شناسهٔ خبر: 38368894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از ساعت ۸ دوم اسفند رقم خورد؛

حضوری دیگر در شهر انقلاب/ حماسه‌ای با انگشت‌های رنگی

قم - مردم انقلابی و همیشه در صحنه قم در اولین دقایق شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان پای صندوق‌های رأی رفتند تا حماسه دیگری در تاریخ این شهر رقم بزنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان همزمان با سراسر کشور از ساعت ۸ صبح دومین روز از آخرین ماه امسال در استان قم آغاز شد.

جمع کثیری از مردم قبل از ساعت ۸ صبح در محل‌های اخذ رأی حضور یافتند تا در اولین دقایق انتخابات به وظیفه دینی و ملی خود عمل کرده باشند.

حدود ۲۰ هزار نفر انتخابات قم را برگزار می‌کنند و ۶۶۹ شعبه اخذ رأی برای این دوره از انتخابات در قم درنظر گرفته شده است که ۵۸۶ شعبه ثابت و ۸۳ شعبه سیار است.

طبق اعلام مسئولان استان بیش از ۸۲۶ هزار نفر در قم واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند که از این تعداد ۴۲ هزار و ۶۸۸ نفر رأی اولی هستند.

۶۶۹ بازرس بر روند اجرای انتخابات در شعب مختلف اخذ رأی نظارت دارند که از این تعداد ۵۷۱ بازرس در شهر قم و ۹۸ بازرس هم در بخش‌های مختلف و دیگر شهرستان‌های استان امروز حضور دارند تا انتخابات بدون کوچک‌ترین تخلفی برگزار شود.

۹۳ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ۲ داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان در این دوره از انتخابات در استان قم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

استان قم سه نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

حضور لاریجانی و مراجع تقلید در انتخابات

علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده است در اولین ساعات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان در قم رأی خود را به صندوق شماره ۴۳۵ انداخت.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در نخستین ساعات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رأی خود را به صندوق سیار انداخت.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی نیز صبح امروز جمعه آرای خود را به صندوق سیار شماره ۵۶۲ انداخت و در این انتخابات شرکت کرد.

همچنین آیت الله العظمی جعفر سبحانی در اولین ساعات رأی گیری، در این دوره از انتخابات شرکت کرد.

آیت‌الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی نیز امروز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد و آرای خود را در صندوق سیار شماره ۵۶۳ انداخت.

لازم به ذکر است که صندوق‌های سیار انتخابات به دفاتر سایر مراجع تقلید قم نیز در حال ارسال است تا در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان شرکت کنند.

کرونا مانع حماسه آفرینی نشد

بررسی میدانی خبرنگار مهر از چند شعبه اخذ رأی در سطح شهر قم از همان ساعات اولیه صفوف مختلف مردم برای اخذ رأی و حضور در سرنوشت خود دیده می‌شود.

مردم انقلابی قم با حضور در پای صندوق‌های رأی حامل پیام‌های مختلفی هستند از جمله اینکه فشار و تحریم اقتصادی و مشکلات آن باعث نشده آنها از نظام خود فاصله بگیرند و اینکه رأی آنها اهرمی برای تثبیت و امنیت کشور و نظام آنها است و حتی ویروس کرونا و ترس از آن مانع حضور نخواهد شد.

آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی استاد سطوح عالی حوزه و تولیت مسجد اعظم قم، آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) نیز امروز در انتخابات شرکت کردند.

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی نیز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت و رأی خود را به صندوق انداخت.

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی نیز با حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رأی خود را به صندوق انداخت.

درج اثر انگشت الزامی نیست

استاندار قم اظهار داشت: همه تمهیدات لازم و بهداشتی برای برگزاری انتخابات با شکوه و گسترده اندیشیده شده و مردم بدون هیچ نگرانی می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند.

به گفته بهرام سرمست، در شعب مختلف انتخابات الزامی برای درج اثر انگشت در برگه رأی وجود ندارند و برای کنترل ویروس کرونا همه تمهیدات لازم صورت گرفته است.

وی افزود: مواد ضد عفونی کننده در کنار صندوق‌های رأی فراهم شده است و از مردم هم خواسته شده از خودکار شخصی استفاده کنند و همه احتیاط‌های لازم برای کنترل ویروس کرونا صورت گرفته است.

حضور در انتخابات یک تکلیف شرعی است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نیز پس از انداختن رأی خود در صندوق انتخابات بر ضرورت شرکت در انتخابات تأکید کرد و گفت: حضور در انتخابات یک تکلیف شرعی است و باید به آن عمل شود.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی بر ضرورت حضور گسترده و با شور و نشاط در انتخابات تأکید کرد و گفت: در راستای تشکیل یک مجلس قوی باید مردم در انتخابات حضوری پررنگ داشته باشند.

امروز در هر کدام از شعب مختلف اخذ رأی حماسه‌هایی دیده می‌شود که نه قلم و نه قاب دوربین‌ها از توصیف آن عاجز می‌ماند حضور جانبازان شیمیایی، سالمندان ویلچر نشین و رأی اولی‌هایی که با چهره خندان و بشاش خود ارکان نظامی که هرچند در شکل‌گیری آن حضور نداشتند اما در تقویت آن حضوری چشمگیر دارند.

دست نوشته‌های قمی‌ها در انتخابات

خبرنگار مهر از صبح به شعب مختلفی برای گرفتن گزارش مراجعه کرده و اکنون که چندین ساعت از شروع رأی گیری می‌گذرد در برخی مساجد سطح شهر و بخصوص در مناطق پایین شهر قم مردم دست نوشته‌هایی در دست دارند که حامل این پیام است که «کرونا که سهل است اگر تمام ویروس‌های واگیردار در قم نازل شود نمی‌تواند ما را از حضور در انتخابات منصرف کند».

عهده‌ای از مردم هم پوسترهای شهید سردار سلیمانی را در دست داشته و بر آن هم نوشته‌اند ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم به قدری در این شعب انگیزه و شور و حال دیده می‌شود که نمی‌تواند با گزارش و عکس آن را وصف کرد.

هیچ تخلفی در انتخابات قم گزارش نشده است

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان قم در ستاد انتخابات استان قم در محل استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه گزارشی مبنی بر تخلف انتخاباتی در قم تاکنون دریافت نشده است، گفت: در هر شعبه اخذ رأی یک بازرس وجود دارد و ۶ بازرس ویژه با تأیید وزارت کشور بر روند انتخابات قم نظارت دارند.

محسن بهشتی گفت: صندوق‌های اخذ رأی سیار هم برای شهروندانی که توانایی حضور در شعب اخذ رأی ندارند فراهم شده است و تدابیر بهداشتی کاملی هم در شعب اخذ رأی وجود دارد.

معاون استاندار قم افزود: در هر منطقه‌ای سه نفر از همکاران ما در ستاد بازرسی حاضر هستند تا نظارت بر حسن اجرای انتخابات در قم کامل شود.

انتخابات قم در امنیت و سلامت کامل در حال برگزاری است

فرمانده نیروی انتظامی استان قم با حضور در ستاد انتخابات قم در استانداری قم اظهار داشت: در ۶۹۹ شعبه اخذ رأی در قم و هم‌چنین مناطق استان انتخابات امن و سالمی در حال برگزاری است و قانون هم تکلیف نیروی انتظامی را در زمینه انتخابات مشخص کرده است.

سردار عبدالرضا آقاخانی ادامه داد: تمهیدات برای امنیت انتخابات قم مانند رصد اطلاعات و امنیت از ماه‌های قبل شروع و تا امروز نیروی انتظامی به تکلیف خود مبنی بر امنیت انتخابات قم اشراف کامل دارد.

وی افزود: نیروی انتظامی قبل از شروع انتخابات در شعب مختلف اخذ رأی در قم و سایر مناطق حاضر هستند تا مردم با آرامش و امنیت کامل در انتخابات حضور داشته باشند.

نظر شما