شناسهٔ خبر: 38870162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

بنی گانتس مامور تشکیل کابینه اسرائیل می‌شود

رییس رژیم صهیونیستی قصد دارد، امروز (دوشنبه) از بنی گانتس، رقیب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی این رژیم بخواهد دولت جدید اسراییل را تشکیل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا) به نقل از روسیا الیوم، "روون ریولین" رئیس رژیم صهیونیستی روز گذشته (یک‌شنبه) پس از رایزنی‌هایی با فراکسیون‌های پارلمانی این رژیم، تصمیم گرفت که بنی گانتس رئیس حزب آبی و سفید را مأمور تشکیل کابینه آتی این رژیم کند.

 

گانتس نیز پیش از این تایید اکثریت نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به دست آورده بود.

 

در حالی بنی گانتس مسئول تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی شده که تلاش بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید پس از برگزاری دو انتخابات در سال گذشته ناموفق بود و حزب لیکود به رهبری او نتوانست در انتخابات اخیر به اکثریت دست پیدا کند.

 

اما هنوز قابل پیش بینی نیست که حزب آبی و سفید به ریاست گانتس بتواند موفق به تشکیل کابینه ائتلافی شود چرا که او سال گذشته نیز مامور تشکیل کابینه شده بود ولی نتوانست از حمایت لازم برخوردار شود.

 

گانتس برای تشکیل کابینه  جدید این رژیم از حمایت حزب راست افراطی اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن و فهرست مشترک احزاب عرب برخوردار است.

 

پس از اعلام حمایت این دو حزب، "روون ریولین" رییس  رژیم صهیونیستی از  گانتس به عنوان گزینه نخست برای تشکیل دولت پس از انتخابات دوم مارس نام برد.
دفتر رییس جمهوری اسرائیل یکشنبه اعلام کرد: که پس از رایزنی با احزاب در کنست، ۶۱ نماینده بنی گانتس را تأیید کرده و نتانیاهو نیز  ۵۸ رأی داشت.


کنست رژیم صهیونیستی ۱۲۰ عضو  و تشکیل دولت به حمایت ۶۱ عضو آن نیاز دارد.  حزب لیکود به ریاست نتانیاهو در انتخابات دو هفته پیش، ۳۶ کرسی به دست آورده بود.

 

 احزاب راستگرا با کسب ۵۰ بعلاوه یک کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست می توانند دولت بعدی در سرزمین های اشغالی را تشکیل دهند؛ به شرط آنکه دولت جدید بتواند ۶۱ نماینده را با خود همراه کند.

 

تقریبا شرایط مشابهی در نخستین انتخابات کنست که نهم آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد، رخ داد. لیکود با کسب ۳۵ کرسی پیروز شد و ائتلاف راست می‌توانست کابینه جدید را تشکیل دهد، اما «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل؛ خانه ما» حاضر به ائتلاف نشد و حزب لیکود به دلیل شکست در کسب حمایت ۶۱ نماینده نتوانست کابینه را تشکیل دهد.

 

از سوی دیگر در این دوره حزب «کاحول- لاوان» (آبی- سفید) به رهبری «بنی گانتس» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، با افزودن ۲۴ کرسی به داشته های قبلی خود توانسته بود ۳۵ جایگاه را به دست آورد و در موقعیتی برابر با لیکود قرار گیرد.

 

انتخابات هفدهم سپتامبر با شکست لیکود (کسب ۳۲ کرسی) همراه بود اما در مجموع به دلیل کرسی‌های بیشتر ائتلاف راست، همچنان نتانیاهو مامور تشکیل کابینه شد که برای دومین بار شکست خورد.

این بار رئیس رژیم صهیونیستی رهبر حزب رقیب یعنی گانتس را مامور تشکیل کابینه کرد، اما وی در فرصت ۲۱ روزه نتوانست کابینه رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد. از این رو پارلمان منحل و زمینه برگزاری سومین انتخابات در یک سال فراهم شد.

 

انتهای پیام/م.ق/

نظر شما