شناسهٔ خبر: 38519591 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

اخبار کروونا در ایران/مرگ دو برادر نوازنده به دلیل ابتلا به کرونا در گیلان/مسجدجامعی و میلانی تست کرونا نداده‌اند

مجید جمشیدی و محمد جمشیدی دو برادری که نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی بودند، براثر ابتلا به کرونا درگذشتند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: علی پارسا آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: مجید جمشیدی چند روز پیش با علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا محل کارش را ترک کرد. مجید جمشیدی حتی نتوانست در مراسم خاکسپاری برادرش هم شرکت کند. جمشیدی در بیمارستان رازی بستری می‌شود اما دیروز دکترش او را از بیمارستان مرخص می‌کند. او هم به خانه‌اش در لنگرود می‌رود. اما باز هم شرایط تنفسی‌اش وخیم می‌شود و این بار در بیمارستان شهر لنگرود فوت می‌کند.

وی ادامه داد: مجید جمشیدی مدیر آموزشگاهی بود که من در آنجا تدریس می‌کردم. او آهنگساز موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور بود.

پارسا تاکید کرد: برادر بزرگترش یعنی محمد جمشیدی هم از نوازندگان موسیقی ایرانی بود. محمد جمشیدی دارای مشکل ریوی بود و بیشتر از 70 سال سن داشت. وقتی به دکتر مراجعه می‌کند بستری می‌شود و به فاصله‌ی یک روز فوت می‌کند. او هم مبتلا به ویروس کرونا بود. در کمتر از پنج روز این دو برادر فوت کردند.

این خواننده گفت: در گیلان کسی از خانه بیرون نمی‌آید و بسیار از مردم خودشان رعایت می‌کنند. در این میان متاسفانه برخی از مردم رعایت نمی‌کنند و بدون هیچ احتیاطی در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند.

 

تأیید ۲ مورد فوت ناشی از ویروس کرونا در خوزستان /تاکید بر خودقرنطینگی مردم
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در کل استان هشت نفر در مجموع به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد تاکنون ۲ مورد فوت ثبت شده است

دکتر فرهاد ابول نژادیان در حاشیه قرارگاه کرونا دانشگاه علوم پزشکی اهوازدر جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز گذشته آزمایش پنج نفر دیگر علاوه بر سه نفر مثبت اعلام شد که یک نفر آنها فوت شد است و اکنون امار فوتی های کرونا در خوزستان به 2 مورد رسیده است.

وی با اشاره به وجود محدودیتهایی در کیت های آزمایشگاهی توضیح داد: محدودیتهای زیادی در کشور با توجه به تعلیق درآمدن پروازهای خارجی در حوزه تامین کیت های تشخیص کرونا وجود دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ورود کیت هایی که از سازمان بهداشت جهانی قرار است در اختیار کشور ما قرار بگیرد با مشکل مواجه شده است ولی همکاران در وزارت خانه در تلاش برای وارد کردن کیتها به کشور هستند به محض اینکه وارد کشور شوند به دانشگاه های معین توزیع می شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک موجودی حداقلی در حوزه کیت تشخیصی داریم که امیدواریم بتوانیم تا چهار روز آینده آن را مدیریت کنیم تا کیتهای جدید به دست ما برسند.

ابول نژادیان ادامه داد: دو کارخانه خط تولید ژل دست، مواد گندزدا و ضدعفونی کننده از دیروز وارد مدار تولید شدند و امروز بسته بندیهای الکل بین همه داروخانه های شهر اهواز از صبح توزیع شده است و تا فردا در اختیار شهرستانها قرار می گیرد

وی گفت: اولین نمونه تولید ژل دست امروز به دست ما رسیده است، امیدوارم کارخانجات با حداکثر ظرفیت کار کنند تا کمبودها رفع شود اما در زمینه ماسک مشکل همچنان پا برجاست چون کارخانه ای در استان نداریم و برخی استان ها محدودیتهایی در انتقال ماسک دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: امیدواریم با تلاش های صورت گرفته بتوانیم حداقل ماسک را برای کادر درمانی که کار اصلی حفاظت را. انجام میدهند داشته باشیم و یک مجوز هم به کارخانه ها برای آزاد سازی قیمت ابلاغ شده است .

وی بیان کرد: ممکن است قیمت ماسکها گران تر از معمول باشد اما در این شرایط آزادسازی قیمت یکی از کارهایی بود که می توانست ماسک حداقلی را برای مردم تامین کند، امیدوارم داروخانه های استان بتوانند از جاهای مختلف این نیاز را تامین کنند.

ابول نژادیان ادامه داد: توصیه مجدد و موکد من به مردم این است که خودقرنطینگی همچنان یکی از بهترین اقداماتی است که مردم می توانند انجام دهند، از ترددهای غیرضروری در امکان بپرهیزند و در مراسمات مذهبی و غیرمذهبی شرکت نکنند.

وی تصریح کرد: محدودیتهایی در برگزاری همایشها و گردهمایی ها از طریق استانداری خوزستان اعمال شده لذا از مردم هم درخواست می‌کنیم به این مساله پایبند باشند چرا که یک فرد آلوده می تواند گروهی را به کرونا مبتلا کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مردم شریف استان آداب بهداشتی فردی را حتما رعایت کنند و همکاری و همراهی با دانشگاه علوم پزشکی را داشته باشند تا بتوانیم وضعیت را مدیریت کنیم همچنین اخبار صحیح و موثق را از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کنند و در پذیرش خبرهای منتشر شده در فضای مجازی، دقت کنند.

 

نخستین مورد ابتلا به کرونا در کردستان ثبت شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از تأیید ابتلای یک بیمار به ویروس کرونا در کردستان خبر داد.

مثبت شدن آزمایشات اولیه یک مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید در استان کردستان خبر داد و اظهار داشت: به این ترتیب تعداد کل مبتلایان قطعی کووید 19 به شمار 245 تن رسید که متاسفانه 26 تن از آنها جان باختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: اطلاعات تکمیلی مربوط به این فرد مبتلا به ویروس کرونا به‌زودی از سوی وزارت بهداشت اعلام و به اطلاع عموم مردم رسانده می‌شود.

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت نیز اعلام کرده که در 24 ساعت گذشته 106 مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور شناسایی شده که از این موارد 7 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کرونا به تبریز رسید
طبق اعلام رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز پنجشنبه، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی دو نفر است.

کیانوش جهانپور در اعلام روزانه تازه ترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به 245 نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به 26 نفر رسیده است.

وی درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا افزود: از روز گذشته تاکنون با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا، 106 ابتلای قطعی تشخیص داده شده و در این بازه زمانی هفت نفر فوت کرده‌اند، در نتیجه در مجموع 245 نفر ابتلای قطعی و 26 نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از این 106 ابتلای قطعی جدید، 38 نفر در تهران، 23 نفر در گیلان، هفت نفر در قم، یک نفر در همدان، هشت نفر در اصفهان، هفت نفر در مازندران، پنج نفر در اردبیل، سه نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، سه نفر در سمنان، دو نفر در کرمانشاه، سه نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و دو نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.

محمدحسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بیماری‌ها همواره سلامت انسان را تهدید می‌کند ولی نوع مواجهه ما با بیماری‌ها اهمیت دارد، اظهار داشت: در بدن انسان سیستم ایمنی قوی طراحی شده تا با ویروس و میکروب مقابله کند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا چیز جدیدی نیست و به شکل‌های مختلف قبلاً ظهور و بروز داشته است، افزود: کرونا هم مانند آنفولانزای نوع B بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علایم مشابهی دارد ولی با مراقبت های بهداشتی از تکثیر و ابتلای آن جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، راه‌های انتقال ویروس را مورد اشاره قرار داد و گفت: از طریق تماس دست با چشم و راه‌های تنفسی دهان و بینی وارد بدن بیماران می‌شود و در هر محیطی امکان انتقال دارد چراکه ممکن است فرد بیمار در جایی حضور داشته و یا عطسه کرده که بعد از عبور وی هم این ویروس به دلیل تماس وی با اجسام بر روی سطوح می‌نشیند و بعد به مخاطب منتقل می‌شود، لذا باید مراقبت‌ها افزایش یابد و پیشگیری جدی گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه هرچقدر بیمار افزایش یابد، میزان انتقال هم افزایش می‌یابد، ابراز داشت: نباید اجازه تکثیر ویروس را بدهیم لذا باید از حضور در اجتماعات خودداری کرده و فاصله خود از سایر افراد را حفظ کنیم.

