شناسهٔ خبر: 38540124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

توافق واشنگتن و طالبان امروز امضا می شود؛آغاز گفتگوی افغانی- افغانی پس از توافق/ آیا آمریکا از افغانستان خارج می شود؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- منابع نزدیک به هیئت مذاکره کننده طالبان که امروز(شنبه) برای امضای توافق با دولت آمریکا در دوحه آماده می شود، اعلام کردند: مذاکرات افغانی – افغانی بلافاصله پس از امضای این توافق آغاز خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این منابع به القدس العربی گفتند: انتظار می رود مذاکرات میان طالبان و دولت کابل بلافاصله پس از امضای توافق میان واشنگتن و طالبان در دهم مارس آینده آغاز شود.

همین منابع افزودند: متن توافق دوحه رسما شامل تاریخ آغاز مذاکرات میان گروههای افغانی نیز خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر خارجه اش در مراسم امضای این توافق حضور خواهد داشت.

این توافق پس از یک آرامش هفت روزه و در روز جمعه صورت گرفت این در حالی است که این خوشبینی وجود دارد که چنین توافقی به آشتی داخلی منجر شود و زمینه گفتگوی افغانی- افغانی جهت صلح دائم در این کشور جنگ زده را فراهم کند.

دوحه همچنین میزبان نشست های گفتگوی  داخلی افغانستان متشکل از جناح های سیاسی و نظامی و اجتماعی این کشور از جمله گروههای از زنان نیز بوده است و براساس این رویکرد، تحلیلگران می گویند که نقش دوحه شاید پس از امضای توافق میان طالبان و واشنگتن متوقف نشود.

هنوز از محتوای توافق دوحه که انتظار می رود نمایندگانی از ۱۸ کشور و ۴ سازمان بین المللی در مراسم امضای آن حضور داشته باشند، افشا نشده و نوعی بایکوت بزرگ از طرف جناح های مربوطه حاکم است. این در حالی است که احتمال می رود این توافقنامه شامل خروج ۵۴۰۰ سرباز آمریکایی از ۱۳ هزار آمریکایی از افغانستان ظرف ۱۳۵ روز باشد و طالبان با گروههایی که واشنگتن آنها را در فهرست تروریسم قرار می دهد، تعاملی نداشته باشد و گفتگو میان طالبان و مقامات کابل که این جنبش آن را به رسمیت نمی شناسد، آغاز گردد.

براساس این گزارش، بعید نیست که توافق دوحه در صورت کاهش خشونت ها، به سمت این ایده پیش برود که آمریکا بتواند همه نیروهایش را که همواره خواسته طالبان بوده، از افغانستان خارج کند. این در حالی است که معاون این جنبش گفته است که این موضوع هدف توافق بوده است. همچنانکه توافق دوحه زمینه تقسیم قدرت بین طالبان و تیمی گسترده متشکل از دولت کنونی و دیگر حامیان تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را فراهم می کند.

مقامات افغانستان روز جمعه و پیش از  امضای توافق با اعضای جنبش طالبان دیدار کردند و دو نفر از مسئولان ارشد دولت کابل تاکید کرده بود که هیئتی متشکل از ۶ مقام مسئول در دولت به زودی با سران طالبان مذاکرات مقدماتی را ترتیب خواهند داد

خبر را در القدس العربی ببینید

نظر شما