شناسهٔ خبر: 38564138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شبح کرونا در سایه کمبود تجهیزات بهداشتی

قزوین - ایرنا - همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه پزشکان و مسوولان مبنی بر رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری، شهروندان قزوینی برای تهیه محصولات بهداشتی مقابله با این ویروس مانند ماسک، دستکش و الکل با مشکل روبرو هستند و این موضوع خود به یک عامل منفی روحی و روانی در بین مردم تبدیل شده و ترس ابتلا را بین آنان نیز افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

کرونا یک ویروس جدید از بین ویروس‌های سرماخوردگی است، ویروسی مشابه سارس و مرس که طی دهه‌های گذشته جان هزاران انسان را نیز گرفته، این ویروس نوظهور که هنوز داروی خاصی برای آن یافت نشده امروزه در بیش از ۵۰ کشور دنیا شایع شده و سرمنشا آن از شهری به نام ووهان در چین بوده است.

ویروسکرونا ابتدا با حمله به دستگاه تنفسی، روده و معده فرد مبتلا را درگیر خود ساخته و علائم آن نیز آب‌ریزش بینی، سرفه زیاد، تب و تنگی نفس به همراه اسهال است و هیچ واکسنی نیز برای مبارزه و ریشه کن شدن آن وجود ندارد.

اعلام این بیماری در کشور طی ۲ هفته گذشته موجی از نگرانی را در بین شهروندان کشور و نیز استان قزوین ایجاد کرده در حالی که کنترل و پیشگیری از آن به شرط مهیا بودن امکانات و تجهیزات اولیه بهداشتی و عمل کردن به توصیه های مسوولان وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی بسیار آسان خواهد بود.

متاسفانه طی روزهای گذشته و علی رغم گفته مسوولان عالی استان و نیز دانشگاه علوم پزشکی قزوین مبنی بر قابل دسترس بودن تجهیزات و امکانات پزشکی و بهداشتی برای مبارزه با این ویروس در بین مردم، اما هیچ یک از تجهیزات اولیه و ابتدایی از جمله ماسک N۹۵ ، دستکش‌های یک بار مصرف و مواد ضدعفونی کننده به راحتی در سطح شهر قزوین یافت نشده و اگر هم باشد با مبالغ گران و به صورت آزاد بوده که این مساله اعتراضات مردم را به همراه داشته است.

هیچ داروخانه‌ای در قزوین موادضد عفونی کننده و ماسک ندارد

اکبر مرادخانی، شهروند قزوینی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به هر داروخانه‌ای که در سطح شهر قزوین مراجعه می‌کنی با این اطلاعیه که برروی آن نوشته، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده نداریم، روبرو می‌شویم و وقتی هم اعتراض می‌کنیم که این نوع اقلام به لحاظ بهداشتی باید از سوی چنین مراکزی توزیع شود، می‌گویند این تصمیم از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که دستکش یک بار مصرفی که پیش از شیوع این ویروس هر بسته آن ۱۷ هزار تومان بود امروز در بازار آزاد با ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان و یه ژل ضدعفونی کننده کوچک ۲۵ هزار تومان در این وضعیت اقتصادی بد مردم خرید و فروش می‌شود و هیچ شخص و نهادی هم پاسخگو نیست.

به گفته وی، دولت و مسوولان در شرایط بحران باید چنین اقلامی را رایگان و یا با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دهند تا همه آحاد جامعه قدرت خرید و تهیه آن را به یکسان داشته باشند.

ماسک ۵۰۰ تومانی شده سه هزار تومان

یک شهروند دیگر اظهار داشت: مسوولان مدام از تامین تجهیزات و امکانات بهداشتی دم می‌زنند اما به آنان بگویید که یک ماسک ساده که قیمت آن ۵۰۰ تومان بوده امروز به سه هزار تومان رسیده است.

مریم‌السادات بهشتی، تصریح کرد: آیا مردم در شرایط بحران اقتصادی و با وجود ده‌ها مشکل دیگر قدرت خرید ژل ضد عفونی کننده کوچک ۲۵ هزار تومانی و یا دستکش‌هایی که قیمت هر بسته آن بالای ۱۰۰ هزار تومان است را دارند؟

وی اضافه کرد: همه مردم قبول دارند که امروز کرونا یک بحرانی جهانی است و باید همه دست در دست یکدیگر بدهیم و با بهترین شکل به مبارزه با آن بپردازیم اما در این راه مسوولان هم باید همراه مردم باشند و ضمن یکسان دیدن همه آنها، از ارایه و توزیع هرگونه تجهیزات و لوازم مورد نیاز در این زمینه دریغ نورزند.

محلول‌های شوینده و ضدعفونی کننده در قزوین به افراد سفارشی داده می‌شود

مسعود معینی، دانشجویی که قصد خارج شدن از فروشگاه لوازم و تجهیزات پزشکی واقع در خیابان فردوسی را داشت به خبرنگار ایرنا گفت: مشاهده کنید که این فروشگاه به این بزرگی حتی ماسک ندارد به من بدهد در حالی که پیش از من آقایی آمد و مقادیر قابل توجهی ژل ضدعفونی کننده، انواع دستمال و دستکش یک بار مصرف و هر چه که خواست گرفت و رفت.

وی اضافه کرد: مسوولانی که مردم را فقط به رعایت مسایل بهداشتی توصیه می‌کنند از خود نمی‌پرسند که لوازم اولیه انجام این کار باید از کجا تامین و به دست مردم برسد؟ تنها با شعار دادن و وعده و وعید که نمی‌شود به مبارزه با این بیماری کشنده و خطرناکی که حتی واکسن هم ندارد، برویم.

به گفته وی، شهروندان قزوینی در حال حاضر که شیوع بیماری کرونا نیز بر حسب اخبار رو به افزایش گذاشته، متاسفانه حتی برای دریافت یک ماسک درمانده شده‌اند و بسیاری از لوازم بهداشتی اولیه مانند یک ماسک نیز در چنین اوضاع و احوالی در اختیار افراد خاص و سفارشی قرار می‌گیرد.

مواد ضدعفونی کننده و شوینده در قزوین توزیع شد

علی اکبر کبیری، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان قزوین در این رابطه به ایرنا گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده امروز ۱۱ هزار کیلوگرم انواع محلول‌های شوینده و مواد ضدعفونی کننده به دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت توزیع در مراکز مورد نظر داده شد.

وی تصریح کرد: مواد ضدعفونی کننده جهت پیشگیری از بیماری کرونا در ۱۰ مرکز تعیین شده قزوین توزیع شده تا از امروز در اختیار شهروندان قرار گیرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه تمامی مواد مورد نیاز از واحدهای تولیدکننده استان تامین شده، از این پس شهروندان هیچ‌گونه نگرانی راجب تهیه این گونه مواد نداشته باشند.

کبیری با بیان اینکه واحد نظارت و بازرسی سازمان صمت استان قزوین نیز فعالیت و نظارت‌های خود را از امروز افزایش داده و با متخلفان در امر توزیع به شدت برخورد می‌کند، اظهار داشت: شهروندان در صورت هرگونه مشکل و یا گرانی لوازم بهداشتی جهت جلوگیری و پیشگیری از کرونا را با شماره ۱۲۴ در میان بگذارنند تا بازرسان این سازمان بلافاصله برخورد قانونی در این زمینه را به عمل آورند.

این در حالی است که خبرنگار ایرنا در سرکشی از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی که مسوولیت فروش لوازم بهداشتی لازم در خصوص ویروس کرونا را برعهده دارند، صحت گفته‌های شهروندان را در خصوص نایاب بودن برخی اقلام و گرانی آنها را تایید کرده است.

حسن ارداقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اواخر هفته گذشته ضمن رد شایعات مربوط به کمبود اقلام بهداشتی اظهار داشت که چنین مساله‌ای صحت ندارد و شهروندان با مراجعه به فروشگاه‌های عرضه تجهیزات پزشکی می‌توانند به راحتی اقدام به تهیه لوازم مورد نیاز کنند.

در عین حال نیز مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، جمله رییس آن در امر اطلاع رسانی ویروس کرونا و آمار تعداد مبتلایان و افراد مشکوک به آن، که به گفته معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین از جمله وظایف آنها محسوب شده و رسانه ها را باید در جریان این اخبار بگذارند، به سختی قادر به گفت و گو و پاسخ  به خبرنگاران هستند.

نظر شما