صومی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک‌ها برای عموم لازم نیست، ادامه داد: اگر فاصله بیش از یک متری با سایر افراد را حفظ کنیم، امکان انتقال حداقل است، ضمن اینکه استفاده درست از ماسک هم ضرورت دارد چراکه ابتدا باید قبل از تماس با ماسک، دست را با آب و صابون بشوییم و ضد عفونی کنیم تا امکان انتقال را کم کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به اینکه اگر ماسک استفاده شود، بیش از چند ساعت مفید نیست و تداوم استفاده از آن، مضر خواهد بود، گفت: اگر ماسک، رطوبت به خود بگیرد، منشأ آلودگی خواهد بود، ضمن اینکه پس از مصرف هم آن را به ظرف آشغال بیندازیم و دست‌ها را بشوییم تا دست آلوده منجر به انتقال ویروس نشود.

وی بهترین روش پیشگیری را رعایت بهداشت فردی دانست و افزود: اصولاً در جامعه اسلامی، وضو و رعایت مسائل بهداشتی منجر به کاهش انتقال و تکثیر می‌شود.

صومی با انتقاد از اینکه در فضای مجازی هر فرد فوت شده در بیمارستان را به دلیل کرونا به مردم معرفی می‌کنند و مردم را نگران می‌کنند، ابراز داشت: سال قبل در چنین ایامی کرونا نبود ولی به دلیل آلودگی‌های هوا و مشکلات ریوی و... تعدادی از بیماران فوت می‌کردند که امروز هم نباید هر فوتی را به نام کرونا دانسته و مردم را نگران کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با بیان اینکه هر اطلاعاتی باشد به مردم اطلاع می‌دهیم تا بر اساس شرایط، توجه مردم و مراقبت‌ها افزایش یابد خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی باید برای پیشگیری، بهداشت فردی را رعایت کنیم و از اطرافیان فاصله داشته باشیم و از ماسک با رعایت اصول استفاده کنیم.

وی خواستار حفظ آرامش روانی جامعه شد و گفت: هرچقدر آرامش کم باشد، سیستم ایمنی بدن هم ضعیف شده و ویروس اثرگذاری بیشتری دارد چراکه سیستم ایمنی بدن بهترین محافظ بدن است و نبود آرامش روانی و تزریق استرس، سیستم ایمنی بدن را به هم می زند.

صومی تصریح کرد: با همکاری یکدیگر و حفظ آرامش جامعه، ویروس کرونا را با کمترین مشکلات از جامعه حذف خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
تایید 2 مورد ابتلا به "کرونا" در کرمانشاه/ 35 بیمار مشکوک بستری هستند
کرمانشاه رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تایید دو مورد ابتلا به کرونا در کرمانشاه خبر داد.

دکتر محمودرضا مرادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تا پایان بهمن ماه تمامی تست های مربوط به بیماران مشکوک به کرونا منفی بود، گفت: در روزهای ابتدایی اسفندماه یک مورد ابتلا به کرونا در کرمانشاه تایید شد.

وی افزود: نمونه های آزمایش مربوط به بیماران مشکوک به کرونا تا روز ششم اسفند هم برای آزمایش به تهران ارسال شد که بر اساس نتایج اعلام شده یک مورد دیگر ابتلا به کرونا در کرمانشاه به ثبت رسیده و منتظر اعلام نتیجه مابقی نمونه های ارسالی هم هستیم.

مرادی تصریح کرد: طی دو روز گذشته هم که امکان آزمایش کرونا در استان فراهم شده جواب 10 مورد مشکوک به کرونا همگی منفی بوده و این افراد از بیمارستان ترخیص شدند.

وی افزود: در حال حاضر 35 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان گلستان بستری هستند که منتظر جواب آزمایش آنها هستیم که به احتمال زیاد جواب آزمایش عمده این افراد نیز با توجه به علائم آنها منفی باشد، البته این احتمال هم هست برخی مبتلا بوده و تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به وضعیت نسبتا خوب کرمانشاه در بحث ابتلا به کرونا نسبت به بیشتر استان های کشور گفت: هیچ چیز در این زمینه قابل پیش بینی نیست و نمی‌توانیم بگوییم در هفته های آینده چه اتفاقی می افتد و مردم باید همچنان با جدیت رعایت موارد بهداشتی را داشته باشند.

وی افزود: درصد بالایی از بیماران به شکل خفیف بیماری مبتلا می شوند که اصلا نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و با کمی مراقبت بعد از چند روز بهبود می یابند.

مرادی تصریح کرد: در حال حاضر تنها بیمارانی که دچار علائم شدید شده اند تحت آزمایش و مراقبت در بیمارستان قرار می‌گیرند.

ابتلای یک نفر به کرونا در خراسان رضوی
خراسان رضوی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از ابتلای یک نفر به کرونا در خراسان رضوی خبر داد.

دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اعلام آخرین آمار ابتلا به کووید- ۱۹ در کشور، گفت:‌ بررسی‌های انجام شده از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز روی موارد مشکوک کووید- ۱۹ مشخص کرد که ۱۰۶ نفر ابتلای قطعی‌شان به کرونا، تایید شده است که متاسفانه هفت تن از آن‌ها جان باخته‌اند.

به گفته جهانپور، از میان موارد تایید شده از روز گذشته تا ظهر امروز، ۳۸ تن در استان تهران، ۲۳ تن در گیلان، هفت تن در قم، یک تن در همدان، هشت تن در اصفهان، هفت تن در مازندران، پنج تن در اردبیل، سه تن در البرز، یک تن در خراسان رضوی، سه تن در سمنان، دو تن در کرمانشاه، سه تن در لرستان، یک تن در کردستان، یک تن در یزد، یک تن در آذربایجان غربی و دو تن در آذربایجان شرقی بوده‌اند.

وی گفت: به این ترتیب تعداد کل مبتلایان قطعی کووید ۱۹ به شمار ۲۴۵ تن رسید که متاسفانه ۲۶ تن از آن‌ها جان باختند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکید کرد که با توجه به افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور، تشخیص تعداد بیشتری از موارد قطعی این بیماری صورت گرفته است.

 

تایید 2 مورد ابتلا به "کرونا" در کرمانشاه/ 35 بیمار مشکوک بستری هستند
کرمانشاه رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تایید دو مورد ابتلا به کرونا در کرمانشاه خبر داد.

دکتر محمودرضا مرادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تا پایان بهمن ماه تمامی تست های مربوط به بیماران مشکوک به کرونا منفی بود، گفت: در روزهای ابتدایی اسفندماه یک مورد ابتلا به کرونا در کرمانشاه تایید شد.

وی افزود: نمونه های آزمایش مربوط به بیماران مشکوک به کرونا تا روز ششم اسفند هم برای آزمایش به تهران ارسال شد که بر اساس نتایج اعلام شده یک مورد دیگر ابتلا به کرونا در کرمانشاه به ثبت رسیده و منتظر اعلام نتیجه مابقی نمونه های ارسالی هم هستیم.

مرادی تصریح کرد: طی دو روز گذشته هم که امکان آزمایش کرونا در استان فراهم شده جواب 10 مورد مشکوک به کرونا همگی منفی بوده و این افراد از بیمارستان ترخیص شدند.

وی افزود: در حال حاضر 35 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان گلستان بستری هستند که منتظر جواب آزمایش آنها هستیم که به احتمال زیاد جواب آزمایش عمده این افراد نیز با توجه به علائم آنها منفی باشد، البته این احتمال هم هست برخی مبتلا بوده و تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به وضعیت نسبتا خوب کرمانشاه در بحث ابتلا به کرونا نسبت به بیشتر استان های کشور گفت: هیچ چیز در این زمینه قابل پیش بینی نیست و نمی‌توانیم بگوییم در هفته های آینده چه اتفاقی می افتد و مردم باید همچنان با جدیت رعایت موارد بهداشتی را داشته باشند.

وی افزود: درصد بالایی از بیماران به شکل خفیف بیماری مبتلا می شوند که اصلا نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و با کمی مراقبت بعد از چند روز بهبود می یابند.

مرادی تصریح کرد: در حال حاضر تنها بیمارانی که دچار علائم شدید شده اند تحت آزمایش و مراقبت در بیمارستان قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را تأیید کرد

رئیس جمهور کشورمان مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را تأیید کرد.
چهارمین جلسته ستاد ملی مبارزه با کرونا روز گذشته با حضور اعضای ستاد برگزار شد.

در این جلسه تصمیماتی گرفته شد که برای تأیید به ریاست جمهوری اعلام شد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را عصر امروز تأیید کرد.

چهارمین جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا ساعت ۱۶ روز چهارشنبه مورخ ۷ اسفند ۹۸ با حضور اعضای ستاد تشکیل و موارد زیر مورد تصویب قرار گرفت

1- کمیته های اطلاع رسانی و مدیریت جنگ روانی جامعه بهداشت و درمان اجتماعی امنیتی و اماکن عمومی تدارکات و پشتیبانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش و آموزش عمومی راه راه و حمل و نقل عمومی گردشگری و غذاهای ورزشی با مدیریت وزرای محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بهداشت و درمان کشور سمت علوم تحقیقات و فناوری زش و پرورش راه و شهرسازی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و تشکیل و با مشارکت دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط موارد بررسی و به ستاد اعلام گردد

شرح وظایف و حیطه فعالیت کمیته ها متعاقباً ارسال می‌گردد.

2- ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا با ریاست استانداران و دبیری روسای دانشگاههای علوم پزشکی تشکیل گردد.

3-کلیه مدارس در استان‌ها و شهرستان‌های که موارد مثبت و آلوده به ویروس کرونا گزارش شده و به تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسیده از روز شنبه ۱۰ اسفند به مدت ۳ روز تعطیل اعلام می گردد و وزارت آموزش و پرورش به کمک سازمان صدا و سیما و شبکه مجازی آموزش از راه دور را جهت جلوگیری از وقفی آموزشی راه اندازی و پیگیری نماید.

 

اولتیماتوم سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان اقلام پزشکی

سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تولیدکنندگانی که تاکنون از وزارت بهداشت مجوز نگرفته اند می بایست بلافاصله با مراجعه به اداره کل تجهیزات پزشکی و اعلام کتبی نسبت به دریافت مجوز تولید یا گواهی فروش اقدام کنند.
اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در راستای ساماندهی بازار تولید و فروش محصولات بهداشتی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است.

«با سلام ؛

احتراما؛ پیرو موارد مطروحه در جلسات و مذاکرات قبلی درخصوص تولید و توزیع انواع تب سنج (دیجیتال، مادون قرمز گوش و پوست )، انواع دستکش (نظیر معانیه و جراحی اعم از وینیل و لاتکس و نیترید و انواع البسه پزشکی یکسره، با توجه به شرایط کنونی کشور ضروری است به منظور مدیریت و جلوگیری از هرگونه اخلال در تامین و توزیع و انباشت غیر مجاز و احتکار اقلام مذکور، تا اطلاع ثانوی رعایت موارد ذیل الزامی می باشند:

تا اطلاع ثانوی فروش اقلام فوق الذکر صرفا با حواله توزیع اداره کل تجهیزات پزشکی امکان پذیر می باشد.

تولید کننده و واردکننده ملزم به ارائه اعلام مستمر موجودی انبار اعم از تولیدی و وارداتی به اداره کل تجهیزات پزشکی بصورت مکتوب و الکترونیکی در سامانه اعلام موجودی و توزیع از لینک Register.imed.ir پورتال imed.ir (مطابق فایل پیوست یک) بصورت روزانه و برخط می باشد.

تولیدکنندگان می بایست آمار توزیع و عرضه اقلام مذکور را در سامانه اعلام موجودی و توزیع از لینک Register.imed.ir پورتال imed.ir (مطابق فایل پیوست دو) بصورت روزانه و برخط ثبت نمایند و به اطلاع اداره کل برسانند.

تولیدکنندگان حداکثر ظرفیت کارخانه تولیدکننده نسبت به تولید اقلام مذکور اقدام نمایند.

تولیدکنندگانی که تاکنون از وزارت بهداشت مجوز نگرفته اند می بایست بلافاصله با مراجعه به اداره کل تجهیزات پزشکی و اعلام کتبی نسبت به دریافت مجوز تولید یا گواهی فروش اقدام نمایند. اداره کل تجهیزات پزشکی در اسرع وقت و باقید فوریت نسبت به بررسی و ارائه مجوز قانونی لازم اقدام خواهد نمود.

بدیهی است عدم رعایت مقررات فوق الذکر مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی و سلامت کشور بوده و طبق قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور پیگرد قانونی دارد.»

اخبار کروونا در ایران/مرگ دو برادر نوازنده به دلیل ابتلا به کرونا در گیلان

 

سومین مورد مبتلا به «کرونا ویروس» در لرستان

آزمایش سومین مورد مبتلا به «کرونا ویروس» در استان لرستان مثبت اعلام شد.

عبدالرضا شهبازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، گفت: آزمایش سومین مورد مبتلا به کرونا ویروس در استان لرستان مثبت اعلام شد.

وی افزود: این بیمار که امروز آزمایش وی مثبت اعلام شده است اهل الشتر بوده و جهت سیر درمان به خرم‌آباد منتقل شده است.

رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: رو گذشته نیز دو مورد مثبت از بیماران لرستانی به کرونا ویروس اعلام شد.

 

بسیج همه امکانات برای ضدعفونی مدارس/ از این به بعد مدارس عملا تعطیل نمی‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: از این به بعد مدرسه عملا تعطیل نمی‌شود بلکه در موارد تعطیلی، معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تقدیر از زحمات مدیران کل در یک سال اخیر اظهار کرد: حوادث طبیعی هرچند تلخ است و سلب آسایش را در پی دارد و عده‌ای را به زحمت می‌اندازد و رنج مردم را نیز به دنبال دارد اما در عین حال فرصتی است برای قوی‌تر شدن و ظهور و بروز خلاقیت‌هاست.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، افزود: شرایط ایجاد شده در کشور مجالی برای تبدیل این تهدید به فرصت است، بنابراین از وضع پیش آمده باید برای نهادینه کردن فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی استفاده کرد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر لازم است باید همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن محیط مدارس بسیج شوند و از این تهدید یک فرصت اجتماعی برای آموزش و پرورش به وجود آوریم.

وی افزود: شرایط حاکم شده بر مدارس، فرصتی است تا مدارس در حوزه اطلاع رسانی، برخط شوند و به صورت مستمر این موضوع ادامه یابد.

اخبار تعطیلی مدارس منحصرا در اختیار ستاد ملی کروناست

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تأمین استان‌ها سلب شده و شورای امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است لذا مبنای هرگونه تصمیم و عمل در موضوع کرونا منحصرا در اختیار ستاد پیشگیری است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: براساس تصمیمات ستاد مذکور هر منطقه‌ای که آلوده باشد تعطیل اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تحرک زیاد جمعیت و انجام سفرها یکی از مشکلات جدی در مسیر پیشگیری از بیماری کروناست، بنابراین اطلاع رسانی در خصوص تعطیلات تنها از طریق استان‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: ما باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملاً تعطیل نمی‌شود بلکه در موارد تعطیلی، معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.

تحقق عدالت آموزشی از طریق توسعه آموزش‌های مجازی

حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر این ظرفیت توسعه پیدا کند می‌توانیم گسترش عدالت اجتماعی را در پرتوی آموزش‌های مجازی محقق سازیم. همچنین از این پس یکی از موارد ارزیابی‌ها، نحوه مواجهه استان‌ها با تعطیلات مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه گشایش‌های خوبی در حوزه مالی صورت گرفته است از جمله اجرای طرح رتبه بندی، فصل دهم قانون خدمات کشوری، حق نوار مرزی ...، لذا از این موضوع برای ایجاد انگیزه در همکاران باید استفاده کرد، و نباید فرهنگ بهانه گیری‌های بی‌دلیل ادامه یابد.

برای ارتقای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش تلاش کنیم

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در پی هر گشایش باید شاکر باشیم چنانکه در آموزه‌های دینی ما شکرگزاری مایه فزونی نعمت‌هاست.

وی ادامه داد: نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش هستیم لذا معلمان باید در این زمینه همکاری کنند.

تهیه بسته‌های تحولی

حاجی میرزایی اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین، هم وظیفه ماست، هم علاقمندیم و هم ضروری است لذا برنامه درسی باید متناسب با برنامه سند تحول باشد و این اولین استراتژی ماست.

وی گفت: استراتژی دوم ما تهیه بسته‌های تحولی است؛ اینکه از درون سند، اهدافی دست یافتنی در زمان کوتاه و قابل اجرا هستند و تحقق آن شوق انگیز است باید نسبت به انجام آن اقدام شود.

برای ایجاد گفتمان در سند نیازمند فهم مشترک هستیم

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ایجاد گفتمان در خصوص سند تحول باید فهم روشنی را به وجود بیاوریم به طوری که الهام بخش باشد‌ بنابراین مواردی را از سند تحول اجرا کنیم که برای خانواده و جامعه معنادار باشد و مشارکت‌پذیر باشد و شیرینی‌اش برای جامعه مشهود باشد.

وی گفت: اهدافی را در سند تحول دنبال کنیم که بتواند با همین امکانات قابل دست یافتن باشد، لذا اجرای قسمتی از سند نیازمند ارائه بسته است و بسته مذکور باید نقش عوامل خانواده، محتوا و... را در خود مشخص کند.

مدیری توانمند است که بتواند خلق نتیجه کند

حاجی میرزایی گفت: علی‌رغم گذشت چند سال از اجرای سند، نتوانستیم شیرینی سند را به مخاطبان نشان دهیم، بنابراین ما هر هفته بخشی از وقت مان را برای برنامه‌های سند می‌گذاریم و دنبال خلاقییت و خلق نتیجه قابل مشاهده برای جامعه هستیم.

