شناسهٔ خبر: 38134788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

ماهواره "ظفر ۲" در خردادماه سال آینده پرتاب خواهد شد؛

ماهواره «ظفر» در اقیانوس هند سقوط کرد/ عملکرد موفقیت آمیز ماهواره بر سیمرغ

وزارت دفاع اعلام کرد ماهواره ظفر با موفقیت پرتاب شده اما در مدار قرار نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پارسینه به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، طرح پایگاه فضایی حضرت امام خمینی (ره) که کار ساخت آن از چند سال پیش و بر اساس مصوبه شورای عالی فضایی کشور آغاز شد، ​توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اجرا و تکمیل شده است.

همچنین این سازمان به عنوان نخستین پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام، مسئولیت طراحی، ساخت و بهره برداری تخصصی از این پایگاه را نیز بر عهده دارد.

در همین زمینه، سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت: در ماموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره بر سیمرغ همه فرآیند‌های پرتاب فضایی از قبیل: مونتاژ مراحل ماهواره بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشار گذاری، به طور کامل به انجام رسید، ​ فرآیند پرتاب و استارت موتور‌های مرحله ۱ ماهواره بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.

توضیحات وزیر ارتباطات درباره دلایل سقوط ظفر ۱

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از مراسم پرتاب ماهواره ظفر در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این پرتاب گفت: ماهواره ظفر به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید؛ ولی از آنجایی که برای قرار گرفتن ماهواره در مدار نیاز است که به سرعت هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتری برسد، ماهواره‌بر به این سرعت لازم نرسید.

وی ادامه داد: در پرتاب ماهواره "پیام" دلیل ناموفق بودن آن مدار الکترونیک بوده است؛ ولی در ماهواره ظفر اشکال از موتور ماهواره‌بر بوده است.

جهرمی خاطرنشان کرد: این امر موجب شد که ماهواره دچار افت سرعت شود و در نتیجه در مدار قرار نگیرد و در اقیانوس هند سقوط کرد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه این ماهواره در دو نسخه "ظفر ۱" و "ظفر ۲" طراحی و ساخته شده است، خاطرنشان کرد: ماهواره "ظفر ۲" در خردادماه سال آینده پرتاب خواهد شد.

ویدئوی منتشر شده از لحظه پرتاب ماهواره ظفر به فضا را می‌بینید

mp4
<div id="video-display-embed-code_818632" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.parsine.com/fa/news/play/embed/597859/818632?width=800&height=600"></script></div>

نظر شما