شناسهٔ خبر: 38392208 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

ملت ایران در روز موعد پای صندوق‌های رای آمدند تا تکلیف 290 نماینده مجلس یازدهم را با انگشتان جوهری خود تعیین و نمایندگان منتخب را برای تغییر راهی بهارستان کنند

خانه‌تکانی به وسعت ایران

دوم اسفند رسید. یک رویداد متفاوت در قاب اتفاقات سال 1398 به شیرینی گذشت. مردم بار دیگر وارد میدان دیگر شدند تا با انگشتان جوهری خود نمایندگان منتخب را راهی بهارستان کنند. این اولین جشن ملی و سیاسی مردم در«گام دوم انقلاب» بود و در صفحه سیاسی ثبت شد. مردم نجیب و قدرشناس ایران باوجود گلایه‌مندی از وضعیت موجود اقتصادی و دغدغه‌های معیشتی تفاوت انتخابات را درک کردند؛ انتخابی که شروعی برای تغییر 290 صندلی بهارستان شد. مردم ایران در چهارگوشه خاک کشور، با وجود نگرانی از شیوع ویروس و تلاش برای بهبود وضعیت و ایجاد تغییر، صف به صف برای انتخاب بهترین‌ها ایستادند. از امروز همه منتظرند تا تکلیف 290 نماینده پارلمان یازدهم توسط خودشان مشخص شود.

صاحب‌خبر -

ماراتن رقابت هزاران کاندیدای انتخاباتی ساعت 8 صبح جمعه، دوم اسفند آغاز شد. فرایند اخذ رای انتخابات یازدهمین دوره مجلس و اولین دوره میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی شعب اخذ رای پرشور بود. هرچه از ساعات آغاز رای‌گیری می‌گذشت، شور انتخابات مجلس یازدهم به اوج خود می‌رسید و مشاهدات میدانی حکایت از حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای داشت. بیش از 400 خبرنگار مقیم و غیرمقیم رسانه‌های خارجی حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان در پنج استان(تهران، خراسان‌رضوی، شمالی، فارس و قم) را پوشش دادند.
بیش از 57 میلیون واجد شرایط رای‌گیری در 208 حوزه انتخابیه در این انتخابات شرکت کردند و مردم از شرق و غرب تا شمال و جنوب کشور در روز موعد پای صندوق‌های رای آمدند تا تکلیف 290 نماینده پارلمان یازدهم را با انگشتان جوهری خود تعیین و نمایندگان منتخب را برای تغییر راهی بهارستان کنند.

بازی با استامپ
شایعات پررنگ‌کردن کرونا ویروس در فضای مجازی طی ساعت‌های منتهی به انتخابات به اوج خود رسید. یکی از موارد مورد تاکید در راستای کاهش مشارکت مردم استفاده مشترک از استامپ بود. در همان ساعت‌های ابتدایی آغاز رای‌گیری طبق اعلام ستاد انتخابات در تمام شعب اخذ رای مواد ضد‌عفونی‌شده قرار داده شد و مهم‌تر اینکه به‌منظور رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا استفاده از استامپ برای اثر انگشت در برخی شعب اختیاری شد.
جالب این است که طبق مشاهدات میدانی از شعب اخذ رای، تعدادی از رای‌دهندگان بعد از ثبت اثر انگشت پنبه‌های بهداشتی الکلی را برای پیشگیری استفاده می‌کردند. طبق آنچه رییس ستاد انتخابات اعلام کرد در همان ساعت‌های ابتدایی آغاز انتخابات نیم میلیون از مردم تهران در انتخابات شرکت کردند و رای خود را به صندوق‌ها انداختند. همچنین طبق اعلام وزیر کشور تا ساعت 12 روز جمعه، مشارکت مردم همانند دوره‌های قبل برآورد شد. به گفته عبدالرضا رحمانی‌فضلی تا ساعت 12 حدود 7/5 تا 7/700 میلیون نفر شرکت کردند. جعفری، رییس ستاد انتخابات در ساعت 16 از شرکت بیش از 34 درصد جمعیت واجد شرایط خبر داد.
همچنین رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در ساعت‌های بعد از ظهر از آمار واصله به ستاد انتخابات کشور درباره میزان مشارکت خبر داد و گفت: مشارکت در انتخابات بیش از دوره گذشته بوده است.
توجه به تخلفات انتخاباتی بخش دیگری از انتخابات 
روز گذشته بود. طبق اعلام عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان تا ساعات عصر روز جمعه تخلف مهمی گزارش نشد. همچنین طبق اعلام دادستان پاکدشت، در راستای عزم جدی دستگاه قضایی مبنی بر حفاظت و صیانت از آرای مردمی و همچنین مبارزه با خرید و فروش رای تاکنون نزدیک به 30 نفر از متخلفان دستگیر شدند. برخورد با متخلفان تا آخرین ساعات رای‌گیری ادامه داشت.