وی افزود: مدیری توانمند است که بتواند خلق نتیجه کند چنانکه در دنیا می‌بینیم به خلق نتیجه اهمیت می‌دهند. بنابراین در ارزیابی‌های استانی روی خلق نتیجه حساس هستیم.

تهیه و ارائه چهار بسته اجرایی در قالب سند تحول به مدارس

وزیر آموزش و پرورش از تهیه چهار بسته اجرایی در راستای تحقق سند تحول خبر داد و اظهار کرد: هرچند تاکنون چهار بسته تهیه و ارایه کردیم اما در عین حال استان‌ها می‌توانند خلاقیت‌های استانی را به بسته‌ها اضافه کنند.

وی گفت: در این بسته‌ها دنبال کار ملی نیستیم بلکه بیش از اهمیت به گستره کار به کاملیت و نتیجه کار اهمیت می‌دهیم لذا اگر در یک مدرسه یک مورد از سند قابل اجراست همان کار را انجام دهیم.

حاجی میرزایی با اشاره به ارائه بسته‌های چهارگانه سند تحول، اظهار کرد: بسته اول، بسته مهارت آموزی است که باید به این هدف برسیم و این ضروری است با تقویت کارآفرینی در دوره اول متوسطه محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: بسته دوم در مورد مبارزه چاقی و سایر موضوعات بهداشتی است که توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت تهیه و ارائه شده است. همچنین بسته سوم، با موضوع دستیابی به مهارت‌های پایه در معاونت آموزش ابتدایی تهیه و ارائه شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه تربیت در سند تحول عنوان کرد: بسته چهارم بحث تربیت که فوق‌العاده مورد توجه است را ارائه می‌کند و در معاونت پرورشی و فرهنگی تهیه شده است و در خصوص اینکه چه چارچوبی برای مهارت‌های تربیتی وجود دارد بحث می‌کند.

وی گفت: در راستای اجرای کامل سند تحول سایر معاونت‌ها نیز باید بسته‌های مناسب را تهیه و برای اجرا به مدارس ارسال کنند.

 

8 مبتلا به کرونا و دو فوتی در خوزستان/ راه‌اندازی خط تولید ژل ضدعفونی در استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تاکنون 8 نفر در خوزستان به کرونا مبتلا شده‌اند که دو نفر از آنها فوت کردند.
فرهاد ابول‌نژادیان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش افراد مبتلا به کرونا در خوزستان اظهار کرد: در جدیدترین آمار، تعداد مبتلایان به کروناویروس در خوزستان 8 نفر بوده است.

وی افزود: 2 نفر از مبتلایان به کرونا، اهوازی و 6 نفر دیگر از شهرهای آبادان، شوشتر، دزفول، هندیجان و اندیمشک بوده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تشریح علت ابتلای این افراد به کروناویروس گفت: دو نفر از این افراد سفری به قم داشته‌اند که در آنجا مبتلا به کروناویروس شده‌اند؛ یکی از فوتی‌ها هم یک چوپان اندیمشکی بود.

وی عنوان کرد: تا این لحظه تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در خوزستان 8 نفر و تعداد فوتی‌ها دو نفر است.

ابول نژادیان با بیان اینکه شهروندان تا اطلاع ثانوی از حضور در مراسم عروسی و عزا، اجتماعات مذهبی و غیرمذهبی و بازار خودداری کنند، بیان کرد: علاوه بر این، شست‌ و شوی مرتب دست‌ها باید انجام شود تا از ابتلا به کروناویروس جلوگیری شود.

وی با اشاره به احتکار ماسک و ژل در دو شهر خوزستان اظهار کرد: دو خط تولید غیرفعال ژل ضدعفونی در خوزستان وجود داشت که مشکل مجوز آنها حل شد و به زودی کمبودها رفع می‌شود، اما در حوزه ماسک تولیدی فعال نداریم و باید نیاز استان را از دیگر استان‌ها تأمین کنیم که به زودی حل می‌شود.

 

مثبت شدن آزمایش بیمار ۶۵ ساله سقزی/شناسایی یک مورد دیگر در سنندج
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تایید مثبت اعلام شدن ورود ویروس کرونا به این استان، افزود: یک بیمار ۶۵ سالگی سقزی به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده است.

فرزین رضاعی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تایید ورود ویروس کرونا به استان کردستان، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با اعلام نتایج ارسالی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون یک بیمار ۶۵ سالگی سقزی به ویروس کرونا مبتلا شده است.

وی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با گسترش شایع شدن این بیماری، افزود: به محض اطلاع از مثبت اعلام شدن تست کرونا این بیمار تمامی اعضای خانواده وی قرنطینه شده و اقدامات درمانی در راستای درمان نامبرده نیز در بیمارستان سقز در دست انجام است.

وی با اشاره به مثبت اعلام شدن نتایج اولیه آزمایشی یک مورد دیگر در بیمارستان توحید سنندج، گفت: آزمایش های اولیه نشان می دهد که فرد دیگری در بیمارستان توحید سنندج به کرونا ویروس مبتلا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر پیگیری برای انجام آزمایش های تکمیلی و تایید مبتلا شدن قطعی این فرد به ویروس کرونا نیز ادامه دارد.

وی ضمن اشاره به بسیج کردن تمامی ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی در راستای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی به صورت ۱۰۰ درصد آماده ارائه خدمات مختلف به بیماران در سطح استان و بیماران احتمالی و کرونا ویروس هستند.

ظهر امروز سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌گو با بخش خبری شبکه یک سیما ورود این ویروس به استان کردستان را تایید کرد و افزود: نتایج آزمایش‌های یک نفر مبتلا به ویروس کرونا در استان کردستان مثبت اعلام شده است.

 

ترخیص ۱۳مورد مشکوک به کرونا درشهریار/بیمار کرونا مثبت قطعی نداریم
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهریار از ترخیص ۱۳ مورد مشکوک به کرونا از بیمارستان های این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون مورد کرونا مثبت قطعی در این شهرستان نداشتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی ناصح ظهر پنج شنبه در کمیته اطلاع رسانی ویروس کرونا که با حضور رضا غلامی معاون سیاسی انتظامی فرماندار شهریار، علیرضا صیفوری رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان، مصلحی رئیس اداره صمت و معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهریار در فرمانداری شهریار، برگزار شد، اظهار داشت: در بیمارستان‌های شهریار تا به امروز ۲۴ نفر مشکوک به ویروس کرونا داشتیم، که بستری بودند و ۱۳ نفر ترخیص شده و ۹ نفر در بیمارستان تحت نظر هستند و ۲ نفر نیز فوتی داشتیم که اولی مربوط به گیلان بوده و دومی خانمی ۸۱ ساله است، که دلیل فوت آن مشخص نشده است.

وی به تمهیدات شبکه بهداشت و درمان شهریار در رابطه با ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: با هماهنگی فرمانداری و دادستانی و نظارت شبکه بهداشت و درمان، شرکت‌های تولید کننده محلول ضد عفونی کننده باید محصول خود را با قیمت ۲۸ هزار تومان از طریق ۲۱ داروخانه شبانه روزی در شهرستان شهریار توزیع کنند.

وی در رابطه با استفاده مردم از ماسک نیز گفت: تنها کسانی که علائم ویروس در آنها وجود دارد باید از ماسک استفاده کنند و دلیل ندارد که افراد سالم از ماسک استفاده کنند و با توجه به تمهیدات صورت گرفته نیز در شهرک گلکون با مرکز تولیدی هماهنگ شده است، که حدود ۵۰ هزار ماسک در روز را برای مصرف شهرستان تولید کند.

ناصح ادامه داد: در مراکز بهداشتی کارهای مراقبتی صورت می‌گیرد و از خانواده‌های مبتلا به ویروس کرونا نیز مراقبت صورت می‌گیرد و شماره تماس ۴۰۳۰ جهت گزارش و پاسخ به سوالات شهروندان در نظر گرفته شده است که می‌توانند از این طریق پی گیر باشند.

۱۳ فرد مشکوک به کرونا در یاسوج قرنطینه شدند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابتلای دو نفر در این استان به ویروس کرونا را رد کرد و می‌گوید: آزمایش یک نفر مثبت بوده است.

سخنگوی ستاد اطلاع رسانی قرارگاه پیشگیری و کنترل کرونا ویروس جدید دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد را دو نفر اعلام کرد که این خبر توسط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان رد شده است.

محمدمهدی بانشی به تسنیم گفت: از آزمایش‌های ارسال شده از تهران تنها ابتلای یک نفر در استان به ویروس کرونا تایید شده که این فرد هم اکنون در قرنطینه بوده و حال مساعدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرد مبتلا به ویروس کرونا از دانشجویان هم استانی ساکن قم بوده که چند روز در بیمارستان شهید جلیل یاسوج بستری بود و هم اکنون نیز در منزل تحت مراقبت است و حال عمومی وی رضایت‌بخش است.

