شناسهٔ خبر: 38200865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

هر آنچه درباره ادلب باید بدانید؛ جدیدترین اخبار و تحولات آزادسازی آخرین پایگاه تروریست‌ها در سوریه و سنگ‌اندازی‌های ترکیه+ تصاویر

صاحب‌خبر -

شفقنا- ارتش سوریه از چهارم بهمن ماه جاری عملیاتی را در استانهای ادلب و حلب آغاز کرده و همچنان ادامه دارد. ترکیه و سایر حامیان گروه‌های تروریستی، مخالفت خود را با این عملیات اعلام کرده‌اند، ولی نیروهای سوری تأکید دارند که باید سراسر خاک این کشور از تروریستها پس گرفته شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در حالی که پیشروی های ارتش سوریه در استان ادلب آخرین پایگاه تروریست ها همچنان با قدرت ادامه دارد، ترکیه با فراخواندن نیروهای خود در این شهر سعی دارد در برابر آزادسازی این شهر سنگ اندازی کند اما با این حال ارتش سوریه و نیروهای متحد بدون توجه به تهدیدهای ترکیه همچنان به عملیات خود ادامه می دهند.

استاد ادلب سوریه

از سوی دیگر روسیه، ترکیه را به دلیل عدم پایبندی به توافقات پیشین، مسئول اوضاع بحرانی در ادلب عنوان کرده است. این در حالی است که مقامات ترکیه هر لحظه نسبت به حمله به ارتش سوریه تهدید می کنند.

ادلب تنها استانی در سوریه است که در کنترل گروه های تروریست باقی مانده است. ارتش سوریه به منظور پاکسازی استان ادلب از تروریست ها عملیات گسترده ای را آغاز کرده و تاکنون موفق شده بخش های مهمی از آن را آزاد کند.

ترکیه ضمن انتقاد از این عملیات اعلام کرده نیرو های ترکیه به موجب توافقنامه آدانا در سوریه حضور دارند و در آن کشور باقی خواهند ماند. در سپتامبر ۲۰۱۸، ترکیه و روسیه توافق کردند که استان ادلب سوریه را به منطقه کاهش تنش تبدیل کنند. در اکتبر ۲۰۱۹ نیز آنکارا با انجام عملیات نظامی چشمه صلح به شمال شرق سوریه حمله کرد و آنجا را به اشغال خود درآورد.

رتش سوریه از چهارم بهمن ماه جاری عملیاتی را در استانهای ادلب و حلب آغاز کرده و همچنان ادامه دارد

وزارت دفاع روسیه: دلیل بحران ادلب عدم اجرای تعهدات ترکیه است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دلیل بحران در ادلب این است که ترکیه به تعهداتش پایبند نبوده است.

به نقل از آرتی، این وزارتخانه روسی با اشاره به اینکه نظامیان روس در چارچوب توافقات سوچی در سوریه فعالیت می کنند، افزود: انتقال وسایل نقلیه زرهی و سلاح توسط ترکیه از طریق مرزها به منطقه ادلب، باعث تشدید اوضاع در آنجا می شود.

از سوی دیگر همین وزارتخانه یادآور شد که آزاد راهی که دمشق را به حلب متصل می کند، به طور کامل از دست تروریست ها آزاد شد.

پیش از این روسیه ترکیه را مسئول تشدید اوضاع در منطقه ادلب در شمال غربی سوریه کرده و تاکید کرده بود که ترکیه به تعهداتش در چارچوب توافقنامه سوپی پایبند نیست.

حرکت سامانه های موشک اندازهای ترکیه به طرف مرز با سوریه

ترکیه امروز چهارشنبه تجهیزات و مهمات جدیدی را به طرف مرز با سوریه برد تا خود را آماده مقابله با ارتش سوریه کند.

به نقل از آرتی عربی، خبرگزاری آناتولی ترکیه تصاویری از سامانه های موشک انداز این کشور را منتشر کرد که به طرف مرز با سوریه در حرکت هستند.

این کامیون ها به شهرستان ریحانلی در ولایت هطای در مرز با استان ادلب رسیده اند.

