شناسهٔ خبر: 38099122 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» درخصوص حضور اسکوچیچ روی نیمکت یوزها

دراگان خوش‌شانس

طبق اخباری که «فرهیختگان» کسب کرده، زمانی که مدیران فدراسیون به دنبال انتخاب سرمربی برای تیم ملی امید بودند اسکوچیچ نیز به فدراسیون پیشنهاد شد، اما تصمیم‌گیرندگان تاکید کردند این مربی در حد و اندازه‌ای نیست که سرمربی تیم امید ایران شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برانکو ایوانکوویچ بعد از چند تجربه موفق مربیگری در باشگاه‌های کرواسی، در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان دستیار میروسلاو بلاژویچ انتخاب شد. زوج او و بلاژویچ در جام‌جهانی فرانسه با تیم ملی کرواسی شگفتی خلق کردند و این تیم در نخستین حضور خود در جام‌جهانی به‌عنوان سوم جهان دست یافت. اولین تقابل برانکو با فوتبال ایران یک ماه پیش از آغاز جام‌جهانی ۱۹۹۸ و بازی دوستانه تیم ملی با کرواسی بود که این بازی با دو گل به سود کروات‌ها به اتمام رسید. با پایان جام‌جهانی برانکو ترجیح داد به‌عنوان سرمربی به کارش ادامه دهد و هدایت تیم هانوفر آلمان را برعهده گرفت. بعد از توافق ایران با بلاژویچ برای هدایت تیم ملی ایران، بار دیگر برانکو به‌عنوان دستیار در کنار بلاژویچ قرار گرفت؛ تیم ملی ایران با بلاژویچ نتوانست به جام‌جهانی ۲۰۰۲ راه یابد و در مرحله پلی‌آف در سد ایرلند متوقف شد. با وجود این ناکامی فدراسیون وقت خواستار ادامه همکاری با کادر مربیان کرواسی بود اما بلاژویچ پرمدعا از هدایت تیم ایران کنار کشید و فدراسیون فوتبال با برانکو وارد گفت‌وگو شد.  بسیاری موفقیت‌های بلاژویچ در تیم ملی کرواسی را منتسب به برانکو دانسته و معتقد بودند وی با علم روز فوتبال آشنا بوده و تمرین‌دهنده خوبی است. بنابراین نیمکت تیم ملی به برانکوی جوان و جویای نام رسید. برانکو ابتدا تیم امید ایران را در بازی‌های آسیایی 2002 قهرمان کرده و در ادامه موفق شد تیم ملی ایران را به جام‌جهانی برساند، ایران هر چقدر در سال 1998 صعود سخت و فرسایشی به جام‌جهانی داشت اما با برانکو این صعود به آسانی میسر شد.

  نیمکت تیم ملی بعد از 14 سال کروات شد

حالا و بعد از حدود 14 سال و بعد از دوران برانکو در فوتبال ایران، دوباره نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به یک سرمربی کروات و جویای نام دیگر یعنی دراگان اسکوچیچ رسیده است تا به نوعی همگان در انتظار دوران طلایی یک سرمربی کروات دیگر در فوتبال ایران باشند. همان‌طور که برانکو بدون سرمربیگری در تیمی بزرگ و به واسطه شناختش از شرایط فوتبال ایران به‌عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد، اسکوچیچ 52 ساله که سابقه هدایت تیم‌های ملوان، فولاد، خونه‌به‌خونه و صنعت نفت آبادان را در فوتبال ایران به عهده داشته نیز در شرایطی تقریبا مشابه با دستیار بلاژ حالا باید روی نیمکت تیم ملی، ایران را کوچ کند. دراگان که سال‌هاست در فوتبال ایران به سر می‌برد به نوعی ایرانیزه شده و شناخت خوبی از فوتبال کشورمان دارد که این موضوع در راه حضورش روی نیمکت تیم ملی می‌تواند راهگشا و تاثیرگذار باشد.

  اسکوچیچ سرانجام سرمربی ایران شد

امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال پنجشنبه گذشته درخصوص انتخاب سرمربی کروات برای تیم ملی ایران گفت: «فدراسیون فوتبال در روزهای گذشته مذاکرات فشرده‌ای را با گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی انجام داده بود. در این میان، به دنبال عدم فراهم شدن شرایط جهت نهایی شدن امور مربوط به گزینه‌های داخلی و ضمن تشکر ویژه از همراهی این عزیزان و تاکید بر شایستگی آنان جهت به دست گرفتن سکان هدایت تیم ملی، فدراسیون فوتبال بلافاصله اقدام به تشکیل جلسه کمیته فنی کرد و به دنبال آن باب مذاکره با دراگان اسکوچیچ را گشود. براین اساس، اسکوچیچ در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته فنی شرکت کرد و برنامه‌هایش را ارائه داد. به دنبال برگزاری این جلسه و دیدگاه مثبت کمیته فنی و با اخذ نظر اعضای محترم هیات‌رئیسه، دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد. برنامه‌های مرتبط و آتی تیم ملی به‌زودی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام خواهد شد.»

