شناسهٔ خبر: 38431357 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

شکل اولیه زمین ۱۰ برابر سریع‌تر از تصور ایجاد شده است

خبرگزاری ایسنا

محققان دانشگاه

صاحب‌خبر -
محققان دانشگاه "کپنهاگ" می‌گویند شکل اولیه زمین تنها طی پنج میلیون سال ایجاد شده است که حاکی از شکل گیری ۱۰ برابر سریع‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

کارشناسان تاکنون تصور می‌کردند که این روند بین ۱۶.۷ تا ۵۰ میلیون سال طول کشیده است.

گروه محققان دانمارکی این نظریه سنتی را که می‌گوید زمین اولیه از طریق برخورد تصادفی اجرام بزرگ طی ده‌ها میلیون سال شکل گرفته است، رد کردند. درعوض، آن‌ها این ایده را مطرح می‌کنند که سیاره‌ها از طریق اجتماع نسبتاً سریع گرد و غبار کیهانی ایجاد می‌شوند.

"مارتین شیلر" نویسنده این مطالعه از دانشگاه کپنهاگ گفت: ما از گرد و غبار که اندازه‌ای میلی‌متری دارند، شروع کردیم. این ذرات همگی گرد هم می‌آیند، روی یک جرم در حال رشد می‌بارند و یک سیاره را می‌سازند.

وی افزود: این نظریه نه تنها از نظر پیامد‌های شکل گیری سریع زمین برای منظومه شمسی ما جالب است، بلکه می‌توانیم ارزیابی کنیم که سیارات در جایی دیگر از کهکشان چگونه شکل می‌گیرند.

کلید یافته‌های جدید از دقیق‌ترین اندازه گیری‌های تا به امروز از مخلوط ایزوتوپ‌های آهن در شهاب سنگ‌های مختلف بدست آمده است.

دکتر "شیلر" و همکارانش فقط یک نوع شهاب سنگ را با ترکیبی شبیه به زمین پیدا کردند که به "chondrites CI" معروف است.

گرد و غبار در این نوع شهاب سنگ توسط این گروه به عنوان بهترین معادل ترکیب منظومه شمسی توصیف می‌شود و می‌گویند به ترکیب گرد و غبار و گازی است که در دیسک ماده اطراف خورشید که منجر به تشکیل سیاره‌ها شده است، شبیه است.
 

نظر شما