شناسهٔ خبر: 38337541 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

«علاج اصولی فقر استقرار عدالت است»

صاحب‌خبر -

یک کارشناس متخصص کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد با بیان اینکه امروز مهم‌ترین اقدام در کشور مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است، عنوان کرد: باید صحنه را از سه دشمن بزرگ یعنی فساد، تبعیض و ناامنی پاک کنیم، در واقع هر کس خواهان مبارزه عملی کارآمد با دشمنان این ملت است باید با فساد مبارزه کند.

دکتر لیلا ناصری دکترای حقوق بین الملل، اساس سیاست کلی اقتصادی کشور را رفاه عمومی و عدالت اجتماعی دانست و ادامه داد: نیروی انسانی کارآمد و ظرفیت‌های مادی و معنوی دو عنصر قوی در هر نظام هستند که برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در این خصوص می‌تواند معیشت مردم را سامان دهد و این امر نیز مستلزم مبارزه با فساد است.

وی با اشاره به عوامل انحطاط و عقب‌ماندگی کشورها، تصریح کرد: فساد، فقر و تبعیض از مهمترین عوامل است، چراکه اگر با این سه عامل در کشور مبارزه شود، اصلاحات به معنای حقیقی تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایه شوم و از این سه عنصر مخرب نشات گرفته و  بسیاری از ناامنی‌ها به خاطر فساد و فقر است.

این کارشناس متخصص کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد در رابطه با راه‌کارهای عملی برای مبارزه با فقر، اظهار کرد: مبارزه با فقر یعنی تلاش برای اینکه ثروت ممکنی که می‌شود از منابع ملی استخراج شده و به دست آید، اولا به شکل بهینه استخراج شود و بعد به شکل بهینه مصرف شده و در نهایت اسراف نشود.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه فساد یعنی فساد اخلاقی، فساد کاری، عدم احساس وجدان در تقدیم خدمات عمومی و عدم احساس مسوولیت در مواجهه با افکار عمومی و ذهن‌های مردم، تاکید کرد: مساله بعدی تبعیض است، تبعیض یعنی به جای ملاحظه قابلیت‌ها، استحقاق و ملاحظه خدا و قانون؛ تنها ملاحظه رابطه‌ها شود.

ناصری با بیان اینکه مسوولان کشور در قوه‌های مجریه، قضائیه و مقننه باید با فقر و فساد و تبعیض در این مملکت مبارزه کنند، تصریح کرد: اگر مسوولان خواهان تامین امنیت کشور، وضع معیشت مردم و عزت بین‌المللی هستند، تنها راه آن مبارزه با همین‌هاست.

این دکترای حقوق بین‌الملل با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین(ع) در این رابطه، اظهار کرد: «ویرانی زمین، از تنگ‌دستی مردم زمین حاصل می‌شود»، یعنی وقتی مردم تنگ دست بودند، زمین ویران می‌شود. حضرت، در این عبارت می‌خواهند به مالک اشتر بگویند: سرزمینی که تو داری به آنجا می‌روی، اگر توانستی مردمش را ثروتمند کنی، آباد خواهد شد، اما اگر مردم را فقیر نگه داشتی یا فقیر کردی، این سرزمین هم آباد نخواهد شد و ویرانه خواهد ماند. مردم هستند که با نشاط خودشان و با توانایی‌هایی که پیدا می‌کنند، سرزمین‌شان را آباد می‌کنند.

وی تاکید کرد: هر کاری در کشور صورت می‌گیرد، باید با هدف رفع فقر و محرومیت و ایجاد رونق در زندگی عمومی مردم، نه بخشی از مردم و قشرهای خاص باشد. در چنین فضایی است که مردم می‌توانند به هدف والای آبادی ایران، دست پیدا کنند،  فضایی که خیرات جامعه به نحو صحیح میان مردم تقسیم شود و هر کس استعداد خود را به صحنه بیاورد و بهره آن را ببرد و نظام و حکومت مراقب باشد که هم به کسی ظلم نشود و هم هیچ‌کس محروم نماند.

ناصری با بیان اینکه بزرگ بودن خطا به دو چیز است، عنوان کرد: یکی اینکه خود خطا بزرگ باشد مثلاً فسادهای مالی بزرگ یا خیانت های بزرگ، یکی هم اینکه خطا کننده، مسوول یا شخص مورد اعتماد باشد. گاهی سرزدن خطاهای کوچک از انسان‌هایی که از آنها انتظار امانت می‌رود، ضررش خیلی بیشتر از خطاهای بزرگ دیگران است. باید با این خطاها برخورد شود، چراکه این مسایل در کارایی نظام تأثیر دارد. در این میان برخورد با فساد نیز موجب می‌شود که افراد دقت بیشتری کرده و دست‌های خیانت کار بترسند و عقب بکشند.

این کارشناس کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد در خاتمه علاج فقر به شکل اصولی در هر جامعه ای را از راه استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه در محیط جامعه دانست و گفت: در این صورت است که دست‌اندازان به حقوق دیگران، نمی‌توانند ثروتی که حق همگان است، به سود خود مصادره کنند.

انتهای پیام

نظر شما