شناسهٔ خبر: 38574107 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مشاوره پزشکی

13 توصیه کاربردی برای این که 'کرونا' وارد خانه‌هایمان نشود

کیسه های نایلونی خرید را فوراً در خانه، خالی کنید و دور بیندازید./وسایل داخل کیسه ها را همان ابتدای ورود به خانه، تا حد امکان ضد عفونی کنید.

صاحب‌خبر -

" در خانه بمانید" ؛ این توصیه ای حیاتی برای در امان ماندن از کروناست به دلیل آنکه خانه امن ترین جا دربرابر این ویروس مرگبار است. ولی چه کنیم که کرونا (corona) وارد خانه هایمان نشود؟

اصل کلی این است:مانند وسواسی ها عمل کنید. تصور تان بر این باشد که به هر چیزی که دست می زنید، پیش از شما یک شخص آلوده به کرونا آنرا لمس نموده و ویروس را در آن به جا گذاشته است. تأکید می کنم:هر چیزی.

براین اساس پس از لمس هر چیزی یا دست دادن با افراد( که نباید دست بدهید)، به هیچ وجه دست تان را به طرف صورت تان نبرید مگر آن که نیم دقیقه با آب و صابون مایع شسته یا با ضد عفونی کننده (antiseptic) الکلی تمیز کرده باشید. کرونا (corona) از طریق دهان (Mouth) و بینی و چشم و گوش وارد بدن می شود.

توصیه های کاربردی برای پیشگیری از کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

ولیکن آنچه باید در منزل مورد توجه بسیار جدی باشد:

۱- بلافاصله( تأکید می کنم بلافاصله و فوراً) پس از ورود به منزل، دست ها و صورت خود را با آب و صابون مایع دست کم به بازه زمانی نیم دقیقه با دقت بالا بشویید یا به طور کامل ضدعفونی کنید.

۲- لباس هایتان را جایی نزدیک در ورودی درآورده و با لباس های افرادی که در درون خانه قرنطینه (Quarantine) اند، یکجا نگذارید. حتی المقدور آن ها را بشویید یا ضد عفونی کنید.

۳- کفش ها را داخل خانه نیاورید یا همان جا دم در با فاصله از کفش های دیگران بگذارید.

۴- چنانچه در طول روز با جوراب جایی راه رفته اید، همان جا دم در جوراب هایتان را در آورید و پاها و جوراب هایتان را با آب و صابون مایع بشویید.

۵- حتی المقدور پس از ورود به خانه یک دوش کوتاه بگیرید و خود را با آب و صابون بشویید.

۶- از هر کسی که وارد خانه می شود، اعم از آشنا و تعمیرکار و ... بدون هیچ تعارفی بخواهید پیش از هر کاری، دست هایش را با آب و صابون مایع بشوید یا ضد عفونی کند.

۷- هرگز با کسی که وارد منزل می شود دست ندهید و چنانچه دست دادید، سریعاً هر دویتان دست هایتان را بشویید.

توصیه های کاربردی برای پیشگیری از کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

۸- خرید از جاهای شلوغ را بطور کامل متوقف کنید. وسایلی که از بیرون می خرید امکان دارد دارای آلودگی ویروسی باشند. بدین ترتیب:

* کیسه های نایلونی خرید را بلافاصله در خانه، خالی کنید و دور بیندازید.

* وسایل داخل کیسه ها را همان ابتدای وارد شدن به خانه، تا حد امکان ضد عفونی کنید. به عنوان مثال چنانچه یک بسته شکلات خریده اید، یا بدنه بسته را ضد عفونی کنید یا شکلات را داخل ظرفی خالی کرده و بسته اش را دور بیندازید.( یادتان باشد چیزهایی مثل بطری شیر، ظرف ماست، پک ماکارونی و ... در معرض آلودگی اند و امکان دارد با دست خودتان یخچال یا قفسه های خانه تان را آلوده کنید. ضدعفونی بسته ها یادتان نرود.)

