شناسهٔ خبر: 38287740 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

چگونه از بروز کروناویروس جدید پیشگیری کنیم؟

کرونا ویروس، بیماری که با ظهور نوع جدید آن از ووهان چین، بار ديگر موجب نگرانی بین المللی شده ­ است و بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی شرایط اضطرار جهانی برای این بیماری اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

 ظن بالینی به کرونا (corona) ویروس جدید بر مبنای مجموعه ­ای از علایم بالینی و سابقه مسافرت و یا تماس با مورد محتمل یا قطعی بیماری، ایجاد و بر اساس نمونه ­گیری از بیماران و تائید آزمایشگاهی قطعی می ­شود. گرچه ممکن است ویروس در خون و ادرار وجود داشته باشد، اما بهترین نمونه جهت آزمایش، نمونه تنفسی فوقانی یا تحتانی است؛ به طوریکه نمونه گرفته می ­شود و جهت انجام PCR به آزمایشگاه­­ مرجع معرفی ­شده و ارسال می­ شود.

درمان کروناویروس (Coronaviruses) جدید نیز حاوی اقدامات حمایتی، اصلاح اختلالات آب و الکترولیت، تجویز دارو های ضدویروسی و ضدباکتریایی با طیف وسیع است.

چطور از پیدایش کروناویروس جدید پيش‌گيري کنیم؟

خوش بختانه حدود ۷۵ درصد موارد بیماری کروناویروس جدید، با اقدامات کنترلی قابل پیشگیری است.

بر اساس توصیه های مرکز مدیریت بیماری های واگیر، برای پيش‌گيري از ابتلا به این بیماری باید یک سری اقدامات کنترلی انجام شود.

این اقدامات در سطوح زیر ارائه می­ شوند:

- اطلاع رسانی و اموزش کلیه مردم:

این کار از طريق نظام پزشکی و هلال احمر با ارسال پیامک لینک اموزش همگاني و همچنين از طريق شبکه­ های مجازی انجام شده یا در دست انجام است.

باید توجه کرد که اطلاع رسانی درست باعث می­ شود تا عامه مردم با راه­ های انتقال و روش­ های پيش‌گيري از این بیماری، بیشتر اشنا شوند و با رعایت موارد، از انتشار بیماری کاسته شود؛ همچنین با شناخت علائم بیماری کرونا، به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند و از ميزان کشندگی بیماری کاسته شود.

- اموزش و بیماریابی مسافران:

تا به حال از ۸۰ نفر دانشجوی ایرانی در چین، ۵۷ نفر وارد ایران شده اند و توسط تیم پزشکی معاینه و تا دو هفته قرنطینه شده ­اند و قرنطینه (Quarantine) این دانشجویان فردا پایان می یابد.

در عین حال محدود شدن مسافرت به کشور چین، تشکیل جلسات تیم پاسخ سریع مرکز مدیریت بیماری های واگیر و انستیتو پاستور، از دیگر اقدامات کنترلی بوده است.

- هوشیاری کارکنان خدمات درمانی نسبت به مسافران چینی یا سابقه مسافرت به چین:

ازآنجاکه یکی از معیار های ظن بالینی در این بیماری، سابقه مسافرت به چین است، آموزش کارکنان خدمات سلامت در این زمینه به بیماریابی کمک قابل­ توجهی می کند.

- رعایت دقیق موازین کنترل عفونت توسط کارکنان خدمات درمانی:

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، لازم است کارکنان خدمات سلامت با استفاده­ به جا از وسایل محافظت فردی و ترتیب صحیح پوشیدن و درآوردن این وسایل، آشنایی کامل داشته باشند.

باید توجه کرد که در کرونا ویروس جدید، استفاده از ماسک جراحی در فاصله کم تر از یکی دو متری از بیمار لازم است.

نظر شما