شناسهٔ خبر: 38483713 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تعداد بیماران ترخیص‌شده رو به افزایش است آخرین آمارهای کرونا ویروس در کشور؛ ۹۵ مبتلا و ۱۵ فوتی

رئیس ‌روابط عمومی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کروناویروس در کشور را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور گفت:‌ با بررسی‌های انجام شده از روز دوشنبه تا پیش از ظهر سه‌شنبه بر روی موارد مشکوک کووید- ۱۹ مشخص شد که تاکنون ۳۴ نفر ابتلای قطعی‌‌شان به کرونا، تایید شده است که از این تعداد ۱۶ نفر از استان قم، ۹ نفر در استان تهران، یک نفر استان فارس، دو نفر استان مازندران، دو نفر استان گیلان، یک نفر نیشابور، دو نفر استان البرز و یک نفر در جزیره قشم هستند.
جهانپور افزود: از این ۳۴ نفر در روزهای اخیر سه نفر فوت کردند و در مجموع ۹۵ تشخیص قطعی و ۱۵ نفر هم بر اثر این بیماری فوت کردند.
وی خاطرنشان کرد: اغلب افرادی که در استان‌های دیگر به این بیماری مبتلا شدند یا از قم خارج شده و یا با شخصی از این استان در تماس بوده‌اند.
از سفرهای غیرضروری پرهیز شود
رئیس ‌روابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه امن‌ترین جا برای مقابله با کرونا و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ منازل و خانه‌ها و شهر خودمان است، گفت: توصیه ما این است که از سفرهای غیرضروری حتی درون شهری پرهیز کنیم به خصوص این توصیه برای افرادی است که تحت درمان داروهای سرکوبگر ایمنی هستند. اگر قرار باشد با تعطیل کردن شاهد این باشیم که ترددها افزایش پیدا کند موجب می‌شود که شیوع تسریع شود و این امری پذیرفته شده نیست.
آغاز توزیع پک‌های بهداشتی در قم
جهانپور درباره استفاده از ماسک نیز اظهارداشت: استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود و بنا بر برخی از شواهد حتی ممکن است مخدوش‌کننده هم باشد. در مورد افراد پرخطر یا در معرض خطر که با افراد بیمار برخورد دارند مثل پرسنل درمانی، ماسک‌ها با اولویت استان‌ها و ارزیابی ریسک و میزان شیوع و حفظ تقدم، از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه در قم پک‌های حاوی ماسک، ژل‌های ضد عفونی‌کننده به همراه نکات بهداشتی توزیع خواهد شد، افزود: این در حالی است که بیش از ۷۰۰ هزار پک وارد شهر قم شده و باید امروز این تعداد رسیده باشد بنابراین توزیع هم آغاز شده است.
رئیس ‌روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه استدعا داریم استفاده از ماسک و تقاضای کاذب به وجود آمده نسبت به آن با مرتفع کردن اضطراب و وسواس ایجاد شده، کاهش یابد، گفت: قطعا اگر کسی در معرض خطر باشد این نیاز را رفع خواهیم کرد.
 تعداد بیماران ترخیص‌شده رو به افزایش است
وزیر بهداشت نیز در حاشیه دیدار با امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده و امیر مداح معاون بهداشت و درمان ارتش اظهار داشت: قرار شد که از ظرفیت‌های بی‌بدیل و مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مورد ضدعفونی کردن انبوه مراکزی که نیازمند پاکسازی و ضدعفونی است، کنترل معابر و ورودی‌های شهرها و مراکز مهم کشور و برخی از قرنطینه‌هایی که داریم و کمک‌های تیم پزشکی، پرستاری و پشتیبانی در مناطق مختلف استفاده کنیم.
به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی افزود: به مردم شریف ایران می‌گویم که نقاط بسیار آلوده‌ای مانند شهر قم به شدت تحت کنترل قرار دارد و میزان بیماران ترخیص شده مبتلا به کووید19 رو به افزایش و میزان ابتلا گرچه در مواردی افزایش یافته اما موارد مثبت نسبت به روزهای گذشته در مناطق آلوده‌تر رو به کنترل است و در برخی از استان‌های دیگر، مواردی از ابتلا به کووید19 شناسایی شده که اکثرا سابقه سفر و حضور در شهر قم را داشته‌اند.
نمکی تاکید کرد: به قرنطینه کردن شهرها به دلیل اعتماد به آموزش و فرهنگ اعتقادی نداریم و تقاضا داریم که مردم به ویژه شهرهای آلوده و شهر قم، این مناطق را ترک نکرده و ما را مجبور به قرنطینه اجباری با مدل‌های بسیار سنتی و قدیمی نکنند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ورود گسترده سازمان صدا و سیما و سازمان‌های مردم نهاد و شبکه‌های اجتماعی به عرصه همراهی با وزارت بهداشت، مردم بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و اگر به مسائل بهداشتی توجه کنند، به زودی می‌توانیم کرونا را نیز شکست دهیم.
 افراد با علائم سرماخوردگی به بیمارستان‌های مرجع کرونا مراجعه نکنند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، به تشریح شرایط پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها پرداخت.
