شناسهٔ خبر: 38655560 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نایب ‌رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس:

سوداگری در بازار مسکن به دلیل عدم ورود دولت رخ داد

نایب ‌رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس گفت: عدم جدیت دولت در ورود به بازار مسکن در سال‌های گذشته باعث شد سوداگران به راحتی در بازار مسکن ورود کنند و مسکن را از حالت منطقی و تعادل خود خارج سازند.

صاحب‌خبر -




سید حسن علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ تلاطم بازار مسکن در سال‌های گذشته به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن بوده است، در سال‌های گذشته تا حدودی مسکن مهر توانست پاسخگوی تقاضا باشد و عرضه را تا حدودی افزایش داد.
وی افزود: طی چند سال گذشته عدم پاسخگویی به تقاضای واقعی مسکن باعث شد تا ساخت خانه‌های لوکس افزایش و تعداد خانه‌های خالی از سکنه بیشتر شود. در این دوران بود که بازار مسکن دچار تلاطم شد و سوداگران بدون هیچ قانونی که بتواند با آنها مقابله کند، وارد بازار مسکن شدند و قیمت‌ها را افزایش دادند.
نایب‌رئیس‌کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: عدم جدیت دولت در ورود به بازار مسکن در سال‌های گذشته باعث شد سوداگران به راحتی در بازار مسکن ورود کنند و مسکن را از حالت منطقی و تعادل خود خارج کنند. در حالی که دولت باید بازار را در اختیار می‌گرفت و نظارت خود را در بازار مسکن بیشتر می‌کرد. به گفته علوی، دولت می‌توانست با تأمین مصالح ساختمانی و حمایت از انبوه‌سازان قیمت تمام‌شده ساخت را متعادل‌تر کند تا این روزها سازندگان با این موضوع که قیمت تمام‌شده مسکن افزایش یافته، پس باید قیمت مسکن گران شود مواجه نمی‌شدیم. شرایط کسب و کار مهیا نیست و بسیاری از انبوه‌سازان رغبتی برای ورود به ساخت و ساز مسکن ندارند. در این باره، فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: رشد قیمت مسکن با اقتصاد خانوارها همخوانی ندارد و میزان درآمد خانوارها برای خرید مسکن نوساز با متوسط 14 میلیون تومان کار سختی است، اما باید پذیرفت که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته و قیمت‌های کنونی مسکن، قیمت‌های واقعی هستند و حباب ندارند. وی در پاسخ به این سؤال که راه‌حل اینکه متقاضیان قدرت خرید پیدا کنند، چیست گفت: اگر دولت با این اقدام بتواند صنعتی‌سازی را نیز در کشور که در حد بسیار اندکی در حال انجام است گسترش دهد و سازندگان را به این موضوع تشویق کند، قیمت تمام شده ساخت کاهش یافته و سازنده‌ها بهانه‌ای برای اینکه قیمت مسکن باید افزایش یابد نخواهند داشت.
به گفته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، کشور ترکیه با گسترش صنعتی‌سازی توانست زمان ساخت را به شکل قابل توجهی کاهش دهد پس بنابراین با سنتی‌سازی نمی‌توان قیمت تمام شده ساخت را کاهش داد اما متأسفانه در این مورد وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی نقش خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند.
پورحاجت ادامه داد: در هشت سال گذشته اگر مقایسه‌ای بین مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن انجام شود به خوبی متوجه خواهیم شد که قیمت تمام شده مسکن مهر که برای هر متر 300 هزار تومان بود و برای مسکن ملی 2/5 تا سه میلیون تومان است، چه افزایش قیمتی برای ساخت مسکن صورت گرفته است.
به گفته وی، در مسکن مهر مردم با 27 میلیون تومان صاحب مسکن می‌شدند اما هم اکنون طرح اقدام ملی مسکن آورده متقاضیان حدود 30 تا 40 میلیون تومان است. پس هزینه‌های ساخت حدود 10 برابر شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما