شناسهٔ خبر: 38089940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

نامه نیوز بررسی کرد؛

آیا سران حزب دموکرات قصد مهندسی انتخابات به ضرر سندرز را دارند؟/ خطای دموکراتها در سال 2016 دوباره در حال تکرار است /خرسندی ترامپ از بروز شکاف میان دموکراتها

صاحب‌خبر -

نامه نیوز : آنچه اخیرا در ایالت "آیووا" و در جریان برگزاری رقابتهای درون حزبی دموکراتها رخ داد، ذهن بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی آمریکا به خود معطوف کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تاخیر سه روزه در اعلام نتایج انتخابات، بیش از آنکه نشان دهنده وسواس و دقت سران حزب دموکرات جهت صیانت از آرای رای دهندگان باشد، مصداق نوعی "مهندسی انتخابات" به ضرر برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت است! صورت مسئله در این معادله کاملا مشخص است: سندرز علی رغم کسب آرای بیشتر نسبت به سایر نامزدهای حزب دموکرات، در این انتخابات مقام نخست را کسب نکرد! "برنی سندرز" به لحاظ تعداد آرای عمومی، با ۴۵،۸۲۹ رأی در مقام نخست قرار گرفت، اما از آنجا که "اراده نمایندگان ویژه حزب دموکرات " به جای "تعداد آرای مردمی" تعیین کننده نتیجه نهایی انتخابات در آیووا و دیگر ایالات آمریکا می باشد، "پته بوته جج" با کسب ۴۳،۱۹۵ رأی و به واسطه حمایت بیشتری که از سوی"وکلای انتخاباتی" تعیین شده از سوی حزب دموکرات کسب کرد، به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد!
این موضوع نشان دهنده عزم و اراده خاصی است که سران حزب دموکرات، برای جلوگیری از پیروزی نهایی برنی سندرز در رقابتهای درون حزبی خود دارند. با این حال شاید کمتر کسی تصور می کرد که این "مهندسی انتخاباتی" در همین نخستین مرحله از رقابتهای انتخاباتی در ایالت آیووا صورت گیرد! واقعیت امر این است که اکثر نامزدهای پیروز در ایالت آیووا، در نهایت فاتح رقابتهای درون حزبی انتخاباتی دموکراتها خواهند شد. این را تجربه ادوار قبلی به خوبی نشان می دهد. از این رو اگر برنی سندرز به عنوان پیروز این رقابت معرفی می شد، دیگر جلوگیری از پیروزی نهایی وی در انتخابات درون حزبی دموکراتها سخت و دشوار بود.مخالفت برخی سران ارشد حزب دموکرات با معرفی برنی سندرز به عنوان نامزد نهایی این حزب ، موضوعی نیست که از رای دهندگان آمریکایی و خصوصا طرفداران حزب دموکرات مخفی مانده باشد.
به عنوان مثال باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده یکی از کسانی است که کمترین علاقه ای نسبت به پیروزی نهایی "ّبرنی سندرز" در انتخابات درون حزبی دموکراتها ندارد! در اوایل آذرماه امسال و در حالی که اقبال عمومی رای دهندگان دموکرات به برنی سندرز در نظرسنجی های سراسری و ایالتی روز به روز بیشتر افزایش می یافت، اوباما به نزدیکان خود وعده داد که مانع از پیروزی نهایی سندرز در انتخابات شود. متعاقب انتشار اولیه این خبر و بازنشر گسترده آن توسط دیگر رسانه های آمریکایی، اوباما واکنشی نسبت به آن نشان نداد و به نوعی مخالفت علنی خود را سندرز را تایید کرد.
اوباما یکی از کسانی است که نسبت به اهمیت پیروزی "سندرز" در ایالت آیووا آگاه بود. اوباما خود در انتخابات درون حزبی سال 2008 میلادی، پس از آن که توانست در ایالت آیووا بر هیلاری کلینتون رقیب خود پیروز شود، توانست در دیگر انتخاباتهای درون حزبی در ایالات مختلف آمریکا، موفقیتهای غیر قابل تصوری کسب کند. در هر حال، به نظر می رسد این بار برنی سندرز نه تنها با کسانی مانند بوته جج و جو بایدن ، بلکه با سران حزب دموکرات و کسانی که قویا خواستار شکست وی در انتخابات درون حزبی هستند در حال رقابت است.
فراتر از آنچه اشاره شد، به نظر می رسد خطای بزرگ دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، در حال حاضر و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نیز در حال تکرار است. این مسئله در نهایت می تواند نه تنها منجر به شکست سندرز در رقابتهاب انتخابات درون حزبی دموکراتها شود، بلکه موجبات بروز شکاف جدی میان رای دهندگان دموکرات و در نهایت تحقق پیروزی دوباره دونالد ترامپ را فراهم سازد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ، زمانی که برنی سندرز با حمایت رای دهندگان دموکرات توانست آرای خود را به هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت سران حزب دموکرات نزدیک تر کند، سران این حزب دست به تقلب در انتخابات درون حزبی زده و زمینه را برای پیروزی نهایی هیلاری کلینتون فراهم ساختند.چهره های مطرح و شاخص حزب دموکرات که قدرت وتوی آرای رای دهندگان را به راحتی دارا هستند و از آنها تحت عنوان "سوپر دلیگیت" یاد می شود، در سال 2016 ، مهندسی آشکار انتخابات به ضرر برنی سندرز را در دستور کار قرار دادند. برنی سندرز، در سال 2016 و پس از آنکه سران حزب دموکرات مانع از رای دادن 3 میلیون فرد واجد شرایط در انتخابات ایالتی نیویورک شدند، به نکات قابل تاملی در این خصوص اشاره کرد :
" تنها در ایالت نیویورک سه میلیون نفر شهروند مستقل وجود دارد که ( از دید سران حزب دموکرات) واجد شرایط دادن رای در انتخابات مقدماتی نیستند و این غیر منطقی است. بدون تردید اگر افراد با درآمد پایین بتوانند در انتخابات رأی دهند ما شاهد مشارکت بیشتر خواهیم بود!"
در هر حال، ترامپ و همراهانش، نسبت به آنچه در ایالت آیووا رخ داده است بسیار راضی و خرسند به نظر می رسد! این به معنای بازی برخی سران حزب دموکرات در زمین کاخ سفید است....

 

برچسب‌ها:

نظر شما