شناسهٔ خبر: 38763811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با ورود کرونا به ایران؛

«ایثار اجتماعی» لمس شد

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- روزهایی را سپری می کنیم که جنس آن با سایر روزها متفاوت است و عرصه ای برای ایثار افراد فداکار شده است و اقداماتی که به درک واژه ایثار اجتماعی بیشتر کمک می کند.
سیدفرهاد حسینی: دوران دفاع مقدس میدانی برای نمایش ایثار و فداکاری بود به نحوی که با فداکاری ملت، یک وجب از خاک ایران در اختیار بیگانگان قرار نگرفت؛ چرا که شهدا، جانبازان و همه مردم ما با همه وجود خود به میدان آمدند و ایستادگی کردند.اما چند سالی است که مقوله ایثار اجتماعی مطرح شده و متولیان امر به دنبال معرفی بیشتر و بهتر این معنا و فرهنگ بودند که در شرایط امروز جامعه ترویج ایثار اجتماعی را یک ضرورت می دانند و در ایامی که مردم با ویروس منحوسی با نام کرونا دست و پنجه نرم می کردند می توان گفت ایثار اجتماعی در مقاطع مختلف و چهره های متعددی مشاهده و لمس شد.
مشهودترین آن در فداکاری پزشکان، پرستاران و کادر درمانی در سراسر کشور بود که برخی از این قشر زحمتکش جامعه با گذشتن از وقت و خانواده و در نهایت سلامت خود برای تامین آرامش و سلامت هموطنان خود از هیچ اقدامی فروگذار نکردند .
در نمونه ای که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند و آن لغو مراسم ازدواج از سوی یک پرستار بود و رهبری در میان توصیه‌های خود به مردم برای مقابله با بیماری کرونا از اقدامات و همکاری‌های مردمی گفتند و از پرستاری که عروسی خود را برای رسیدگی به بیماران کرونایی به تعویق انداخت تشکر کرد . این کار که مورد اقبال مردم و مسئولان قرار گرفت ، به نوعی فرهنگ ایثار اجتماعی در جامعه تبدیل شد. در این مسیر چه پزشکان و پرستاران و پرسنلی که خودشان به این ویروس مبتلا شدند و تحت درمان هستند و حتی برخی نیز جان خود را فدای این راه کردند که نمونه بارز آن نرجس خانعلی‌زاده، بود که چهارم اسفند 1398 در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، با عوارض مشابه ابتلا به ویروس کرونا، در حین رسیدگی به بیماران در محل کار خود از حال رفت و به زمین افتاد.وی به دلیل عوارض ریوی و تنگی نفس در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان میلاد لاهیجان بستری شد و در نهایت در عصر روز 6 اسفند 1398 در بیمارستان میلاد لاهیجان درگذشت.

ایثارگران اجتماعی که به مقام شهادت نائل آمدند

برای رفع بسیاری از مشکلات کشور، ایثار اجتماعی باید در جامعه رواج یابد، موضوعی که مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز چند سالی است بر آن تاکید دارند و در شرایط اخیر نیز می بینیم که گروه های مختلف و حتی مردم عادی با هر بضاعتی اقدام به تهیه و توزیع مواد ضد عفونی و ماسک و دستکش در شهرها و روستاها می کنند تا جان و سلامت هموطنانشان در امان باشد و گروههای جهادی و هیئات با ضدعفونی کردن محله ها و ... کاری می کنند که به واقع می توان گفت با ورود کرونا به ایران ایثار اجتماعی در ایران لمس شد.


این معنی وقتی کامل تر شد که رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری،‌ بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، موافقت کردند و اینگونه رقم خورد که «مدافعان سلامت»، «شهید خدمت» محسوب ‌شوند و ایثارگران اجتماعی بودند که به مقام شهادت نائل آمدند .
عنوانی که وزیر بهداشت در نامه قدردانی خود از مقام معظم رهبری برای موافقت با این پیشنهاد نوشت : «چند روز قبل با داغی که در­ از دست دادن عزیزان پزشک­، پرستار­، کادر بهداشتی و خدماتی که در مراکز درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا ( COVID-19) جانشا­ن را نثار خدمت به بیماران کرده بودند در سینه داشتم، عریضه‌­ای تقدیم مقام معظم رهبری نمودم که موافقت فرمایند این برباد رفتگان در یاد مانده به‌عنوان شهدای خدمت محسوب شوند گرچه سوز جانگداز شهادت این عزیزان همواره مغز استخوانم را خواهد گداخت، مع الوصف موافقت محبت آمیز ایشان که مدافعان سلامت همچون مدافعان حریم مرزهایمان در دفاع مقدس و مدافعان حرم ستارگان تابناک آسمان و شهادت می­‌مانند و می­‌درخشند­، افتخاری است برای جامعه بهداشت و درمان کشور که شبانه روز در دفاع از حریم سلامت مردم سرزمینشان جانفشانی می­‌کنند.
امید است روح بلند این عزیزان همنشین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باشد.
این ابراز لطف و قدرشناسی محبت آمیز رهبر فرزانه انقلاب، خدمتگزاران صدیق نظام سلامت را بیش از پیش و دلسوزانه در عرصه خدمت نگاه خواهد داشت­. برای این عزیزان علو درجات و برای همکاران ارجمندم در سراسر کشور تندرستی و بهروزی مسئلت دارم.»


از سوی دگر پدر شهیده نرجس خان‌علیزاده نیز با اشاره به موافقت رهبر انقلاب مبنی بر شهید محسوب شدن مجاهدان خدمت اظهار کرد: رهبر انقلاب، امام و ولی ماست که شهادت این عزیزان را که جانشان را در راه ولایت دادند مورد تأیید ایشان به‌عنوان شهید قرار گرفت.خانعلی زاده به روحیات و آرزوی شهادت فرزند شهید خود اشاره کرده و می گوید: دخترم آرزوی شهادت داشت و به آن رسید و تمام حرکات و سکناتش شهادت گونه بود و این مورد، هم در رفتار و هم در صفحه مجازی منتسب به دخترم کاملاً مشهود بود.
پدرنرجس خان‌علیزاده: فرزندم آرزوی شهادت داشت و به آن رسید

فرهنگ ترویج ایثار اجتماعی در جامعه به‌ویژه در بین جوانان باید با هدف تقویت انقلاب اسلامی احیا شود؛ چراکه ایثار اجتماعی از ضروریات جامعه امروز به شمار می‌رود و در بزنگاهها خود را نشان می دهد که در مقاطع مختلفی در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم و هر روز و هر ماه و سال پر رنگ تر می شود که امیدواریم با تبدیل شدن آن به فرهنگ غالب جامعه بتوان مشکلات پیش روی جامعه را از میان برداشت و به اهداف متعالی نظام و انقلاب و اسلام دست یافت و جامعه ای آرمانی را تجربه کرد .


نظر شما