* فعلاً تا جایی که برایتان میسر است، اقلام غیر قابل شستشو را نخرید، مانند قند و شکر فله، مرباجات باز، شیرینی، گل و .... اقلام بسته بندی شده را هم حتماً از مکان ها و برندهای مجوز دار بخرید هر چند که باز احتمال آلودگی هست.

* از بیرون غذا سفارش ندهید و مواد غذایی را تا حد امکان بصورت پخته- کاملاً پخته- استفاده کنید.

* میوه ها و سبزی ها را با مواد ضد عفونی کننده (antiseptic) بشویید. در صورتیکه مواد مخصوص ضدعفونی کننده میوه و سبزی نداشتید، آن ها را با اندکی مایع ظرفشویی (Dishwashing liquid) و نمک شست و شو دهید. هر چند امکان دارد مایع ظرفشویی گزینه مناسبی برای شستن میوه ها و سبزی ها نباشد ولی در وضعیت اضطرار، برترین گزینه ممکن برای نابود کردن ویروس های احتمالی روی آنهاست. عجالتاً سالاد نخورید.

توصیه های کاربردی برای پیشگیری از کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

۹- وسایلی که از بیرون خانه می رسند را اگر قابل ضدعفونی اند ضد عفونی کنید و اگر نیستند، پس از لمس شان، دستان تان را ضد عفونی کنید و آن ها را در جایی مثل داخل کیسه نایلونی، دور از دسترس بگذارید ، مثل نامه، قبوض، محتویات خرید اینترنتی و ....

۱۰- وسایل درون جیب تان را فراموش نکنید. مانند تلفن همراه، ریموت، کلید، تسبیح، کارت بانکی، پول، تقویم، کاغذ، شانه، خودکار و .... امکان دارد تمامی مسائل نقل شده را کاملاً رعایت کنید ولی حواس تان نباشد و پس از ورود به خانه موبایل تان را از جیب تان در بیاورید و آلودگی را از موبایل بدست ها و بعد از آن به دیگر افراد یا قسمت های خانه منتقل کنید.

۱۱- چنانچه پنجره خانه تان در طبقه همکف و کنار کوچه است و رهگذران از کنارش می گذرند، به هیچ وجه بازش نکنید.

۱۲- مراقب باشید حیوانات وارد خانه تان نشوند. اگر بالکن تان محل تردد حیوانات- مثل کبوتر و گربه- هست، مواد غذایی را آن جا نگذارید یا فورا پس از آوردن به درون خانه، بشویید و ضد عفونی کنید.

۱۳- با همه این اوصاف، امکان دارد درصدی خطا باعث ورود آلودگی به خانه شود. بنابر این در منزل هم سطوح پر تماس مانند دستگیره درها و پنجره ها و کمد ها و کابینت ها و یخچال و فریزر، کنترل تلویزیون، اوپن آشپزخانه، میز غذاخوری، سینک ظرفشویی، گوشی و دکمه های آیفون، دکمه های لباسشویی و ظرفشویی و مایکروفر، دسته های مبل و صندلی، میز تحریر، میز آرایش، رایانه، شیرآلات، گوشی و دکمه های تلفن، اسباب بازی ها و ...( و خود ظرفی که مایع ضد عفونی کننده (antiseptic) داخل آن است) را مرتباً ضد عفونی کنید و البته دست هایتان را ولو در خانه بطور منظم با آب و صابون بشویید و بصورت تان نزنید.

توصیه های کاربردی برای پیشگیری از کرونا,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,مشاوره پزشکی

توجه داشته باشیم که ویروس کرونا (corona) ، شیوع سریع و تصاعدی دارد ولی با رعایت نکات بهداشتی و رفتاری شبیه افراد وسواسی- البته بطور موقتی و تا نابودی کرونا- می توانیم تا حد زیادی خود و اطرافیان مان را از آن مصون نگه داریم.

جعفر محمدی

نظر شما