شناسهٔ خبر: 38585168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد

آمریکا جایگاه حقوقی برای تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد

وزارت امور خارجه در خصوص امضای توافق میان آمریکا و طالبان، اعلام کرد: آمریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد.

صاحب‌خبر -




وزارت امور خارجه در خصوص امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان بیانیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اقدامات آمریکا را، تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان می داند و با آنها مخالف است. آمریکا جایگاه حقوقی برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آینده افغانستان ندارد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران معتقد است توافق صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق گفت‌وگوی بین‌الافغانی با مشارکت گروه‌های سیاسی آن کشور، از جمله طالبان و با در نظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه افغانستان به‌دست خواهد آمد.  
وزارت خارجه در بیانیه مذکور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است حضور نیروهای خارجی در افغانستان غیرقانونی بوده و از دلایل اصلی جنگ و ناامنی در آن کشور است. خروج این نیروها لازمه دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان است و هر اقدامی که زمینه خروج این نیروها را فراهم کند به صلح در آن کشور کمک خواهد کرد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: معتقدیم سازمان ملل متحد از ظرفیت‌های مناسبی برای تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی و نیز نظارت و تضمین اجرای توافقات حاصله برخوردار است.  
به گزارش مهر، در این بیانیه تاکید شد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی افغانستان آمادگی دارد در راستای راهبرد امنیت ملی خود، هر گونه کمکی را برای استقرار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان ارائه نماید. امیدواریم در افغانستان دولتی بر سر کار بیاید که با همسایگان خود روابط دوستانه و برادرانه داشته و بتواند تروریسم را ریشه‌کن نماید.

برچسب‌ها:

نظر شما