شناسهٔ خبر: 38753086 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آیا بیماران ویروس کرونا بعد از بهبود یافتن همچنان می‌توانند ناقل باشند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند تا دو هفته پس از آنکه علائم بیماری ناپدید شد، همچنان در بدن فرد مبتلا باقی بماند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،یافته‌های جدید دانشمندان که روز 27 فوریه در ژورنال علمی جاما (جاما) منتشر شده است، حاصل تحقیق بر روی افراد مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان ووهان چین بوده است.
در این مطالعه، به بیماران گفته شد که پس از ناپدید شدن علائم و ترخیص از بیمارستان 5 روز خود را در خانه قرنطینه کنند و تا روز 13 از آنها آزمایش به عمل آمد. نتایج نشان می داد همه تست های بین روز 5 تا 13 برای ویروس کرونا در این افراد مثبت بوده است.
محققان نوشته اند: «این یافته‌ها نشان می دهد که دستکم بخشی از بیماران بهبودیافته هنوز ممکن است ناقل بیماری باشند.پژوهشگران گفته اند فعال ماندن ویروس در دوره نقاهت مورد جدیدی نیست، همانند ویروس ابولا که می تواند ماه‌ها در بدن فرد باقی بماند، اما واقعیت این است که در مرحله زمانی پس از نقاهت بیماران از درجه ناقل بودن کمتری برخوردارند.
کریس جانسون، اپیدمی شناس در مرکز سلامت دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: «وقتی ویروس در بدن افراد وجود دارد، افراد نمی توانند دوباره خودشان مبتلا به بیماری شوند.» با این حال این برای زمانی است که سیستم ایمنی بدن همچنان کنترل را در اختیار داشته باشد.
در صورتی که جنگ در بدن به ضرر ویروس مغلوبه نشده باشد یا فرد به فاصله اندکی پس از بهبودی بار دیگر در معرض ویروس قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که وی مجدد مبتلا شود.
نتایج تحقیق جدید در حالی منتشر می شود که ژاپن اعلام کرده است یک مبتلا به ویروس کرونا در این کشور پس از بهبودی بار دیگر به این بیماری دچار شده است.

سازمان جهانی بهداشت: تهدید «همه‌گیر شدن» کرونا «بسیار واقعی» است
سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه هشدار داد که «تهدید همه‌گیر شدن» ویروس کرونا که تا کنون بیش از 110 هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده «بسیار واقعی» است.
تدروس ادهانوم، دبیرکل این سازمان در جریان نشست خبری روزانه در ژنو اعلام کرد: «اکنون که ویروس کرونا در بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرده، تهدید وقوع یک اپیدمی بسیار واقعی شده است.»
با این حال او اطمینان داد که «این اولین اپیدمی در تاریخ است که می‌تواند کنترل شود.... و ما در مبارزه با این ویروس از هیچ چیز فرو گذار نخواهیم کرد.»
او تاکید کرد: «حتی اگر این بیماری به یک اپیدمی تبدیل شود نیز می‌توانیم آن را کنترل کنیم... ما باید به یاد داشته باشیم که با یک اقدام سریع و سرنوشت‌ساز می‌توانیم سرعت آن را کاهش دهیم و از ابتلای افراد جدید جلوگیری کنیم.»
او همچنین به این نکته مثبت اشاره کرد که بیشتر مبتلایان بهبود یافته‌اند و از 80 هزار مورد گزارش شده در چین «مهد این بیماری همه‌گیر»، بیش از 70 درصد از مبتلایان درمان شده‌اند.
ویروس «کووید-19» که در ماه دسامبر در چین پدیدار شد تا کنون به 5 قاره راه یافته و زندگی اقتصادی و اجتماعی بسیاری را در سراسر جهان مختل کرده است. گسترش این ویروس تا کنون منجر به مرگ بیش از 3800 نفر در 100 کشور شده است.
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین از کشورها خواست با این توجیه که این ویروس عمدتا افراد سالمند را هدف می‌گیرد، در مقابل آن تسلیم نشوند زیرا در اینصورت جهان «با یک فروپاشی اخلاقی» مواجه خواهد شد. او تاکید کرد که در این شرایط «تک تک انسان‌ها اهمیت دارند.»
مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامۀ اضطراری سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: «برخلاف آنفولانزا، ما می‌توانیم این ویروس را دفع و سرعت گسترش آن را کند کنیم.»
او تاکید کرد: «من از کلمه "همه‌گیر" نگران نیستم بلکه بیشتر نگران واکنش جهان هستم.» او جهان را به مبارزه با این ویروس فراخواند.

رئیس جمهوری چین وارد شهر خاستگاه شیوع ویروس کرونا شد
شیوع ویروس کرونا بیش از 100 کشور جهان را درگیر کرده است. این در حالی است که چین، کشوری که این ویروس از آنجا به سایر نقاط جهان شیوع پیدا کرد، روز سه‌شنبه 20 اسفند (10 مارس)، کمترین میزان ابتلای جدید به کرونا در 40 روز اخیر را با 19 مورد ثبت کرد. این آمار شامل مبتلایان جدید کووید-19 در 24 ساعت گذشته است. شمار افرادی که در این مدت بر اثر این بیماری جان باخته‌اند نیز 17 نفر گزارش شده است.
با این حال، دو ماه و نیم پس از شیوع این ویروس 3 هزار و 136 نفر در چین جان خود را از دست داده‌اند و با کاهش خطر شیوع کرونا، برخی مقررات سختگیرانه کنار گذاشته شده است.
شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین روز سه‌شنبه وارد شهر ووهان، مرکز شیوع ویروس کرونا شد. این نخستین بازدید او از این شهر پس از شروع و گسترش شیوع بیماری کووید-19 است.
خبرگزاری شینهوای چین اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور در سفر خود به ووهان، با کادر پزشکی مراکز درمانی، افسران نظامی و سربازان، کارمندان، پلیس، مقامات و داوطلبانی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس کرونا بودند دیدار می‌کند. وی همچنین از بیماران نیز عیادت خواهد کرد.
همزمان با این سفر، رسانه‌های محلی اعلام کردند که مقام‌های استان هوبئی چین در حال بررسی برنامه‌هایی هستند تا اجازه سفر به افراد در مناطق با خطر کم یا متوسط در این استان داده شود.
طبق گفته رسانه‌های محلی، ممکن است افراد با استفاده از یک سیستم کنترل مبتنی بر موبایل اجازه سفر پیدا کنند. مقام‌های محلی چینی در هفته‌های اخیر از این سیستم نظارتی بسیار استفاده کرده‌اند.
با این حال، هشدارهای مقام‌های چین در مورد خطرات انتقال بیماری از سوی افراد خارجی یا چینی‌هایی که از کشورهایی مانند ایران و ایتالیا به کشور خود بر می‌گردنند افزایش یافته است.


نظر شما