بانشی با بیان اینکه هم اکنون 13 بیمار مشکوک به ویروس جدید کرونا در قرنطینه هستند، ادامه داد: آزمایش‌های مربوط به 6 بیمار مشکوک دیگر نیز به تهران ارسال شده و منتظر پاسخ هستیم.

وی ادامه داد: در صورت اعلام رسمی تعداد مبتلایان جدید از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموعه متولیان امر در استان نیز صادقانه موضوع را با مردم درمیان می‌گذارند.

 

ترخیص ۴ بیمار مشکوک به کرونا از بیمارستان تروما اردبیل/ آزمایش ۷ بیمار مثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: ۴ بیمار مشکوک به کرونا با تشخیص پزشک معالج و با حال عمومی مطلوب از بیمارستان تروما اردبیل مرخص شدند.
قدرت اخوان اکبری، عصر امروز در گفت‌وگو با خبر رادیو اردبیل اظهار کرد: تا به حال ۴ بیمار با تشخیص پزشک معالج با حال عمومی مطلوب و رضایت‌بخش پس از انجام سی‌تی‌اسکن ریه و رویت توسط متخصص عفونی از بیمارستان تروما اردبیل مرخص شده‌اند.

وی افزود: تاکنون آزمایش ۷ نفر مثبت اعلام شده و ۵۷ نفر مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: متأسفانه ۲ نفر هم به علت ابتلا به کرونا جان خودشان را از دست دادند.

اخوان اکبری بیان کرد: سن شیوع این بیماری ١٠ الی ٩٠ سال است که طبق آمار میزان ابتلا در کودکان کمتر از ١٠ سال پایین‌تر است.

گفتنی است؛ تاکنون در مجموع ۲۴۵ نفر در سراسر کشور ابتلای قطعی و ۲۶ نفر فوت ناشی از ویروس کرونا وجود دارد.

 

تأیید 2 مورد ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از تایید دو مورد کرونا در استان آذربایجان شرقی خبر داد.
جهانپور، از روز گذشته تاکنون با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا ۱۰۶ ابتلای قطعی جدید تشخیص داده شده و در این بازه زمانی ۷ نفر فوت کرده‌اند.

وی افزود: در نتیجه در مجموع ۲۴۵ نفر ابتلای قطعی و ۲۶ نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.

جهانپور گفت: از این ۱۰۶ ابتلای قطعی، ۳۸ نفر در تهران، ۲۳ نفر در گیلان، ۷ نفر در قم، یک نفر در همدان، ۸ نفر در اصفهان، ۷ نفر در مازندران، ۵ نفر در اردبیل، ۳ نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، ۳ نفر در سمنان، ۲ نفر در کرمانشاه، ۳ نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و ۲ نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.

گزارش فارس حاکی است، پیش از این محمد حسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جلسه هم اندیشی پیشگیری و مقابله با کرونا در جمع سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت با بیان اینکه محدود‌ کردن ارتباطات بسیار سخت است، گفته بود:

همچنان بر کاهش اجتماعات اصرار داریم، اما در خصوص برگزاری نماز جمعه این هفته مقرر شده است که وزیر بهداشت و ستاد برگزاری نماز جمعه تصمیمات نهایی را در این خصوص اتخاذ کنند .

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به انجمن‌های بیماران خاص، خاطرنشان کرد: در صورت نیاز برای جلوگیری از خروج افراد مسن و بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف از خانه داروها را به درب منزل بیماران ببرید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت ادامه فعالیت مطب‌های پزشکی بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها تاکید کرد و گفت: حضور در مطب، اورژانس و بیمارستان ضروری بوده و تا کنون هیچ یک از کادر درمانی تبریز به مرخصی نرفته‌اند و آماده ارائه خدمات هستند.

وی متذکر شد: امکانات درمانی در استان ما خوب بوده و ۵۲۶ دستگاه ونتیلاتور وجود دارد که نسبت به سال ۹۲ افزایش دو و نیم درصدی داشته است.

صومی تأکید کرد: اعتقاد زیادی به قرنطینه نداریم، اما می‌توانیم جلوی انتشار ویروس را بگیریم، این ویروس در قالب قطرات کوچک و با پایداری در سطوح به سرعت تکثیر می‌یابد.

وی افزود: حق ترک بیماران را نداریم و باید با حفظ حرمت به او رسیدگی کنیم و باید با فرد مشکوک در جامعه درست رفتار شود وفراموش نکنیم، بهترین راه حفظ آرامش جامعه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر اینکه برای مراقبت از مبتلایان به کرونا نیازی به پوشیدن لباس‌های فضایی نیست، متذکر شد: پوشیدن لباس‌های مخصوص مختص مرحله‌ای است که بیمار در آی سی یو بستری می‌شود، استفاده از ماسک به هنگام مواجهه با بیمار در اورژانس کافی بوده و در بخش نیز از عینک، دستکش و ماسک استفاده می‌شود.

مسجدجامعی و میلانی تست کرونا نداده‌اند

عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: احمد مسجدجامعی و آرش میلانی دو عضو شورای اسلامی شهر تهران تست کرونا نداده‌اند.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت جسمانی مجتبی رحمان‌زاده شهردار منطقه 13 اظهار داشت: آقای رحمان‌زاده طبق گفته رئیس بخش بیمارستانی که ایشان بستری بودند، به صورت کامل بیماری کرونای آن درمان شده است.

وی افزود: طی روز گذشته رحمان‌زاده آماده ترخیص بوده و احتمالاً ایشان جهت استراحت از بیمارستان به خانه انتقال یافته‌‌اند.

خداکرمی در مورد اینکه نتیجه دقیق تست کرونای احمد مسجدجامعی و سیدآرش میلانی به چه صورت بوده است، گفت: هیچ‌یک از این افراد تست کرونا انجام نداده‌اند، چرا که در حالت عادی هیچ تستی گرفته نمی‌شود و به دلیل اینکه آقای هاشمی با شهردار منطقه 13 ملاقات داشت، فقط ایشان تست کرونا برایشان انجام گرفت.

عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: احتمالا برای آقای مسجدجامعی تست PCR انجام گرفته، همچنین اعضای شورای شهر به آقای مسجدجامعی و میلانی توصیه کرده‌اند که مدتی در منزل بمانند.


مرگ زن ۶۴ سال در اصفهان براثر ویروس کرونا
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یک زن بالای ۶۴ سال در اصفهان جان باخت.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یک زن بالای ۶۴ سال در اصفهان جان باخت و امروز جواب آزمایش ۶ فرد مبتلا نیز مثبت اعلام شده است.

آرش نجیمی با بیان اینکه سه نفر از مبتلایان به این ویروس نیز هم اکنون با بهبود وضعیت جسمانی از بیمارستان مرخص شدند افزود: تعداد مبتلایان به این ویروس هم اکنون در اصفهان به هشت نفر رسیده است.

او با اشاره به اینکه اگر کسی به کرونا مبتلا شد در ۸۵ درصد یا متوجه نمی‌شود و یا سرماخوردگی ساده حساب می‌شود، گفت: در اکثر موارد تنها ۱۵ درصد مبتلایان به این ویروس که شرایط حاد تری دارند، بستری و برای درمان، تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

کرونا ویروس از دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین شیوع یافت و تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر را درگیر کرده و بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تلفات داشته است.

این ویروس تاکنون حدود ۴۰ کشور را آلوده کرده است.

 

ابتلای ۶ کاشانی به ویروس کرونا تایید شد/لزوم رعایت بهداشت فردی توسط شهروندان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی توسط شهروندان گفت: ابتلای شش کاشانی به ویروس کرونا تایید شد.

سیدعلیرضا مروجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به آخرین آمار از افراد مشکوک به ویروس کرونا اظهار داشت: با ارسال نمونه افراد مشکوک به ویروس کرونا در منطقه کاشان و آران و بیدگل مشخص شد نتایج شش نفر از آنان نتایج مثبت بوده و ششم نفر از افراد مشکوک به ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی به ویژه ویروس کرونا دارد، افزود: عامل ابتلا به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌های ریوی، قلبی و سوء تغذیه و تغذیه غیر صحیح دارد و کمبود ویتامین‌های C، A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر مصرف مواد غذایی دارای ویتامین C افزود: به عموم شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان نسبت به مصرف این اقلام همچون پرتغال، نارنگی، لیموشیرین، شلغم، انواع کَلَم، کیوی، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، جعفری، پیازچه، شاهی و غیره اهتمام ورزند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن اشاره به افراد در معرض خطر ابراز داشت: کودکان زیر پنج سال، مادران باردار، سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند و لازم است موارد بهداشت فردی و عمومی را بیش از پیش رعایت کنند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

وی ضمن تاکید به مصرف پیاز خام به همراه غذا گفت: شهروندان لازم است تا از خوردن غذاهای خوب پخته نشده همچون تخم مرغ عسلی، نیمرو، کباب‌های مغز پخت نشده و غیره جلوگیری کنند و از جوانه‌های گندم، ماش و شبدر که دارای ویتامین C هستند در رژیم غذایی خود استفاده کنند و مصرف میوه‌های دارای آنتی اکسیدان مثل انار، پرتغال های توسرخ، گریبفروت و غیره فراموش نشود.

 

۸ مورد قطعی ابتلا به کرونا در اصفهان کشف شد
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از فوت یک خانم ۶۴ ساله در اثر کرونا خبر داد و گفت: تا کنون ۸ مورد قطعی ابتلا به کرونا در اصفهان گزارش شده که یک نفر فوت، ۴ نفر بستری و ۳ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

آرش نجیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به آخرین آمار وضعیت کرونا در استان، اظهار داشت: تا کنون در اصفهان 8 مورد قطعی ابتلا به کرونا گزارش شده که یک خانم 64 ساله با بیماری زمینه‌ای فوت کرد، 4 نفر بستری و 3 نفر از بیمارستان ترخیص شدند.

وی افزود: 66 نمونه آزمایش مشکوک به کرونا ارسال شده که بعد از گذشت زمان مورد نیاز نتایج اعلام شده و از امروز هم آزمایشگاه تشخیص کرونا در اصفهان راه‌اندازی شد و نمونه‌هایی که فرستادند مربوط به نمونه‌هایی است که قبلا برای تهران ارسال شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هر کسی نمی‌تواند برای انجام آزمایش تشخیص کرونا به آزمایشگاه مراجعه کند، اظهار داشت: حتی کسانی که علائم سرماخوردگی هم داشته باشند نمی‌توانند آزمایش بدهند مگر اینکه طبق دستور پزشک بستری شوند و پزشکان با توجه به آزمایشات پاراکلینیکی که بر اساس شرایط بالینی یا نمونه‌ها انجام می‌دهند به ابتلا به کرونا مشکوک شوند و آن وقت برای تایید به آزمایشگاه ویروس شناسی ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: سامانه هات لاین پاسخگویی پزشکان به سوالات شهروندان در پردیس دانشگاه علوم پزشکی با سرشماره 3113 راه‌اندازی شده و از ساعت 12ظهر امروز با آغاز به کار سامانه تا ساعت 4 بعد از ظهر 700 تماس برقرار شده و پزشکان به سوالات افراد پاسخ دادند و آنان را راهنمایی کردند.

کرونا در خوزستان تاکنون؛ ۸ مبتلا، ۲ فوتی
خوزستان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به ابتلای هشت خوزستانی به کروناویروس از فوت دو نفر از این بیماران خبر داد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شناسایی موارد جدید ابتلا به کروناویروس در خوزستان، اظهار کرد: تا پیش از ظهر امروز (۸ اسفندماه) تست کروناویروس پنج نفر دیگر در خوزستان مثبت اعلام شده است که یک نفر از این افراد فوت کرده است.

وی افزود: از ابتدای ورود کروناویروس به خوزستان تاکنون در مجموع هشت نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که دو نفر از این افراد فوت کرده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بیان کرد: افراد مبتلا به کروناویروس از شهرهای آبادان، دزفول، شوشتر، اهواز، اندیمشک و هندیجان بوده‌اند.

 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان اردبیل به ۷ نفر رسید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به نتایج آزمایشات افراد مشکوک به ابتلا به کرونا شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان اردبیل به ۷ نفر رسید.

قدرت اخوان اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: هم اکنون در مراکز ویژه درمانی کرونا در سطح استان اردبیل 57 نفر مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بستری هستند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

وی از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان اردبیل خبر داد و افزود: با توجه به نتایج آزمایشان افراد مشکوک به ابتلا به کرونا شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان اردبیل به 7 نفر رسید.

اخوان اکبری تصریح کرد: از این میزان 2 نفر از مبتلایان به کرونا در استان اردبیل جان خود را از دست دادند.

تست کرونای دو نفر در نیشابور مثبت اعلام شد
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مثبت اعلام شدن تست کرونای دو نفر در نیشابور خبر داد و گفت: هر دو نفر فوت کرده‌اند.

حمیدرضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر از تأیید آزمایشات دو مورد مشکوک به کرونا در نیشابور خبر داد و گفت: تست کرونای یک خانم ۷۰ ساله و آقای ۹۲ ساله که هر دو فوت شده‌اند، از طرف تهران مثبت اعلام شده است.

مسئول روابط عمومی علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هر دو فرد فوت شده هم سن بالا داشته و هم دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بیمارستانها در نیشابور در همین خصوص تجهیز شده است، سفر به شهرهایی که آلوده بوده‌اند را علت ورود ویروس به نیشابور عنوان کرد.

یک مورد مثبت ابتلا به کرونا در شهرضا تایید شد
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: یک مورد ابتلا به کرونا در شهرضا مثبت گزارش شده است.

حجت الله تنهایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن تایید یک مورد مبتلا به کرونا در شهرضا گفت: تمام کارهای بهداشتی مطابق با دستور العمل های کشوری انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به تشدید مراقبت‌ها و کنترل روزانه و آموزش‌های و افرادی که تحت کنترل بودند تنها یک نفر مبتلا به کرونا مثبت اعلام شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری بوده و هر شخص باید بهداشت فردی را رعایت کند و به نکات بهداشتی توجه داشته و عمل کنند.

ابتلای ۱۱ مازندرانی به کرونا ویروس تایید شد
براساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل تاکنون ابتلای ۱۱ نفر در استان به کرونا ویروس مثبت گزارش شده است.

سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون چهار نفر از ۲۶ بیمار مشکوک به کرونا که در بیمارستان بستری هستند، ابتلای آنان به این بیماری تأیید شده است.

وی با اظهار اینکه جواب آزمایش چهار بیمار مثبت اعلام شده است، افزود: یکی از بیمارانی که که جواب آزمایش آنان مثبت بود پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شد.

وی ادامه داد: به طور متوسط روزانه ۱۰۰ بیمار به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند، ادامه داد: بیمارستان شهید یحیی نژاد به عنوان بیمارستان دوم برای بستری بیماران مشکوک به کرونا آغاز به کار کرده است.

جلالی یادآور شد: اولین مورد مشکوک به ابتلاء به ویروس کرونا در چهارشنبه هفته قبل شناسایی شده است.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با تاکید و توصیه به رعایت موارد بهداشتی گفت: بیماری ۱۱ نفر در سطح استان به کرونا ویروس تأیید شده است.

وی افزود: در حوزه تحت پوشش این دانشگاه پنج مرکز و در حوزه علوم پزشکی بابل نیز دو مرکز به عنوان مرکز قرنطینه و بستری بیماران کرونایی فعالیت می‌کند اما در سایر بیمارستان‌ها نیز به مراجعه کنندگان خدمات می‌دهند.

مشارکت ۱۵۰ نیروی لشکر ۱۶ قدس گیلان برای پیشگیری از ویروس کرونا
فرمانده لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان گفت: ۱۵۰ نیروی لشکر عملیاتی ۱۶ قدس سپاه گیلان برای کمک رسانی در راستای مدیریت شیوع ویروس کرونا با کادر پزشکی مشارکت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ بهروز دولتی غروب پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه با نمایندگان وزارت بهداشت و لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان، اظهار کرد: این جلسه به منظور رسیدن به راهکاری برای همکاری‌های بیشتر در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار شد.

وی با بیان اینکه نیروهای لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان از امروز در این زمینه با کادر پزشکی استان گیلان همکاری می‌کند، افزود: در همین راستا ۱۵۰ نیروی این لشکر در کمک به کادر پزشکی گیلان مشارکت می‌کنند که آموزش‌های لازم به این نیروها داده شده است.

فرمانده لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان در ادامه از آمادگی نیروهای پدافند این لشکر برای مقابله با پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: گندزدایی و پاک‌سازی امکان حساس و همچنین نقاط شهری به وسیله کیت‌های ویژه ضدعفونی از جمله اقداماتی است که از فردا انجام خواهد شد

۵۰ مورد مشکوک به کرونا در هرمزگان
مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از یک هفته گذشته تاکنون ۱۶۱نفر با علائم بیماری تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این شمار ۵۰مورد مشکوک به بیماری کرونا هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه نوروزیان با بیان اینکه براساس نتایج نمونه گیری و آزمایش، تاکنون از ۵۰ مورد مشکوک، ۲ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، افزود: از ۱۶۱ بیمار بستری نیز ۵۵ بیمار از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده علائمی همچون سرفه خشک، تب و تنگی نفس با مرکز مشاوره پزشکی با شماره ۱۹۰ داخلی ۹ تماس بگیرند تا صورت نیاز به مراکزدرمانی معرفی شوند.

نوروزیان با اشاره به اینکه مردم از حضور در مکان‌های عمومی و سفرهای غیرضروری خودداری کنند، تصریح کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری از کرونا شستن مداوم دست‌ها است.