نادر توکلی به مهر گفت: به تمامی بیمارستان‌های محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعم از دولتی و خصوصی، توصیه کرده‌ایم اگر فردی به دلیل مشکوک شدن به کرونا مراجعه کرد، باید پذیرش شود. البته از بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که محل موقت و جداگانه‌ای را با پرسنل و حفاظت فردی مجزا برای پذیرش این افراد پیش‌بینی کنند تا از آلودگی به سایر بخش‌های بیمارستان جلوگیری شود.
توکلی ادامه داد: این قبیل مراجعان به کلینیک تب ارجاع و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اما، نکته‌ای که مردم نباید نسبت به آن بی‌اعتنا باشند، این است که فضای بیمارستان با عفونت همراه است و از همین‌رو، کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، اصلاً نیاز نیست مراجعه داشته باشند و در منزل استراحت کنند.
وی افزود: افراد با علائم سرماخوردگی می‌توانند با داروهای معمول و استراحت در منزل، بهبود بیابند و نیازی نیست حتماً به پزشک مراجعه داشته باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با ‌اشاره به علائم سرفه خشک، تب و تنگی‌نفس برای مشکوک شدن به کرونا، گفت: افراد جوان و زیر ۶۰ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای ندارند، نباید با این علائم نگران باشند. خوردن مایعات و مصرف داروهای معمول این قبیل عارضه‌ها، به همراه رعایت بهداشت در منزل و دور ماندن از سایر افراد به خصوص کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند به مدت حداکثر ۱۴ روز، برای این قبیل افراد توصیه می‌شود.
توکلی اظهار داشت: معمولاً افرادی با علائم تنگی نفس شدید، تب بالای ۳۹ درجه و درگیری ریوی را می‌توان با عکس قفسه‌سینه و سی‌تی‌اسکن پی برد که مشکل آنها چیست و به دنبال آن وقتی مشکوک به کرونا باشند، بستری شده و ظرف ۲۴ ساعت تست آنها انجام می‌شود. اگر جواب تست آنها مثبت و بدحال باشند، به بیمارستان معین منتقل می‌شوند.
وی با عنوان این مطلب که مثبت بودن کرونا برخی افراد در جامعه محتمل به نظر می‌رسد، افزود: به بیمارستان‌ها توصیه کرده‌ایم حتی‌المقدور اعمال جراحی الکتیو (غیر اورژانسی) را به تأخیر بیاندازند.
مورد مثبت قطعی کرونا
در کودکان زیر ۱۰ سال نداشته‌ایم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با ‌اشاره به اینکه مورد مثبت قطعی کرونا در کودکان زیر ۱۰ سال نداشته‌ایم، گفت: برای کنترل آلودگی، ساعات ملاقات از بیماران را محدود کرده و ملاقات بخش‌های ویژه ممنوع شده است.
 اضطراب و استرس ریسک ابتلا
به کرونا را افزایش می‌دهد
عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم نباید نگران ابتلا به بیماری کرونا باشند گفت: اضطراب و استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
به گزارش فارس، مینو محرز، اظهارداشت: این ویروس که در کشور چین اپیدمی شد، هفتمین ویروس از خانواده کروناست که نسبت به ویروس‌های قبلی متفاوت است. تفاوت این ویروس با سارس و مرس این است که سرعت انتقال و بیماری‌زایی آن بیشتر از بقیه بوده ولی مرگ و میر آن خیلی پایین‌تر است.
محرز ادامه داد: توصیه ما به مردم این است که مردم ترس و اضطراب نداشته باشند به دلیل اینکه این موضوع باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، این بیماری ترس ندارد و می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.
وی توصیه کرد: مردم حتی‌الامکان از ترددهای غیرضروری در شهر بکاهند و نکات بهداشتی را رعایت کنند. حتما دستان خود را به طور مکرر بشویند و اگر احساس بیماری یا سرماخوردگی مى‌کنند حتما در منزل بمانند و در صورت لزوم با ماسک به بیرون از خانه تردد کنند.
عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت گفت: اگر تب و سرفه داشتید حتما به مراکز بهداشت درمانی نزدیک محل زندگیتان مراجعه کنید تا در صورت تایید بیماری به بیمارستان‌های مشخص شده ارجاع داده شوید. چون علائم بیماری زیاد مشخص نیست، مردم بدون ترس و با رعایت تمام نکات بهداشتی از سلامت خود محافظت کنند و نگران نباشند.
محرز در پاسخ به این سؤال که آیا این ویروس کودکان را نیز مبتلا مى‌کند یا خیر گفت: این غیرممکن است که یک عفونت ویروسى شایع شود و کودکان مبتلا نشوند اما تجربه در کشور چین نشان داده که احتمال ابتلای کودکان کمتر است. بیشترین مبتلایان به نوع شدید این بیماری بیشتر افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که بیماری قلبی، عروقی یا بیماری خاصی دارند هستند.
به گفته وی، مردان چون بیشتر در جامعه و تجمعات هستند و تردد دارند نسبت به زنان بیشتر به این ویروس مبتلا مى‌شوند وگرنه فرقى در جنسیت براى این ویروس تا به الان قائل نشده‌اند.
این پزشک متخصص در پاسخ به این سؤال که چرا مرگ و میر با توجه به تعداد مبتلایان در ایران بالاست گفت: مرگ و میر افراد مبتلا بالا نیست چرا که زمانى که تشخیص این بیماری شروع شد و محاسبه‌ها انجام شد، آمار فوتی‌های این بیماری با کشورهای دیگر تقریبا یکسان بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما