شناسهٔ خبر: 38729642 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هشدار درباره کمبود کيت تشخيص کرونا در آمريکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مقامات بهداشتی آمریکا درباره کمبود کیت تشخیص ویروس کرونا (کووید- 19) در این کشور هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاری آریا‏، جدیدترین اخبار از گسترش ویروس کرونا موسوم به کووید 19 و مقابله با آن در کشورهای مختلف جهان، به شرح زیر است:
 
آمریکا
دو عضو کنگره آمریکا از بیم ابتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کردند
به گزارش اسوشیتدپرس از رم، تد کروز Ted Cruz و پال گوسار Paul Gosar, دو عضو کنگره آمریکا، می‌گویند پس از این که متوجه شده اند در یک کنفرانس با فردی مبتلا به ویروس کرونا تماس داشته اند، خود را قرنطینه کرده اند.
سناتور کروز اعلام کرد تقریبا دو هفته پیش با مردی در "کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کارانه" (سی پک) CPAC تماس مختصری داشته است و بنابر این، چند روز آینده را در خانه اش در تگزاس سپری خواهد کرد تا 14 روز کامل از زمان این تماس سپری شود.
گوسار نیز اعلام کرد با این فرد در سی پک تماس داشته است و وی و سه تن از کارکنان ارشد خود را قرنطینه کرده اند.
دفتر این عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از آریزونا در طول هفته بسته خواهد بود.
 
آتلانتیک: آمریکا آمادگی مواجهه با آنچه قرار است رخ دهد را ندارد
نشریه آتلانتیک چاپ آمریکا نوشت: آمریکا آمادگی مواجهه با آنچه قرار است رخ دهد را ندارد.
 
ترامپ: اگر لازم باشد مرز هوایی خود را با ژاپن می‌بندیم
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بازدید از انستیتوی سلامتی آمریکا، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا مرز آمریکا را به روی مسافران ژاپنی به علت شیوع کرونا می‌بندد؟، گفت: نخست وزیر ژاپن یکی از دوستان بسیار خوب من است. من نمی‌دانم که آن‌ها می‌خواهند چه کاری انجام دهند. آن‌ها تجهیزات خوبی در اختیار دارند. من نمی‌دانم که آن‌ها می‌خواهند چه کاری انجام دهند، اما آن‌ها درست‌ترین تصمیم را می‌گیرند و اما اگر ضرورت داشته باشد من بایستی این کار را انجام دهم. بله این کار را انجام می‌دهم.
 
نیویورک تایمز: هشدار مقامات بهداشتی آمریکا درباره کمبود کیت تشخیص کرونا
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: با وجود تلاش‌های ترامپ و دیگران برای اطمینان دادن به آمریکایی‌ها درباره توزیع سریع کیت‌های آزمایش کرونا، چند ایالت، پزشکان و بیماران از محدودیت دسترسی به این کیت‌ها ابراز نارضایتی کرده اند.
این روزنامه آمریکایی افزود: ترامپ جمعه بار دیگر مدعی شد هر کسی که باید آزمایش کرونا بدهد، این آزمایش از او به عمل می‌آید. اما از ایالت واشنگتن گرفته تا فلوریدا و نیویورک، پزشکان و بیماران برای آزمایش‌هایی که می‌گویند تجهیزات بسیار کمی برای آن وجود دارد، هیاهو به راه انداخته اند، و میزان سرخوردگی و ناامیدی شان در کنار شمار فزاینده موارد ابتلا به ویروس در سراسر کشور رو به افزایش است.
در کالیفرنیا، که هزاران نفر برای تشخیص آلودگی به ویروس تحت نظر هستند، تا پنجشنبه فقط از 516 نفر آزمایش به عمل آمده بود. مسئولان بهداشتی واشنگتن با موارد بیشتر از آنچه که قادر به پاسخگویی باشند، رو به رو هستند؛ و در نیویورک، که شمار مبتلایان این هفته چهار برابر شده است، یک مقام شهر نیویورک خواستار کیت‌های بیشتر از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها شد. این مقام جمعه در نامه‌ای اعلام کرد: ”اقدام کند دولت فدرال در این خصوص مانع از توانایی ما در جلوگیری از شیوع این بیماری همه‌گیر شده است.“
کارشناسان بهداشت عمومی و ایالت‌ها هشدار می‌دهند که دسترسی به کیت‌های آزمایش همچنان محدود است و در ایالت‌های مختلف متغیر است، و این مساله، مانع از این می‌شود که بدانیم ویروس تا چه حد شیوع یافته است یا چه مدت است که در برخی مناطق کشور شناسایی نشده است. آنتونی فوسی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیمار‌های عفونی پنجشنبه در گفتگو با سی ان ان گفت: ”لازم خواهد شد که از میلیون‌ها میلیون نفر آزمایش بگیریم.“
پس از هفته‌ها تاخیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به علت ”مشکل تولید“ یکی از قطعات کیت آزمایش، و خودداری سازمان غذا و دارو از برداشتن محدودیت‌های آزمایش برای مراکز آکادمیک بزرگ یا شرکت‌های خصوصی تا 29 فوریه، بسیاری از آزمایشگاه‌ها تنها چند روز است که روند آزمایش گرفتن از افراد را آغاز کرده اند. هنوز هیچ سامانه گزارش دهی مرکزی برای پیگیری تعداد آزمایش‌های انجام شده یا تعداد بیمارانی که آزمایش شده اند وجود ندارد.
پی بردن به تعداد دقیق افرادی در آمریکا که جواب آزمایش شان مثبت بوده است، تقریباًَ غیرممکن است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها پنجشنبه اعلام کرد از هزار و 583 بیمار، از زمان شروع شیوع ویروس، آزمایش گرفته است، اما این مرکز اعلام نمی‌کند که چه تعداد آزمایش در آزمایشگاه‌های دولتی محلی و ایالتی انجام شده است، در حالی که آمار مربوط به آنفلوانزای فصلی را منتشر کرده است. بسیاری از آزمایشگاه‌های محلی که پس از تاخیر طولانی، به تازگی در حال دریافت کیت‌های آزمایش هستند، هر روز تنها قادر به انجام 100 آزمایش خواهند بود.
 
مقام آمریکایی: مردم آمریکا از شرکت در اجتماعات بزرگ دوری کنند
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، آنتونی فاوسی، رئیس واحد بیماری‌های عفونی در انستیتوی ملی بهداشت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که نشانه‌های انتشار ویروس کرونا در جوامع دلگرم کننده نیست و هشدار داد که اگر این روند ادامه داشته باشد آمریکایی‌ها ممکن است نیاز باشد به دقت در مورد شرکت در اجتماعات بزرگ فکری بکنند.
فاوسی در برنامه «میت د پرس» شبکه ان بی سی گفت: فکر می‌کنم با گذشت روزها، حس بهتری (از دامنه شیوع ویروس کرونا) می‌گیریم. متأسفانه این حس بهتر، دلگرم کننده نیست، زیرا ما شاهد گسترش (شیوع در) جوامع هستیم.
رئیس واحد عفونی در انستیتوی ملی بهداشت آمریکا، کسانی را که در معرض خطر بیماری ویروس کرونا قرار دارند، تشویق به محدودیت سفر کرد. وی گفت: اگر شما فردی با شرایط اساسی هستید و یا به طور ویژه فرد سالخورده دارای شرایط اساسی هستید، برای سفر طولانی باید به فکر مسافرت با هواپیما باشید و به فکر سفر با کشتی کروز نباشید.
فاوسی گفت: علاوه بر تلاش‌ها برای مهار گسترش شیوع ویروس، در حالی که هرچه بیشتر و بیشتر آمریکایی‌ها بیمار می‌شوند، مهم است که در مورد چگونگی کاهش تأثیر آن فکر کنیم. آن‌ها آن را دوری اجتماعی می‌نامند، اما این عقل سلیم است. شما به ویژه اگر فردی آسیب پذیر هستید، به یک اجتماع گسترده نروید.
 
آسیا
ژاپن
شاخص بورس توکیو کاهش یافت
به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، مقامات ژاپن اعلام کردند شاخص بورس توکیو بیش از شش درصد کاهش یافت.
 
