شناسهٔ خبر: 38232229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

متن وصیت‌نامه فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران منتشر شد

مکتب سلیمانی

«خدایا در دفاع از دینت دویدم، جهیدم، خزیدم، گریستم، خندیدم و خنداندم و گریستم و گریاندم؛ افتادم و بلند شدم...» تمامی زندگی خود را برای دفاع از دین خدا گذاشت اما در وصیت‌نامه خود ثروت دستانش را وقتی می‌داند که برای دین خدا سلاح به دست گرفته است. این یک وصیت‌نامه نه، بلکه مکتب حاج قاسم است؛ وصیت‌نامه‌ای که چکیده اندیشه و رفتار شهید سپهبد سلیمانی است و نشان می‌دهد «ایران» فقط با یک فرمانده شجاع، با تدبیر و با اخلاص نظامی مواجه نبود بلکه با یک مکتب روبه‌رو بود. دانش‌آموختگان مکتب حاج قاسم با الهام از وصیت‌نامه وی، در هر مقام و کسوت و جایگاهی که باشند، قاسم‌گونه جهاد خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

همزمان با بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی، وصیت‌نامه سردار دل‌ها قرائت شد. وصیت‌نامه‌ای که چکیده اندیشه و رفتار شهید سپهبد سلیمانی است و نشان می‌دهد «ایران» فقط با یک فرمانده شجاع، باتدبیر و بااخلاص نظامی مواجه نبود بلکه با یک مکتب روبه‌رو بود. هرچند این روزها مکتب حاج قاسم با مکتب خیلی‌ها فرق دارد. متن وصیت‌نامه مملو از صحبت درباره امام خمینی؟ره؟، رهبری انقلاب، شهدا، اتحاد، وحدت و دفاع از اسلام است. پس از قرائت متن وصیت‌نامه در اربعین سردار دل‌ها که با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد، هشتگ # مکتب_ سلیمانی در فضای مجازی داغ شد. هر فردی در نگاه خود گوشه‌ای از این مکتب را با دیگران به اشتراک می‌گذاشت.
 
مکتب حاج قاسم در نگاه کاربران مجازی
بخشی از کاربران به موضوعات اعتقاداتی پرداختند. یکی نوشت: «به ساعت به وقت حاج قاسم نزدیک می‌شویم و من در فکر این جمله‌ام، امروز قرارگاه حسین بن علی ایران است.» دیگری با هشتگ منشور سلیمانی نوشت: «رنگ خدا را بر هر رنگی ترجیح دهید.»
کاربر دیگری آن بخشی را در فضای مجازی منتشر کرد که خطاب به سیاسیون بود و نوشت: «هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌هایتان به نحوی تضعیف‌کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرز‌ها را تفکیک کنید.»
بسیاری از کاربران فضای مجازی چکیده مکتب حاج قاسم سلیمانی را خلاصه در ولایت فقیه دانستند. یکی نوشت: «همه وصیت‌نامه حاج قاسم یک طرف، فقط آن قسمتی که گفت مظلومیت آقا اعظمه، بمیریم رواست.»
دیگری با انتشار جمله «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مظلوم و تنها می‌بینم، او نیازمند همراهی شماست...» این بخش را دیوانه‌کننده خواند. البته «خامنه‌ای را عزیز جان خود بدانید» از دیگر جمله‌های مورد اشاره از دل وصیت‌نامه سردار دل‌ها بود که بسیار در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری از افراد این خط را خلاصه و محوری‌ترین محور مورد تاکید از سوی سردار دل‌ها توصیف کردند که نشانه یک فرد انقلابی خواهد بود.

محورهای مهم یک وصیت‌نامه
شکر الهی، مناجات با خدا، خطاب قرار دادن مجاهدان، مردمان کرمان، سیاستمداران، علما و مراجع معظم، مردم ایران، خانواده شهدا، سپاه و ارتش و نیز طلب حلالیت، محوری‌ترین بخش‌های وصیت‌نامه‌ای است که این روزها درباره آن صحبت می‌شود.
شهید سلیمانی در ابتدای وصیت‌نامه که بر محوریت شکر الهی قرار دارد، می‌نویسد: خداوندا! تو را سپاس که مرا از پدر و مادر فقیر، اما متدیّن و عاشق اهل بیت و پیوسته در مسیر پاکی بهره‌مند نمودی.
سردار دل‌ها در بخش دیگری از این شکر می‌نویسد: سارُق، چارُقم پر است از امید به تو و فضل و کرَم تو؛ همراه خود دو چشم بسته آورده‌ام که ثروت آن در کنار همه ناپاکی‌ها، یک ذخیره ارزشمند دارد و آن گوهر اشک بر حسین فاطمه است؛ گوهر اشک بر اهل بیت است؛ گوهر اشک دفاع از مظلوم، یتیم، دفاع از محصورِ مظلوم در چنگ ظالم.
 
مناجات با خدا
مناجات با خدا و طلب شهادت بخش دیگری از این وصیت‌نامه است که طبق آن شهید سلیمانی می‌نویسد: خالق من، محبوب من، عشق من که پیوسته از تو خواستم سراسر وجودم را مملو از عشق به خودت کنی؛ مرا در فراق خود بسوزان و بمیران.
خطاب قرار دادن تحت عنوان «برادران و خواهران مجاهدم...» فراز دیگری از وصیت‌نامه سردار سلیمانی است که شهید سلیمانی در وصیت‌نامه خود می‌نویسد: بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی ؟ص؟.
 
