شناسهٔ خبر: 38571902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اعزام کاروان بزرگ نظامی ترکیه به سوریه/ واکنش مرکز مستشاران نظامی ایران در سوریه به حملات ترکیه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دولت ترکیه بار دیگر کاروان بزرگی از ادوات نظامی را شامگاه شنبه به استان ادلب در شمال غرب سوریه اعزام کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یک کاروان نظامی ترکیه روز شنبه از طریق گذرگاه مرزی «باب الهوی» در شمال غرب سوریه، وارد این کشور شد و به سمت «جبل الزاویه» رفت.
این کاروان مرکب از چندین دستگاه خودرو زرهی تانک و بولدزور بود.
به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، این اقدام ترکیه همزمان با تشدید تنش‌ها با سوریه و در راستای استقرار تجهیزات نظامی بیشتر آنکارا در شمال غرب سوریه به منظور مقابله با پیشروی ارتش این کشور در استان ادلب صورت گرفته است.
از ماه فوریه که آنکارا تصمیم به اعزام نیروهایی به مناطق تحت کنترل گروه های تروریستی در سوریه گرفته است، بیش از 55 نظامی ترکیه‌ای در سوریه کشته شدند.
34 نظامی ترکیه بامداد روز جمعه در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند که پس از آن، دولت ترکیه نیز دست به حملات علیه مواضع ارتش سوریه زده است.
کشته و زخمی شدن نظامیان ترکیه در جریان حملات روز گذشته گروه‌های تروریستی به مواضع ارتش سوریه در جنوب ادلب و شهر «سراقب» و پاسخ توپخانه‌ای نیروهای سوری رخ داد.
سخنگوی کاخ کرملین نیز با بیان اینکه نظامیان کشته‌شده ترکیه خارج از پست‌های دیدبانی در ادلب بودند، تاکید کرد نظامیان ترکیه نباید بیرون از این تاسیسات حضور داشته باشند.

واکنش مرکز مستشاران نظامی ایران در سوریه به حملات ترکیه
مرکز مستشاران نظامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد ارتش ترکیه رفتاری عقلانی در سوریه در پیش بگیرد.
ارتش ترکیه در سوریه رفتار عقلایی در پیش گیرد  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از دمشق ، مرکز مستشاران نظامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد ارتش ترکیه رفتاری عقلانی در سوریه در پیش بگیرد.
در بیانیه مرکز مستشاران ایرانی آمده است، از اینکه نیرو‌های ارتش ترکیه به کمک گروه‌های تروریستی - تکفیری خارجی برآمده و منجر به شهادت شماری از نیرو‌های ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت شده است، انتقاد و این رفتار را به طور تلویحی سرزنش کرد.
همچنین در این بیانیه آمده است: با وجود ادامه هدف قراردادن نیروهایمان توسط توپخانه ترکیه، اما هنوز نیروهایمان در ادلب برای انتقام گیری وارد عمل نشده و نظامیان ترکیه را هدف قرار ندادند.
مرکز مستشاران نظامی ایران، ارتش ترکیه را به حفظ منافع ملت‌های سوریه و ترکیه فراخواند.
این بیانیه افزود: مستشاران ایرانی یادآور شدند که از چند ماه گذشته نیرو‌های ترکیه‌ای در تیررس ما بودند و می‌توانستیم انتقام بگیریم، دستور فرماندهی این بود که از خونریزی و کشتار نظامیان ترکیه پرهیز کنیم.
مستشاران ایرانی باردیگر یادآور شدند که در جریان جنگ علیه تروریست‌ها و دفاع از حاکمیت ملی در کنار دولت ارتش و مردم سوریه خواهند ایستاد.

ترکیه خواهان خرید سامانه موشکی پاتریوت شد
دولت ترکیه روز شنبه تمایل خود را برای خرید موشک‌های پاتریوت آمریکا اعلام کرد.
به گزارش رویترز؛ دولت ترکیه روز شنبه تمایل خود را برای خرید موشک‌های پاتریوت آمریکا اعلام کرد تا از آن‌ها در عملیات ارتش خود در شمال غربی سوریه استفاده کند.
مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از گفت و گوی تلفنی با همتای آمریکایی خود، مایک پمپئو، به خبرنگاران گفت کشورش خواهان خریداری سامانه‌های موشکی پاتریوت آمریکا شده است تا از آن در پوشش عملیات ارتش ترکیه در شمال غربی سوریه استفاده کند.
از آغاز ماه فوریه تاکنون، عملیات ارتش سوریه و متحدین به کشته شدن 55 تن از نیرو‌های ترکیه‌ای منجر شده است.
درخواست خرید سامانه موشکی پاتریوت از واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته، ترکیه با خرید سامانه موشکی اس - 400 از روسیه، آمریکا را تحقیر و دونالد ترامپ رئیس جمهور آنرا خشمگین کرد.

فرانسه خواستار برقراری آتش بس در ادلب شد
رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با همتایان روس و ترکیه ای درخواست کرد تا اقدامات تهاجمی در سوریه را متوقف کرده و بر یک آتش بس با دوام توافق کنند.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با همتایان روس و ترکیه ای درخواست کرد تا اقدامات تهاجمی در سوریه را متوقف کرده و بر یک آتش بس با دوام توافق کنند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این گفتگوی تلفنی درباره تحولات ادلب و وضعیت پناهندگان، گفتگو کرد.
رئیس جمهور فرانسه ضمن ابراز همبستگی با ترکیه در مورد کشته شدن نظامیان این کشور در سوریه از ترکیه خواست تا در زمینه جریان مهاجرت همکاری کند.

درخواست شخصیت‌های ترکیه از اردوغان درباره سوریه
صدها شخصیت اجتماعی ترکیه با امضای طوماری، از رئیس جمهور این کشور خواستند دست از دخالت‌های تحریک آمیز در امور سوریه بردارد.
ده ها فعال و چهره اجتماعی ترکیه از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور خواستند دست از مداخله‌های تحریک‌آمیز در سوریه برداشته و نیروهایش را فوراً از این کشور خارج کند.
236 نفر از شخصیت‌های برجسته ترکیه‌ای با امضای طوماری، مخالفت خود را با سیاست‌های اردوغان در سوریه و به خصوص ادلب، اعلام و تاکید کردند که دخالت‌های او در ادلب، آنکارا را به ابزاری در دست کشورهای امپریالیسم و حامی تروریست قرار داده است.
به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، از جمله کسانی که این سند را امضا کردند، می‌توان به تعدادی زیادی از هنرمندان، بازیگران، ادباء و شعرا، رهبران نهادهای جامعه مدنی، حقوقدانان، روزنامه‌نگاران، اساتید دانشگاه پزشکان و اعضای اتحادیه مشاغل اشاره کرد.
سازمان‌دهندگان این اقدام انتظار دارند طی روزهای آتی و با ادامه سیاست‌های تحریک آمیز اردوغان، تعداد امضا‌کنندگان آن صدها نفر دیگر افزایش پیدا کند.
اردوغان شنبه خطاب به رهبران مسکو گفت: «از سر راه ما در سوریه کنار بروید و ترکیه را با سوریه تنها بگذارید.» رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد که کشورش در سوریه به‌دنبال نفت و اشغال خاک آن‌جا نیست بلکه حضورش به‌ درخواست مردم است.
«دمیتری نوویکوف» رئیس کمیته بین‌الملل مجلس دومای روسیه هم در پاسخ اردوغان گفت که ترکیه صلاحیت تعیین سرنوشت سوریه را ندارد و حاکمان سوریه به ترکیه اجازه تعیین سرنوشت کشورشان را نمی‌دهند و همچنین هیچ کدام از قطعنامه‌های بین‌المللی نیز چنین اجازه‌ای به ترکیه نداده است.




نظر شما