ارتش ترکیه همچنین بر اساس اعلام خبرگزاری آناتولی تعدادی از نیروهای خاص خود را برای کم کردن تنش به مرز با ادلب فرستاده است.

اردوغان: حتی اگر یک سرباز ما صدمه ببیند به ارتش سوریه حمله می کنیم

رئیس جمهور ترکیه، امروز چهارشنبه هشدار داد که «حتی اگر یک سرباز دیگر ترکیه» از سوی نیروهای ارتش سوریه صدمه ببیند، ارتش ترکیه، از طریق هوا یا زمین، در هر نقطه از سوریه، به نیروهای دولت سوریه حمله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، گفت که ترکیه مصمم است تا آخر ماه جاری میلادی، فوریه، ارتش سوریه را به پشت پاسگاه های دیدبانی ترکیه در استان ادلب سوریه براند. او همچنین به گروه های مسلح متحد با دولت سوریه هشدار داد که بهانه ای برای درگیری بیشتر بین سوریه و ترکیه ایجاد نکنند. عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب که از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی و با حمایت روسیه آغاز شده از جمله منجر به کشته شدن پنج سرباز ترک شده است. ترکیه در واکنش، روز گذشته از «قلع و قمع» دست کم ۱۰۱ سرباز سوری توسط نیروهای خود خبر داد.

رئیس جمهور ترکیه، امروز چهارشنبه هشدار داد که «حتی اگر یک سرباز دیگر ترکیه» از سوی نیروهای ارتش سوریه صدمه ببیند، ارتش ترکیه، از طریق هوا یا زمین، در هر نقطه از سوریه، به نیروهای دولت سوریه حمله خواهد کرد

ترکیه طبق توافق با دولت های روسیه و ایران با هدف کاستن از درگیری های نظامی در ناحیه ادلب از سال گذشته بیش از ده پاسگاه دیدبانی در بخش های شمالی این ناحیه احداث کرده و در هفته های اخیر نیروها و تجهیرات بیشتری به منطقه اعزام کرده است. ادلب در شمال غربی سوریه آخرین منطقه ای است که در کنترل شورشیان سوری قرار دارد. چند پاسگاه دیدبانی ترکیه اکنون در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارد، ولی ترکیه برای تقویت حضور نظامی خود در هفته های اخیر حدود پنج هزار نیروی تازه نفس، خودروهای زرهی، تانک و تجهیرات رادار به منطقه فرستاده است.

چاووش اوغلو: رایزنی درباره تحولات ادلب در مسکو انجام می شود

وزیر خارجه ترکیه از اعزام هئیتی به مسکو برای رایزنی در خصوص تشدید تنش ها در ادلب سوریه خبر داد.

 به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد هیئتی از این کشور در روز های آتی برای بحث درباره تشدید تنش ها در ادلب سوریه، راهی مسکو خواهند شد.

وزیر خارجه ترکیه مدعی شد در حملات نظامیان سوری تحت حمایت روسیه، نزدیک به یک میلیون نفر بی خانمان شده اند.

وزیر خارجه ترکیه مدعی شد در حملات نظامیان سوری تحت حمایت روسیه، نزدیک به یک میلیون نفر بی خانمان شده اند

چاووش اوغلو در کنفرانسی خبری اعلام کرد آلمان ۴۰ میلیون یورو (۴۴ میلیون دلار) در حمایت از برنامه های ترکیه برای اسکان غیرنظامیانی که از ادلب فرار کرده اند، در اختیار این کشور قرار داده است.

پیشتر وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده بود هیئت مذاکره کننده این کشور با هیئتی که از روسیه به آنکارا آمده هنوز به اجماعی درباره وضعیت ادلب سوریه نرسیده اند. بنا به نوشته آناتولی، در این مذاکرات درباره گام هایی که باید برداشته شود تا روند سیاسی برای حل بحران ادلب در پیش گرفته شود، بحث و تصمیم بر آن شده که گفتگو ها در هفته های آتی ادامه یابد.

آکار: هیچ پستی را در ادلب ترک نمی‌کنیم/ حملات سوریه را با قدرت تلافی می‌کنیم

وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه‌ای اظهار کرد، کشورش هیچ یک از ۱۲ پست دیده‌بانی خود در ادلب سوریه را خالی نخواهد کرد و هشدار داد سربازان ارتش ترکیه دستور دارند هر گونه حمله‌ای از جانب نیروهای دولت سوریه به پستهای نظامی را با قدرت تلافی کنند.

 خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه‌ با آسوشیتدپرس عنوان کرد، بالغ بر چهار پست دیده‌بانی و دو موضع نظامی این کشور هم اکنون در مناطق تحت کنترل حکومت سوریه واقع هستند در حالی که نیروهای نظام سوریه همچنان به پیشروی به سمت آخرین پایگاه شورشیان مخالف با آن ادامه می‌دهند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه

آکار در این مصاحبه گفت، ترکیه هیچ یک از ۱۲ پست دیده‌بانی خود را در ادلب سوریه خالی نخواهد کرد و سربازان ترکیه دستور دارند هر گونه حملات نظامیان دولت سوریه به این پست‌های نظامی را با قدرت تلافی کنند.

وی ادامه داد: در صورت وقوع حمله‌ای به نظامیان ما، آنها دستور گرفته‌اند که این حملات را حتی با قدرت مضاعف تری تلافی کنند. هر اتفاقی که بیفتد تلافی می‌کنیم. ما توقع داریم نظام سوریه به دنبال دست زدن به هر اقدامی تحت هر شرایطی نباشد.

آکار اظهار کرد: ما بارها و بارها گفته‌ایم که پرسنل و سربازانمان را از آنجا عقب نخواهیم کشید و آنها به ماموریتشان ادامه خواهند داد.

این وزیر دفاع ترکیه در ادامه این صحبت‌های خود تاکید کرد، آنکارا در حال فشار وارد کردن به مسکو به منظور استفاده از نفوذ خود بر بشار اسد و وادار کردن نیروهای وی به عقب نشینی به پشت خط آتش‌بسی که قبلا مورد توافق واقع شد و همچنین خالی کردن یک اتوبان راهبردی است.

آکار گفت: ما درخواست کرده‌ایم تا عناصر نظام سوریه فورا از جاده ام ۵ عقب‌نشینی کنند و ما به اصرار بر درخواستمان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما از آنها می‌خواهیم فورا حملات نظام سوریه را متوقف سازند و تضمین کنند که آنها به آتش‌بس پایبند شده و در ازای آن مردم به خانه‌ها و سرزمین‌هایشان بر می‌گردند.

این مقام ترک تاکید کرد: هدف کشورش در ادلب “تقویت یک توافق آتش بس” برای منطقه که در سال ۲۰۱۸ مورد مذاکره واقع شد و همچنین “جلوگیری” از یک موج آوارگان است.

خلوصی آکار این اظهارات‌اش را ساعاتی قبل از آنکه آنکارا را به هدف شرکت در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل ترک کند انجام داد.

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به این‌که کشورش از این نشست چه انتظاراتی دارد ، این انتظارات را «اقدامات ملموس» همپیمانان در راستای متوقف ساختن حملات دولت بشار اسد به ادلب خواند؛ اتفاقی که به ادعای او موجب راه افتادن موج جدیدی از آوارگان و تهدید آنها برای اروپا و ماورای آن خواهد بود.

او هشدار داد: وضعیت انسانی در ادلب می‌تواند منجر به تشدید افراط‌گرایی شود.

آکار گفت: کشورهای عضو ناتو و اروپا و  جهان باید به این مساله نگاه دقیق‌تری بیندازند، اما حمایت‌هایی ملموس و جدی از آن به عمل آورند.

کرملین، ترکیه را به عدم رعایت توافق سوریه متهم کرد

کرملین امروز (چهارشنبه) ترکیه را به عدم رعایت توافق با روسیه برای خنثی کردن شبه نظامیان در ادلب متهم و اظهار کرد، حملات شبه نظامیان علیه نیروهای سوری و روس در این منطقه ادامه دارند.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، کرملین این اظهارات را پس از آن بیان کرد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفت، اگر یک سرباز ترکیه ای دیگر آسیب ببیند، ارتش کشورش از راه زمینی یا هوایی به نیروهای سوری تحت حمایت روسیه حمله می کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز اظهار کرد، مسکو به توافقی که درباره سوریه با آنکارا دارد، پایبند می ماند اما حملات شبه نظامیان در ادلب را غیرقابل قبول و خلاف این توافق می داند

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز اظهار کرد، مسکو به توافقی که درباره سوریه با آنکارا دارد، پایبند می ماند اما حملات شبه نظامیان در ادلب را غیرقابل قبول و خلاف این توافق می داند.