 

ویروس کرونا جان ۲ نفر را در اردبیل گرفت/تعداد مبتلایان ۷ نفر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش ویروس کرونای ۷ نفر و جان باختن ۲ نفر در اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت اخوان اکبری بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: دو نفر در استان اردبیل به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه تا کنون از نمونه آزمایش‌های ارسال شده به تهران، نتیجه آزمایش ۷ نفر مثبت اعلام شده است، افزود: هم اکنون ۵۷ بیمار مشکوک به بیماری کرونا نیز در مراکز درمانی استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بر لزوم توجه به مسائل پیشگیرانه و انجام اقدامات بهداشتی با هدف مهار شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری دارو و واکسن مشخصی ندارد لازم است بیش از پیش به مسائل بهداشتی در زندگی فردی، اجتماعی و کاهش مراودات عمومی توجه کنیم.

اخوان اکبری در ادامه در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای مهار این ویروس نیز گفت: از سه روز گذشته ضد عفونی دستگاه‌های عمومی استان اردبیل به مانند اتوبوس‌ها و خودپردازهای بانکی انجام پذیرفته و ادامه خواهد داشت.

وی گفت: تعطیلی موقت مراکز آبگرم‌های معدنی نیز انجام پذیرفته و اقدامات لازم برای جلوگیری از فعالیت موقت قهوه‌خانه‌ها نیز آغاز شده است.

۲ نفر در دزفول مبتلا به کرونا شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: آزمایش 2 بیمار مشکوک به ویروس کرونا مثبت شد.
مهدیه توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول دقایقی قبل اظهار کرد: از 9 بیمار بستری شده در بخش بیماریهای حاد تنفسی که در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند بر اساس آزمایش های انجام شده تا کنون 2 مورد مثبت و قطعی شده است و نتیجه آزمایش یک نفر منفی شده است.

دکتر توکلی افزود: حال عمومی این 2 بیمار مبتلا به کرونا مناسب است، همچنین جهت صیانت از کارکنان بیمارستان بر اساس دستورالعمل های ایمنی از وسایل حفاظت فردی استفاده می شود، و این موضوع نباید باعث نگرانی مردم باشد.

توکلی مردم را از مراجعه غیر ضروری به بیمارستان برحذر داشت و از سالمندان ، مادران باردار و افراد با سابقه داشتن بیماری زمینه درخواست کرد جهت ملاقات بیماران از مراجعه به بیمارستان خودداری کنند.

ثبت دومین کرونا مثبت قطعی در گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مثبت شدن آزمایش دومین بیمار کرونایی در این استان خبر داد.

سراج‌الدین عارف‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: بر اساس آخرین اعلام نتایج آزمایش، دومین کرونای قطعی در استان گلستان به ثبت رسید.

وی ادامه داد: از این دو مورد یک مورد مرخص شده و دومین مورد در بیمارستان بستری و تحت نظر قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: احتمال مثبت بودن تعدادی دیگر از آزمایش‌های ارسالی به تهران وجود دارد و معدل سنی افراد مبتلا بیش از 50 سال است.

عارف‌نیا تاکید کرد: از لحظه شروع علائم به مدت دو هفته فرد می‌تواند ویروس را به افراد دیگر منتقل کند و اگر فردی علائمش مشخص شد و سه روز بعد بهبود یافت باید تا پایان 14 روز تمام نکات بهداشتی را رعایت کند.

وی اضافه کرد: هرچه از لحظه مشاهده علائم بیشتر بگذرد امکان انتقال ویروس کمتر می‌شود اما همه باید نکات بهداشتی رعایت کنند تا شاهد افزایش تعداد مبتلایان نباشیم.

گفتنی است، به گفته عارف‌نیا نگرانی‌ها برای افزایش میزان مبتلایان در استان گلستان وجود دارد و از مردم تقاضا داریم تمامی نکاتی که دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت برای پیشگیری اعلام می‌کند رعایت کرده و از سفرهای درون و برون‌شهری غیرضروری به شدت پرهیز کنند و ترجیحا در منازل بمانند.

 

۲ نفر در دزفول مبتلا به کرونا شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: آزمایش 2 بیمار مشکوک به ویروس کرونا مثبت شد.
مهدیه توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول دقایقی قبل اظهار کرد: از 9 بیمار بستری شده در بخش بیماریهای حاد تنفسی که در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند بر اساس آزمایش های انجام شده تا کنون 2 مورد مثبت و قطعی شده است و نتیجه آزمایش یک نفر منفی شده است.

دکتر توکلی افزود: حال عمومی این 2 بیمار مبتلا به کرونا مناسب است، همچنین جهت صیانت از کارکنان بیمارستان بر اساس دستورالعمل های ایمنی از وسایل حفاظت فردی استفاده می شود، و این موضوع نباید باعث نگرانی مردم باشد.

توکلی مردم را از مراجعه غیر ضروری به بیمارستان برحذر داشت و از سالمندان ، مادران باردار و افراد با سابقه داشتن بیماری زمینه درخواست کرد جهت ملاقات بیماران از مراجعه به بیمارستان خودداری کنند.

 

تست کرونای ۴ بیمار در بابل مثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از بستری بودن ۴۶ بیمار مشکوک به کرونا در بابل خبر داد و گفت: جواب آزمایش ۴ بیمار مثبت اعلام شد.

سید فرزاد جلالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری از بستری بودن ۴۶ بیمار مشکوک به کرونا در بابل خبر داد و گفت: جواب آزمایش چهار بیمار مثبت اعلام شد.

وی افزود: یکی از بیمارانی که جواب آزمایش آن مثبت بود پس از بهبودی ترخیص شد، بطور متوسط روزانه ۱۰۰ بیمار به کلینیک‌هاى سرپایی مراجعه می‌کنند، بیمارستان شهید یحیی‌نژاد به عنوان بیمارستان دوم در بستری بیماران مشکوک به کرونا آغاز به کار کرده است.

جلالی تصریح کرد: نخستین مورد مشکوک ابتلا به کرونا ویروس در چهارشنبه هفته قبل شناسایی شد، به مردم توصیه می‌شود اصول بهداشتی را جدی‌تر بگیرند.

 

بستری شدن ۱۲۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در گیلان/ ۴۰۰نفر بهبود یافتند

رشت- نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در گیلان با اشاره به تاکنون ۱۲۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان، گفت: از این تعداد ۴۰۰ نفر بهبود یافته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شاد نوش شامگاه پنجشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه بیمارستان رازی به عنوان مرکز درمانی بیماران کرونا کاملاً تخلیه شده است، افزود: ۳۰۰ تخت بیمارستانی برای خدمات رسانی به این بیماران در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: در روزهای اخیر موفق شدیم زیرساخت‌ها و امکانات تشخیص آزمایشگاهی این ویروس را در استان گیلان آماده بهره برداری کنیم.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان در راستای مقابله و پیشگیری این ویروس سایر نهادها از جمله بسیج، هلال احمر و باقی سازمان‌ها به صورت جدی وارد عمل شده و مشارکت می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر پزشکان با انگیزه و با روحیه بهتری در حال انجام وظیفه هستند امیدواریم در روزهای آینده در حوزه درمان نیز بتوانیم امکانات و خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

لزوم ایجاد یک انضباط اجتماعی برای کنترل ویروس کرونا

شاد نوش با تأکید بر اینکه قصد نداریم مردم را ترسانده و نسبت به این ویروس مضطرب کنیم اما شهروندان باید آن را جدی بگیرند، بیان کرد: این ویروس بسیار ظریف است به گونه‌ای که با یک شستشوی ساده دست از بین می‌رود اما از سوی دیگر بسیار مرموز بوده و به سرعت شیوع پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای طی کردن این مرحله نیازمند یک انضباط اجتماعی هستیم، تصریح کرد: متأسفانه با تردد در سطح شاهد عدم جدی گرفتن این ویروس از سوی مردم هستیم.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل کرونا در گیلان با اشاره به اینکه این استان یکی از کانون‌های آلوده کشور است و می‌تواند خطرناک باشد، تأکید کرد: کنترل این ویروس امکان پذیر نیست مگر اینکه حلقه چرخش ویروس را قطع کنیم.

وی در ادامه ضمن گلایه از عدم تعطیلی بازی‌های فوتبال نمایندگان گیلان در لیگ دسته یک فوتبال کشور، گفت: امروز شاهد حضور تیم مس رفسنجان در گیلان و سفر ملوان بندر انزلی به یکی دیگر از شهرهای کشور برای انجام بازی‌ها هستیم تصور می‌شود مسئولان فدراسیون فوتبال این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

شادنوش ادامه داد: برگزاری مسابقات بدون تماشاگر هم نمی‌تواند جلوی انتشار این ویروس را بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه مردم به توصیه‌های پزشکی و حضور در منازل، گفت: هر فردی که بتواند امروز خود را از این ویروس دور نگه دارد یک خدمت ملی انجام داده است. حضور مردم به مدت یک هفته در منازل کمک بزرگی به حوزه بهداشت و درمان برای کنترل این ویروس می‌کند.

