شناسهٔ خبر: 38618512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اسماعیلی در گفتگوی زنده:

کشف انبارهای احتکار با کمک اطلاعات سپاه

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا امروز در رابطه با پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی تشکیل شده است و افراد زیادی بازداشت شده‌اند و در طی یک هفته، ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر از احتکار تجهیزات پزشکی، در دادسرای تهران منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، بیست و یکمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه امروز با تغییراتی همراه شده است این نشست بدون حضور خبرنگاران و به صورت پخش زنده تلویزیونی برگزار شد.
 
امروز جامعه ما شاهد شیوع ویروس کرونا درکشور و مبتلا شدن جمعی از هموطنان عزیز ما به این ویروس منحوس است و تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر دارد و کار آن‌ها امروز نمونه بارز جهاد در راه خداست. امروز عزت جامعه پزشکی ما روزافزون شده و اعتماد مردم ما به این قشر تقویت شده است.

وی افزود: از مردم عزیز و فهیم ایران اسلامی تقاضا دارم که به توصیه‌های جامعه پزشکی توجه کنند تا بتوانیم با کمک هم شر این ویروس را از ایران اسلامی کوتاه کنیم، امروز نشست اینجانب به لحاظ همین وضعیت و مراعات سلامت عزیزان با حداقل خبرنگاران برگزار شده است.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب گفت: توصیه پزشکان این است که مسافرت و اجتماعات برگزار نشود و زیارت ائمه به فرصت دیگری موکول شود و می‌توانیم از این شرایط برای خلوت با خداوند و توسل به اهل بیت عصمت حداکثر استفاده را ببریم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: قوه قضائیه همگام با سایر قوا و همراه با ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام اخیر اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار خودش قرار داده بود. در همین رابطه در یک هفته اخیر شاهد چند اقدام مثبت و مهم از ناحیه قوه قضائیه بودیم که یکی از آن‌ها صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان و همچنین صدور بخشنامه کنترل و کاهش ورودی زندانیان جدیدالورود به زندان‌ها و اهتمام قضات بود.

اسماعیلی ادامه داد: ما در قوه قضائیه خود را خدمتگذار مردم میدانیم و به دنبال این هستیم که کار تعطیل نشود و البته کار هم عوارضی برای همکاران و قضات نداشته باشد و در همین راستا به دستور رییس قوه قضاییه بخشنامه ای از سوی معاون اول قوه قضائیه صادر شد مبنی بر این که رسیدگی‌هایی که امکان دارد به صورت غیرحضوری انجام شود و سخنان اصحاب پرونده به صورت لایحه به دادگاه‌ها فرستاده شود و در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق به صورت دورکاری انجام شود و از جلب غیرضروری در این ایام اجتناب شود. تا آنجایی هم که امکان دارد از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک اطلاع رسانی‌ها انجام شود.
 
وی افزود: اقدام دیگر قوه قضاییه برخورد صریح و قاطع و بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی که با سودجویی اقلام دارویی مردم را احتکار کردند بود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد قوه قضاییه با محتکرین اقلام بهداشتی لازم در شرایط فعلی جامعه گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه دارویی و بهداشتی و درمانی مرتکب سودجویی سیاه و کثیف می‌شوند، بدانند ویروس کرونا زمستان را پشت سر می‌گذارد و ما بهار را داریم و مردم از آن عبور می‌کنند، اما مهر ننگ بر پیشانی سودجویان می‌ماند و سخت‌ترین مجازات را دارند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تا امروز در رابطه با پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی تشکیل شده است و افراد زیادی بازداشت شده‌اند. ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر از احتکار تجهیزات پزشکی طی یک هفته، در دادسرای تهران منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد. اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم در شعب ویژه دادگاه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی جلسه دادگاه بصورت علنی در شعب ویژه برگزار می‌شود و مجازات سختی برایشان در نظر گرفته و اسامی شان اعلام می‌شود و تشخیص آن حسب مورد با دادگاه است و اگر افساد فی الارض باشد مجازات اعدام و الا مجازات، حبس طویل المدت از ۵ تا ۲۰ سال صادر می‌شود.

وی افزود: بیش از ۵ میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصه تجهیزات کشف شده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا توزیع شود. دیشب با مجوز صادره از دادستان شهرستان ری و اطلاعات سپاه انبار‌های احتکار کالا‌های پزشکی کشف و ۳۲ میلیون جفت دستکش کشف شد که به سرعت رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در مورد افرادی که کلیپ‌هایی در فضای مجازی از آن‌ها منتشر شده بود که اقدامات نامتعارفی در اماکن زیارتی انجام می‌دادند و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده بود در مشهد و قم شناسایی شدند و اقدامات لازم انجام شد.

وی درباره سلامت زندانیان اعم از نازنین زاغری گفت: ما به زندانیان مرخصی دادیم و بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. نازنین زاغری در سلامت کامل است و فضاسازی شد و دیروز با خانواده‌اش تماس داشت. برخی دیگر از زندانیان در بیرون اند و یک نفر دیگر هم مقدمات اعطای مرخصی اش فراهم شده و ظرف امروز و فردا به مرخصی می‌آیند و سلامت زندانیان برای ما اهمیت دارد و امنیتی و غیرامنیتی ندارد و شرایط امنیتی‌ها به مراتب بهتر است.

وی در خصوص بازار ارز هم گفت: با تلاش همکاران ما در دادسرای تهران ۳۷ نفر بازداشت شدند که تعدادی از آن‌ها همچنان در بازداشت هستند.

اسماعیلی در خصوص یکی از پرونده‌های اخلال در نظام ارزی گفت: تیمور عامری به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل بیست سال حبس و جزای نقدی، محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی و علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: برخورد ما با اخلال گران به خصوص اخلالگران حوزه سلامت و دارو با قاطعیت ادامه دارد. جهان نيوز

نظر شما