پسکوف ادامه داد: طبق سند این توافق، طرف ترکیه ای متعهد شده است که اطمینان یابد گروه های تروریستی در ادلب خنثی شده اند.

این سخنگو به خبرنگاران گفت: همچنان با تاسف یادآوری می کنیم که این گروه ها از ادلب حملاتی علیه نیروهای سوری انجام می دهند و اقدامات تهاجمی ای علیه تاسیسات نظامی ما داشته اند. این غیرقابل قبول و ناقض توافق سوچی است.

تسلط ارتش سوریه بر ۳ شهرک جدید در جنوب غرب حلب

ارتش سوریه سه شهرک جدید را در مجاورت اتوبان راهبردی ام۵ و غرب این اتوبان در جنوب غرب حلب از لوث گروههای تروریستی آزاد کرد.

به نقل از اسپوتنیک، ارتش سوریه سه شهرک جدید را در مجاورت اتوبان راهبردی ام۵ و غرب این اتوبان در جنوب غرب حلب از لوث گروههای تروریستی آزاد کرد.

ارتش سوریه سه شهرک جدید را در مجاورت اتوبان راهبردی ام۵ و غرب این اتوبان در جنوب غرب حلب از لوث گروههای تروریستی آزاد کرد

ارتش سوریه با پوشش آتش سنگین آتشبارها و نیز حملات هوایی روسی و سوری به پیشروی های خود ادامه می دهد و بر روستاهای عراده و ارناز و الشیخ علی و بلندی راهبردی آن مسلط شد و این پس از درگیری سنگین با تروریستها در این منطقه بود.

یک منبع نظامی گفت: تسلط بر این سه شهرک راه را برای سیطره بر مرکز هنگ۴۶ مشرف به شهرک اورم الصغری و شهر بسیار راهبردی الاتارب در حومه جنوب غربی حلب می گشاید.

مرکز هنگ ۴۶ از موقعیت راهبردی میان استانهای حلب و ادلب و مرز ترکیه در غرب برخوردار است و در تحولات شمال غرب سوریه نقش مهمی دارد.

همزمان سانا گزارش داد که تیم خبری سوری که در حال پوشش پیشروی های ارتش سوریه در غرب حلب بود از سوی تروریستها هدف قرار گرفته اند. شادی حلوه خبرنگار و شریف عبس و جرج اورولیان از تصویربردران سوری زخمی شده اند.

اعلام نگرانی کرملین از وضعیت ادلب

کرملین ار افزایش درگیری در ادلب ابراز نگرانی کرد و حمله به ارتش سوریه و پایگاه های روسیه را پذیرفتنی ندانست.

به نقل از الجزیر، وضعیت در ادلب سوریه بسیار بحرانی شده است.ارتش سوریه در تلاش است که این منطقه را از دست تروریست ها آزاد کند اما ترکیه که پایگاه ها و نقاط بازرسی زیادی در این منطقه ساخت به چالشی جدی تبدیل شده است و در روزهای اخیر درگیری ها شدیدی بین نیروهای سوریه و ترکیه صورت گرفته است.

کرملین نسبت به وضعیت ادلب ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه کرملین آمده است: ما نسبت به آنچه که در ادلب رخ می دهد نگران هستیم. باید توافق روسیه و ترکیه درباره سوریه اجرا شود. حمله افراد مسلح در ادلب پذیرفتنی نیست. باید جلوی هرگونه فعالیتی علیه نیروهای ارتش سوریه و پایگاه های روسیه گرفته شود.

کرملین همچنین اعلام کرد که اردوغان و پوتین فعلا قصد برگزاری نشست را درباره افزایش تنش در سوریه ندارند.

طی حملات ماه گذشته گروه‌های مسلح به ادلب ۱۵۰ غیرنظامی کشته شد

ستادمشترک ارتش‌های روسیه و سوریه امروز(چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که در جریان حملات ماه گذشته گروه‌های مسلح در ادلب تعداد ۱۵۰ تن از غیرنظامیان کشته شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از روسیا الیوم، بر اساس اعلام این ستاد، اقدامات تنش‌آمیز مستمر گروه‌های تروریستی ارتش سوریه را بر آن داشت تا به منظور حفظ امنیت مناطق تحت کنترل دولت عملیات‌هایی را انجام دهد.

این بیانیه افزود، فعالیتهای “گروه تحریر الشام” و گروه‌های وابسته به آن، تلاش‌های روسیه و سوریه به منظور کاهش تنشها در ادلب را با شکست مواجه کرد همچنین طی ماه گذشته به دلیل بمبارانهای گروه‌های مسلح تعداد ۱۵۰ تن از غیرنظامیان جان خود را از دست دادند.

بر اساس این بیانیه، گروه‌های مسلح همچنین به مین گذاری راه ها و بستن گذرگاه‌هایی اقدام کردند که روسیه و سوریه آن ها را برای خروج غیرنظامیان اختصاص داده بودند.

این بیانیه تاکید کرد که به دنبال عقب نشینی این گروه های تروریستی ارتش سوریه تجهیزات و مهماتی را که در اختیار تروریستها بود و ساخته کشورهای غربی بود، در اختیار گرفت که این مساله بیانگر ادامه حمایتها از این گروه‌ها از سوی کشورهای خارجی است.

تروریست‌ها در شرق ادلب سوریه تلفات سنگین دادند

جنگنده‌های سوری و روس در یک عملیات مشترک موفق شدند در شرق استان ادلب، شصت عنصر تروریستی وابسته به ترکیه را از پای درآورند.

جنگنده‌های سوری و روس در یک عملیات مشترک موفق شدند در شرق استان ادلب، شصت عنصر تروریستی وابسته به ترکیه را از پای درآورند.

تروریست های احرار الشام در ادلب

 عملیات و درگیری نیروهای ارتش سوریه در شرق استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور، همچنان ادامه دارد.

یک منبع نظامی حاضر در لشکر ۲۵ عملیات ویژه ارتش سوریه که در ادلب حضور دارد، از جزئیات ناکام گذاشتن نقشه تروریست‌ها در غرب شهر «معره النعمان» پرده برداشت.

این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که شماری از عناصر تروریستی ائتلاف «هیئه تحریر الشام» و سایر عناصر وابسته به ترکیه، قصد داشتند به مواضع ارتش سوریه در غرب معره النعمان حمله کنند.
وی تأکید کرد، همزمان با این مسئله، بیانیه‌های هواپیماهای شناسایی روسیه نیز حاکی از این بود که شمار زیادی از تروریستها را در اطراف شهرک «دیر سنبل» مشاهده کرده که تجهیزات نظامی زیادی در اختیار دارند.

این منبع ادامه داد: «۸۰ فرد مسلح [تروریست] به پنج گروه مساوری تقسیم و هر کدام از آنها در یک مسیر جمع شده بودند» و جنگنده‌های سوری و روس نیز این عناصر را هدف قرار دادند.

به گفته منبع مذکور، در جریان این حملات، ۶۰ تروریست کشته و سایر عناصر باقی مانده نیز زخمی شدند. کما اینکه هشت خودروی زرهی از جمله چند خودروی متعلق به ترکیه که در اختیار تروریستها قرار گرفته بود، منهدم شد.

این حمله قرار بود همزمان با حمله‌ای صورت گیرد که عناصر جبهه النصره و «اجناد القوقاز» به سمت مواضع ارتش سوریه در غرب شهر راهبردی «سراقب» انجام دادند.

ارتش سوریه این حمله تروریست‌ها را نیز دفع کرد. ابتدا عناصر النصره موفق به پیشروی در شهرک «النیرب» شدند، ولی نیروهای سوری، این منطقه را کاملا به تسلط خود درآورد.

۱۳ نکته که باید در مورد درگیری در ادلب سوریه دانسته شود

تابناک نوشت: روند تحولات در شمال سوریه و استان ادلب وارد فاز جدیدی شده که زمینه برخورد مستقیم میان نیرو‌های سوریه و ترکیه را فراهم آورده است، به طوری که در این برخورد‌ها، چندین تن از نیرو‌های دو طرف کشته و زخمی شدند. در همین زمینه، سیزده سوال عمده برای فهم دقیق تحولات ادلب و تنش‌های اخیر مطرح کرده ایم.

نقشه و موقعیت ادلب در سوریه

ادلب کجاست؟

ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد که از سال ۱۳۹۴ توسط تروریست ها اشغال شد. استان ادلب با شش هزار و صد کیلومتر مربع مساحت در شمال غربی سوریه و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود که شهر خان شیخون در شهرستان معره نعمان از مراکز راهبردی این استان است و یکی از راهبردی ترین مناطق شمال غرب سوریه به شمار می رود.

نقشه سوریه و موقعیت ادلب

چه گروه های تروریستی در ادلب فعال هستند؟

احرار الشام، فیلق الشام، ارتش ادلب الحر، گروه ترکمانیه ساحلی اول و دوم، گروه پیاده نظام اول و دوم، ارتش نخبه، ارتش النصر، تیپ موسوم به شهدای اسلام داریا، تیپ الحریه و گروه ۲۳، نورالدین زنکی، ارتش الاحرار، الویه صقور الشام و تجمع دمشق از جمله گروه های تروریستی به شمار می آیند که در مناطق اشغالی استان ادلب حضور دارند. اما گروه تروریستی هیات تحریر الشام که متشکل از ده ها گروهک تروریستی است، بخش های وسیعی از استان ادلب و مناطق مرزی مشترک با کشور ترکیه را در اشغال دارد. بسیاری از این گروه ها مستقیم از سوی ترکیه کمک های مالی و نظامی دریافت می کنند.

چه توافقی میان روسیه، ترکیه و ایران در ادلب منعقد شده است؟

توافقنامه سپتامبر ۲۰۱۸ سوچی روسیه را باید مهم‌ترین توافق در مورد ادلب تلقی کرد که زمینه را برای توافقات بعدی میان روسیه، ترکیه و ایران فراهم کرد. توافقی برای کاهش تنش‌ها و بیرون راندن گروه‌های تروریستی از ادلب که تاکنون با کارشکنی‌های ترکیه، کامل و دقیق اجرایی نشد.

این توافقنامه برخی مسئولیت‌ها را برای ترکیه و روسیه به ارمغان آورد. بر اساس این توافقنامه قرار شد تا در منطقه‌ای به وسعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر منطقه عاری از سلاح تاسیس شود، بزرگراه‌های M۴ و M۵ برای انجام تجارت آزاد بازگشایی شود، نیرو‌های نظامی ترکیه و روسیه در دو طرف خط جبهه فعالیت‌های نظارتی و گشت زنی ترتیب دهند و نیز با استفاده از پهپاد‌های ترک و روس فعالیت‌های نظارتی در ادلب انجام گیرد.

توافق سوچی چگونه نقض شد؟

مهم‌ترین عامل نقض توافقنامه سوچی و سایر توافقات میان سه کشور، حملات مکرر گروه‌های تروریستی و عدم عقب نشینی آن‌ها از مناطق ترسیم و تعیین شده در این توافقات بود. همانگونه که عنوان شد، توافق سوچی برای ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب به وسعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر مربع قرار بود تا ۲۳ مهر ماه پارسال کاملاً اجرایی شود، اما عدم همراهی برخی گروهک‌های تروریستی حاضر در این استان ـ که تحت هدایت ترکیه هستند ـ موجب تعویق آن شد؛ مساله‌ای که نقض توافق ادلب است.

نیروهای نظامی ترکیه در ادلب و شمال سوریه چه می کنند؟

نیروهای ترکیه براساس توافق سوچی، تعهدی جز نظارت و گشت زنی بر مناطق ترسیم شده ندارند. اما ترکیه در  یک سال گذشته در یک تجاوز آشکار، اقدام به ایجاد پایگاه های نظامی در این استان کرده که از یک سو  مغایر به توافق سوچی و از سوی دیگر در تضاد آشکار با حقوق بین الملل است. در همین زمینه، روزنامه ینی شفق ترکیه چندی پیش اعلام کرد که ارتش ترکیه هشت پایگاه نظامی در ادلب تاسیس می کند.

این روزنامه اعلام کرده بود، ارتش ترکیه قصد دارد در ادلب و در اراضی تحت کنترل مخالفان از جمله در مناطق حضور ارتش به اصطلاح آزاد سوریه دو پایگاه هوایی تاسیس کند و بر این اساس، کنترل فرودگاه های تفتناز و ابودوهور نیز در چهارچوب نقشه انتقال، تحت مدیریت نیروهای ارتش ترکیه قرار خواهد گرفت.

حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه مطابق اصول و قوانین بین المللی است؟

حضور نظامیان ترکیه در شمال سوریه از مهمترین رفتارهای خارج از عُرف و خلاف حقوق پذیرفته در حوزه بین الملل از سوی یک دولت به شمار می رود. مقاماتی از وزارت خارجه و مجلس سوریه نیز استقرار نظامیان ترکیه در استان ادلب را غیرقانونی و تهدیدی برای امنیت ملی سوریه تلقی و اعلام کردند که حضور ترکیه در خاک سوریه، غیرقانونی و نقض حاکمیت ملی آن کشور است.

ترکیه به توافقات خود با ایران و روسیه در ادلب پایبند بوده است؟

ترکیه نه تنها به توافق سوچی پایبند نبوده، بلکه در مواقعی با لشکرکشی به مناطقی دیگر به ویژه در مقابل کردها پا را فراتر گذاشته است. ترکیه برای اولین بار جبهه جدیدی علیه ارتش سوریه گشود، در حالی که طبق تفاهمات با روسیه، این نیروها فقط مأموریت جنگ با گروه های کُردی را داشتند و نباید وارد درگیری مستقیم با ارتش سوریه می‌شدند که متعاقب آن نیروهای سپر فرات وابسته به ترکیه در شهر الباب هدف بمباران قرار گرفتند. منابع وابسته به مخالفان سوری اعلام کردند، جنگنده روسی که از پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه برخاسته بود، مرکز تجمع نیروهای وابسته به ترکیه را بمباران کرد و روس‌ها تهدید به بمباران عفرین و جرابلس هم کردند و این هم مفهومش این است که برای اولین بار از زمان توافق آستانه و سوچی، این نیروها همتراز جبهه النصره و حزب اسلامی ترکستانی و دیگر گروه های تروریستی محسوب می‌شوند و به مثابه متلاشی شدن توافق شمال سوریه میان روسیه و ترکیه است.

کدام نیروهای تروریستی در ادلب از سوی ترکیه پشتیبانی می شوند؟

احرار الشام و گروه ارتش آزاد سوریه مستقیم پشتیابی می شوند. تحریرالشام نیز غیرمستقیم و از طریق سایر گروه های تروریستی وابسته به خود از سوی ترکیه پشتیبانی می شود.

چرا ارتش سوریه با ارتش ترکیه درگیر شد؟

روند تحولات از آنجا آغاز شد که پس از تضعیف تفاهمات روسیه و ترکیه و یا بی میلی ترکیه به اجرای توافق، دمشق و کرملین تصمیم به شروع عملیات علیه گروه های تروریستی ـ که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دادند ـ گرفتند و عملیات در ادلب و غرب حلب را آغاز کردند. در ابتدا، آنکارا به درخواست توقف فوری حمله اکتفا کرد؛ اما روند درگیری‌ها به شکل گسترده‌ای گسترش یافت و ارتش سوریه به نزدیکی‌های سراقب در استان ادلب رسید و در غرب حلب هم مناطق راهبردی را به کنترل خود درآورد تا به حضور تروریست‌ها در حومه حلب کامل پایان دهد.

«رامی عبدالرحمن» مدیر گروه دیده بان حقوق بشرسوری که مقر آن در لندن قرار دارد، در این باره اعلام کرد: «درگیری ها زمانی رخ داد که ارتش سوریه بر روستای جوباس در نزدیکی شهر راهبردی سراقب مسلط شد و به دنبال پیشروی در جاده حلب-لاذقیه برآمدند که نیروهای ترکیه به منظور ممانعت از پیشروی نیروهای ارتش سوریه به حرکت درآمدند.

