شناسهٔ خبر: 38400301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«جمله» از پیوستن ایران به کشورهای آلوده به ویروس کرونا گزارش می دهد پایان یک ماه مقاومت

صاحب‌خبر -

 

 

شهلا منصوریه-
دبیر گروه اجتماعی/

ماجرا از پایان هفته گذشته شروع شد؛ زمانی که ایرانی ها صبح شان را با خبر دو قربانی کرونا آغاز کردند و بعد به سرعت فیلم آمبولانس و انتقال بیمار با برانکارد و لباس مخصوص در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تایید کرد. این در حالی بود که وزیر بهداشت پیش از این از وجود شایعاتی درباره کرونا در ایران بارها گفته بود اعلام کرده بود که وزارتخانه در این زمینه پنهانکاری نخواهد کرد. اکنون با تایید درگذشت دو نفر در قم و بستری تعدادی از افراد مشکوک به کرونا در شهرهای مختلف، ایران نیز به جمع کشورهای مبتلا به ویروس کرونا پیوست. با این حساب می توان گفت کشورمان به جمع کشورهای آلوده به کرونا پیوسته است. حالا می شود گفت ایران نیز بعد از یک ماه مقاومت بالاخره تسلیم شد.

در حالی که همه نگران ورود کرونا به ایران بودند، سرانجام این ویروس به ایران رسید و در گام اول دو قربانی گرفت. خبری که در ابتدا در توئیت مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، دلیلش کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش های مراقبت های ویژه قلمداد شد. بعد از آن، قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت از اختصاص بیمارستان کامکار در قم به بیماران کرونا و آماده سازی یک بیمارستان دیگر به عنوان پشتیبان خبر داد و گفت همه مردم بهتر است ماسک بزنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از تجهیز بیمارستان شهدای یافت‎آباد و دو بیمارستان خصوصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب تهران جهت مقابله با کرونا خبر داد.
باباجانی، همچنین در سفری که به قم داشته گفته بود؛ خوشبختانه ورود این ویروس به ایران با تأخیر بوده و در کشورهای منطقه دو سه هفته زودتر وارد شده؛ این درحالی است که این بیماری کشنده‌تر از آنفلوآنزا نیست و حتی بعضی از انواع آنفلوآنزا از کرونا هم کشنده‌ترند.
مبادی ورود ویروس کرونا شناسایی شود
درحالی که هنوز اطلاع درستی از وضع شیوع این بیماری در قم و کل کشور وجود ندارد، مسعود مردانی، عضو کمیسیون کشوری آنفلوآنزای کشور می گوید که با وجود اینکه درحال شناسایی افراد مبتلا به کرونا هستیم، موج دوم اپیدمی آنفلوآنزا در کشور هم گسترش یافته است.: «این نوع آنفلوآنزا به نسبت نوع گذشته که شایع شده بود سبک‌تر است، اما شیوع این بیماری کار را سخت‌تر خواهد کرد و پزشکان و متخصصان باید نهایت تلاش‌شان را برای تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر انجام دهند. برای تشخیص هرکدام از این بیماری‌ها آزمایش‌های مخصوصی وجود دارد که می‌تواند متخصصان را به نتیجه برساند.»
این موضوع در حالی مطرح می شود که نگرانی در شهرهای ایران موج می زند. رئیس اورژانس تهران اما از آمادگی لازم برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در تهران خبر می دهد. به گفته پیمان صابریان، اورژانس تهران از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را درباره شیوع احتمالی ویروس کرونا کسب کرده است. «نیروهای اورژانس تهران و اپراتورهای ما آموزش‌های لازم را در این مورد دیده‌اند. همچنین از نظر تریاژ و گرفتن شرح حال مناسب بیمار، آموزش‌های لازم به نیروهای اورژانس داده شده است و از نظر لباس و تجهیزات لازم در این زمینه کمبود نداریم و به مقدار مناسب تهیه شده و در انبار نگهداری می‌شود و در مجموع مشکلی در این زمینه نیست.»
این ماجرا به پایتخت ختم نمی شود. صبح دیروز در فضای مجازی شهرستان نوشهر، تصاویری دست به دست می شد که از ابتلای یک فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر خبر می داد. این در حالی است که مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشهر این موضوع را تکذیب می کرد.
به گفته سید رحیم سیدپور، فردی که تصویرش منتشر شده، دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا بود که به بیمارستان نوشهر مراجعه کرد و پس از معاینه پزشکی و تزریق دارو خوشبختانه مداوا و مرخص شد.
همچنین، دانشگاه علوم پزشکی بابل از شناسایی ۲ فرد مشکوک به کرونا در شهرستان بابل خبر داده و گفته بود که این ۲ فرد از قم به مازندران آمدند و بدون تماس با هر فرد و جمع حتی اعضای خانواده اشان، بلافاصله خودشان را به بیمارستان رساندند. این دو فرد در حال حاضر در بیمارستان آیت الله روحانی بابل در قرنطینه قرار دارند و حالشان هم مساعد است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران را پنج نفر اعلام کرده بود که شامل دو فوتی, دو بیمار بستری در قم و یک پزشک که از اراک به قم رفته است.
به گفته سعید نمکی؛ حدود ۲۴ نفر دیگر مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند که بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، وضعیت آنها به مردم اعلام می شود. پیش بینی وزارت بهداشت این است که اکثر این بیماران به ویروس کرونا مبتلا نیستند.
لازم به ذکر است؛ کرونا « نام خانواده ای از ویروس ها است که ۵۵ سال پیش یعنی سال ۱۹۶۵ میلادی کشف شد. « کروناویروس‌ “ (Coronaviruses) از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس و مرس را شامل می‌شود.
تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است که آخرین نوع آن همین ویروسی است که از شهر « ووهان» شیوع پیدا کرد.
ساختار ویروس های کرونا به گونه ای است که افرادی را که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و یا کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد. با این که ویروس های کرونا بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری فردی ویروس کرونا باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که بسختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.
با توجه به نوع ویروس کرونا، علایم آن می تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد. در مجموع دانشمندان تاکنون موفق شده اند زمان کمی پس از شیوع هر نوع ویروس کرونا راههای درمان‌ آن را پیدا کنند.

نظر شما