شناسهٔ خبر: 38247460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری در طرح‌های نیمه‌تمام پتروشیمی

صاحب‌خبر -

وزیر نفت خبر داد

سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری در طرح‌های نیمه‌تمام پتروشیمی

 گروه پتروشیمی- وزیر نفت گفت: تا پنج سال آینده برای اجرای طرح‌های نیمه‌تمام باید حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ‌انجام شود و در مجموع، فرصت ۴۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود دارد.

بیژن زنگنه در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت که با حضور معاونان وزیر نفت و مدیران ارشد شرکت‌های تابعه و نیز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با بیان اینکه افزون بر این راه‌ها باید از ابزارها و روش‌های دیگری نیز برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده کرد، گفت: حداقل در پنج سال آینده طرح‌های نیمه‌تمام بخش پتروشیمی ‌بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که این طرح‌ها هیچکدام عقب افتاده نیستند و در حال پیشرفت هستند و سرمایه‌گذاران قادر به تأمین این هزینه هستند؛ اما هرچه بتوانیم از سرمایه‌های خرد در جامعه استفاده کنیم امکان تکمیل این طرح‌ها و طرح‌های جدیدتر بیشتر فراهم می‌شود.

وزیرنفت افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار طرح در پتروشیمی ‌نهایی شده است که هنوز شروع نشده‌اند، مانند طرح‌های میانی و پایین‌دستی پتروشیمی ‌و یا طرح‌هایی در زنجیره الفین که هر طرح تا پنج میلیارد دلار هزینه در بر دارد و الفین‌هایی با خوراک ترکیبی هستند که بسیار برای ما مؤثرند و در مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار هستند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان تا ۲۰ میلیارد دلار در طرح‌های پتروپالایشگاهی و بهسازی پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ‌و پتروپالایشگاه‌ها در کل از سوی شرکت‌های بخش‌خصوصی و کمی ‌نیز از سوی نیمه‌خصوصی‌ها به منظور تقویت آنها انجام می‌شود.

زنگنه اظهارکرد: اخیراً بحث هپکو در دولت مطرح بود. آنجا گفتم مشکل این شرکت در اراک حل نمی‌شود، مشکل این شرکت در عسلویه و بندرامام حل می‌شود. اگر پروژه‌های نفت و پتروشیمی‌ فعال شود، برای این شرکت هم کار ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در صورت فعال شدن پروژه‌های نفت و پتروشیمی، ‌اشتغالزایی و درآمدزایی شده و سود خوبی حاصل می‌شود، افزود: با توجه به اینکه به‌طور طبیعی سالانه در صنعت نفت باید بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اگر این رقم کاهش یابد کل چرخه دچار اختلال می‌شود و وظیفه ما این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم.

وی ادامه داد: راه‌های متعددی در صنعت برای تأمین مالی پروژه‌ها از جمله استفاده از صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و انواع اوراق مالی اسلامی ‌و یا فروش بخشی از سهام شرکتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید وجود دارد که مدیران شرکت‌های نفتی به خوبی آن را تجربه کرده‌اند و می‌دانند و در بازار بورس هم شناخته شده است.

تشریح آخرین وضع تخصیص سهمیه بنزین نوروزی

همچنین وزیر نفت آخرین وضع تخصیص سهمیه برای بنزین نوروزی را توضیح داد و گفت: رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان سهمیه بنزین نوروزی ارائه شود.

وی درخصوص اینکه ماجرای بنزین نوروزی به کجا رسید، اظهار کرد: من هم منتظرم که بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، توضیح داد: دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد؛ چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد.

زنگنه ادامه داد: اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک سه هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.

افزایش ۵ برابری ظرفیت تولید نفت میدان‌های غرب‌کارون

وزیر نفت درباره میادین غرب کارون با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت از این میادین پنج برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: توسعه میادین غرب کارون متکی به منابع صندق توسعه ملی بوده که شرکت‌ها هم از آن استفاده کردند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه غرب کارون همچنان متکی به منابع صندوق توسعه ملی است، افزود: جا دارد مجموع تولید نفت در غرب کارون با افزایش بازیافت به نزدیک روزانه یک میلیون بشکه برسد؛ منتهی هم به فناوری و هم به منابع مالی نیاز است.

زنگنه گفت: فعلاً با تمام قدرت در میدان‌های غرب کارون فعالیت می‌کنیم.

وزیر نفت به این پرسش که آیا بحث طرح بانک نفت مطرح است، پاسخ داد: چنین بحثی مطرح نیست. همه بانک‌ها، بانک نفت هستند.

براساس این گزارش، نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت با رویکرد کاربردی و به‌منظور معرفی ابزارهای نوین تأمین منابع مالی داخلی برای پروژه‌ها، تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلتفرم‌های نوظهور مالی و مدیریت هزینه برای شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت، از صبح دیروز(شنبه) در مجموعه کوشک نفت آغاز به کار کرد و عصر همان روز به کار خود پایان داد.

نظر شما