چین
پزشکان چینی: اثرات کرونا ویروس تا آخر عمر باقی می‌ماند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از گلوبال تایمز، دانشمندان دانشگاه ووهان چین دریافته اند که ویروس کرونا، بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.
کالبدشکافی افراد فوتی ناشی از کووید-19 نشان داد که این ویروس، باعث آسیب جبران ناپذیری به ریه‌ها و سیستم ایمنی بدن می‌شود. حتی اگر بیمار نیز درمان شود، آسیب به بافت ریه تا ابد با او باقی خواهد ماند. یکی از عارضه احتمالی، تنگی نفس است.
پنگ ژیونگ کارمند بیمارستان ژون ژنان گفت: تأثیر کووید-19 بر روی بدن انسان شبیه به ترکیبی از عفونت‌های حاد تنفسی ویروسی (به طور خاص سندرم حاد سارس و ایدز است)، زیرا هم به ریه‌ها و هم به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند.
دکتر پنگ اندکی پس از انتشار مقاله توسط لیو لیانگ، پزشک کالج پزشکی تونگ جی در دانشگاه علوم و فناوری هوآژونگ، اظهار نظر خود را ارائه داد. تیم لیانگ کالبد شکافی از نه بیمار کروناویروس را که در فوریه درگذشتند انجام دادند.
دکتر پنگ گفت: نتایج کالبد شکافی که لیو به اشتراک گذاشته است به من الهام دادند. بر اساس نتایج آنها، معتقدم اکنون مهمترین اقدام در مرحله اولیه بیماری برای محافظت از ریه‌های بیماران استفاده از فیبروز غیر قابل برگشت است.
فیبروز ریوی تشکیل بافت زخمی در ریه‌ها است که در تنفس آزاد اختلال ایجاد می‌کند. چنین تغییرات پاتولوژیکی در یک زمان در قربانیان سارس و نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس در عربستان سعودی مشاهده شد.
براساس مجله پزشکی Lancet، امسال، سی تی اسکن 81 بیمار مبتلا به کرونا ویروس در ووهان نشان داد "ظهور تغییرات بینابینی حاکی از پیشرفت فیبروز است". در حال حاضر بیش از 95 هزار مورد آلودگی به ویروس جدید در جهان تأیید شده است. بیش از 3 هزار نفر در اثر کووید-19 جان باختند.
 
تولید ماسک نانو سیلور جدید در چین
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، شرکت آن شین (Anxin) تولیدکننده تجهیزات پزشکی در استان گوانگدونگ در جنوب چین با استفاده از فناوری نانوسیلور پیشرفته ماسک صورت پزشکی قابل استفاده مجدد را تولید کرده است که امیدوار است در اسرع وقت از آن برای مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده کند.
ژو جیافا مدیر اجرایی شرکت تولید کننده این ماسک گفت: ما پوشش مخصوص نانو سیلور را اضافه کردیم که توسط شرکت ما یک فن آوری انحصاری است. این ماده دارای خاصیت جذب آب است. در هنگام بازدم، هوای مرطوب را جذب می‌کند. ذرات نانو سیلور به طور مداوم، یون‌هایی را آزاد می‌کنند که قادر به از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند. بعد از 8 ساعت استفاده در روز و بر اساس آزمایش‌هایی که توسط دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ انجام شده است، میزان باکتری‌های ماسک‌های ما از ماسک استاندارد ملی بسیار پایین تر است.
وی افزود: شرکت ما برای اولین بار در چین است که از نظر ملی دارای محصولات پزشکی با فن آوری نانو -سیلور است. پس از شیوع این بیماری، سیاست ویژه‌ای در نظر گرفته شد و استفاده از ماسک‌های ضد باکتری و ضد ویروسی باید مورد بازرسی و تأیید اداره داروی گوانگدونگ و مدیریت تنظیم بازار ژو‌های قرار گیرد.
 
عراق
شمار تلفات ابتلا به ویروس کرونا در عراق به شش تن رسید
به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، خبرگزاری دولتی عراق روز یکشنبه گزارش داد دو مورد مرگ دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور تایید شده است. به این ترتیب، تعداد کل تلفات این بیماری در عراق به شش تن افزایش می‌یابد.
به گفته مقامات بهداشتی عراق، جمع موارد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا در این کشور تاکنون به 54 مورد رسیده است.

رژیم صهیونیستی
نتانیاهو: اسرائیل احتمالا محدودیت‌های ورودی را گسترش خواهد داد
به گزارش خبرگزاری رویترز از قدس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد ممکن است این رژیم محدودیت‌های ورودی را گسترش دهد به طوری که این ممنوعیت مسافران از همه کشور‌ها را دربربگیرد.
رژیم صهیونیستی از قبل، مسافرانی را که از 15 کشور در اروپا و آسیا وارد می‌شوند، ملزم کرده است 14 روز خود را در خانه قرنطینه کنند. این رژیم از 26 مورد آلودگی به ویروس کرونا خبر داده است و حدود 80 هزار صهیونیست پس از بازگشت از سفر‌های خارجی، در قرنطینه بسر می‌برند.
رسانه‌های اسرائیل گزارش داده اند این رژیم در حال بررسی ممنوع کردن ورود مسافران از بخش‌هایی از آمریکا است، که این بیماری در آن‌ها گسترش یافته است. مفسران سیاسی اسرائیل می‌گویند نتانیاهو، که نگران انتقاد احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا (یکی از متحدان اصلی وی) است، در برابر فشار مقامات بخش بهداشت اسرائیل برای افزودن نیویورک، ایالت واشنگتن و کالیفرنیا به فهرست سیاه مقاومت کرده است.
 
