شناسهٔ خبر: 38555409 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

شیوع ویروس کرونا در ایران باعث شکل‌گیری جرایمی براساس این رویداد شده است

جرم‌های کرونایی!

صاحب‌خبر - گروه حوادث: فرقی نمی‌کند موضوع یارانه‌ها باشد یا سهمیه‌بندی بنزین؛ همیشه مجرمانی هستند که بر بستر اخباری که بخش بزرگی از جامعه را در بر می‌گیرد، از فرصت استفاده کرده و اقدامات مجرمانه انجام می‌دهند. شیوع ویروس کووید 19 که این روزها به نام خانوادگی‌اش، کرونا خوانده می‌شود نیز ابعاد گوناگون دیگری هم پیدا کرده است که بخشی از آن مسائل انتظامی و جرائم است.به جز موضوع برخورد با شایعه‌سازان، شاید اولین جرمی که در رابطه با شیوع کرونا به ذهن هر کسی برسد، احتکار وسایل پیشگیری از ابتلا به آن همچون ماسک و مواد ضدعفونی یا تولید و توزیع انواع تقلبی و غیراستاندارد آن باشد. با توجه به نایاب شدن این اقلام در بازار و اقدام برخی به فروش این محصولات با قیمت چند برابری، این مسئله چندان دور از ذهن هم نیست. در روزهای گذشته، پلیس از کشف چندین انبار احتکار کالا و نیز کارگاه‌های غیراستاندارد و غیربهداشتی ساخت این محصولات خبر داده است. در آخرین اخبار از این مساله، رئیس پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی پایتخت روز پنجشنبه از کشف یک انبار احتکار واقع در خیابان فلسطین، خبر داد. سرهنگ  صادق قره باقری در حاشیه این عملیات گفت: به دنبال دریافت خبری درباره اینکه فردی در حوالی خیابان فلسطین اقدام به نگهداری تعداد قابل توجهی ماسک فیلتردار و دستکش لاتکس کرده است، رسیدگی به موضوع  در دستورکار ماموران قرار گرفت. وی با بیان اینکه در نتیجه تحقیقات اولیه مشخص شد که گزارش واصله صحیح است، گفت: در همین راستا هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی انجام شد و ماموران به همراه نمایندگان تعزیرات به محل مذکور در خیابان فلسطین مراجعه و در بازرسی از آن  6 میلیون و ۶۰۱ هزار انواع دستکش‌های بهداشتی لاتکس را در ۳۲۹ کارتن و ۱۰هزار ماسک فیلتردار را کشف و ضبط کردند. رئیس پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی پایتخت با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی اقلام کشف شده را حدود ۵ میلیارد ریال برآورد کردند، گفت: با دستور قضائی انبار مذکور پلمپ و اقلام کشف شده برای بررسی بیشتر تحویل نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی شد همچنین یک نفر نیز در این خصوص دستگیر و برای این فرد پرونده‌ای تشکیل و به دادسرا منتقل شد.
در اراک نیز سرهنگ امیر مختاری، فرمانده انتظامی شهرستان اراک اعلام کرده است: در پی اعلام گزارش‌های مردمی به مرکز فوریت‌های پلیس 110 مبنی بر احتکار تعدادی اقلام بهداشتی در انباری واقع در یکی از محله‌های شهرستان، بررسی موضوع در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت. وی افزود: با شناسایی این محل و در هماهنگی با مرجع قضائی از این محل بازرسی انجام شد و تعداد 6 هزار عدد ماسک، 3 هزار عدد پد الکی و دستگاه تاریخ زن غیرمجاز کشف شد. فرمانده انتظامی شهرستان اراک خاطر نشان کرد: در این عملیات 2 نفر دستگیر و برای برخورد قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.
مراقب پیامک‌ها و تبلیغات کرونایی باشید
بخش دیگری از مجرمان که در شرایط خاص با استفاده از مهندسی اجتماعی اقدام به فعالیت مجرمانه می‌کنند، کلاهبرداران هستند. پیشتر تلاش کلاهبرداران برای استفاده از فضاهای خبری همچون سهمیه‌بندی بنزین یا ثبت‌نام تعویض کارت ملی و مواردی از این دست را دیده بودیم. حالا شیوع ویروس کرونا هم بهانه‌ای به دست کلاهبرداران داده تا از فرصت استفاده کرده و اقدامات مجرمانه خود را به ثمر برسانند.
در همین راستا، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ نسبت به کلاهبرداری و سودجویی از طریق ارسال پیامک‌ها و تبلیغات مربوط به فروش آنلاین ماسک و داروهای ضد عفونی کننده هشدار داده است. سرهنگ تورج کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پیامک‌ها و تبلیغاتی که با موضوع خرید آنلاین ماسک و تجهیزات پزشکی و داروهای ضد عفونی کننده برای برخی از شهروندان ارسال شده است، گفت: همانطور که پلیس در مورد برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی بارها هشدار داده در این زمینه نیز همین طور است و به شهروندان هشدار می‌دهیم که فریب این گونه تبلیغات را نخورند. وی با اشاره به شیوه و شگرد سودجویان گفت: متاسفانه افراد سودجو در شرایط مختلف و به بهانه های گوناگون اقدام به ارسال پیامک یا تبلیغات مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و اخیراً نیز با توجه به نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، تبلیغاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند که مثلا برای خرید ماسک یا مواد ضد عفونی کننده به آدرس اینترنتی مراجعه کرده یا عدد فلان را به همین سرشماره پیامک کنید و ... .
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه دارد: شهروندانی که ممکن است نگرانی بابت بیماری داشته باشند، یا به سایت های مذکور مراجعه کرده و از آن طریق ممکن است به صفحات فیشینگ هدایت شده و اطلاعات کارت بانکی شان به سرقت برود و یا ممکن است افراد سودجو اقدام به اخذ وجه به شیوه‌های مختلف نظیر تماس تلفنی و اعلام شماره کارت و ... کرده و پس از اخذ پول محصول را به در منزل ارسال نکنند. کاظمی افزود: همچنین احتمال دیگر این است که ممکن است مواد غیر بهداشتی که برای سلامتی نیز مضر است از سوی این افراد ارسال شود که در تمامی موارد لازم است شهروندان با هوشیاری از وقوع چنین جرائم سودجویان جلوگیری کنند.
هشدار پلیس درباره انجام تست کرونا درب منازل
اما این فقط کلاهبرداران نیستند که سناریویی بر اساس شیوع کرونا نوشته‌اند تا به مقصود خود برسند. سارقان نیز از این فرصت نهایت استفاده را می‌برند. رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در این باره گفت: انجام تست کرونا به‌صورت سرپایی کمین شیادان و سارقان و بهانه‌ای برای ورود به منزل و سرقت است. سردار کیوان ظهیری درباره انتشار اخباری مبنی بر مراجعه افرادی کلاهبردار یا سارق به در منازل به بهانه انجام تست کرونا گفت: شهروندان دقت داشته باشند که در صورت مراجعه افراد با این توجیه، در منازل را باز نکرده و مراتب را فورا به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.
دستگیری سارق ۹ میلیاردی با کمک بیماری کرونا
در این میان کرونا البته باعث رویدادهای دیگری هم می‌شود؛ مثل موردی که بسته شدن مرزها به دلیل شیوع این بیماری، باعث دستگیری یک سارق هم شده است! رئیس کلانتری ۱۶۹ مشیریه از دستگیری سارق کیف دلار مدیر شرکتی به ارزش ۹ میلیارد ریال خبر داد و گفت: متهم که قصد فرار از کشور را داشت به دلیل بستن شدن مرزها برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، به محل سکونتش بازگشت. سرهنگ سید امین موسوی‌پور در تشریح این خبر گفت: روز پنجم اسفند ماه مرد ۴۵ ساله با حضور در کلانتری اعلام کرد که پسرش روز گذشته به محل کار رفته اما دیگر از او اطلاعی ندارم و نگران سرنوشت پسر ۲۳ ساله‌اش است. وی افزود: همچنین مدیر یک شرکت تولید چرم با حضور در کلانتری ادعا کرد که پسر ۲۳ ساله‌ای که با موتور کارهای شرکت را انجام می‌دهد روز گذشته یک کیف پر از دلار به ارزش ۹ میلیارد ریال  را همراه داشت تا به مقصدی که گفته بودم برساند اما از روز گذشته ناپدید و دیگر خبری از وی نداریم. رئیس کلانتری ۱۶۹ مشیریه ادامه داد: مشخصات کارمند شرکت تولید چرم با مشخصات جوان ناپدید شده مطابقت داشت و فرضیه پلیسی روی سرقت دلارها از سوی پسر جوان پیش روی ماموران قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متهم آغاز شد. این مقام پلیسی اضافه کرد: تحقیقات پلیسی ادامه داشت تا اینکه روز ششم اسفند ماه پسر جوان همراه پدرش پای در کلانتری گذاشتند و ادعا کرد که روز گذشته کیف دلارها را به همراه داشته و ۲ جوان با حمله به سمت وی و پس از زخمی کردن و تخریب موتورش اقدام به سرقت کیف دلارها کرده‌اند. سرهنگ موسوی‌پور گفت: ماموران که به رفتارهای پسر جوان مشکوک بودند وی را تحت بازجویی قرار دادند که این جوان در صحبت‌هایش اظهارات ضد و نقیضی داشت تا اینکه دستور داده شد وی برای بررسی محل زخم‌های روی بدنش به پزشکی قانونی منتقل شود. پسر جوان قبل از انتقال به پزشکی قانونی شروع به گریه کرد و در اعترافاتش گفت که پس از سرقت دلارها به شهرهای شمال غربی کشور رفتم و قصد داشتم از مرز خارج شوم اما با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس در ایران مرزها بسته شده بود و به ناچار به تهران بازگشتم. کلانتر محله مشیریه ادامه داد: متهم در اظهاراتش عنوان کرد، کیف دلارها را زیر خودروی کامیونت پدرش جاساز کرده و سعی داشته با داستانسرایی ماجرای سرقت را پنهان کند که خیلی زود دستش رو می‌شود. این مقام پلیسی افزود: ماموران به سراغ خودروی کامیونت رفته و کیف جاساز شده دلارها را کشف کردند و همه دلارها به صاحبش بازگردانده شد و متهم برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفته است.

نظر شما