شناسهٔ خبر: 3808455 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌صنعت | لینک خبر

طرح تازه دولت بعد از سبد کالا؛

وام ارزان تا 50 میلیون تومان

صاحب‌خبر - نوبخت: اعلام‌کنندگان برداشت 1/4 میلیارد دلاری از مردم عذر خواهی کنند
گروه اقتصادی- برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی همواره خط قرمز و از موارد جنجال‌برانگیز دولت‌ها بوده اما این بار دولت یازدهم با پیگیری انضباط مالی در کشور این برداشت‌ها را میوه ممنوعه می‌داند. با وجود این بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم بارها اخباری مبنی بر برداشت از منابع این حساب منتشر شده که هر بار توسط مقامات ارشد کشور تکذیب شده است.
دیوان محاسبات روز 18 آذرماه 93 طی نامه‌ای به غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره برداشت 1/4 میلیارد دلار دولت یازدهم از منابع صندوق توسعه ملی ارایه کرد.
در پی انتشار این خبر مقامات ارشد دولت برداشت از صندوق توسعه ملی را تکذیب کردند تا اینکه دوباره روز گذشته سخنگوی دولت برداشت 1/4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را غیرواقعی و نادرست دانست و خواستار عذرخواهی اعلام‌کنندگان برداشت 1/4 میلیارد دلاری از مردم شد.
محمدباقر نوبخت در گفت‌وگویی درباره این موضوع که گفته می‌شود باتوجه به کاهش قیمت نفت، دولت از حساب ذخیره ارزی 1/4 میلیارد دلار برداشت کرده، اظهار کرد: این حرف نادرست است و افرادی که بر مبنای گزارش غیررسمی دیوان محاسبات اعلام کردند باید عذرخواهی کنند. مگر می‌شود 1/4 میلیارد دلار از صندوقی که زیرنظر سه قوه است، برداشت کرد و بعد با قاطعیت گفت که برداشت نکردیم؟ اگر به فرض نیاز داشته باشیم اجازه می‌گیریم و برداشت می‌کنیم. من با قاطعیت عرض می‌کنم و از مطبوعات و کسانی که این ادعا را دارند، دعوت می‌کنم اسنادشان را ارایه دهند.
وی افزود: افرادی که این موضوع را بر مبنای گزارش غیرقطعی دیوان محاسبات اعلام کردند حتما باید از پیشگاه ملت بزرگوار عذرخواهی کنند.
نوبخت موضوع حساب‌سازی دراین مورد را تکذیب کرد و گفت: ما 1/4 میلیارد دلار نفت فروختیم و بانک مرکزی معادل ریالی آن را به حساب خزانه ریخت. دیوان محاسبات هم در گزارشش اعلام کرد که دولت این رقم را که از درآمدهای نفتی‌اش بود، سهم صندوق و شرکت‌ها را داد و مابقی آن را به خزانه واریز کرد.
انکار برداشت از صندوق توسعه ملی اعجاب‌آور است
این در حالی است که احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به انکار سخنگوی دولت نسبت به برداشت 1/4 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی گفت: از نظر قانونی اتهام دولت مسلم است و گزارش دیوان محاسبات مبنای قانونی دارد.
توکلی درباره گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره برداشت 1/4 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی گفت: سخنگوی دولت در برخی مواقع سخنان اعجاب‌انگیزی را مطرح می‌کند که نمونه آن، انکار برداشت از صندوق توسعه ملی و رانت 650 میلیون یورویی با وجود اسناد است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ظاهرا دولت برای فعالیت‌های عمرانی با کمبود منابع مواجه بوده البته در مقابل آن از شرکت واسطه فروشنده نفت مبالغی را طلبکار بود بنابراین بابت جبران این کسری، چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرد تا پس از وصول آن طلب، بدهی خود به صندوق توسعه ملی را پرداخت کند.
وی تصریح کرد: در نتیجه دولت منابع برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی را به نرخ ارز رسمی فروخته و منابع حاصل از آن را صرف بودجه کرد.