  سپاهان مجوز قلعه را صادر کرد، اما...

نکته قابل‌توجه اینکه مذاکرات با این مربی کروات از مدت‌ها قبل صورت گرفته بود و فدراسیون فوتبال همزمان با گزینه‌های دیگر با این مربی مذاکراتی را انجام داد. با این حال پس از منتفی شدن حضور امیر قلعه‌نویی در تیم ملی مذاکره با اسکوچیچ جدی‌تر شد و این مربی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده است.  پیش از فسخ قرارداد اسکوچیچ با صنعت نفت آبادان صحبت‌هایی درباره انتخاب وحید هاشمیان به‌عنوان سرمربی تیم ملی مطرح شده بود اما درنهایت مسئولان فدراسیون فوتبال درمورد حضور اسکوچیچ به جمع‌بندی نهایی رسیدند.  نکته قابل‌توجه در این بین آنکه طبق شنیده‌های «فرهیختگان»، باشگاه سپاهان طی روزهای اخیر درنهایت تسلیم خواسته‌های فدراسیون فوتبال شده و مجوز حضور قلعه‌نویی در تیم ملی را صادر کرد، اما اتفاقات دیگری رخ داد که درنهایت حضور این مربی روی نیمکت تیم ملی منتفی شد.  یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال این موضوع را در تماس با «فرهیختگان» تایید کرده و گفت: «سپاهان مجوز حضور قلعه‌نویی را برای تیم ملی صادر کرد اما درنهایت طی روزهای آخر، هجمه عجیبی را از سوی هواداران سپاهان و رسانه‌های اصفهانی شاهد بودیم و فضای سنگینی در این خصوص در اصفهان به وجود آمد که درنهایت به احترام این هواداران و اینکه سپاهان باید به‌عنوان نماینده کشورمان در آسیا از پرچم ایران دفاع کند، از ادامه مذاکرات با قلعه‌نویی صرف‌نظر کردیم.»  در این خصوص قبل از قلعه‌نویی، حتی علی دایی نیز با فدراسیون فوتبال به توافق رسیده بود، اما درنهایت شنیده شد برخی اتفاقات غیرفوتبالی، دایی را از نیمکت تیم ملی دور کرد.

  جلسه 2 ساعته اسکوچیچ و کمیته فنی

تیم ملی فوتبال ایران روزهای 7 و 12 فروردین 99 در چارچوب مسابقات مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر به ترتیب به مصاف هنگ‌کنگ و کامبوج خواهد رفت و بعد از آن در خردادی پرهیجان به مصاف تیم‌های ملی بحرین و عراق خواهد رفت.

بر همین اساس دراگان قبل از انتخابش به‌عنوان سرمربی تیم ملی، ابتدا جلسه 2 ساعته‌ای را با اعضای کمیته فنی برگزار کرده و برنامه‌هایش را برای این 4 دیدار به آنها ارائه کرده و ضمن بیان درخواست‌ها و تشریح برنامه‌هایش، به صورت ضمنی این قول را داد تا برای صعود تیم ملی به دور بعدی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی تمام تلاشش را به‌کار بندد.

  خیلی کمتر از 140 هزار دلار

تسنیم روز گذشته در گزارشی نوشت: «یکی از مسائل مربوط به حضور اسکوچیچ در تیم ملی، بحث غرامت جدایی او از صنعت نفت است. این مربی طبق توافقنامه امضاشده برای فسخ قرارداد با صنعت نفت درصورت پیوستن به تیم جدید، باید 140 هزار دلار به باشگاه آبادانی پرداخت کند. اینکه آیا این پول توسط او باید به صنعت نفت پرداخت شود یا فدراسیون فوتبال، هنوز مشخص نیست و یکی از مسائل مورد مذاکره نیز بوده است.» این درحالی است که طبق پیگیری‌های «فرهیختگان» به نظر می‌رسد این مبلغ باید بسیار کمتر از این صحبت‌ها باشد، چراکه آن زمانی که نام دراگان برای سرمربیگری استقلال مطرح بود، این‌طور عنوان شد که وی می‌تواند با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از آنچه که ادعا شده، قراردادش را فسخ کند که این‌بار نیز با به میان آمدن پای تیم ملی، باید همان رقم به باشگاه آبادانی پرداخت شود.

  نگران تامین ارز نباشید؛ قرارداد ریالی شد

قرارداد اسکوچیچ کروات با فدراسیون فوتبال به صورت ریالی خواهد بود تا فدراسیون فوتبال در تامین ارز دغدغه نداشته باشد. فدراسیون فوتبال ایران قرارداد ریالی و سه مرحله‌ای با مربی کروات خواهد داشت که رقم این قرارداد به صورت تقریبی مشخص شده است. اسکوچیچ قرار است سالیانه حدود پنج میلیارد و نیم دریافت کند. مالیات بر درآمد این قرارداد را نیز اسکوچیچ پرداخت خواهد کرد و فدراسیون پرداخت مالیات را به عهده نگرفته است. این رقم شامل اسکوچیچ و تمامی دستیارانش در تیم ملی خواهد بود.

  قراردادی مرحله به مرحله

قرارداد اسکوچیچ با فدراسیون سه مرحله‌ای بوده که درصورت صعود از مرحله نخست انتخابی جام‌جهانی وارد فاز دوم خواهد شد که مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی 2022 است. درصورتی که تیم ملی راهی جام‌جهانی شود، قرارداد وارد فاز سوم می‌شود که اسکوچیچ در جام‌جهانی قطر روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند و در جام ملت‌های سال 2023 نیز هدایت تیم ملی را به عهده خواهد داشت. به این ترتیب قرارداد سرمربی جدید تیم ملی سه ساله و به صورت مرحله‌ای است که شاید مهم‌ترین نکته آن قرارداد ریالی با این مربی باشد.

  دستیاران اسکوچیچ در تیم ملی ایران مشخص شدند

بعد از انتخاب دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، دو دستیار این مربی در تیم ملی مشخص شدند ملادن زگانیر که سابقه کار در تیم زیر ۲۱ سال کرواسی را دارد در کنار تونی اوسنیک که در تیم ملی اسلوونی کار کرده است، دستیاران جدید اسکوچیچ در تیم ملی ایران خواهند بود. این خبر را سایت hrt کرواسی و با تایید دراگان اسکوچیچ اعلام کرده است تا دو دستیار خارجی این مربی کروات مشخص شوند.

در انتظار پاسخ وحید

برای انتخاب دستیاران ایرانی، اسکوچیچ از فدراسیون فوتبال درخواست کرده وحید هاشمیان به‌عنوان دستیار اول او در کادرفنی حضور داشته باشد. هاشمیان که پس از حضور ویلموتس به‌عنوان یکی از دستیاران این مربی بلژیکی در تیم ملی مشغول فعالیت شد، باید در این خصوص به فدراسیون پاسخ بدهد. البته قرار است پس از بازگشت هاشمیان به ایران، فدراسیون فوتبال جلسه‌ای میان او و اسکوچیچ ترتیب بدهد تا حدود اختیارات و وظایف هاشمیان به‌عنوان دستیار اول در تیم ملی مشخص شود. درصورتی که این مربی در این خصوص با اسکوچیچ به تفاهم برسد، به کار خود در تیم ملی ادامه خواهد داد و سرمربی کروات تیم ملی باید نفرات دیگری را هم برای حضور در کادرفنی انتخاب کند.

  فدراسیون نظر مثبت بازیکنان را جلب کرد

پیش از این شنیده می‌شد بازیکنان تیم ملی برای حضور علی دایی در تیم ملی ایران به اجماع رسیده و به نظر می‌رسید درصورتی که هر فرد دیگری به جز دایی سرمربی تیم ملی بشود، صدای اعتراض‌ها بلند شود. این درحالی است که از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد، همزمان با پیش بردن مذاکرات با اسکوچیچ، رایزنی به‌منظور مثبت شدن نظرات بازیکنان باتجربه نیز آغاز شده و موفقیت‌هایی در این زمینه کسب شده است.

  چرا دراگان سرمربی استقلال و پرسپولیس نشد

پیش از اینکه اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بشود، در دو برهه زمانی نام وی برای استقلال و پرسپولیس مطرح شده بود؛ اتفاقی که هرگز محقق نشد. در آن زمان این‌طور شنیده شد که چون دراگان با نفت نتیجه گرفته، درصورت جدایی او، مشکلاتی در آبادان ایجاد می‌شود که همین موضوع مانع سرمربیگری این مربی در تیم‌های مطرح پایتخت شد، اما درنهایت زمانی که پای ایران و منافع ملی به میان آمد، رضایت مدیران و هواداران این تیم جلب شد تا درنهایت اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران بشود.