تلفات نیروهای ترکیه در درگیری های اخیر چه تعداد بوده است؟

نیروهای ارتش ترکیه از سوی نیروهای ارتش سوریه هدف قرار گرفتند که بر اثر آن ۴ نظامی ترک کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند که نیروهای ارتش ترکیه اقدام به گلوله باران مناطقی در منطقه «مورک» کردند و از داخل لواء اسکندرون با راکت ارتش سوریه را هدف قرار دادند. بر اساس اطلاعات دریافتی همه نیروهای ترکیه که در پست «تریندار» بودند و از سوی ارتش سوریه هدف قرار گرفته اند، کشته یا زخمی شدند.

ارتش ترکیه چگونه به بقای گروه های تروریستی در ادلب کمک می کند؟

ارتش ترکیه با اخلال در پیشروی های میدانی ارتش سوریه برای پاکسازی این استان از وجود گروه های تروریستی، به موجودیت و ادامه حیات آن ها کمک می کند.

چرا بحران در ادلب تداوم یافته است؟

ترکیه به خوبی می‌داند که دیر یا زود باید مناطقی که با توافق سوچی تحت عنوان ناظر در اختیار گرفته، تخلیه کند، زیرا بخشی از حاکمیت سوریه بوده و دمشق به دنبال تثبیت حاکمیت خود است. قوانین بین‌المللی نیز چنین حقی را به سوریه می‌دهد. نقش ترکیه در تدوام بحران را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد که ضمن ایجاد پروپاگاندای رسانه‌ای، حداکثر تلاش خود را در راستای ایجاد فشار سیاسی به دمشق خواهد آورد تا عملیات برای آزادی ادلب  متوقف شود.

در نهایت سرنوشت ادلب چه خواهد شد؟ 

با توجه به اینکه از نظر حقوقی و سیاسی، ترکیه دلایل قابل قبولی برای ادامه حضور خود در ادلب ندارد، بعید به نظر می‌رسد که بتواند اقدام درخور توجهی انجام دهد. تنها دستاویز ترکیه در این بین به راه افتادن سیل آوارگان از ادلب به ترکیه است که با استفاده از آن بتواند به دمشق و مسکو فشار آورد تا عملیات خود را متوقف کنند یا دامنه آن را کاهش دهند. در هر صورت این مسیری است که حکومت سوریه دنبال می‌کند و دیر یا زود ادلب را نیز خواهد نوردید.

اما ادلب از چه نظر برای ترکیه اهمیت دارد؟

استان ادلب یکی از بزرگترین استان‌های سوریه با جمعیتی بین یک و نیم تا ۲ میلیون نفر است که از سال ۲۰۱۵ تا کنون تحت کنترل گروه‌های مسلح است. گروه‌های مسلحی نظیر «نورالدین زنکی، احرار الشام، ارتش آزاد، فیلق الشام و تحریر الشام(جبهه النصره)» که بجز تحریر الشام همه این گروه‌ها به طور آشکار تحت حمایت ترکیه قرار دارند در این استان حضور دارند.

طی سال‌های گذشته ادلب تبدیل به منطقه‌ای شده که از بخش‌های مختلف سوریه گروه‌های مسلح وارد آن شده و در آنجا تمرکز داشتند که آخرین این گروه‌ها با تسلط ارتش سوریه بر حلب طی ماه‌های گذشته به ادلب رفتند.

“سونر پلات” دریادار بازنشسته ارتش ترکیه درباره اهمیت ادلب برای ترکیه یادآور شد که علاوه بر لزوم ایجاد و حفظ آتش بس در ادلب به عنوان یکی از مهمترین مناطق درگیری در سوریه، همسایگی این منطقه با عفرین نیز برای ترکیه بسیار اهمیت دارد. با حضور ترکیه در ادلب، منطقه عفرین از گسترش حضور و قدرت کردهای “پ ی د” و “ی پ گ” که مورد حمایت پ ک ک هستند جلوگیری خواهد شد.

 

 

نظر شما