وی با اشاره به اعتراض نمایندگان مجلس به برداشت از صندوق توسعه ملی و عدم واریز وجوه از سوی شرکت واسطه گفت: پس از اعتراض نمایندگان مجلس به این موضوع، دولت به بانک مرکزی دستور جابه‌جایی منابع را داد، یعنی بانک مرکزی 1/4 میلیارد دلار از منابع خود را به صندوق توسعه ملی واریز کرد و دولت به این بانک بدهکار شد تا زمانی که طلبش وصول شد به بانک مرکزی واریز شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بین تاکید کرد: پول یادشده تنها متعلق به دولت نبوده و باید تقسیم شود به نحوی‌که در صورت وصول 5/14 درصد متعلق به شرکت نفت، دو درصد بابت بدهی عیدانه، 26 درصد سهم صندوق توسعه ملی و مابقی متعلق به دولت است و دولت حق تصرف کل این منابع را ندارد.
افزایش یارانه نقدی فقرا
از سوی دیگر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیشنهاد برخی نمایندگان برای دو برابر شدن یارانه نقدی اقشار متوسط و فقیر گفت: وقتی قرار است بذل و بخشش شود چرا سه برابر نکنیم؟! اما اگر می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم، حداکثر دولت باید نصفش را یارانه بدهد و بقیه‌اش را برای تولید و بهداشت و حمل‌ونقل و محیط‌زیست و زیرساخت‌ها استفاده کند. حالا منظور این است که این قانون را تغییر بدهیم؟ ما یک‌بار اصلاح کردیم. ما تلاشمان این است به کسانی که واقعا نیاز دارند یارانه بدهیم و بقیه را برای تولید و بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم. آیا کسی هست که بگوید در اینکه ما با یارانه‌ها خدمات را ارزان کردیم اشتباه کردیم؟ می‌خواهیم وام ارزان‌قیمت تا 50 میلیون تومان به زوج‌ها و زنان سرپرست خانوار بدهیم.
وی با بیان اینکه پیشنهاد دو برابر کردن یارانه نقدی صحیح نیست و براساس قانون، یارانه نقدی باید به اقشار نیازمند پرداخت شود، گفت: از محل یارانه‌ها قرار است وام ارزان‌قیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود.
به نظر می‌رسد این طرح تازه دولت بعد از اجرای طرح سبد کالاست که با مخالفت‌های بسیاری روبرو شد.حال باید منتظر ماند و واکنش کارشناسان اقتصادی را نسبت به این طرح دید.
عامل اصلی کاهش قیمت نفت
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور درباره کاهش قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بودجه ایران گفت: قدرت تولید برخی کشورهای همسایه که به آنها امکان می‌دهد هر لحظه خواستند نفت عرضه کنند یا آن را در ذخایر طبیعی نگاه دارند، عامل اصلی کاهش قیمت نفت بود. ما هم برای افزایش توان تولید باید تلاش کنیم. اگرچه اکنون براساس تحریم‌ها می‌توانیم روزانه یک میلیون بشکه تولید و صادر کنیم اما اگر حالت تحریم برگردد و در مذاکرات با منطق قوی تیم ما بتوانیم بیشتر صادر کنیم، آن‌وقت اگر نتوانیم میزان بالاتری تولید کنیم، چه پاسخی به مردم داریم؟ بنابراین باید از الان اقدام کنیم و برای همه شرایط آماده باشیم.
وی گفت: کل این رقم بودجه بالغ بر 830 هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی 267 هزار میلیارد تومان هست و کل درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده با قیمت 72 دلار از یک سوم این رقم هم کمتر است. من به شما با اطمینان می‌گویم که حتی اگر قیمت نفت بسیار کمتر از 72 دلار باشد با مکانیسمی که داریم مدیریت می‌کنیم.
نوبخت با تاکید بر نادرست بودن اظهارنظرها درباره غیرواقعی بودن بودجه گفت: ما نمی‌توانیم از بودجه جاری برداریم و روی عمرانی بگذاریم. چه تلاشی باعث شد ما بتوانیم از رکود خارج شویم و رشد مثبت را اعلام کنیم؟ این ناشی از آن است که دولت پیشگام شد و بیش از 22 هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کرد.

نظر شما