شناسهٔ خبر: 38802016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا؛

سقوط بورس هاي جهاني

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دولت استرالیا از طرح 11 میلیارد دلاری برای نجات اقتصاد این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، ادامه سقوط ارزش سهام دربازارهای مالی بین المللی و کاهش بیش از دو درصدی بهای نفت از مهمترین اخبار اقتصادی پیامدهای بین المللی شیوع ویروس کرونا است؛    

-سقوط بورسهای آسیا و آمریکا در پی اظهارات ترامپ
-در پی اظهارات ترامپ درباره اقدامات دولت آمریکا برای مقابله با ویروس جدید کرونا, ارزش سهام دربازارهای بورس آسیا و آمریکا به شدت افت کرد.
شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد: در آسیا، ارزش شاخص نیکی بورس توکیو 3/13 درصد، ارزش شاخص کاسپی در بورس سئول 3/06 درصد و ارزش شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ کنگ 3/37 درصد ریزش داشت.
اما به علت امیدواری‌هایی که در مورد بهبود اقتصادی چین به وجود آمده است دامنه ریزش در بورس شانگ‌های محدود بود و شاخص ترکیبی این بورس فقط 1/42 درصد افت کرد.
بورس وال استریت (نیویورک) هم چهارشنبه شب برای دومین بار از زمان شروع بحران فعلی به شدت ریزش کرد به طوری که ارزش شاخص داوجونز 5/86 درصد، شاخص اس اند پی 4/89 درصد و شاخص نزدک 4/70 درصد افت داشت.
از زمان بروز بحران ویروس کرونا شاخص داو جونز بیش از 20 درصد ارزش خود را از دست داده است.
, اقتصاددانان آمریکا پیش بینی می‌کنند در آینده باز هم شاهد افت شدید داو جونز خواهیم بود. انتظار می‌رود در اروپا هم شاهد افت شدید ارزش سهام بازار‌های بورس باشیم.
همه این‌ها ناشی از اظهارات ترامپ درباره تدابیر دولت آمریکا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور، است. ترامپ حمایت‌هایی مالی را به ویژه برای کمک به شرکت‌های کوچک اعلام کرد. اما این‌ها هنوز قطعی نیست، چون بیشتر این کمک‌ها باید در کنگره به بحث گذاشته شود. ترامپ همچنین با تعلیق پرواز‌های اروپا به آمریکا، ورود مسافران اروپایی را به آمریکا ممنوع کرد.
 
- سقوط آزاد بورس استرالیا
-به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص سهام در بورس استرالیا 7/4 درصد سقوط کرد که بیشترین افت یک روزه از سال 2008 تاکنون است.
-در پی شیوع ویروس جدید کرونا، دولت استرالیا از طرح رونق اقتصادی 11 میلیارد دلاری خبر داد.
 
-افت 5/11 درصدی شاخص بورس پاریس
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص سهام بورس پاریس در اولین ساعات فعالیت خود در روز پنجشنبه 5/11 درصد کاهش یافت.

-کاهش بیش از دو درصدی بهای نفت دربازارهای جهانی
-به گزارش خبرگزاری فرانسه , در پی سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص شیوع ویروس کرونا, قیمت های نفت بیش از دو درصد کاهش یافت.

-کاهش شاخص بورس عربستان ، دبی و ابوظبی
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص بورس عربستان سعودی در روز پنجشنبه 4/11 درصد و شاخص بورس‌های دبی و ابوظبی به ترتیب 7/79 و 6/45 درصد کاهش یافتند.

- کاهش قیمت نفت در بازار آسیا
قیمت نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال و نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) در پایان معاملات روز پنجشنبه آسیا به شدت کاهش یافت.
اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر به حالت تعلیق در آمدن همه سفر‌ها میان اروپا و آمریکا به مدت 30 روز در کاهش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر داشته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، در بازار داد وستد‌های تحویل ‏‏آتی آسیا، قیمت بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود برای تحویل در ماه آوریل با دو دلار و هفت سنت معادل شش و 28 صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 30 دلار و 91 سنت رسید.
قیمت نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود هم در معاملات امروز این بازار با دو دلار و 16 سنت معادل شش و چهار صدم درصد کاهش به 33 دلار و 63 سنت رسید.
اما به طور کلی دو عامل یعنی شیوع ویروس کرونا در برخی از کشور‌های جهان و ناتوانی سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکایش به ویژه روسیه در رسیدن به توافقی برای محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی علت‌های اصلی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی هستند.
قیمت بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال و نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) در پایان معاملات روز دوشنبه همین هفته به حدود 30 دلار هر بشکه رسید که حدود 25 درصد کاهش را نشان می‌دهد. علت این کاهش شدید شکست مذاکرات کشور‌های حوزه خلیج (فارس) و در راس آن‌ها عربستان سعودی در رسیدن به توافقی با روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت بوده است.
هر چند که روسیه روز سه شنبه تا حدودی از خود روی باز نشان داد. اقدامی که راه را برای توافقی جهانی برای محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی فراهم می‌کند.
روز چهارشنبه نیز بعد از آنکه آرامکو اعلام کرد در نظر دارد تولید خود را افزایش دهد قیمت‌ها دوباره رو به کاهش گذاشت.
همانطور که گفته شد شیوع ویروس کرونا در برخی از کشور‌های جهان در کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار بوده است.
استفن اینس از شرکت کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه گذاری آکسی کورپ در این باره می‌گوید اگر روسیه و عربستان نتوانند اختلافات خود را با مذاکرات و رایزنی‌ها حل کنند معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

نظر شما