شناسهٔ خبر: 38845397 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

روزهای کرونایی به چه بخندیم: از اینستا تا سوتی انتخاباتی صداوسیما

/ مردم پاسخ می‌دهند /

صاحب‌خبر -

علی خسروجردی، انصاف نیوز: در گزارشی مردمی از شهروندان تهرانی پرسیده شده است که خنده‌دارترین مطلبی که در طول این روزهای کرونایی شنیده‌اید چه بوده و در این شرایط برای تقویت روحیه خود چه کاری را انجام می‌دهند. آنها همچنین راهکارهایی برای افزایش روحیه پیشنهاد می‌دهند. پاسخ‌های شهروندان بسیار متفاوت است، عده‌ای بر این باور هستند که در شرایط فعلی هیچ چیزی به شرایط روحی آنها کمک نکرده و برخی دیگر از تقویت روحیه سخن می‌گویند. بیشتر شهروندان جامعه مجازی را فاکتوری مفرح معرفی می‌کنند.

پاسخ‌های مردم به این سوال انصاف نیوز را در ادامه بخوانید:

ماسک بر صورت دارد و چتری در دست تا از او در برابر باران محافظت کند. مردی حدوداً ۵۰ ساله است و خودش را از اهالی بازار معرفی می‌کند. این مرد درباره خنده‌دارترین مطلب در این چند وقت می‌گوید: «منظور شما از چند وقت چیست؟ تعریف من و شما شاید متفاوت باشد. ما ایرانیان با تمامی مشکلات شوخی می‌کنیم و با خنده می‌خواهیم از کنار آن بگذریم. نظر من این است که با این بیماری شوخی کردن، حماقت است و نباید درباره هرچیزی جوک ساخت.»

این مرد درباره خنده‌دارترین مطالب این چند ماه اخیر می‌گوید: «من دنبال‌کننده کلیپ‌های اینستاگرام هستم و چند نفر از آنها را فالو می‌کنم. برخی از این کلیپ‌ها خنده‌دار است و تا حدوی حال من را خوب می‌کند. کلیپ‌های احمدرضا کاظمی [منظور او دم خروس است] خیلی باحال است و تا آن جایی که به یاد دارم، کلیپ‌های «دور زدن FATF»، «جایگزینی بنزین و اینترنت» و «خودروهای خدمت» کلیپ‌های خنده‌داری هستند.»

او ادامه داد: «مطلع نبودن حسن کلیدساز تا روز جمعه برای افزایش قیمت بنزین، هم خنده‌دار و هم حرص‌آور بود.»

این مرد به تمامی مردم پیشنهاد داد: «اگر ماسک یا دستکش داشته باشید، شاید عده‌ای شما را مسخره کنند. آنها را نادیده بگیرید و به خودتان و دیگران احترام بگذارید. پیشنهاد می‌کنم این کلیپ‌ها را ببینید تا شاید حال بهتری داشته باشید.»

خانم میانسالی است که روی یکی نیمکت‌های حوالی میدان ولیعصر نشسته و به پرسش‌های ما پاسخ داد: «در این روزها، مطلب خنده‌داری نخوانده‌ام اما فیلم خنده‌دار دیده‌ام. بهمن ماه فیلم «خوب، بد، جلف» را دیدم و کلی خندیدم. تلویزیون هیچ برنامه خنده‌دار جدیدی ندارد و تمامی برنامه‌های کمدی تکراری هستند. فضای مجازی را دنبال می‌کنم که برخی از مطالب آن خیلی خوب است و حال ما را برای مدتی خوب می‌کند.»

از او درباره شوخی با ویروس کرونا می‌پرسم، این شهروند تهرانی توضیح داد: «مردم باید با این بیماری شوخی کنند تا از آن نترسند. من تا به حال مطلب خنده‌داری درباره این بیماری نشنیده‌ام ولی دوست دارم درباره آن بشنوم.»

او درباره راه‌های افزایش روحیه می‌گوید: «هرکسی با یک کاری حال بهتری خواهد داشت. من به مردم پیشنهاد می‌دهم هر روز برقصند تا حال خوبی داشته باشند. فیلم‌های طنز هم مثل «مطرب»، «زیرنظر» یا فیلم‌های طنز «فیلیمو» را ببینند.»

پسر جوانی است که در چهارراه کالج به پرسش‌های خبرنگار انصاف نیوز پاسخ داد. او استایل خاصی دارد و می‌گوید خنده‌دارترین مطالب را در جمع دوستانش می‌شنود. این شهروند توضیح داد: «وقتی با دوستانم دور هم جمع می‌شویم، خنده‌دارترین مطالب را در آن جمع می‌شنوم و اگر بخواهم جزییات را مو به مو بگویم، نمی‌توانید آن را منتشر کنید. به هم سن و سال‌هایم می‌گویم دور هم جمع شوند تا حال بهتری داشته باشند. این روزها هیچ‌کسی حال خوبی ندارد و هر روز خبر بد می‌شنویم.»

او ادامه داد: «برخی از نظرات [comment] صفحات هواداری پرسپولیس و استقلال هم خیلی خنده‌دار است و با یکدیگر کل‌کل می‌کنند. اگر به فوتبال علاقه دارند، می‌توانند آن نظرات را بخوانند تا کمی بخندند. من خودم پرسپولیسی هستم و پست‌های صفحه «کیسه سوزی» خنده‌دار هستند.»

او انتقاداتی به صدا و سیما وارد می‌کند و این سازمان را بدون برنامه معرفی می‌کند: «تلویزیون هیچ برنامه خنده‌داری ندارد و تمامی برنامه‌های طنز در این روزها تکراری هستند. شک ندارم مردم برخی از دیالوگ‌های این سریال‌ها یا فیلم‌ها را حفظ هستند. بازهم می‌گویم تنها در اینستاگرام کلیپ‌های خنده‌دار و متفاوت می‌بینم.»

جامعه مجازی نقش پررنگی در زندگی روزانه مردم دارد و هر کدام از ما به نحوی از این فضا استفاده می‌کنیم. اگرچه بیشتر شهروندانی که به پرسش‌های ما پاسخ دادند از اینستاگرام یاد کردند اما کانال‌های جوک تلگرام هم طرفداران خودشان را دارند و برخی از افراد جامعه این کانال‌ها را دنبال می‌کنند. پسر جوانی که ماسکی پارچه‌ای سیاه رنگ دارد و دستکش پوشیده است در حوالی پارک دانشجو درباره این کانال‌ها گفت: «کانال‌های «فانکده»، «گیز میز»، «خنده‌آباد»، «ورود آقایان ممنوع» و بسیاری از کانال‌های دیگر هستند. من و تعداد زیادی از مردم این کانال‌ها را دنبال می‌کنیم. چند وقت پیش مطلبی درباره ایموجی‌های تلگرام خواندم که خیلی خنده‌دار بود.»

او گفت: «مطالب طنز هم درباره کرونا خوانده‌ام که هیچ کدام از آنها را دوست نداشته‌ام، با هر چیزی نمی‌توان شوخی کرد. شاید این شوخی کردن با این بیماری باعث شود تا مردم این ویروس را جدی نگیرند.»

این شهروند پیشنهادی برای بهتر شدن حال مردم ندارد و می‌گوید: «با این شرایط کنونی، هیچ چیزی حال مردم را خوب نمی‌کند و تمامی این موارد هم گذرا هستند. اگر جوک یا کلیپی را ببینیم شاید یک دقیقه حال خوبی داشته باشیم.»