احتمال اعلام وضع فوق العاده در سراسر فلسطین اشغالی
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم اعلام وضع فوق العاده در سراسر فلسطین اشغالی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بررسی می‌کند.
وی همچنین دستور توقف ملاقات خانواده‌های اسیران فلسطینی را به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صادر کرد. مقامات صهیونیست، همه گذرگاه‌های مرزی با مصر را به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بستند و هر صهیونیستی هم که با پرواز‌ها از مصر به فلسطین اشغالی بازگردد، در قرنطینه قرار می‌گیرد.
 
گفتگوی تلفنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و معاون رئیس جمهور آمریکا
به گزارش خبرگزاری رویترز از قدس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا درباره نگرانی‌ها در خصوص ویروس کرونا گفتگو کرده است.
این گفتگوی تلفنی در بحبوحه گزارش‌ها در خصوص این که اسرائیل قصد دارد ورود مسافران را از بخش‌هایی از آمریکا محدود کند، انجام شده است.
 
لبنان
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در لبنان به 32 نفر رسید
وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد، در بیست و چهار ساعت گذشته از 116 نفر مشکوک به بیماری کرونا تست گرفته شد که از این تعداد تست 114 نفر منفی و چهار نفر مثبت بود
طبق این اعلام شمار مبتلایان به ویروس کرونا در لبنان به 32 نفر رسید که همگی در بیمارستان رفیق حریری بیروت بستری هستند.
 
تمدید تعطیلی مدارس لبنان
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وزارت آموزش و پرورش لبنان اعلام کرد، تعطیلی مدارس این کشور تا اواسط این ماه تمدید شد.
 
سوریه
تدابیر پیشگیرانه در پایانه‌های مرزی سوریه
دولت سوریه اعلام کرد: تدابیر پیشگیرانه در خصوص ویروس کرونا در پایانه‌های مرزی این کشور ادامه دارد.
دولت سوریه در این بیانیه، افزود سفر اتباع کشور‌های همسایه از جمله کاروان‌های زیارتی به مدت یک ماه به تعلیق در خواهد آمد.
همچنین دولت سوریه سفر اتباع کشور‌هایی که بیماری کرونا در آن‌ها فراگیر اعلام شده، به مدت دو ماه به تعلیق درآورد. در این بیانیه آمده است: کسانی که از این کشور‌ها به سوریه می‌رسند، به مدت دو هفته قرنطینه خواهند شد تا سلامتی آن‌ها و عدم ابتلا به این بیماری محرز شود.
دولت سوریه همچنین از وزارتخانه‌های اطلاع رسانی و بهداشت این کشور خواست تا برنامه فراگیر و هدفمندی را برای آگاهی مردم نسبت به این ویروس و راه‌های جلوگیری از سرایت آن تدوین و به مرحله اجرا بگذارند. وزارتخانه‌های حمل و نقل و بهداشت سوریه نیز برنامه مشترکی برای اجرای تست‌های پزشکی مورد نیاز برای اثبات سلامتی مسافران، رانندگان و گروه‌های ترانزیتی قبل از ورود به سوریه را در پیش بگیرید.
دفتر سازمان جهانی بهداشت در دمشق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تاکنون موردی حاکی از ابتلای به ویروس کرونا در سوریه ثبت نشده است.
 
عربستان
مدارس و دانشگاه‌های عربستان تعطیل شد
شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد، مقامات عربستان همه مدارس و دانشگاه‌های این کشور را از فردا دوشنبه، تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کردند.
 