حضور پرشور مردم قم
گزارش‌ها از استان قم حکایت از این داشت که مردم از نخستین ساعات اول صبح با حضور در حرم حضرت معصومه؟س؟ در صف‌های طولانی ایستادند تا رای خود را به صندوق بیندازند. بار دیگر مردم این استان حماسه‌ای دیگر آفریدند و مراجع عظام تقلید نیز از همان ساعات ابتدایی رای خود را به صندوق انداختند.
گزارش‌ها از سایر استان‌های کشور نیز حکایت از حضور پرشور مردم داشت. طبق اعلام استانداری خوزستان مشارکت مردم سراسر این استان چشمگیر عنوان شد.
اصفهانی‌های همیشه در صحنه هم بار دیگر با مشارکت خود کشور را بیمه کردند. پیرزنی عصازنان با چهره‌ای که گرد تجربه بر آن نشسته بود اینگونه گفت که به هر مردنی باشد برای ایران می‌آید.
آذربایجان‌شرقی نیز شاهد ماراتن 300 نفر برای رسیدن به 19 کرسی مجلس بود. طبق اعلام رییس ستاد انتخابات این استان، دو میلیون و 977 هزار و 896 نفر واجد شرایط رای دادن بودند. در آذربایجان‌غربی نیز تعداد صندوق‌های رای با رشد 3 درصدی مواجه بود که از مجموع صندوق‌ها، هفت صندوق متعلق به اقلیت‌های دینی بوده و 6 صندوق در ارومیه و یک صندوق در سلماس مستقر بودند.

رای‌دادن در کنار مزار حاج قاسم
کرمانی‌های میزبان سردار مقاومت نیز با حضور در کنار مزار شهید سلیمانی حماسه‌ای دیگر آفریدند. همزمان با برگزاری انتخابات، یک صندوق رای در گلزار شهدای کرمان و در جوار مزار شهید سلیمانی مستقر شد و مردم با تشکیل صفوف طولانی در کنار شهید مقاومت رای خود را به صندوق انداختند.
زائران حرم مطهر رضوی نیز از ساعتی قبل از شروع رسمی انتخابات، با حضور در صفوف رای، حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند.
خبرها از استان سیستان و بلوچستان حکایت از حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با وجود کهولت سن و ناتوانی جسمی داشت. همچنین کردستانی‌ها نیز در صفوف منظم پای صندوق رای آمدند تا وحدت بین شیعه و سنی را بیش از پیش در صف‌های وحدت و اقتدار به نمایش بگذارند.
برخی از حوزه‌های انتخابیه مردم با در دست‌‌داشتن عکس سردار سلیمانی در حوزه انتخابیه حاضر شدند. آنها اعتقاد داشتند با رای خود انتقام سردار شهیدان را می‌گیرند. در گوشه گوشه ایران برخی از حاضران پای صندوق‌های رای به نیابت از «حاج قاسم» یا به نیابت از «محسن حججی» و «ابراهیم هادی» رای خود را به صندوق انداختند. تعدادی از عروس و دامادهای کشورمان هم با حضور پای صندوق‌های رای به کاندیدای مورد نظرشان رای دادند. همچنین در فضای مجازی تصاویری از حضور جانبازان منتشر شد.
 سمنان، گلستان، قزوین، یزد، بوشهر، همدان، مازندران، گیلان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، البرز، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، ایلام و... با حداکثر شور انتخاباتی پای صندوق‌های رای حاضر شدند.
امروز مردم با خانه‌تکانی در خانه ملت منتظرند تا تکلیف 290 نماینده پارلمان یازدهم مشخص شود.

نظر شما