به گزارش
نما ،علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع "انتخابات و مجلس در نگاه نسل نو" اظهار کرد: بیش از 70 درصد عوامل اجرایی انتخابات از معلمان هستند؛ چه به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رأی و چه در بخش نظارتی.
وی افزود: آموزشوپرورش دو مأموریت برای خود در حوزه انتخابات تعریف کرده است، تعریف اول اینکه انتخابات را از مصادیق تربیت اجتماعی دانشآموزان میدانیم. از منظر سند تحول بنیادین و اهداف دورههای تحصیلی، یکی از ساحتهای تربیتی مهم، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است و فرایندی که تعریف کردیم هم در قالب برنامه درسی ملی و آشنایی دانشآموزان با نهادهای مدنی و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و هم در فعالیتهایی است که در قالب تمرین عملی شکل میگیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش گفت: انتخابات شوراهای دانشآموزی را داریم که بیش از 10 میلیون نفر در آن شرکت میکنند و خروجی نهایی آن مجلس دانشآموزی با 150 نماینده منتخب و برگزیده کشوری است که از کف مدارس بالا میآیند.
کاظمی مطرح کرد: مأموریت دومی که در وزارت آموزش و پرورش برای خودمان تعریف کردهایم کمک به برگزاری انتخابات با تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش است.
60 درصد مدارس تهران مراکز اخذ رأی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در تهران بیش از 60 درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امکانات به عنوان اماکن اخذ رأی در اختیار وزارت کشور قرار دارند. از آن سو، برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانشآموزان، رأی اولیها، والدین و معلمان در مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش میکنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از 700 هزار نفر در قالب انتخابات عضو شورای دانش آموزی مدرسه میشوند، گفت: کارکرد اصلی مجلس دانشآموزی نیز، کارکرد تربیتی است به دنبال ایجاد مهارتهای اجتماعی در طیف وسیعی از دانشآموزان هستیم این مشارکت در تقویت اعتماد به نفس، مهارتهای ارتباطی، روحیه انتقادی و پرسشگری و مطالبهگری دانشآموزان اثر دارد. اعضای هیئت رئیسه مجلس دانشآموزی مشاور وزیر هستند و این در فرایند تصمیم گیریهای کلان موثر است.
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار طرح مجلس دانشآموزی استان را کلید میزنیم، تصریح کرد: مجلس دانشآموزی یک کارکرد ملی دارد و در هر دوره یک سند مهم تصویب کردهاند که از جمله آنها سند ملی حقوق دانشآموزی است که در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد سند این دوره نیز پیرامون سلامت روان دانشآموزان است که حائز اهمیت است.
وی افزود: اگر خواسته باشیم مجلس دانش آموزی را جدی بگیریم همین فرایند توجه به اندیشههای نو را باید طی کنیم و به هر میزان به این نیازها بیشتر توجه کنیم میتوانیم موفق تر عمل کنیم. باید به کارکردهای گروهی، تیمی و تشکیلاتی دانش آموزان توجه کنیم هرچه قدربتوانیم برای آنها در ابعاد مختلف نقش تعریف کنیم.
به گفته وی شعار ما این است که هر دانش آموز یک تشکل و یک نقشه داشته باشد در این صورت دانش آموزان میتوانند برای جامعه مفیدتر و موثرتر باشند.
منبع تسنیم
∎
نظر شما