شناسهٔ خبر: 38459464 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آمریکا، امارات و عربستان مانع تشکیل کابینه در عراق هستند

یک نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «فتح» فاش کرد که آمریکا به همراه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، همه تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا کابینه جدید در عراق تشکیل نشود.

صاحب‌خبر -

«مختار الموسوی» دیروز از توطئه جدید آمریکا و سران کشورهای عربی علیه ملت عراق خبر داد و گفت، این کشورها از طریق افراد نفوذی، تلاش می‌کنند که جلوی رأی اعتماد پارلمان به کابینه «محمد توفیق علاوی» را بگیرند. قرار بود که پارلمان در‌باره کابینه علاوی، فردا تصمیم‌گیری بکند. اما، این جلسه به روز پنج‌شنبه موکول شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، الموسوی گفت، افراد نفوذی تلاش خواهند کرد که به «بهانه درخواست برای سرنگونی محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه»، از مردم استان‌های مرکزی و جنوبی عراق سوءاستفاده کنند. منظور الموسوی این است که تلاش اعراب و آمریکا برای این خواهد بود که وانمود کنند مردم استان‌های جنوبی و مرکزی، خواستار عدم تشکیل دولت جدید هستند. این نماینده عراقی خبر داد که واشنگتن و اعراب قصد دارند این اقدام را پیش از جلسه رأی اعتماد به کابینه علاوی انجام دهند. برخی ابزارهای سیاسی و رسانه‌ای نیز تلاش خواهند کرد که پیش از برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق، اقداماتی را در راستای طرح آمریکا و اعراب انجام دهند.  وی تصریح کرد که همه گروه‌های سیاسی عراق در معرض آزمون قرار دارند و باید «برای شکست هر طرح خارجی، ابراز وجود کنند». هر چند الموسوی نام کشوری را نبرد، ولی عربستان و امارات دو کشور حاشیه خلیج‌فارس هستند که درخصوص سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا، کاملا در خدمت این کشور هستند.
اخراج آمریکا
این نماینده پارلمان ادامه داد، در واقع اگر کابینه تشکیل شود، نخستین طرحی که در آن مطرح خواهد شد، لزوم اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از خاک عراق است و توطئه‌های آمریکا برای عدم تشکیل کابینه، به خاطر این است که طرح مذکور اجرایی نشود. در همین ارتباط، روزنامه لبنانی «البناء» دیروز به نقل از یک منبع عراقی‌، اعلام کرد که تکمیل کار تشکیل دولت جدید و تکمیل ساختار حشد‌الشعبی، به معنای آغاز یک مرحله جدید (در عراق) است و در این مرحله، اخراج نیروهای آمریکایی از عراق‌، در دستور کار قرار می‌گیرد. شهادت سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» و دیگر سرداران و رزمندگان مقاومت در عراق، خشم مردم این کشور را از ادامه حضور ‌اشغالگران آمریکایی برانگیخته است.  پارلمان عراق روز یک‌شنبه ۱۵ دی (دو روز بعد از ترور سردار سلیمانی) به خروج همه نیروهای خارجی از عراق رأی داده است.

برچسب‌ها:

نظر شما