شناسهٔ خبر: 38838042 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کرونا و اضطراب؛ راه‌‌اندازی خدمات روانشناختی در سامانه ۴۰۳۰

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، از راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه تلفنی ۴۰۳۰ خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم، دکتر احمد حاجبی اظهار کرد: همه‌‌گیری بیماری‌‌های نوپدید از جمله معضلات جدید حوزه بهداشت عمومی در قرن حاضر است. اغلب کشورها، به دلیل تغییر الگوی بروز و شیوع بیماری‌‌های واگیر، تجربه اندکی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی دارند.

وی افزود: به دنبال سرعت بالای انتشار یک بیماری عفونی کمتر شناخته شده و ابتلای جمعیت قابل توجهی از یک کشور در یک بازه زمانی کوتاه و قرار گرفتن در یک وضعیت همه‌‌گیری جهانی، معمولاً آسیب‌‌های مستقیم بیماری بیشتر به چشم می‌‌آیند.

حاجبی ادامه داد: بخش قابل ملاحظه‌‌ای از این پیامدها شامل عوارض روانشناختی شایعی هستند که شباهت‌‌های زیادی به پیامدهای پس از وقوع حوادث طبیعی دارند. باید در نظر داشت که در چنین شرایطی، افرادی که از قبل دچار انواع اختلالات اضطرابی بوده و یا تحت درمان هستند، ممکن است در شرایط فعلی نیز دچار تشدید علائم بیماری خود شوند و یا حتی به دلیل شرایط به وجود آمده و اقدامات توصیه شده، در تهیه و مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این در حالی است که بروز طیفی از علائم اضطرابی مانند اختلالات وسواسی جبری با مضمون بیماری نوپدید، اضطراب فراگیر، اضطراب خود بیمارانگاری و همچنین اضطراب‌‌های پس از حادثه به دنبال شنیدن اخبار بد نیز بروز می‌‌کند.

وی افزود: در همین راستا و با در نظر گرفتن ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع‌‌رسانی در حوزه‌‌های مختلف این بیماری، سامانه 4030 نیز در تاریخ 7 اسفند 1398 به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌‌اندازی شد.
حاجبی بیان کرد: در این شرایط خاص، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام به افزودن خدمات روانشناختی به سامانه فوق کرده است.

وی تصریح کرد: این سامانه از دو طریق آماده پاسخگویی به نیازهای مخاطبین است. یک شیوه استفاده از پیام‌‌های صوتی است که تماس‌‌گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه 4030 می تواند با استفاده از کلید 3 به لیستی از پیام‌‌های صوتی دست یابد که براساس نیاز خود می‌‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند؛ این لیست با گذشت زمان و تغییرات احتمالی در نیاز روانشناختی مخاطبین در طی مراحل مختلف بحران ناشی از ویروس کرونا، تغییر خواهد کرد و پویایی لازم را با توجه به تنوع نیاز تماس گیرندگان خواهد داشت.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: شیوه دیگر خدمت رسانی به مخاطبین از طریق سامانه این است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه 4030 می‌‌تواند با استفاده از کلید 8 به همکاران روانشناسی که به جهت ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی در پشت خط هستند، متصل و ضمن بیان سوالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات همکاران روانشناس بهره‌‌مند شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 300 نفر از روانشناسان وزارت بهداشت شاغل در نظام مراقبت‌‌های بهداشتی اولیه برای ارائه خدمات تلفنی در این سامانه به کار گرفته شده‌‌اند. این همکاران برای ارائه این نوع از خدمت آموزش دیده‌‌اند و آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی و مشاوره‌‌های کوتاه تلفنی در حوزه سلامت روان دارند.

به گفته حاجبی، هموطنان می‌‌توانند بعد از برقراری تماس با سامانه، از کلیدهای 1 یا 2 برای دریافت پیام‌‌های آموزشی صوتی در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، تشخیص و درمان آن استفاده کنند و در صورت نیاز به دریافت پاسخ به سوالات خود پیرامون پیشگیری و درمان این ویروس، از کلید 9 استفاده کنند و دقت داشته باشند که کلید 8 را صرفاً برای دریافت راهنمایی و مشاوره‌‌های روانشناختی مورد استفاده قرار دهند.

انتهای پیام/

نظر شما