شناسهٔ خبر: 38825955 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در آمریکا؛ واکنش مردم آمریکا به اعلام وضعیت اضطرار ملی/ افزایش احتمال ابتلای ترامپ به کرونا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- برخی رسانه های آمریکایی گزارش دادند که تست کرونای یک نفر دیگر هم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا را اخیراً ملاقات کرده هم مثبت بوده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، این رسانه ها نوشته اند که حزب جمهوری خواه آمریکا این موضوع را به صورت خصوصی و از طریق ایمیل به دیگر افرادی که در این میهمانی حاضر بودند منتقل کرده است.
این خبر را واشنگتن پست در قالب خبری فوری منتشر کرده است.
ترامپ در دو روز گذشته از نزدیک با دونفری تماس داشته که تست کرونایشان مثبت اعلام شده است.

تست دومین و سومین فردی که هفته گذشته در مارالاگو با ترامپ بودند هم مثبت اعلام شد
روزنامه واشنگتن پست نوشت آزمایش سومین فردی که هفته گذشته در مارالاگو با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، مثبت اعلام شده است.
سفارت برزیل اواخر جمعه اعلام کرد «نستور فورستر» سرپرست سفیر برزیل در آمریکا که شنبه شب با دونالد ترامپ در ضیافت شام در اقامتگاه مارالاگو بر روی میز در کنار ترامپ نشسته بود، آزمایش تست ویروس کرونای وی مثبت شده است.
فورستور سومین فردی است که ترامپ هفته گذشته با او دیدار داشته و مبتلا به ویروس کرونا شده است.
ترامپ در این ضیافت شام میزبان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل بود و مشخص شد رئیس جمهور برزیل به کرونا مبتلا بوده است.
ترامپ بعد از انتقاد‌ها از سوی احزاب برای واکنش نشان دادن به ویروس کرونا، روز گذشته وضع اضطراری اعلام کرد.
فرانسیس سوارز شهردار میامی گفت که آزمایش ویروس کرونای وی نیز بعد از حضور در مراسمی در فلوریدا با حضور مشاور ارشد دولتی برزیل که تست او مثبت بوده است نیز مثبت شده است.
تست یک مقام ارشد استرالیایی نیز چند روز بعد از دیدار با ویلیام بار دادستان کل آمریکا در واشنگتن مثبت اعلام شده است.

ترامپ از احتمال دادن آزمایش کرونا خبر داد
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در نشست خبری کاخ سفید یکی از خبرنگاران به شدت از رویکرد شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره کرونا انتقاد کرد. وی ترامپ را به علت خودداری از دادن آزمایش کرونا، به خودخواهی متهم کرد.
ترامپ در پاسخ گفت: بنده نگفته ام که نمی‌خواهم روی من آزمایش (کرونا) انجام شود.
خبرنگار بار دیگر پرسید: آیا شما می‌خواهید تست کرونا را انجام دهید؟
ترامپ در پاسخ گفت: به احتمال زیاد. به احتمال زیاد این کار را انجام خواهم داد در حال بررسی این مسئله و برنامه زمانی آن هستیم.

ترامپ سفرهای دریایی آمریکا را تعلیق کرد
رئیس‌جمهور آمریکا سفرهای دریایی از بنادر آمریکایی به خارج از کشور را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به مدت 30 روز به حالت تعلیق درآورده است.
در پی آزمایش مثبت کرونای 21 مسافر و خدمه کشتی تفریحی که در سواحل کالیفرنیا پهلو گرفته، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دستور داده تا سفرهای دریایی آمریکا به خارج از کشور به مدت یک ماه به حالت تعلیق در بیاید.
ترامپ جمعه شب در صفحه توئیتر خود نوشت: به درخواست من، فعالیت شرکت‌های کارناوال ، کارائیب رویال ، نروژی و ام اس سی (شرکت حمل و نقل مدیترانه ای) به مدت 30 روز به حالت تعلیق درآمدند.
در پی افزایش آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در آمریکا طی روزهای خیر، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور روز جمعه به‌منظور پیشگیری از گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا در ایالت‌های مختلف آمریکا حالت اضطراری ملی اعلام کرد.

اعلام وضعیت اضطرار ملی در آمریکا
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا در آمریکا وضعیت اضطرار ملی اعلام کرد.
با اعلام این وضعیت، مسیر استفاده از 50 میلیارد دلار بودجه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا باز خواهد شد.
شبکه تلویزیونی سی ان ان: براساس آمار جدید دولت آمریکا از شمار مبتلایان به کرونا تاکنون دست کم دو هزار و 204 نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند.
چهل و نه نفر نیز تاکنون به علت ابتلا به بیماری کووید-19 جانشان را از دست داده اند.