عربستان سفر به 9 کشور را تعلیق کرد
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، منبعی در وزارت کشور عربستان اعلام کرد در چارچوب اقدامات پیشگیرانه و عمل به توصیه‌های مراکز بهداشتی و درمانی کشور و همگام با تلاش‌های ریاض برای مهار ویروس جدید کرونا (کووید 19)، تصمیم گرفته شد سفر شهروندان و افراد مقیم در عربستان به کشور‌های امارات، کویت، بحرین، لبنان، سوریه، کره جنوبی، مصر، ایتالیا و عراق به صورت موقت تعلیق شود، ضمن اینکه سفر از این کشور‌ها به عربستان نیز تعلیق می‌شود.
بر اساس این تصمیم، ورود آن دسته از افرادی که چهارده روز قبل از رسیدن به خاک عربستان، در یکی از کشور‌های نامبرده حضور داشتند به خاک کشور ممنوع است. پرواز‌های هوایی و سفر‌های دریایی میان عربستان و 9 کشوری که نامشان ذکر شده است متوقف می‌شود، اما پرواز‌هایی تجاری و پرواز‌هایی که با هدف تخلیه اتباع سعودی از کشور‌های مذکور بوده باشد با رعایت تدابیر لازم و ضروری، از تعلیق استثناء شده اند.
 
عربستان فعالیت آموزشی در مساجد را به حال تعلیق درآورد
به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی سعودی اعلام کرد عربستان از روز دوشنبه به منظور کمک به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، هر گونه فعالیت آموزشی و قرآنی را در مساجد، به حال تعلیق درخواهد آورد.
عربستان، پیش از این حج عمره را به حال تعلیق درآورد و اماکن دینی مقدس از جمله مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه را ضدعفونی کرد. این کشور تاکنون 11 مورد ابتلا به ویروس کرونا را به ثبت رسانده است.
 
قطر
قطر ورود اتباع 14 کشور را ممنوع کرد
به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، دولت قطر روز یکشنبه اعلام کرد این کشور به عنوان اقدامی احتیاطی در برابر شیوع سریع ویروس کرونا، ورود مسافران از 14 کشور را از نهم ماه مارس (19 اسفند) به طور موقت ممنوع کرده است.
این ممنوعیت درباره چین، مصر، هند، ایران، عراق، لبنان، بنگلادش، نپال، پاکستان، فیلیپین، کره جنوبی، سریلانکا، سوریه و تایلند اعمال می‌شود. شرکت هواپیمایی قطر ایرویز پیش از این پرواز‌ها به ایتالیا و از این کشور را به حال تعلیق درآورده بود. قطر روز یکشنبه از سه مورد دیگر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و بدین ترتیب، شمار کل مبتلایان به این بیماری در این کشور به 15 تن رسید.
 
بنگلادش
نخستین موارد آلودگی به ویروس کرونا در بنگلادش
به گزارش خبرگزاری رویترز از داکا، موسسه کنترل بیماری، تحقیقات و همه گیر شناسی بنگلادش اعلام کرد این کشور منطقه جنوب آسیا روز یکشنبه سه مورد نخست آلودگی به ویروس کرونا را تایید کرده است.
میرجادی سابرینا، مدیر این موسسه، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد افراد مبتلا، که بین 20 تا 35 سال سن دارند، شامل دو فردی می‌شوند که به تازگی از ایتالیا به بنگلادش بازگشته اند. فرد دیگر از اعضای خانواده یکی از این دو تن است. آن‌ها در شرایط پایداری قرار دارند و در بیمارستان تحت درمان هستند.
 
اروپا
ایتالیا
یک چهارم جمعیت ایتالیا در پی شیوع ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، در پی تصمیم مقامات ایتالیا برای مهار شیوع ویروس کرونا و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری، یک چهارم از جمعیت این کشور در قرنطینه به سر می‌برند.
شیوع ویروس کرونا در جهان اکنون به جان باختن بیش از سه هزار و 700 نفر و آلوده شدن بیش از 105 هزار نفر در بیش از یکصد کشور و قلمرو منجر شده است. بر اساس اقدامات پیشگیرانه ایتالیا که تا سوم آوریل ادامه دارد، ورود و خروج مردم از مناطق وسیعی در شمال این کشور ممنوع است.
اتریش و سوئیس به عنوان همسایگان ایتالیا اعلام کردند اوضاع را به دقت زیر نظر دارند. بیش از 15 میلیون نفر در مناطق قرنطینه شده در ایتالیا زندگی می‌کنند که شامل مناطق اطراف ونیز و میلان است. همچنین سینماها، تئاتر‌ها و موزه‌ها در سراسر ایتالیا تعطیل می‌شوند.
نخست وزیر جمهوری چک از ایتالیا خواست مانع از خروج شهروندان این کشور و سفر آن‌ها به دیگر نقاط جهان شود. پاپ فرانسیس نیز با ارسال پیامی از واتیکان با قربانیان این ویروس ابراز همبستگی کرد.
 
