شناسهٔ خبر: 38344856 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

هشدار درباره افزایش بی‌رویه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران

مدیر مؤسسه تغذیه و سلامت عمومی کشور معتقد است، ۹۰ درصد مردم ایران به علت کم مصرف کردن شیر و لبنیات دچار کمبود کلسیم هستند و افزایش بی رویه مصرف نوشابه های گازدار دارای املاح فسفات مانع جذب کلسیم و در نتیجه فزونی عارضه های ناشی از کمبود آن می شود.

صاحب‌خبر -

ربابه شیخ الاسلام روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا ادامه داد:حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور در معرض خطر شکستگی های ناشی از پوکی استخوان هستند و استفاده زیاد این نوشابه ها به علت وجود قند باعث چاقی و بیماری های دیگر می شود.

او گفت :افراد علی الخصوص دانش آموزان باید از مصرف نوشابه های گازدار جلوگیری کرده و نوشیدنی های سنتی مثل شیر دوغ یا انواع آبمیوه را جایگزین آن ها کنند.

یک کارشناس مسائل بهداشت و سلامت افزود :سوءتغذیه بچه در زمان مدرسه عامل کوتاهی قد، تقلیل بهره هوشی، افزایش ابتلا به بیماریها ، افزایش مرگ ۲ تا هشت برابر خردسالان هم سن و افت تحصیلی است و به علت رشد جسمی کودکان به ویژه جهش رشد در دوران بلوغ نیاز به ماده های مغذی بیشتر می شود.

او با بیان اینکه نقش ریزمغذی ها در قدرت یادگیری دانش آموزان قابل توجه است، گفت :به عنوان نمونه کمبود ید باعث کاهش ضریب هوشی تا ۱۳.۵ واحد و کمبود آهن باعث کمبود ضریب هوشی به مقدار ۱۰ واحد می شود و کمبود ریزمغذی ها اثرهای مختلفی بر تندرستی کودکان و در نتیجه جامعه دارند.

به گفته شیخ الاسلام، من جمله اثرات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و روانی کمبود ریزمغذی ها شامل آسیب مغزی، اختلال عملکرد مغز، نقص عملکرد سیستم عصبی، کاهش ضریب هوشی ومهارت یادگیری، اخلال رشد خستگی، ضعف ، بی اعتنایی ، اختلال بینایی، عجز در شنوایی و بیان و رنگ پریدگی است.

او خاطر نشان کرد:طبق بررسی های انجام شده، رایج ترین کمبود ریز مغذی ها در دوران کودکی املاح ید، آهن، کلسیم و ویتامین ها« آ» و« د» است و ویتامین« آ» در رشد ومقاومت بدن در مقابل بیماری ها حفظ قدرت بینایی سلامت پوست نقش مهمی ایفا می کند.

مدیر موسسه تغذیه و سلامت عمومی کشور اعلام کرد :هر نوع خوراکی بصورت بسته بندی شده مصرف شود، بسته بندی هم مثل خیلی از فاکتور های دیگر مواد غذایی تحت نظارت و کنترل شرکت تولید کننده و همینطور اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت است.

او خاطر نشان نمود :نوع بسته بندی مواد غذایی بسته به شرایط و زمان دوام مورد نظر متفاوت بوده، مثلا بسته بندی غیر قابل نفوذ که مخصوص شرایط نگهداری بیرون ار یخچال و طولانی مدت است و مصرف‌کنندگان باید به شرایط درج شده روی بسته بندی توجه و با توجه به زمان تولید تاریخ انقضا و وضعیت نگهداری اقدام به انتخاب ماده غذایی موردپسند کنند.

این کارشناس بهداشت و سلامت تأکید کرد:آبمیوه های صنعتی نام تجارتی دارند و امکان دارد شامل آبمیوه طبیعی و یا نوشیدنی بر پایه آب میوه و حاوی مواد افزودنی باشند، نکتار میوه هم یک نوشیدنی بر پایه میوه بوده که دارای مقادیر متفاوت از آب میوه وشکر است.

نظر شما