مردم کرمان
سردار دل‌ها حتی خطاب به مردم کرمان نیز در خصوص ولایت توصیه داشته و می‌نویسد: «دوست دارم کرمان همیشه و تا آخر با ولایت بماند.»
 
خطاب به سیاسیون
خلاصه تعریف اصول در مکتب حاج قاسم پنج محور داشت؛ ولایت فقیه، جمهوری اسلامی، پاکدستی، دوری از اشرافیت و خدمتگزاری از جمله این موارد بوده است.
سردار دل‌ها دروصیت‌نامه خود نکته‌ای کوتاه خطاب به سیاسیون کشور داشته و می‌نویسند: هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌هایتان به نحوی تضعیف‌کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب 
نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرز‌ها را تفکیک کنید. اگر می‌خواهید با هم باشید، شرط با هم بودن، توافق و بیان صریح حول اصول است. اصول، مطوّل و مفصّل نیست. اصول مورد اشاره عبارتند از:
اول، اعتقاد عملی به ولایت فقیه است؛ یعنی اینکه نصیحت او را بشنوید، با جان و دل به توصیه و تذکرات او به‌عنوان طبیب حقیقی شرعی و علمی، عمل کنید. دوم، اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و آنچه مبنای آن بوده است. سوم، به‌کارگیری افراد پاکدست و معتقد و خدمتگزار به ملّت، نه افرادی که حتی اگر به میز یک دهستان هم برسند خاطره‌ خان‌های سابق را تداعی می‌کنند. چهارم، مقابله با فساد و دوری از فساد و تجمّلات و پنجم، در دوره حکومت و حاکمیت خود در هر مسوولیتی، احترام به مردم و خدمت به آنان را عبادت بداند و خود خدمتگزار واقعی، توسعه‌گر ارزش‌ها باشد، نه با توجیهات واهی، ارزش‌ها را بایکوت کند.
شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به برادران سپاهی و ارتشی نیز در وصیت‌نامه خود نوشته است: ملاک مسوولیت‌ها را برای انتخاب فرماندهان، شجاعت و قدرتِ اداره بحران قرار دهید.
نکته دیگر مورد اشاره در این بخش به شناخت به موقع از دشمن و اهداف و سیاست‌های آنها برمی‌گردد که شهید حاج قاسم درباره آن نوشته است: اخذ تصمیم به موقع و عمل به موقع؛ هریک از این‌ها اگر در غیر‌وقت خود صورت گیرد، بر پیروزی شما اثر جدّی دارد.
بخش مهم دیگر وصیت‌نامه، خطاب قرار دادن علما و مراجع معظم است. شهید سلیمانی در این بخش می‌نویسد: من حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات معظّم با بیان‌تان و دیدارهایتان و حمایت‌هایتان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی مثل زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر‌قابل برگشت خواهد بود.
 
توصیه به مردم ایران
سردار سلیمانی توصیه‌هایی را برای مردم ایران داشتند که محوری‌ترین آنها در ادامه می‌آید:
- از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنه‌ای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید.
- مذمت دشمنان و شماتت آنها و فشار آنها، شما را دچار تفرقه نکند.
- خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران‌کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌الله‌الحرام و مدینه حرم رسول‌الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد 
باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.
- نیروهای مسلّح خود را که امروز ولیّ فقیه فرمانده آنان است، برای دفاع از خودتان، مذهب‌تان، اسلام و کشور احترام کنید.
 
طلب حلالیت
بخش مهمی از محور وصیت‌نامه طلب حلالیت است که در این بخش سردار سلیمانی از خانواده شهدا طلب حلالیت کرده و می‌نویسند: خواهش می‌کنم مرا حلال کنید و عفو نمایید. من نتوانستم حق لازم را پیرامون خیلی از شما‌ها و حتی فرزندان شهیدتان ادا کنم، هم استغفار می‌کنم و هم طلب عفو دارم.
طلب بخشش از همسایگان، دوستان و همکاران، همچنین طلب بخشش از رزمندگان لشکر ثارالله و نیروی باعظمت قدس نیز بخش دیگری از وصیت‌نامه سردار در رابطه با طلب حلالیت است و در پایان نیز می‌نویسند: از همه برادران رزمنده و مجاهدم که به زحمت انداختم‌شان عذرخواهی می‌کنم.
در واقع باید گفت، شهید سردار نمونه و مصداق بارزی از یک انسان تربیت‌یافته در مکتب اسلام و انقلاب اسلامی بود چراکه در مسیری حرکت کرد که شخصیت وی مرزهای سیاسی، بومی و جغرافیایی را درهم شکست و فراتر از این مرزها، محبوب قلب انسان‌ها قرار گرفت. شهدا همیشه محور عزت و کرامت هستند و این وصیت‌نامه نشان می‌دهد که ملت ایران فقط با یک فرمانده شجاع، باتدبیر و بااخلاص نظامی مواجه نبودند بلکه با یک مکتب مواجه شدند و دانش‌آموختگان مکتب 
حاج قاسم در هر مقام و کسوت و جایگاهی که باشند، قاسم‌گونه جهاد خواهند کرد.

نظر شما