واکنش مردم آمریکا به اعلام وضعیت اضطرار ملی
درحالی‌که دونالد ترامپ عصر جمعه با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا در آمریکا حالت اضطراری ملی اعلام کرده، مردم درشهرهای مختلف آمریکا برای خرید کالاهای مختلف ازمواد ضدعفونی‌کننده تا برنج به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند.
به گزارش رویترز، در حالی که دونالد ترامپ عصر جمعه با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا در آمریکا حالت اضطراری ملی اعلام کرده است، مردم در شهرهای مختلف آمریکا برای خرید کالاهای مختلف از مواد ضدعفونی‌کننده تا برنج به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و این وضعیت موجب شده خرده‌فروشان برای پرکردن مجدد قفسه فروشگاه‌ها به تقلا بیفتند. تاکنون دست‌کم 47 نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
فعالیت‌های روزمره متوقف شده است و شرکت‌هایی نظیر آمازون و توئیتر از کارکنان خود خواسته‌اند تا دورکاری کنند. همچنین مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و رقابت‌های ورزشی و گردهم‌آیی‌های مذهبی در کلیساها در سراسر کشور به حالت تعلیق در آمده است. شرکت‌های خرده‌فروشی در واکنش به افزایش شدید برخی اقلام محدودیت‌هایی را در زمینه خرید این محصولات اعلام کرده‌اند.
مدیر اجرایی شرکت والمارت در کنفرانسی خبری با ترامپ گفت این شرکت خرده‌فروشی برای تأمین تقاضای رو به افزایش محصولاتی مانند مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده‌ها و انواع دستمال کاغذی با مشکل مواجه شده است.
وی افزود:‌ «برای مدتی تأمین 100درصدی ژل‌های ضدعفونی‌کننده در انبارها با مشکل مواجه خواهد بود... ما همچنان در حال پر کردن مجدد انبارها هستیم... اما به‌محض رسیدن محصولات به فروشگاه‌ها به‌سرعت به فروش می‌رسند. در مورد سایر محصولات نیز وضعیت به همین شکل است.
شرکت داروخانه‌های زنجیره‌ای والگرینز بوتس و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای کروگر برای جلوگیری از خالی شدن انبارها محدودیت‌هایی را در زمینه فروش محصولات پرتقاضا اعمال کرده‌اند. شرکت کروگر تعداد داروهای سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ضدعفونی‌کننده قابل عرضه به هر یک از مشتریان را محدود کرده است و شرکت والگرینز گفته عرضه دستمال مرطوب، ضدعفونی‌کننده، ماسک صورت، تب‌سنج و دستکش را به 4 عدد برای هر مشتری محدود کرده است.

دروغ ترامپ درباره کرونا
شبکه تلویزیونی سی ان ان: شرکت گوکل اعلام کرد بر خلاف ادعای دونالد ترامپ هیچ وبسایتی را برای کمک به تشخیص اصالت کیت کرونا و کمک به تسهیل آزمایش ابتلا به آن ایجاد نمی‌کند.

بحران کرونا دست کم هشت هفته به طول می انجامد
نشریه هیل نوشت: یک مسئول بهداشتی ارشد آمریکا روز جمعه اعلام کرد بحران کرونا دست کم هشت هفته به طول خواهد انجامید.
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی نشریه هیل، دکتر آنتونی فوسی مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در گفتگو با برنامه " صبح بخیر آمریکا " از شبکه‌ای بی سی افزود بحران کرونا دست کم چند هفته به طول خواهد انجامید. مدت این بحران غیرقابل پیش بینی است، اما احتمال می‌رود از چند هفته تا هشت هفته یا بیشتر به طول انجامد و امیدواریم دو، سه یا چهار هفته خاتمه پیدا کند.
وی افزود واقعا پیش بینی دقیق غیرممکن است و در آمریکا هنوز شمار مبتلایان به اوج خود نرسیده است.
دکتر فوسی گفت اکنون ما در شرایط بحرانی قرار داریم و موارد ابتلا به کرونا در برخی مناطق کشور از دیگر مناطق بیشتر است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به سمت تعطیلی تدریجی گام برمی دارد افزود درباره چنین چیزی اطمینان ندارم، اما می‌توانم بگویم همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد و با توجه به شرایط در روز‌ها و چند هفته آینده وارد عمل خواهیم شد.

تصویب طرح کمک مرتبط با ویروس کرونا
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مجلس نمایندگان آمریکا طرح کمک مرتبط با ویروس کرونا را تصویب کرد.

