از الزرفی خواست حقوق گروه‌های مختلف را رعایت کرده و با آنها بر اساس قانون اساسی رفتار کند.

وی تاکید کرد: باید گفت‌وگو و مذاکره موضع اصلی وی در تعامل با احزاب کُرد باشد. اگر الزرفی به اجرای قانون اساسی پایبند بوده و توازن و شراکت را حفظ کند، فراکسیون‌های کرد از وی حمایت خواهند کرد.

در همین حال، حسن سالم، نماینده فراکسیون الصادقون که وابسته به جنبش عصائب اهل الحق عراق است، با انتقاد شدید از انتخاب الزرفی، وی را به شخصیت «جوکر» تشبیه کرد

حسن سالم اظهار داشت: انتخاب الزرفی برای نامزدی پست نخست وزیری به منزله خیانت به خون شهداء محسوب می‌شود. ائتلاف سائرون، النصر و جریان الحکمه و نیز رئیس جمهور از نامزدی جوکر حمایت کردند.

همزمان، کریم علیوی، از نمایندگان وابسته به ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد، دادن رأی‌ به دولت الزرفی در گرو تضمین اجرای تصمیم پارلمان در اخراج نظامیان بیگانه از عراق است.

علیوی در گفت‌وگو با المعلومه تصریح کرد: انتخاب عدنان الزرفی تنها مرحله نخست و اولیه به شمار می‌رود و پیش روی وی، مرحله‌ای دشوار و جدی جهت انتخاب کابینه و تدوین برنامه دولت وجود دارد که این مهم، عامل اصلی در کسب رای اعتماد یا شکست وی خواهد بود.

وی اظهار داشت: در صورتی که در برنامه دولت الزرفی، اجرای مصوبه پارلمان در خصوص خروج نظامیان خارجی از جمله نیروهای آمریکایی از کشور درج نشده باشد، ائتلاف الفتح و دیگر گروه‌های سیاسی شیعه به وی رای اعتماد نخواهند داد.

نظر شما