شناسهٔ خبر: 38392281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

«ابو فدک المحمداوی» به‌عنوان جانشین شهید «ابومهدی‌المهندس» تعیین شد

«الخال» عراق

درحالی که چهل روز از شهادت «ابومهدی‌المهندس» معاون سازمان الحشدالشعبی عراق درحادثه تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه سردار شهید سلیمانی و همرزمانش می‌گذرد، سازمان الحشد‌الشعبی عراق «ابو فدک المحمداوی» را به‌عنوان نایب رییس این سازمان انتخاب و جایگزین شهید ابومهدی‌المهندس کرد تا همچنان ثبات و اراده جدی بسیج مردمی در مبارزه با امپریالیسم و رژیم صهیونیستی را نشان دهد.

صاحب‌خبر -

ابومهدی المهندس، معاون سازمان الحشد‌الشعبی عراق که درحمله سیزدهم دی‌ماه آمریکا به کاروان الحشد درنزدیکی فرودگاه بغداد، به همراه سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر همرزمانشان به شهادت رسید، چندی پیش آیین گرامیداشت چهلمین روز شهادتش برگزار شد و طی مراسمی که سازمان الحشد‌الشعبی عراق روز پنج‌شنبه برگزار کرد، «ابو فدک المحمداوی» معروف به الخال( دایی) را به‌عنوان معاون جدید این سازمان معرفی کرد.
خبرگزاری دولتی عراق «واع»، دراین باره گزارش داد، «ابوعلی البصری» عضو ارشد سازمان الحشد‌الشعبی دراین‌باره گفت: الحشدالشعبی روز پنج‌شنبه نشستی را به منظورانتخاب معاون جدید این سازمان به جای شهید ابومهدی‌المهندس برگزار کرد که در آن نهایتاً با جانشینی «ابوفدک المحمداوی» موافقت شده است.
وی افزود: پس از موافقت الحشدالشعبی با انتخاب ابوفدک به‌عنوان جانشین ابومهدی‌المهندس، قرار است تا دو روز آینده فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز موافقت خود را در این خصوص اعلام کند.

ابوفدک همرزم سردار سلیمانی
ابوفدک، جانشین شهید ابو‌مهدی‌المهندس که روابط طولانی با شهید سردار قاسم سلیمانی داشته در حالی به‌عنوان دستیار رییس سازمان بدر عراق انتخاب شد که پیش از این، مأموریت‌های اطلاعاتی را برای این سازمان انجام داده است.
به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، هشام الهاشمی، کارشناس سیاسی عراقی در سخنانی درباره عبدالعزیز (ابو فدک) که در سمت رییس ستاد الحشدالشعبی به جای شهید ابومهدی‌المهندس تعیین شده است، گفت: عبدالعزیز المحمداوی (ابو فدک) که جانشین ابومهدی‌المهندس شده است و به او الخال (دایی) نیز گفته می‌شود، روابط دیرینه‌ای با سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه داشته و در سال‌۱۹۸۳ نیز همکاری سازمانی با سازمان بدرعراق به ریاست هادی العامری داشته و به‌عنوان دستیار العامری مأموریت‌های اطلاعاتی را برای این سازمان انجام داده است.
وی افزود: المحمداوی در سال‌۲۰۰۴ از تحویل سلاح سرباز زد و برای مقاومت در برابر آمریکایی‌ها گروه‌های ویژه‌ای را با حمایت مالی سازمان بدر تشکیل داد. وی در سال‌۲۰۰۶ بار دیگر به همکاری با المهندس پرداخت و گروه‌های او با دفتر سردار سلیمانی در ارتباط بودند و در نهایت با استقبال عماد مغنیه، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان، سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس؛ گردان‌های حزب‌الله عراق را به‌عنوان گروه‌های ویژه و کاملاً مجهز و آموزش‌دیده برای نبرد با آمریکایی‌ها تشکیل داد.

توانایی‌های تحسین برانگیز الحشدالشعبی
الحشدالشعبی عراق که از آن به‌عنوان بسیج مردمی در این کشور یاد می‌شود، تبلور ظرفیت گرانبهای جوانان عراقی است که در مقابله با فتنه تروریستی داعش، امتحان خوب و تحسین‌برانگیزی داشتند و توانستند تروریست‌ها را شکست داده و این کشور را به یکپارچگی گذشته خود بازگردانند و اکنون برای ساختن و بازسازی کشورشان بر تجربه‌های موفق و توانمندی‌های خود تکیه کنند.
حمله داعش نقطه عطف مهمی در جلب مشارکت مردم عراق برای تعیین سرنوشت کشور خود بود که با حکم مرجعیت این کشور مبنی بر لزوم حضور جوانان در جنگ برابر گروه‌های تروریستی، شکل تازه‌ای به خود گرفت. پس از حکم مرجعیت، سیل پرشور حضور جوانان عراقی برای نبرد با نیروی تروریستی داعش و دفاع از حریم کشور خود منجر به شکل‌گیری تشکیلاتی نظامی به نام «الحشدالشعبی» یا همان بسیج مردمی شد.
نهادهای مذهبی و سیاسی مختلف درعراق اقدام به نام‌نویسی و سازماندهی متقاضیان حضور در الحشدالشعبی کردند و زیرشاخه‌های متعددی را ذیل این سازمان مردمی تشکیل دادند. از جمله این زیرشاخه‌ها می‌توان به کتائب حزب‌الله، عصائب اهل الحق، سازمان بدر، کتائب سیدالشهداء، حرکة النجباء و... اشاره کرد. به‌طور قطع می‌توان گفت دلیل اصلی شکست داعش در عراق حضور نیروهای الحشدالشعبی در کنار ارتش این کشور بوده است.

الحشد‌الشعبی در مسیر تعیین سرنوشت
حال پس از شکست داعش، کشور عراق تجربه‌ای ارزشمند و ذخیره‌ای گرانبها در میان جوانان خود به دست آورده است که می‌تواند همچنان در مسیر تعیین سرنوشت این کشور ایفای نقش کند. مردمی بودن، تکیه بر جوانان و مبانی اعتقادی محکم، سه رکن اصلی الحشدالشعبی هستند که به‌وسیله آن‌ها می‌تواند بازیگر کلیدی تحولات آینده عراق باشد. البته در این میان نباید فتنه‌های جدید غربی و عبری را در این کشور فراموش کرد که با توطئه و فشارهایی برای انحلال الحشدالشعبی تلاش‌هایی کردند. دریکی از مواضع کشورهای غربی در قبال الحشدالشعبی، مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه آذرماه سال گذشته در دیداری که با نخست‌وزیر اقلیم کردستان در پاریس داشت، صراحتاً از دولت بغداد خواست تا همه گروه‌های شبه‌نظامی از جمله واحدهای الحشدالشعبی را منحل کند!

شکست آمریکا در انحلال بسیج مردمی عراق
در ماه‌های اخیر نیز با شروع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این موضوع به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن عراق از سوی آمریکا تبدیل شده است و مقامات آمریکایی مکرراً از انحلال الحشدالشعبی در ازای صدور معافیت عراق از این تحریم‌ها صحبت کردند.
در همین راستا فراکسیون پارلمانی سازمان بدر عراق چندی پیش در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر انحلال الحشدالشعبی به‌عنوان شرط معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اعلام کرد: «شرط واشنگتن برای انحلال این نیرو در مقابل معافیت از تحریم‌های ایران امری 
توجیه ناپذیر است؛ چرا که الحشدالشعبی، یک نیروی قانونی است. پیش از آن نیز یکی از رهبران عصائب اهل الحق عراق نیز از وجود فشارهایی از سوی آمریکا برای انحلال الحشدالشعبی 
خبر داده بود. همچنین در دی‌ماه سال جاری، شبکه سعودی العربیه، فهرستی از اسامی ۶۷‌گروه از زیرشاخه‌های سازمان الحشدالشعبی عراق را منتشر و ادعا کرد آمریکا از دولت عراق خواسته تا این گروه‌ها را تحریم و خلع سلاح کند. کمی پس از آن نیز خبری مبنی بر احتمال بمباران مواضع الحشدالشعبی از سوی رژیم صهیونیستی و تحت حمایت آمریکا منتشر شد. این خبرها با موضع اخیر وزیر امور خارجه عراق در خصوص رد هرگونه درخواست برای انحلال الحشدالشعبی، رسمیت یافت و به‌نظر می‌رسد تلاش زیادی از سوی کشورهای غربی خصوصاً آمریکا برای از بین بردن این تشکیلات مردمی صورت گرفته است.
 

نظر شما