در فرهنگ ایرانی قرنطینه معنایی ندارد

شاد نوش با اشاره به اینکه برای فرهنگ ما قرنطینه معنی ندارد، افزود: در استان گیلان از این مرحله عبور کرده‌ایم باید با یک عزم ملی به جایی برسیم که بتوانیم این ویروس را کنترل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شستشو دست یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری این ویروس است، بیان کرد: در حوزه توزیع لوازم و ملزومات بهداشتی همانند ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیز با وجود کمبودها در روزهای ابتدایی در روزهای آینده شاهد توزیع این اقلام در استان خواهیم بود.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان با اشاره به بهبود شرایط نسبت به روزهای گذشته، گفت: بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت وظیفه داریم در گام نخست این اقلام را برای افرادی که در حوزه سلامت خدمات رسانی می‌کنند تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از کادر پزشکی و پرستاری در استان گیلان خود درگیر این بیماری شده‌اند و حال مساعدی ندارند، افزود: باید به این نیروها که امروز در خط مقدم مقابله با این ویروس هستند روحیه داده شود.

ارسال کیت‌های تست کرونا به استان گیلان

شادنوش با اشاره به اینکه طی روزهای آینده امکانات مناسبی از سوی وزارت بهداشت به استان گیلان ارسال خواهد شد، گفت: تولیدات داخلی استان نیز افزایش یافته که امیدواریم روزهای آینده به دست مردم برسد اما توزیع این اقلام نیز از مردم رفع تکلیف نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک برای افراد معمولی که بیماری نیز ندارند نیاز نیست، گفت: مهم‌ترین نکته رعایت بهداشت فردی است.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در کنترل ویروس کرونا در گیلان با اشاره به وضعیت این ویروس در استان، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند که از تعداد بیش از ۴۰۰ نفر بهبود یافته‌اند.

وی در زمینه انجام آزمایش تست کرونا در استان گیلان، گفت: کیت‌های در این زمینه به وزارت بهداشت سفارش داده شده که امشب وارد استان می‌شود و بعد از چند نمونه تست آزمایشی امیدواریم از هفته آینده تست کرونا در استان گیلان انجام شود.

 

2 مورد مشکوک به کرونا در قزوین شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: دو مورد مشکوک آلوده به ویروس کرونا در قزوین شناسایی شده است.

حمیدرضا نجاری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار کرد: در استان‌های همجوار از جمله تهران و گیلان موارد مشابهی از درگیری با این ویروس گزارش شده است.

وی افزود: استان گیلان و استان قم استان‌هایی هستند که با آلودگی قابل توجهی گزارش می‌شوند و از این رو ما فکر میکنیم با توجه به اینکه در مسیر ارتباطی قرار داریم همواره در خطر خواهیم بود.

 

۸ بیمار مشکوک به کرونا در آبادان مرخص شدند
هشت بیمار آبادانی که در بیمارستان آیت الله طالقانی آبادان مشکوک به بیماری کرونا بستری بودند، مرخص شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز جلسه‌ای در بیمارستان آیت الله طالقانی آبادان با حضور شکرالله سلمان زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با موضوع ویروس کرونا، برگزار شد.

بعد از این نشست، سلمان زاده به ملاقات بیماران مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان رفت.

در حال حاضر تست اولیه ویروس کرونای سه بیمار آبادانی تأیید شده است.

۲۰ بیمار نیز مشکوک به ابتلاء به این ویروس در بیمارستان تحت نظر هستند. هشت بیمار نیز که به بیماری کرونا مشکوک بودند نیز از بیمارستان مرخص شدند.

نجاری اضافه کرد: اقدامات بسیار زیادی در سطح استان صورت گرفته تا با حاشیه امن از این مرحله عبور کنیم.

وی تصریح کرد: 18 تست از استان برای انستیتو پاستور ارسال شده که به بخش عمده‌ای از آنها پاسخ منفی داده شده و برای بخشی نیز هنوز منتظر پاسخ هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه از روز سه شنبه آزمایشگاهی را برای تست اولیه در استان راه‌اندازی کردیم عنوان کرد: آنچه ما تا به حال گرفته‌ایم دو مورد در تست اولیه مثبت بوده ولی نیاز به اثبات در آزمایشگاه‌های مرکزی دارد و لذا نه می توان گفت پاسخ صد در صد مثبت و یا صد در صد منفی است.

وی با بیان اینکه مردم بهداشت را رعایت کنند و از حضور در اماکن عمومی و پرتردد پرهیز کنند، بیان کرد: افرادی که سرماخوردگی دارند حتما از ماسک استفاده کنند.

نجاری در پایان یادآور شد: افراد تا جای ممکن از حضور در بیمارستان پرهیز کنند چون بیمارستان‌ها یکی از اصلی‌ترین کانون‌های آلودگی به شمار می‌روند.

 

توزیع محلول ضدعفونی‌کننده در ۷۰۰ داروخانه تهران
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع وسیع ژل و محلول‌های بهداشتی در داروخانه‌های تهران خبر داد و گفت: محلول‌های ضدعفونی کننده امروز بین 700 داروخانه در تهران، توزیع شد.

دکتر غلامحسین مهرعلیان، با اعلام اینکه محلول‌های ضدعفونی‌کننده امروز بین 700 داروخانه در تهران توزیع شد، اظهار کرد: با تدابیر اندیشیده‌شده به منظور تامین و محلول‌های ضدعفونی‌کننده مورد نیاز مردم، چند شرکت بزرگ در مدار تولید این محصولات ورود کرده‌اند و طی اوایل هفته آینده با نظارت سازمان غذا و دارو، حجم توزیعی در داروخانه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

وی در مورد تامین ترکیب دارویی کنترل علائم بیماری کرونا برای مراکز درمانی نیز تصریح کرد: همه اقلام به اندازه کافی در فاز اول به معاونت بهداشت تحویل داده شده است.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به فاز دوم تامین رژیم دارویی بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: در انتظار ترخیص داروی کلترا هستیم و داروهایی چون اسلتامیویر، کلروکین و ریباورین به اندازه کافی، اوایل هفته آینده در اختیار معاونت‌ها قرار می‌گیرد.

بهبود ۱۲ بیمار مشکوک به کرونا در آستارا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا گفت: تاکنون ۳۷ نفر در شهرستان آستارا به بیماری شبه آنفلوآنزا و کرونا مبتلا شده‌اند که ۱۲ نفر از آن‌ها به دلیل منفی بودن آزمایش‌ها بهبودیافته و مرخص شده‌اند.
نظام عباسی امشب در نشست خبری در محل شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اظهار کرد: تاکنون ۳۷ نفر در شهرستان آستارا به بیماری شبه آنفلوآنزا و کرونا مبتلا شده‌اند که ۱۲ نفر از آن‌ها به دلیل منفی بودن آزمایش‌ها، بهبودیافته و مرخص شده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا با بیان اینکه بخش داخلی بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان با 25 تخت برای بیماران شبه آنفوآنزایی و کرونایی قرنطینه شده است، گفت: در صورت افزایش تعداد بیماران بدحال و شبه کرونایی، احتمال استفاده از دیگر بخش‌های بیمارستان نیز پیش‌بینی‌شده است.

وی میانگین سنی افراد بدحال و شبه کرونایی تحت‌درمان در بخش داخلی بیمارستان شهید بهشتی شهرستان آستارا را بین ۱۹ تا ۷۰ سال دانست و بیان کرد: افرادی بالای ۶۰ سال که از بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی رنج می‌برند بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

دبیر مجمع سلامت شهرستان آستارا با اشاره به اینکه دوره کمون ویروس کرونا دو الی ۱۴ روز بوده و شخص مبتلا طی‌این‌مدت می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند، افزود: مردم در صورت بروز علائمی نظیر تب، سردرد، درد عمومی بدن و سرفه‌های خشک به اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته عباسی، آموزش‌های لازم جهت پیش‌گیری با شیوع کرونا برای کارکنان فرمانداری، شهرداری، دادگستری، حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش ارائه‌شده و با همکاری بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا نیز محوطه آموزش‌وپرورش، امام‌زادگان، آب و فاضلاب شهری و بیمارستان گندزدایی‌شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا استقرار واحد قرنطینه و تب‌سنج دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در پایانه مرزی را از یک ماه پیش دانست و افزود: طی‌مدت‌مذکور، ۷۵ هزار نفر از اتباع آذری و ایرانی متردد از مرز زمینی این شهرستان به لحاظ تب‌سنجی و علائم بیماری کرونا موردپایش قرارگرفته‌اند.

به گزارش فارس، ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. طبق آخرین آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در استان گیلان تاکنون سه نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند.

نظر شما