شناسهٔ خبر: 38736930 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

سفر نوروزی به کدام استان‌ها ممنوع است؟

صاحب‌خبر -

 

 

کروناویروس ۳۱ استان را آلوده کرده است، حالا بیم آن می‌رود که این ویروس مسافر به روستاها برسد؛ منطقه‌هایی که از امکان‌های پزشکی و بهداشتی محروم هستند. وزیر بهداشت، سفر در این وضعیت را خطرناک دانسته ‌اما تا به حال فقط ۶ استان با مسافران، به عنوان ناقلان احتمالی کروناویروس، برخورد سختگیرانه و تحدیدکننده‌ای داشته‌اند. وزارت بهداشت هفته گذشته اتود اولیه نقشه انتشار ویروس کرونا را بر پایه اطلاعات تردد در ایران را منتشر کرد؛ ویروسی که کانون اولیه انتشار آن استانی در مرکز چین بود، به قم در ایران رسید و بعد، توسط مسافران مبتلاشده، در سراسر کشور منتشر شد. با این حال هیچ منطقه‌ای قرنطینه نشد اما مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و بلافاصله، جاده‌های شمال شلوغ شد.

بعد از تعطیلی مدرسه‌ها، ورود به استان گیلان ۲۰ درصد بیشتر شده است. وزیر بهداشت هم گله کرد که مدرسه‌ها را تعطیل نکرده‌اند که مردم به سفر بروند! اینها را معاون وزیر بهداشت می گوید. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ضمن گلایه از مردم تاکید کرد که به سفر نروید. این ویروس بسیار مسری است و نباید با شوخی و مسخرگی با آن روبه‌رو شویم. حتی رییس‌جمهور هم از بی‌مراعاتی و ناهمراهی برخی از افراد با توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار تاسف کرد و از مردم درخواست کرد از رفت و آمد و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.

ورودی کدام استان‌ها بسته شده؟
مازندران: با این هشدارها، سرانجام مازندران روز جمعه راه‌های ورودی از سمت غرب را به این استان بست و فقط به پلاک‌های بومی اجازه ورود داد. هرچند که فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد برخی از مسافران که ممکن است ناقل ویروس کرونا هم باشند، سد راهداری را شکسته‌اند و به استان مازندران وارد شده‌اند.
احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران، قبلا به مسافران هشدار داده بود که ایجاد هرگونه کمپ‌ عمومی گردشگری و برپایی چادر در محیط پارک‌ها و فضای روباز ممنوع است و مدرسه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی از پذیرش مسافر باید خودداری کنند. گیلان: بعد از تهران و قم بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را گیلان دارد و گزارش‌های ستاد مقابله با کرونا در این استان نشان می‌دهد وضعیت خدمات بیمارستانی آن چندان مطلوب نیست. ارسلان زارع، استاندار گیلان، گفته که حتی در تعطیلات نوروزی هیچ مسافری اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی را نمی‌پذیرند.
چهارمحال و بختیاری: این استان که استانی تزانزیتی محسوب می‌شود، استاندار، از کنترل مبادی ورودی این استان و مقابله با ورود خودروی مسافران خبر داد و تاکید کرد که خودروی رانندگانی که از این دستور سرپیچی کنند به پارکینگ منتقل می‌شود.
خراسان رضوی: این استان نیز که در وضعیت قرمز همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته، رییس پلیس راه استان اعلام کرده که رفت و آمد خودروها را در مبادی ورودی به این استان کنترل و محدود می‌کند و از ورود اتباع خارجی غیرمجاز و رانندگان و سرنشینان خودروهایی که بدون علت موجه و ضرورت راهی جاده شده‌اند، جلوگیری خواهد کرد.
کهگیلویه و بویراحمد: استاندار این استان هم از مسدود شدن برخی محورها در این استان خبر داده و گفته که ورودی‌های اصلی استان از جمله محورهای «اصفهان_یاسوج” و “شیراز_یاسوج” روی خودروهایی با پلاک‌های مربوط به استان‌های درگیر با کرونا که وضعیت مناسبی ندارند، مسدود می‌شود و سرنشینان خودروهای بومی که مشکوک به این ویروس هستند، قرنطینه می‌شوند. زنجان: فرمانده انتظامی زنجان هم گفته که اجازه ورود به خودروهای غیربومی به این استان داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند به مسیرهای خود بدون ورود به شهرهای استان زنجان ادامه دهند، در غیر این‌صورت عوامل نیروی انتظامی مانع از ورود آن‌ها به استان خواهند شد.
جز این چند استان، ورود مسافر به شهرهای اورامان در استان کردستان، قمصر، نیاسر و ابیانیه در استان اصفهان، منطقه آزاد ارس در استان آذربایجان شرقی و ماکو در آذربایجان غربی هم ممنوع شده است.

عدم ممنوعیت سفر
با وجود این‌که بیشتر استان‌ها در وضعیت قرمز اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، اما ممنوعیت سفر هنوز در سراسر کشور شکلی فراگیر پیدا نکرده است. بیشتر استانداران اعلام کرده‌اند از حالا و در تعطیلات نوروز به مسافران، هیچ نوع خدماتی نمی‌دهند و پذیرش مسافر را در اقامتگاه‌های عمومی ممنوع کرده‌اند. برخی دیگر هم سیستم غربالگری را در ورودی شهرها به اجرا گذاشته‌اند. در کانون انتشار این ویروس، قم هم فقط طرح غربالگری مسافران انجام می‌شود و جز این‌که مراکز اقامتی و رفاهی تعطیل شده، برنامه دیگری برای محدودیت سفرها اجرا نشده است.
تردد مسافران در همه این استان‌ها همچنان از راه‌آهن، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری اتوبوس و تاکسی‌های بین‌شهری و اسکله‌های دریایی مسافری، ادامه دارد. ضمن این‌که گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در بهار امسال حدود ۶۰ درصد سفرها با هدف دیدار دوستان و بستگان انجام شده که ۷۴ درصد اقامت‌ها هم در خانه بستگان و آشنایان بوده است. با این شرایط تعطیل کردن اقامتگاه‌های عمومی و کنترل صرف جاده‌ها و خودروهای سواری، شاید راه‌کار دقیقی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا نباشد.
در سایر استان‌ها و شهرها نیز تدابیر کنترلی وجود دارد؛ مطابق دستورالعمل ستاد مدیریت کرونا، پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های عمومی همچون مدارس، مهمانسراهای دولتی و خانه معلم‌ها ممنوع شده و قرار است از برپایی کمپ‌ها و چادرهای مسافرتی جلوگیری شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر در کشور که مسؤولیت ستاد هماهنگی خدمات سفر و ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در اماکن ورزشی و گردشگری را به عهده دارد، جز این اقدام، دستورالعمل دیگری برای محدودیت و ممنوعیت سفرها نداشته و حتی در ستاد مدیریت کرونا با تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز که با کمبود مواد ضدعفونی‌کننده مواجهند، هم مخالفت کرده است و فعلا برنامه‌ای برای تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی ندارد، هرچند که استان‌ها مستقل دراین‌باره تصمیم‌هایی گرفته‌اند و برخی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و هتل‌ها را تعطیل کرده‌اند.

نظر شما