تجمع اعتراضی خانواده زندانیان به علت لغو وقت ملاقات
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ به دنبال لغو ملاقات زندانیان با خانواده‌های‌شان در ایتالیا در پی شیوع کرونا، خانواده آن‌ها در برابر زندان‌های شهرهای مودنا و ناپل، تجمع اعتراضی برپا کردند.

شورش در زندان‌های ایتالیا، یک قربانی برجا گذاشت
به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، در پی وقوع شورش در 4 زندان‌های ایتالیا در اعتراض به قوانین جدید شیوع ویروس کرونا در این کشور، یک زندانی کشته و شماری نیز مجروح شدند. زندانیان 4 زندان در مناطق جنوب، شمال، مرکزی و شمال غربی در مخالفت با قانون ممنوعیت دیدار‌های خانوادگی با زندانیان، شورش کردند.
براساس گزارش فعالان حقوق بشری، با توجه به عدم شفافیت شرایط و اوضاع، یکی از زندانیان در زندان مودنا جان خود را از دست داد. مسئولان زندان با پیش بینی اینکه شورش چه بسا می‌تواند به حادثه‌ای غم انگیز منجر شود، پیشتر در باره تشدید تنش‌ها در زندان هشدار داده بودند.
فعالان حقوق بشری خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها و خودداری از کشتار بیشتر و همچنین اتخاذ اقدامات ضروری برای حفظ امنیت زندانیان و تامین حقوق کامل آنان شدند.
 
شمار جان باختگان بر اثر کرونا در ایتالیا به 366 نفر رسید
بر اساس جدیدترین آمار رسمی اعلام شده در ایتالیا، هم اکنون شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در این کشور به 7375 نفر رسیده است که این رقم نشان دهنده 1300 مورد جدید در 24 ساعت گذشته است. در پی جان باختن 133 نفر دیگر طی 24 ساعت، تعداد قربانیان کرونا 366 نفر اعلام شده است.
شمار افراد بهبود یافته نیز 622 نفر است. بیشتر مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در استان‌های شمالی این کشور و به ویژه در استان لومباردیا می‌باشد. در پی شتاب گسترده ویروس کرونا در ایتالیا، دولت این کشور مناطق گسترده دیگری را در شمال این کشور قرنطینه کرد. بر اساس دستور العمل نخست وزیری ایتالیا، از روز یکشنبه تردد افراد در استان لومباردیا و 14 شهر در سه استان دیگر شمالی این کشور که کلان شهر‌های میلان و ونیز را هم شامل می‌شود به شدت محدود شده است.
 
هشدار دولت ایتالیا به کسانی که قرنطینه را می‌شکنند
شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد: مقامات ایتالیایی هشدار دادند هر کسی که قرنطینه را بشکند با عواقب حقوقی اقدام خود مواجه خواهد شد. جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا قرنطینه شدن بخش‌هایی از این کشور را در نیمه شب اعلام کرد.
اقدام دولت ایتالیا به قرنطینه کردن مناطقی از ایتالیا اقدامی قابل توجه است که با هدف متوقف کردن گسترش ویروس کرونا صورت می گیرد. هواپیماها و قطارها همچنان به مسافران خدمت رسانی می کنند اما از مردم عادی خواسته شده است در صورتی که ضرورتی وجود ندارد در محدوده قرنطینه، ورود و خروج نداشته باشند.
فرماندار استان ونیتو از مقامات دولتی خواست بخش هایی از این استان از جمله ونیز از شمول محدودیت های قرنطینه خارج شوند چون به گفته وی محدوده تعیین شده متناسب با شیوع ویروس کرونا نیست.
 
پرتغال
رئیس جمهوری پرتغال خود را قرنطینه کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لیسبون، مارسلو ربلو دی سوسا رئیس جمهور پرتغال با بیان این که بنابر احتیاط خود را قرنطینه کرده است، هرگونه فعالیت عمومی در داخل کشور و همچنین برنامه‌های خارجی خود را به مدت دو هفته به حال تعلیق درآورد.
وی با این توضیح که هفته گذشته با دانش آموزان مدرسه‌ای در شمال پرتغال دیدار کرده است که بلافاصله بعد از شناسایی یک مورد ویروس کرونا تعطیل شد، این تصمیم بی سابقه خود را توجیه کرد. این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد دانش آموزی که در حال حاضر در بیمارستان بستری شده است در زمان حضور رئیس جمهور، در آنجا حضور نداشته است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است رئیس جمهور هیچ گونه نشانه بیماری ندارد و کار‌های خود را از داخل کاخ پیگری می‌کند. به علاوه در این بیانیه آمده است مارسلو ربلو دی سوسا تصمیم گرفته است به توصیه‌های مقامات بهداشتی کشور عمل کند چرا که بر این باور هست که او باید در زمینه مسائل پیشگیری کننده (جلوگیری از انتشار کرونا) نمونه‌ای برای جامعه باشد. پرتغال از روز شنبه تاکنون با افزایش شمار مبتلایان به کرونا به خصوص در شمال کشور روبرو شده است. روز شنبه تعداد مبتلایان به این ویروس از آستانه 20 نفر عبور کرد.
 
آلمان
ممنوعیت برگزاری مراسم بالای هزار نفر
وزیر بهداشت آلمان می گوید: برنامه‌هایی که جمعیت آنها بیش از هزار نفر باشد، باید لغو شوند. این تصمیم برای جلوگیری از شیوع کرونا گرفته شده‌ است.
سرایت کرونا در آلمان تاکنون به مرز 1000 نفر رسیده است.
دولت آلمان از مردم می خواهد از سفرهای غیرضروری به ویژه به ایتالیا یا ایالت نوردراین وستفالن در غرب این کشور که با بیشترین آلوگی همراه است خودداری کنند.
 
فوت یک آلمانی بر اثر ابتلا به کرونا
شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در آلمان افزایش یافت، یک نفر هم جانش را از دست داد.
آمار به بالاتر از 800 نفر رسیده است و یک آلمانی که هفته گذشته به مصر سفر کرده بود بر اثر سرایت کرونا در همانجا فوت کرد.
 
فرانسه
ممنوعیت برگزاری مراسم بیش از 1000 نفر در فرانسه
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، اولیویر وران با اشاره به افزایش جان باختگان ویروس کرونا به 19 نفر و همچنین تلاش برای کاهش روند گسترش این ویروس مرگبار، برگزاری هرگونه اجتماعات با بیش از 1000 نفر را در این کشور ممنوع کرد.
وی ضمن تاکید بر ممنوعیت برگزاری اجتماعات بیش از هزار نفر تصریح کرد، مقامات دولتی فرانسه با صدور فهرستی از رویداد‌های مهم شامل راهپیمایی‌ها که برای زندگی عمومی مردم سودمند است، مانع از برگزاری آن‌ها نخواهند شد.
پیشتر نیز دولت فرانسه برگزاری اجتماعات در اماکن و سالن‌های سربسته با حضور بیش از 5000 نفر را ممنوع کرده بود. بر اساس دستور جدید وزیر بهداشت فرانسه، تاریخ انقضای ممنوعیت قبلی که 31 مه بود به 15 آوریل موکول شد.
 
آمار کرونا در فرانسه: 1126 مبتلا، 20 فوتی
آمار مبتلایان به ویروس کرونا در فرانسه با شیب تند همچنان در حال افزایش است؛ با این حال دولت فرانسه ترجیح می‌دهد به علت بار اقتصادی فراوان همچنان در مرحله 2 مبارزه با شیوع این بیماری باقی بماند.
براساس آخرین آمار منتشره از طرف وزارت بهداشت تا ساعت 3 بعد از ظهر امروز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در فرانسه به میزان حیرت آور 1126 نفر و 19 فوتی رسیده است. یک توریست چینی نیز بر اثر ابتلا به کرونا در پاریس جان باخت، اما دولت فرانسه در آمار فوتی‌ها اعلام نمی‌کند!
دولت و مسئولین مربوطه در تلاش هستند تا وضیعت به مرحله 3 وارد نشود که به لحاظ اقتصادی بسیار مشکل آفرین خواهد بود. تا ساعاتی دیگر، سومین نشست بحران به ریاست امانوئل مکرون رئیس جمهور در الیزه برگزار شود.
 
لهستان
بستری شدن 146 نفر در بیمارستان درپی شیوع کرونا در لهستان
وزارت بهداشت لهستان روز یکشنبه اعلام کرد با شیوع ویروس کرونا هم اکنون یکصد و چهل و شش نفر بستری در بیمارستان، هزار و پانصد و چهل و هشت نفر در قرنطینه و شش هزار و چهارصد و نه نفر هم تحت نظارت و کنترل پزشکی هستند.
 
انگلیس
جیره‌بندی مواد غذایی و بهداشتی در بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای انگلیس
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، به دنبال شیوع کرونا شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای تسکو در انگلیس فروش برخی مواد غذایی و بهداشتی خود را جیره‌بندی کرد.
این شرکت که بزرگترین شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در انگلیس است به علت خرید بیش از اندازه مشتریان، فروش مواد غذایی و ژل‌های ضد عفونی کننده را جیره‌بندی کرده است. در روز‌های اخیر به دنبال شیوع کرونا مردم انگلیس به شعبه‌های این فروشگاه زنجیره‌ای، هجوم آورده و مقادیر زیادی از قفسه‌های این فروشگاه، خالی شده است.
 