  خبری از نشست خبری نیست؛ چلنگر هم نمی‌آید

قرار است اسکوچیچ امروز در مرکز ملی فوتبال حاضر شود و ضمن بازدید از آخرین امکانات این مرکز، سلسله جلساتی را برای آغاز کارش در تیم ملی با مسئولان امر برگزار کند تا به تبع آن برنامه‌های اجرایی برای 4 بازی آینده تیم ملی اعلام شود. نکته قابل‌توجه اینکه برخلاف برخی اخبار، خبری از نشست خبری سرمربی جدید تیم ملی طی روزهای آینده نخواهد بود. همچنین برخلاف همیشه که رضا چلنگر مترجمی سرمربیان کروات را برعهده دارد، این‌بار یک مترجم انگلیسی‌زبان در تیم ملی این وظیفه را عهده‌دار خواهد شد.

  از مخالفت مربیان ایرانی تا حمایت گزینه‌های تیم ملی

بعد از انتخاب سرمربی تیم ملی برخی مربیان و کارشناسان وطنی به انتقاد از سرمربی جدید و کروات تیم ملی پرداخته و او را در شأن و اندازه‌های تیم ملی ندانستند. این درحالی است که طی همین یکی دو روز اخیر، گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی ازجمله برانکو، قلعه‌نویی و گل‌محمدی به تمجید از اسکوچیچ پرداخته و این انتخاب را به وی تبریک گفتند.

  اسکوچیچ: تیم ملی ایران بزرگ‌ترین چالش حرفه‌ای من است

اسکوچیچ در نخستین صحبت‌هایش پس از انتخاب به‌عنوان سرمربی تیم ملی گفت: «با سه تیم از چهار تیم باشگاهی که در ایران هدایت‌شان را برعهده داشتم، به موفقیت‌های بزرگی در تاریخ باشگاه‌شان دست یافتم. فکر می‌کنم سرمربیگری تیم ملی ایران هم یک سکانس منطقی بود و من به چیزی بسیار ملموس رسیدم. درواقع این بزرگ‌ترین چالش حرفه‌ای من به شمار می‌رود.» سرمربی جدید تیم ملی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «بازی‌های کلیدی ما با بحرین و عراق خواهد بود که باید بگویم برای ما حکم جنگ را دارد. هر دو بازی در تهران در ورزشگاه 100 هزار نفری مملو از تماشاگر برگزار خواهد شد. امیدوارم بتوانیم از این گروه صعود کنیم. کلیدی‌ترین بازی ما هم مقابل تیم تحت‌هدایت دوست خوبم سرچکو کاتانتس یعنی عراق خواهد بود و بازی جالبی خواهد شد. انتظارات بالاست، به‌خصوص پس از عملکرد فوق‌العاده تیم ملی در جام‌جهانی روسیه که با وجود هم‌گروهی با تیم‌های اسپانیا، پرتغال و مراکش در آستانه صعود به مرحله حذفی قرار داشت، همه می‌خواهند ایران به جام‌جهانی 2022 راه پیدا کند.»

   گزینه‌ای که برای امیدها رد شده بود!

انتخاب دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت که البته اکثریت آن انتقاد از تصمیم مدیران فدراسیون بود، چراکه در این مدت تاکید داشتند یا یک گزینه خارجی بزرگ انتخاب می‌شود یا یک گزینه مناسب داخلی و درنهایت کسی انتخاب شد که هیچ‌کدام از این شرایط را نداشت.

مسئولان فدراسیون که تلاش‌هایشان برای استفاده از برانکو ایوانکوویچ به جایی نرسید، امیدوار بودند از بین دایی و قلعه‌نویی یک نفر انتخاب شود، اما درنهایت مجبور شدند به بهانه «شناخت کافی از فوتبال ایران» تیم ملی را به کسی بدهند که از نظر رزومه در سطح ایده‌آلی برای گرفتن این سمت قرار نداشت.

نکته جالب اینجاست که طبق اخباری که «فرهیختگان» کسب کرده، زمانی که مدیران فدراسیون به دنبال انتخاب سرمربی برای تیم ملی امید بودند اسکوچیچ نیز به فدراسیون پیشنهاد شد، اما تصمیم‌گیرندگان تاکید کردند این مربی در حد و اندازه‌ای نیست که سرمربی تیم امید ایران شود. حالا مربی کروات که در سال‌های اخیر گزینه حضور در تیم‌های باشگاهی مطرح مثل استقلال و پرسپولیس بوده، اما همیشه هدایت تیم‌های متوسطی را به عهده داشته و مربیگری در لیگ یک را نیز تجربه کرده، سرمربی تیم ملی بزرگسالان ایران است!

نظر شما