شناسهٔ خبر: 38368272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از دقایقی پیش همزمان با سراسر کشور؛

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در مشهد آغاز شد

مشهد - یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز همزمان با سراسر کشور در مشهد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز همزمان با سراسر کشور در مشهد آغاز شد.

استان خراسان رضوی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی چهار میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۱۰ نفر واجد شرایط رأی دارد و از این تعداد سهم بیشتر با دو میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۸۲ متعلق به خانم‌ها و سهم کمتر با دو میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۲۸ متعلق به آقایان است، همچنین در این دور انتخابات ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ رای‌اولی می‌توانند در پای صندوق‌های رأی حضور یابند و به نامزدهای مدنظر خود رأی بدهند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی در ۱۲ حوزه انتخابیه اصلی و ۶۳ حوزه انتخابیه فرعی برگزار می‌شود و همچنین ۳۰ فرمانداری و ۴۵ بخشداری به عنوان حوزه‌های اصلی و فرعی فعالیت می‌کنند.

رشد ۳۸ درصدی شعب اخذ رأی

استان خراسان رضوی مجموعاً دارای ۴۰۲۳ شعبه اخذ رأی می‌باشد که نسبت به انتخابات دور گذشته ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

۲۰۳۷ بازرس متمرکز و ۴۱۰ بازرس غیر متمرکز نیز در سطح استان فعالیت می‌کنند و بر جریان انتخابات نظارت دارند. همچنین ۷۵ هزار نفر به صورت مستقیم در اجرای انتخابات در استان به صورت مستقیم دخیل هستند.

بر اساس اعلام معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی ۶۶ درصد داوطلبان کاندیداتوری نمایندگی مجلس از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند که این آمار در هیأت‌های اجرایی ۹۶ درصد، هیأت‌های نظارت ۴۶ درصد و هیأت نظارت مرکزی ۶۴ درصد بوده است.

تعداد قطعی نامزدهای تأیید صلاحیت شده استان در تاریخ ۲۲ بهمن، ۶۵۴ نفر بوده است و از این تعداد ۳۳۳ نفر نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات بوده‌اند که با انصراف ۵۵ نفر از آنها، شمار نامزدهای حوزه انتخابیه مشهد و کلات به ۲۷۸ نفر رسیده است و لازم به ذکر است که در روند انتخابات ۸۹ نفر انصراف داده‌اند.

پس از مشهد حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه با ۶۰ کاندیدا دومین حوزه انتخابیه از نظر تعداد نامزدهای تأیید صلاحیت شده در استان است و پس از آن حوزه انتخابیه سبزوار قرار دارد که در این حوزه ۴۰ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان حراز صلاحیت شده‌اند. حوزه انتخابیه گناباد و بجستان نیز با ۱۲ کاندیدا کمترین تعداد نامزدهای قطعی را به خود اختصاص داده است.

حوزه‌های انتخابیه کاشمر با ۲۷، تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات با ۲۱، تربت‌جام و تایباد با ۳۱، قوچان با ۲۳، چناران و بینالود با ۲۴، درگز با ۲۸، خواف و رشتخوار با ۲۷ کاندیدا و فریمان و سرخس با ۲۸ کاندیدا دیگر حوزه‌های انتخابیه استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است، رأی گیری به مدت ۱۰ ساعت یعنی تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم و با تصمیم ستاد انتخابات کشور این زمان تمدید خواهد شد. مهلت تبلیغات قانونی نامزدها هم ساعت ۸ صبح اول اسفندماه در فاصله ۲۴ ساعت مانده تا آغاز انتخابات به پایان رسید.

نظر شما