شناسهٔ خبر: 38591947 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

احتمال بروز مجدد 'کرونا' در بهبودیافتگان این بیماری چقدر است؟

فوق تخصص بیماری های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری ابتلای مکرر فرد مبتلا به کروناویروس (Coronaviruses) جدید بعد از دوره بهبودی را نادر دانست و بیان کرد:این امر بسیار غیرشایع است؛ چراکه بدن فرد مبتلا به عفونت کرونا (corona) ، آنتی بادی می سازد، بنابراین چنانچه مجددا آلوده شود، بدن نسبت به آن مقاوم است.

صاحب‌خبر -

دکتر عاطفه عابدینی در گفتگو با ایسنا، در جواب به این سؤال که آیا احتمال پیدایش مجدد کروناویروس در فرد درمان شده از این بیماری وجود دارد؟، عنوان کرد :این امر بسیار نادر و غیر شایع است، ولی در وضعیت اپیدمیک برخی کشورها اتفاق افتاده، با این حال بدن فرد مبتلا به عفونت کرونا آنتی بادی می سازد، لذا اگر مجددا آلوده شود بدن نسبت به آن مقاوم است.

علت مرگ ومیر در جوانان

این فوق تخصص بیماری های ریوی در مورد گزارش وقوع مرگ و میر در بیماران جوانان مبتلا به کروناویروس، بیان کرد :کروناویروس جدید بیماری بالغین است؛ ولی این مسئله به معنای وقوع مرگ صد در صدی در سالمندان مبتلا و یا عدم مرگ و میر در جوانان نیست. به عبارت دیگر شاخص" سن" یک نوع نقص ایمنی به حساب می آید و به این ترتیب سالمندان جزء گروه های در معرض خطر قرار دارند. همینطور این عفونت میتواند در افراد دارای بیماری زمینه ای و یا نقص ایمنی نیز منجر به فوت شود و این مسئله به سن فرد مبتلا ارتباطی ندارد.

از چه داروهایی در درمان کرونا استفاده می شود؟

او با بیان اینکه طی مدت کوتاه شروع این اپیدمی در کشور، پروتکل درمانی آن معلوم شده است، اذعان کرد:داروهای ضدویروسی به سرعت برای مبتلایان به کرونا ویروس شدید شروع می شود و خوش بختانه در طی همین چند روز دقیقا می دانیم که از چه داروهای ضد ویروسی برای دفع سریع ویروس و کمک به بازیابی سیستم ایمنی افراد استفاده کنیم. البته درمان قطعی نبوده ولی کمک کننده است.

عابدینی در بخش دیگر این گفتگو با بیان اینکه طبق محاسبات اپیدمیولوژیک وزارتخانه، آمار پیش بینی شده برای مبتلایان بالاست، گفت :دلیل این مسئله قدرت انتقال بالای این ویروس و باقی ماندن آن روی سطوح تا حدود ۹ روز است. به عبارت دیگر اگر بهداشت عمومی را رعایت نکرده و اماکن عمومی را ضدعفونی نکنیم، نمی توانیم چرخه انتقال را بشکنیم.

قطع چرخه انتقال تنها راه نجات از شرایط اپیدمیک

او تنها راه نجات از وضعیت اپیدمیک را قطع چرخه انتقال دانست و خاطرنشان کرد:رعایت اصول بهداشت، جلوگیری، شست و شوی مکرر دست ها و ضدعفونی کردن اماکن کمک زیادی برای قطع چرخه انتقال شمرده می شود.

عابدینی با بیان اینکه حقیقت این است که تعداد متعددی مبتلا خواهند شد، افزود :ولی خیلی ها حتی متوجه ابتلا نمی شوند و با یک تب و سرما خوردگی ساده از آن گذر می کنند و این چنین نیست که تمامی مبتلایان به وضعیت حاد و شدید کرونا یعنی نفس تنگی شدید و یا درگیری قلب و کلیه (Kidney) دچار شوند.

بر ویروس کرونا غلبه می کنیم

وی با تأکید بر این که کشور مطمئنا بر ویروس کرونا غلبه می کند، خطاب به مردم اظهار کرد :مردم به شایعات عجیب و غریب توجه نکنند و استرس و اضطراب نداشته باشند. در صورتیکه مردم این هیجان و خوف را در رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری صرف کرده و تنها در مواقع اضطراری از منزل خارج شوند، ظرف تنها دو هفته میتوان چرخه انتقال را شکسته و از این بحران خارج شد.

این فوق تخصص ریه بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه خیلی از بیماران مبتلا به کرونا (corona) بستری در این بیمارستان، شرایط مساعدی داشته و در حال ترخیص هستند، اظهار کرد :حقیقت این است که عفونت کرونایی یک بیماری ویروسی ساده بوده و خطر آن از آنفلوانزای H۱N۱ بسیار کم تر است؛ به این ترتیب همانگونه که شرایط حاد شیوع انفلوانزا را پشت سر گذاشتیم، با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه، می توانیم از این وضعیت هم گذر کنیم.

نظر شما