شناسهٔ خبر: 38452152 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی

دامپزشکی:گزارشی از شیوع بیماری های واگیردار در مرغداری ها نداریم

رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد:سامانه( GIS) توانایی شناسایی و نمایش داده های مکانی و زمانی بروز بیماری های خطرناک مثل نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان را دارد و هیچ گزارشی مبتنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغ داری ها گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعی پور در مورد ادعای شیوع بیماری و تلفات بالا در واحدهای مرغ داری خاطرنشان کرد :ادعای شیوع بیماری واگیردار و تلفات بالا در مرغداری ها را قویاً تکذیب می کنم.

وی گفت:سامانه( GIS) بطور مداوم در حال جمـع آوری، ذخیـره سـازی و نمایـش داده هـای مکانی و زمانی اسـت و تمام فعالیت ها و تغییرات در زمینه دام و طیور را رصد و پایش می کند.

رفیعی پور تأکید کرد:هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغ داری ها به وسیله این سامانه گزارش نشده است و این تلفات احتمالا موردی و به علت مشکلات مدیریتی در برخی از مرغ داری ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد:این سامانه تمام پارامترهـای اصلـی اپیدمیولـوژی هـر بیمـاری را که تعییـن کننـده بـروز، توزیـع و تاثیـرات بیماریها باشد، رصد کرده و اطلاعات آن قابل رؤیت است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد :این سامانه توانایی شناسایی و نمایش داده های مکانی و زمانی بروز بیماری های خطرناک مثل نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان در صنعت طیور کشور را دارد.

وی با اشاره به این که برخی از افراد با نظرات غیرکارشناسی خود باعث تشویش در کشور میشوند ، بیان کرد :واحدهایی که مدعی تلفات بالا به دلیل بیماری هستند، می توانند به واحد دامپزشکی مرتبط با واحد تولیدی خود مراجعه کنند تا مسوولان دامپزشکی مربوطه دلایل تلفات را بررسی و به آنها اعلام کنند.

رفیعی پور گفت:آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و نسبت به سال پیش تعداد کانون های این بیماری کاهش چشمگیری داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد شیوع بیماری کرونا (corona) در جهان و انتقال آن از طریق حیوان به انسان بیان کرد :این ویروس بالغ بر ۱۰ سال است که بین انسان و حیوان مشترک بوده و از حیوان به انسان منتقل می شده ولی اکنون این ویروس در بدن انسان جهش ژنتیکی داشته و( COVID- 19) خطرناک تر از ویروس انتقال یافته از حیوان است.

رفیعی پور با اشاره به این که مردم به خاطر رعایت بهداشت و حفظ ایمنی خود، محصولات و فراورده های گوشتی را از مراکز مجاز و فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنند، ذکر کرد :توصیه ما به مردم این است که همه فراورده های خام دامی، گوشت قرمز (Red Meat) ، مرغ، دیگر ماکیان و همچنين دام و طیور زنده و یا آبزیان را از مراکز مجاز و تأییدشده در شبکه توزیع سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

وی تأکید کرد:تمام مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی هستند و بیماری های مشترک بین انسان و دام بررسی می شود.

نظر شما