اعتمادآنلاین| پیش از این نیز برخی بیمارستانهای چین شاهد حضور رباتها بودند. براساس این خبر، رباتها قرار است نهتنها در توزیع غذا و دارو نقش ایفا کنند، بلکه در تمیزکردن فضای بیمارستان و البته گپ زدن با بیماران به 4 زبان زنده دنیا نیز مهارت دارند.
جزئیات استفاده از فناوریهای رباتیک برای مبارزه با کرونا، امروز در جلسه کمیته تأمین وزارت بهداشت سنگاپور بیان شد. سخنگوی این سازمان گفت که تا پایان ماه مارس، یک روبات به نام BeamPro فعالیت خود را در بیمارستانها آغاز میکند. سخنگوی بیمارستان الکساندرای سنگاپور نیز گفت: «ما در حال حاضر تنها یک بیمار تاییدشده کرونا داریم، که شرایطی پایدار دارد، اما میخواهیم نخستین بیمارستانی باشیم که فناوریهای رباتیک را به خدمت میگیرد».
BeamPro بیش از سه ماه قبل از شیوع کروناویروس در مرکز نوآوریهای بهداشت و درمان این بیمارستان اسکان داده شد، اما آزمایشهای کاربرد این ربات از دو هفته پیش آغاز شد. BeamPro این امکان را برای بیمار فراهم میکند که در حالی که در قرنطینه است، از راه دور مورد معاینه قرار گیرد. دکتر دکتر الکساندر ییپ، مدیر کلینیک فناوری سلامت در بیمارستان الکساندرا، در این خصوص گفت: «وضعیت شیوع Covid-19 فرصتی برای ما است که میتواند تحولات بهداشتی را تسریع کند. ما اکنون به سرعت رباتهای خود را آزمون میکنیم. هدف اصلی این ربات کاهش خطر ارتباط غیرضروری بین کارکنان بخش مراقبتهای ویژه و بیماران است».
هنگامی که ربات وارد اتاق شد، پزشکان و پرستاران قادر به دیدن بیمار از طریق دوربین روی ربات هستند. به همین ترتیب، بیمار خواهد دید که متخصصان مراقبتهای بهداشتی چه میگوید. BeamPro میتواند سینی داروها را نیز حمل کند و حتی برای سایر عفونتهای مسری مانند آبله مرغان و سرخک نیز مورد استفاده قرار گیرد. یک ربات دوم به نام LionsBot نیز برای جارو کردن، جابجایی وسایل و شستشو در بیمارستان مستقر است.
روباتهای LionsBot، از جمله رباتهای اجتماعی هستند که شادی و لذت را به ارمغان میآورند، با افراد ارتباط برقرار میکنند، سرگرمکننده هستند و حتی یک مکالمه ساده را نیز به چهار زبان ترجمه میکنند. این بیمارستان یک سرویس مشاوره مجازی، نیز راهاندازی کرد. هدف از این کار حفظ ارتباط با بیماران کرونایی بهبودیافته یا افرادی است که در خانه قرنطینه شدهاند.
منبع: انتخاب
نظر شما