دست فروشی در حوالی میدان انقلاب به پرسش‌هایمان پاسخ داد. او درباره خنده‌دارترین مطلبی که در چند وقت اخیر دیده یا شنیده می‌گوید: «کلیپ‌های اینستاگرام را خیلی دوست دارم و با پسرم بعضی از این کلیپ‌ها را می‌بینم. شاید این کلیپ‌ها بتواند حال مردم را بهتر کند. افراد بسیاری هستند که در اینستاگرام کلیپ می‌سازند که چند نفر از آنها را دنبال می‌کنم. کلیپ‌های «محسن ایزی» و «کامران کیخواه» خنده‌دارترین چیزهایی است که تا کنون دیده‌ام.»

اگرچه افرادی به صداو سیما انتقاداتی وارد می‌کنند، اما یکی از عابران خیابان انقلاب از یک برنامه تلویزیونی می‌گوید و آن را بسیار پرطرفدار می‌داند.: «مگر خنده‌دارتر از کلاه‌قرمزی و عروسک‌های وروجک آقای مجری چیز دیگری هم وجود دارد. من عاشق «دیبی» و «جیگر» هستم، کلیپ‌های این دو را بارها می‌بینم که هر بار همان جذابیت اولین بار را دارد.»

او این برنامه تولیدی صدا و سیما را استثنایی از میان برنامه‌های تولیدی این سازمان معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: «شخصیت‌های عروسکی این برنامه در اینستاگرام صفحاتی دارند و واکنش دنبال‌کنندگان هم نشان می‌دهد که چقدر با دیدن این برنامه شاد می‌شوند و می‌خندند. ای کاش صدا و سیما اجازه تولید سری جدید این برنامه را بدهد. این برنامه هم برای کودکان جذاب است و هم بزرگسالان را می‌خنداند.»

اما برخی از پاسخ‌ها رنگ و بویی دیگر به خود می‌گرفت. خانم جوانی به انصاف نیوز می‌گوید: «بهتر است این سؤال را بپرسیم در چند وقت اخیر در کدام روز خبر ناراحت‌کننده نشنیده‌ایم. موارد ناراحت کننده به نسبت فاکتورهای خوشحال‌کننده خیلی بیشتر است.»

او درباره خنده‌دارترین مطلب در ماه‌های گذشته می‌گوید: «در توییتر خوانده‌ام که صداوسیما از تصاویر آرشیوی استفاده می‌کند تا حضور در انتخابات را پرشور نشان دهد یا از یک تصویر برای دو شهر استفاده کرده است. این خنده‌دارترین سوتی است که در این روزها دیده‌ام.»

پیرمردی درباره خنده‌دارترین موضوع در چند وقت اخیر می‌گوید: «برنامه‌های صداوسیما نه تنها خنده‌دار نبوده، بلکه اعصاب خردکن هم هستند. خنده‌دارترین چیزی که در این روزها دیده‌ام، کامنت‌های مردم در صفحه اینستاگرام بازیگران است که بیشتر این نظرات را می‌توان در صفحه بازیگران کمدی خواند. اگر مردم دوست داشته باشنذ می‌توانند این نظرات را بخوانند تا کمی بخندند.»

خانم جوانی که در خیابان انقلاب به پرسش‌های انصاف نیوز پاسخ داد درباره شوخی گرفتن مسائل توسط ایرانی‌ها می‌گوید: «ما با هر چیزی شوخی می‌کنیم و سعی می‌کنیم با به سخره گرفتن از کنار مشکلات بگذریم. در حالیکه بسیاری از مردم نگران این بیماری هستند، جوک‌های زیادی در اینستاگرام برای کرونا ساخته‌اند. من مشکلی با خندیدن ندارم اما درباره این بیماری مشکل دارم.»

این خانم ادامه داد: «فضای تلویزیون ایران همیشه غمگین است و ما مردمان غمگینی هستیم. به نظرم خنده‌دارترین موردی که در این چند وقت اخیر دیده‌ام، فیلم «مطرب» بود که در سالن سینما همه تماشاچیان می‌خندیدند.»

انتهای پیام

 

نظر شما