افزایش شمار مبتلایان به کرونا در انگلیس به 273 نفر
وزارت بهداشت انگلیس در تازه‌ترین گزارش، آمار شمار مبتلایان قطعی به بیماری کووید -19 را 273 نفر اعلام کرد که حدود هشت برابر یکشنبه هفته پیش است.
شمار قطعی افراد مبتلا به کرونا در انگلیس نسبت به دیروز 67 نفر بیشتر شده و نگرانی‌ها نیز افزایش یاقته است. لندن با 38 بیمار کرونایی همچنان دارای بیشترین شمار مبتلایان قطعی به بیماری کووید – 19 است.
در حالی که مت هنکوک وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد به لحاظ خسارتبار بودن تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی واموزشی دولت قصد ندارد در این مرحله مبادرت به این کار کند شمار زیادی از خانواده‌ها نگران سلامت فرزندان خود شده اند و از دولت خواستند مدارس را تعطیل کند.
دولت در توجیه این تصمیم اعلام کرده کودکان و نوجوانان کمتر مبتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا می‌شوند، اما خانواده‌ها می‌گویند با توجه به افزایش شمار مبتلایان در این کشور ممکن است کودکان در مدرسه و یا در مسیر و در وسایل حمل و نقل عمومی دچار ویروس کرونا شوند و اگر خودشان هم مبتلا نشوند به عنوان ناقل به دیگر اعضای خانواده منتقل و همه‌گیری را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهند.
نگرانی‌ها در میان افراد جامعه در انگلیس زمانی تشدید شده است که با مذاکرات انجام شده در مجلس اشکار شد هم اکنون و با اینکه هنوز این بیماری در این کشور فراگیر نشده بیماران اورژانسی در راهرو‌ها و روی برانکارد‌ها معاینه می‌شوند و بیمارستان‌ها از لحاظ نیرو و امکانات ظرفیت کافی برای مدیریت و مقابله با ویروس کرونا را ندارند.
 
آفریقا
مصر
قرنطینه دومین کشتی تفریحی در مصر
یک فروند کشتی تفریحی دیگر که سرنشینان آن مشکوک به کرونا هستند در استان اقصر قرنطینه شد.
منابع آگاه گفتند توریست آلمانی که بعد از ظهر شنبه در شهر هورگادا در مصر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت، پیش از ورود به این شهر ساحلی، سه روز در یکی از کشتی‌های تفریحی شناور در رودخانه نیل در استان اقصر اقامت داشت.
منابع مذکور تأکید کردند که به محض مثبت شدن تست کرونای توریست آلمانی جانباخته، وزارت بهداشت مصر کشتی تفریحی را که فرد مذکور در آن اقامت داشت قرنطینه کرد و از همه افراد موجود در آن تست کرونا اخذ شد. تقریباً 150 نفر در این کشتی بودند که 96 نفر از آن‌ها توریست و بقیه خدمه کشتی هستند که تحت قرنطینه قرار گرفتند.
این دومین کشتی تفریحی در مصر است که به ویروس کرونا آلوده می‌شود. هفته گذشته هم پس از تأیید ابتلای یک توریست زن تایوانی به کووید -19 که به مدت یک هفته در یک کشتی تفریحی در منطقه اقصر اقامت داشت کشتی قرنطینه شد و تست کرونای 45 نفر از خدمه کشتی مثبت شد.
 
اولین مورد مرگ بر اثر کرونا در مصر
وزارت بهداشت مصر از اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کووید -19 خبر داد.
خالد مجاهد سخنگوی رسمی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد شهروند آلمانی که هفته گذشته ابتلای او به ویروس کووید -19 تأیید شده بود بعد از ظهر امروز درگذشت.
مجاهد گفت شهروند آلمانی یک مرد 60 ساله است که چند روز پیش پس از ظهور برخی علائم بیماری به بیمارستان مراجعه کرده بود و با انجام تست کرونا و تأیید ابتلا به این ویروس در اتاق ایزوله بیمارستان بستری شد، اما امروز بر اثر مشکلات تنفسی و التهاب حاد ریوی درگذشت. این اولین مورد مرگ بر اثر این ویروس در مصر است.

نظر شما