 اظهارات پلوسی درباره طرح 8.3 میلیارد دلاری واکنش به کرونا
نانسی پلوسی از ارائه بسته واکنش به ویروس کرونا خبر داد و ابراز امیدواری کرد نمایندگان به تصویب این طرح رای دهند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: یکشنبه گذشته من و چاک شومر [رهبر اقلیت سنا]اولویت‌هایی را ارائه کردیم که ما انتظار داریم در نظر گرفته شوند و بر این اساس ما می‌خواهیم در واکنش ما به بحران ویروس کرونا خانواده‌ها در اولویت نخست باشند.
این اقدام به دنبال طرح چهارشنبه گذشته ما صورت گرفته است که در آن به تخصیص 8 و 3 دهم میلیارد دلار برای حمایت از خانواده ها، پرداخته شده بود. ما قصد داریم به این وسیله از وضعیت اقتصادی [در شرایط حاضر]حمایت کنیم و از افرادی که از این بحران آسیب می‌بینند، حمایت مالی داشته باشیم.

دختر ترامپ دور کاری می‌کند
رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند دختر رئیس‌جمهور این کشور بعد از دیدار با یک مقام استرالیایی که به «کووید-19» مبتلا شده دور کاری انجام داده است.
«ایوانکا ترامپ»، دختر رئیس‌جمهور آمریکا که بعد از دیدار با یک مقام استرالیایی مشکوک به ابتلا به کرونا است روز جمعه از رفتن به کاخ سفید امتناع کرد.
پیشتر گزارش شده بود «پیتر دوتون»، وزیر کشور استرالیا که هفته پیش با دختر رئیس جمهور آمریکا و وزیر دادگستری این کشور دیدار داشته، مبتلا به کرونا است.
کاخ سفید جمعه اعلام کرده ایوانکا ترامپ جمعه را «برای رعایت جوانب احتیاط» از منزل کار انجام داده و به کاخ سفید نرفته است.
«جاد دیری»، سخنگوی کاخ سفید گفت کادر پزشکی به ایوانکا ترامپ گفته‌اند نیازی نیست خودش را قرنطینه کند. او تأکید کرد که داتون هنگام دیدار با ایوانکا ترامپ نشانه‌ای از ابتلا به کرونا نداشته است.
سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اخیراً اعلام کرده ویروس کرونا بر خلاف آنفولانزای فصلی تا زمان آشکار شدن نشانه‌ها خطر سرایت از فرد بیمار به فردی دیگر را ندارد.
دیری در بیانیه‌ای درباره دیدار ایوانکا ترامپ با داتون گفت: «کاخ سفید مطلع است که تست ابتلای داتون به کووید-19 مثبت بوده است. داتون در آن دیدار نشانه‌ای [از بیماری] نداشت.»
او در ادامه این بیانیه خاطرنشان کرد: «کادر پزشکی کاخ سفید طبق توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تأیید کرد که ایوانکا هیچ نشانه‌ای ندارد و نیازی به قرنطینه کردن ندارد. ایشان امروز بنا به رعایت جوانب احتیاط از منزل کارهایش را انجام داد تا زمانی که دستورالعمل‌های بعدی صادر شود.»

افزایش مبتلایان به کرونا در آمریکای لاتین
شمار مبتلایان به کرونا در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب روز جمعه به بیش از 200 مورد افزایش یافت که این مسأله، مقامات این منطقه را نسبت به شیوع گسترده‌تر این ویروس، نگران کرده است.
به گزارش خبرگزاری «پرنسالاتینا» کوبا، همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکای لاتین، مقامات این منطقه در حال اتخاذ تدابیر جدی برای جلوگیری از شیوع گسترده تر این ویروس هستند.
در همین حال، مقامات ونزوئلا نیز برای بار نخست، دو مورد همزمان ابتلا به این ویروس در این کشور را تأیید کرده و از تشکیل کمیسیونی با مشارکت نیروهای مسلح برای مقابله با گسترش کرونا در این کشور خبر دادند.
دولت کاراکاس همچنین از تحریم های آمریکا علیه کاراکاس که مانع از خرید دارو و تجهیزات پزشکی شده، بشدت انتقاد کرد.
در همین حال، دولت برزیل اعلام کرد که تست کرونا «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری این کشور منفی اعلام شده است. پیش از این گزارش شده بود که بولسونارو به کرونا مبتلا شده و در سفرش به آمریکا این ویروس را داشته و با دونالد ترامپ نیز دیدار کرده است.
دولت پرو نیز از تأیید شش مورد جدید ابتلا شهروندانش به کرونا خبر داد.
تاکنون شمار مبتلایان به این ویروس در پرو 28 نفر، کلمبیا 13، شیلی 43، آرژانتین 31 (2 فوتی)، پاراگوئه 6، بولیوی 3، مکزیک 13، کاستاریکا 23، اکوادور 17، جامائیکا 8 و پاناما 27 مورد تأیید شده است.
وزارت بهداشت کوبا نیز دو روز پیش ابتلای چهار نفر به کرونا در این کشور را تأیید کرده است.
در همین حال، "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری ونزوئلا روز جمعه در توییتی از همکاری دولت با نیروهای مسلح این کشور و همچنین مسؤولان وزارت بهداشت برای مقابله با شیوع کرونا خبر داد.

نظر شما