شناسهٔ خبر: 38781738 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بانک و بیمه

نحوه تنفس سه ماهه پرداخت اقساط بانکی

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در بخش نامه بانک مرکزی صرفا گیرندگان تسهیلات قرض الحسنه و وام های کسب و کار مشمول تعویق سه ماهه پرداخت اقساط در ماه های اسفند تا اردیبهشت میشوند که مصادیق وام های کسب و کار از طرف هیأت دولت اعلام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، شورای پول و اعتبار مدتی پیش به پیشنهاد بانک مرکزی در مصوبه ای بازپرداخت اقساط تسهیلات وام های قرض الحسنه و تسهیلات مرتبط با کسب و کار را به بازه زمانی سه ماه به تعویق انداخت. بر اساس این مصوبه این تنفس سه ماهه مشمول پرداخت جریمه دیرکرد به وسیله تسهیلات گیرنده نمی شود.

تأکید بر این نکته الزامی است که این تنفس سه ماهه در گام نخست فقط مشمول تسهیلات قرض الحسنه می شود و ارتباطی با دیگر تسهیلات عادی مثل وام های خرید کالا و خرید خانه و ... نمی شود.

همینطور مشاغل و کسب و کارهایی که مشمول تنفس سه ماهه میشوند بر اساس تصمیم بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار مصادیق آن به وسیله هیأت وزیران تعیین و به نظام بانکی اعلام خواهد شد. در واقع ملاک تشخیص کسب و کارهای مشمول بر عهده دولت است.

بدین ترتیب گیرندگان تسهیلات به جز گروه های اعلام شده طبق روال قبلی باید اقساط وام های خود را در زمان مقرر پرداخت کنند.

هنوز هیأت دولت مصوبه ای در این مورد به شبکه بانکی ابلاغ نکرده است و برای معلوم شدن مشاغل مشمول تنفس سه ماهه باید منتظر روزهای آینده ماند.

در بعضی اخبار آمده بود که متقاضیان مشمول تنفس سه ماهه در بازپرداخت اقساط باید تقاضای خود را در سامانه های بانک ها به ثبت برسانند، ولی تا الان هیچ سامانه ای از طرف بانک ها طراحی و ارائه نشده است، طی اینکه طراحی چنین سامانه ای در مصوبه شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی نیست.

در صورتی که گیرنده تسهیلات مشمول این طرح، اقساط ماه های پیش از اسفند ماه را پرداخت نکرده باشند، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد. در واقع فقط پرداخت اقساط ماه های اسفند، فروردین ماه و اردیبهشت ماه به تنفس سه ماهه خورده است و در این سه ماه مشمول جریمه دیرکرد نمی شود.

نظر شما