شناسهٔ خبر: 38789072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

۲ رئیس جمهور افغانستان اختیارات یکدیگر را لغو کردند!

دو رئیس‌جمهور افغانستان که اخیرا به طور جداگانه برای خود مراسم تحلیف برگزار کرده بودند، اختیارات یکدیگر را لغو کردند!

صاحب‌خبر -



«صدیق صدیقی» سخنگوی «اشرف غنی» یکی از دو رئیس‌جمهور افغانستان، از لغو حکم ریاست اجرایی این کشور از سوی‌اشرف غنی خبر داد. ریاست اجرایی در دولت سابق وجود داشته و «عبدالله عبدالله» این پست را به عهده داشته است.
عبدالله نیز در واکنش به حذف پست ریاست اجرائی اعلام کرد: غنی دیگر رئیس‌جمهور افغانستان نیست و دستورات وی اعتبار ندارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالله در بیانیه‌اش افزود: پس از تحلیف رئیس‌‌جمهور دولت فراگیر(خودش)، حکومت وحدت ملی عملاً پایان یافته و رئیس‌جمهور دولت فراگیر به‌زودی رئیس‌اجرایی دولت را رسماً طی فرمانی معرفی می‌کند.
مخالفت طالبان با آزادی مشروط زندانیان
طالبان در واکنش به صدور فرمان‌اشرف غنی مبنی بر رهایی 5000 زندانی این گروه، اعلام کرد که آزادی مشروط این زندانیان، خلاف توافقنامه صلح آمریکا و طالبان است.
غنی شب سه شنبه (20 اسفند) فرمانی را صادر کرد که براساس آن، 5000 زندانی عضو طالبان به صورت تدریجی از زندان‌ها رها خواهند شد.
اما، «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر طالبان در قطر، دیروز در واکنش به این فرمان غنی، تاکید کرد که رهایی زندانیان در توافقنامه این گروه با آمریکا درست توضیح داده شده است، مبنی بر اینکه ابتدا 5000 زندانی طالب رها شده و سپس مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود.
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، هم گفت که 100 تن از زندانیان کسانی هستند که سنشان بالا است، در وضعیت بهداشتی بد قرار دارند و یا از حبسشان مدت کمی باقی مانده است.
براساس فرمان‌اشرف غنی، زندانیانی که آزاد می‌شوند باید تعهد بسپارند که دیگر به میدان‌های جنگ برنمی‌گردند و نیز باید تمامی آنان تشخیص هویت شوند.
در ماده سوم فرمان غنی آمده است که در جریان مذاکرات مستقیم میان هیئت تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان، در هر دو هفته تعداد 500 تن از زندانیان مربوط به گروه طالبان که مجموع آنها به 3500 تن می‌رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت‌ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها می‌شوند.
رئیس‌دفتر شورای امنیت ملی افغانستان مسئولیت اجرای این فرمان را به عهده‌دارد.
آمریکا و طالبان 10 اسفند توافقنامه صلح را امضا کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما