شناسهٔ خبر: 38246431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفتگو با المیادین:

قدردان حمايت‌هاي ايران و محور مقاومت هستيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- فیصل مقداد: ملت ما برای سرنگونی «معامله قرن» و همه توطئه‌ها مبارزه خواهد کرد.فیصل مقداد: ملت ما برای سرنگونی «معامله قرن» و همه توطئه‌ها مبارزه خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، معاون وزیر امور خارجه سوریه با اشاره اینکه مقابله با تروریست‌ها و تلاش برای اخراج نظامیان اشغالگر ترکیه و آمریکا از خاک سوریه حق حاکمیتی دولت سوریه است، از حمایت‌های ایران، روسیه، حزب الله و محور مقاومت از سوریه در طول سال‌های جنگ قدردانی و تأکید کرد مردم سوریه این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد.
 
برای سرنگونی «معامله قرن» و همه توطئه ها مبارزه خواهیم کرد
فیصل مقداد در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون المیادین گفت: ملت سوریه امروز بازگشایی جاده بین المللی حلب - دمشق را که به مدت چند سال بسته بود، جشن گرفتند.
وی افزود: هموطنان ما در منطقه اشغالی جولان سوریه امروز بار دیگر بر سوری بودن و پایبندی به خاک و وطن خود تأکید کردند. ملت ما برای سرنگونی معامله قرن و همه توطئه‌هایی که علیه امت عربی برنامه ریزی می‌شود، مبارزه خواهد کرد.
مقداد در ادامه به جنگ تحمیلی 9 ساله علیه سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه وارد جنگی شد که کشور‌های غربی حامی گروه‌های تروریستی آن را بر ما تحمیل کردند.
 
مقابله با گروه‌های تروریستی و نیرو‌های اشغالگر ترکیه و آمریکا حق حاکمیتی سوریه است
مقام بلندپایه سوری در ادامه به صورت مفصل به نقش ترکیه در جنگ سوریه و حمایت این کشور از تروریست‌ها پرداخت و گفت: مقابله با گروه‌های تروریستی مسلح و نیرو‌های اشغالگر ترکیه و آمریکا حق حاکمیتی سوریه است. نظام ترکیه مرز‌های خود را به روی ده‌ها هزار تروریست باز و آن‌ها را وارد سوریه کرد. ما در حال حاضر با گروه‌های تروریستی مسلح در حال جنگ هستیم که ترکیه همه جانبه از آن‌ها حمایت می‌کند. اردوغان در جنگ آفرینی علیه سوریه دست دارد و اکنون دایره جنگ طلبی خود را به لیبی گسترش داده است. نظام ترکیه به نشست سوچی و توافق حاصل از آن و همچنین نتیجه دیدار اخیر مقام‌های امنیتی سوریه و ترکیه در مسکو احترام نمی‌گذارد. اردوغان مثل نفس کشیدن دروغ می‌گوید. هیچ نظامی احمق‌تر از نظام ترکیه در جهان وجود ندارد. ترکیه همچنان در پیمان ناتو حضور دارد و فقط در مورد برخی جزئیات با آمریکا اختلاف دارد. نظام ترکیه باید به این مسئله فکر کند که پیامد‌های هر گونه تضعیف دولت سوریه در آینده ترکیه را نیز در بر خواهد گرفت.
وی افزود: اردوغان تصور می‌کرد جنگ علیه سوریه در چند روز به پایان می‌رسد. او مرتکب جنایت علیه سوریه و ملت ترکیه شده است. ترکیه در حال حاضر دشمن سوریه است و خاک ما را اشغال کرده است و تروریست‌ها را به کشور ما وارد می‌کند. ترکیه اردوگاه‌ها را قبل از آغاز تحولات اخیر در ادلب آماده کرده بود، چرا که گمان می‌کرد عملیات در طول 10، 15 و نهایتا یک ماه به پایان می‌رسد. نظام ترکیه در ادلب در حال پیاده کردن تفکر نژادپرستانه خود است، چرا که قصد دارد ساکنان اصلی ادلب را آواره و شبه نظامیان وابسته به خود را در این منطقه جایگزین کند.
 
از کشور‌های عربی می‌خواهیم درک کنند
فیصل مقداد همچنین به مواضع خصمانه برخی حکومت‌های عربی علیه دولت و ملت سوریه اشاره کرد و افزود: ما امیدوار بودیم برخی از عرب‌ها علیه برخی دیگر دست به توطئه نزنند و یا یکدیگر را تضعیف نکنند. ما از کشور‌های عربی می‌خواهیم درک کنند جنگ تحمیلی 9 ساله علیه سوریه هیچ تغییری در مواضع ما ایجاد نکرده است. هر بار، شماری از کشور‌های عربی در مورد قضیه‌ای مشخص که در جریان آن از سوی آمریکا لطمه می‌بینند، آگاه و بیدار می‌شوند.
مقداد تصریح کرد: هدف اصلی توطئه چینی در منطقه، دور کردن سوریه از فهرست محاسبات مقابله با چالش‌ها بود. رویکرد همیشگی ما، تعامل با ماهیت عربی خود بوده است هر چند برخی حکومت‌های عربی امرورز ما را رها کردند و در آینده نیز چنین خواهند کرد.
 
استفاده آمریکا از ترکیه برای غارت نفت سوریه
وی خاطرنشان کرد: پس از دستاورد‌ها و موفقیت‌های اخیر ارتش سوریه وارد مرحله نظامی جدیدی شده ایم. آمریکا خواهان حفظ منافع خود در بخش نفت و حمایت از اسرائیل است و برای محقق ساختن این اهداف از ترکیه استفاده می‌کند. اسرائیل از زمان آغاز جنگ سوریه از گروه‌های تروریستی حمایت کرده و همیشه در جریان جزئیات جنگ بوده و برای حمله در همه مناطق سوریه برنامه ریزی کرده است. هر زمان که ارتش سوریه دستاورد‌های میدانی کسب می‌کند، کشور‌های غربی خواهان برگزاری نشست شورای امنیت به منظور گمراه کردن اذهان هستند.
 
بر حفظ تمامیت ارضی سوریه اصرار داریم
معاون وزیر خارجه سوریه به مسئله کُرد‌ها نیز اشاره کرد و افزود: به نظر دولت سوریه ایجاد منطقه خودمختار از جمله موارد ممنوعه است و ما بر حفظ تمامیت ارضی سوریه اصرار داریم. کُرد‌ها بخش جدایی ناپذیر ملت سوریه هستند و تلاش‌هایی از سوی آمریکا و اسرائیل برای جدا کردن آنان از سوریه جریان دارد. این در حالی است که مقابله با رویکرد‌های آمریکا، در وجدان تک تک مردم سوریه ریشه دارد. ممکن است اتفاقاتی که اخیرا در روستای "خربه عمو" افتاد، آغاز مقاومت در مقابل اشغالگری آمریکا باشد.
 
روند مربوط به قانون اساسی سوریه باید سوری - سوری باشد
مقداد با تأکید بر اینکه روند مربوط به قانون اساسی سوریه باید سوری - سوری، مستقل و بدون هر گونه مداخله خارجی باشد، افزود: موضع روسیه در جانبداری از جمهوری عربی سوریه از سال 2015 تا کنون موضع شرافتمندانه‌ای بوده که مایه افتخار است. ملت سوریه این همکاری سخاوتمندانه و خون‌های پاکی که روسیه، جمهوری اسلامی ایران، حزب الله و کل محور مقاومت به منظور تقویت پایداری و کسب پیروز‌های بیشتر به سوریه تقدیم کرده اند، فراموش نخواهد کرد.
 
اطمینان دارم پیروزیم
فیصل مقداد در پایان گفت: من اطمینان دارم که پیروز خواهیم شد و رئیس جمهور اسد باقی خواهد ماند چرا که ملت سوریه او را می‌خواهند و به او ایمان دارند.

نظر شما